Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsis2012

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

«Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft.»

Det står ikke at de skal få en forsmak på Guds rike, men at de skal erfare at dette riket har kommet med kraft.

Det eneste vi vet om Gud, er at bibelens beskrivelse av ham er feil. Bibelen har så mange andre feil også, at vi ikke kan ta noe som står i den for god fisk.

Hvorfor tror du at Jesus kommer "om et par tiår eller noe sånt"?
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

BA skrev:Hvorfor tror du at Jesus kommer "om et par tiår eller noe sånt"?
Tegn i tiden er det mange av, vel og merke for de som tror. Et av tegnene er opprettelsen av staten Israel i 1948.

Men jeg kan ta dette, helt enkelt. Menneskets historie har nå vart i snart seks tusen år sier Guds Ord. De to første årtusener levde menneskene uten loven, som ble gitt (jødene) ved Moses. De følgende to årtusener levde de under loven. Så kom Jesus, og han kom med nåden, og den skulle gjelde og gjelder til alle jordens ytterpunkter. Nå har det altså snart gått totusen år siden Jesus fikk sin dåp i Jordanelven og begynte sitt virke, som enn idag fortsetter ved hans etterfølgere.

Si at èn dag er tusen år. Altså; søndag og mandag =totusen år(uten loven) tirsdag og onsdag= totusen år(under loven) torsdag og fredag=totusen år(under nåden)

Så var det den siste dag i uken=tusen år, sabbaten eller lørdag. Da er evangeliets og nådens tid forbi og vi entrer tusenårsriket.

NB- Mange tror idag at mandag er ukens første dag, men det er feil, for det er søndagen som det er.

Vår kalender tar utgangspunkt sånn ca ved Jesu fødsel derfor skriver vi 2006, men etter bibelen regnes vår tid fra da Jesus begynte sitt frelsesverk fra da han ble døpt i Ånd og vann i elven Jordan.

Det er ingen tilfeldighet at uken består av syv dager.

Bibelen: Den som har ører, han høre hva Ånden sier til menigheten.

Kom, drikk av livets vann! :D
Antall ord: 286
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Diablesse skrev:
un0rmal skrev:VI KOMMER ALLE TIL Å DØ!!!

8-[

:mozilla_cry:
Neida, jeg skal vedde på at en kortvokst, feit rørlegger i snekkerbukser og rød lue kommer oss til unsetning i siste liten :mozilla_cool:
SUPER MARIO!!!!!!
Antall ord: 37
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

gidda å tenka på de som skjer om 5-6 år då.. de e jo lenge til! tenk på i dag og i morgon heller!!!
Antall ord: 24
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:Tegn i tiden er det mange av, vel og merke for de som tror. Et av tegnene er opprettelsen av staten Israel i 1948.

Men jeg kan ta dette, helt enkelt. Menneskets historie har nå vart i snart seks tusen år sier Guds Ord. De to første årtusener levde menneskene uten loven, som ble gitt (jødene) ved Moses. De følgende to årtusener levde de under loven. Så kom Jesus, og han kom med nåden, og den skulle gjelde og gjelder til alle jordens ytterpunkter. Nå har det altså snart gått totusen år siden Jesus fikk sin dåp i Jordanelven og begynte sitt virke, som enn idag fortsetter ved hans etterfølgere.

Si at èn dag er tusen år. Altså; søndag og mandag =totusen år(uten loven) tirsdag og onsdag= totusen år(under loven) torsdag og fredag=totusen år(under nåden)

Så var det den siste dag i uken=tusen år, sabbaten eller lørdag. Da er evangeliets og nådens tid forbi og vi entrer tusenårsriket.
Det at jorden er 6000 år er enda en av de gedigne feilene man finner i bibelen. Jorden er milliarder av år, og menneskeheten alene er hundretusener av år.

Hele tidsregningen din faller da i grus, bortsett fra den kunstige tidsregningen fra Jesu fødsel. Den er ikke korrekt den heller, men tidspunktet for Jesu eventuelle fødsel er uinteressant for de fleste av oss. Nå har vi en tidsregning og en kalender som fungerer greit, og uavhengig av kristendommen fungerer dette greit.
NB- Mange tror idag at mandag er ukens første dag, men det er feil, for det er søndagen som det er.

Vår kalender tar utgangspunkt sånn ca ved Jesu fødsel derfor skriver vi 2006, men etter bibelen regnes vår tid fra da Jesus begynte sitt frelsesverk fra da han ble døpt i Ånd og vann i elven Jordan.

Det er ingen tilfeldighet at uken består av syv dager.
Nei, det er en dag for hver av planetene, og en for solen og en for månen. (Før kjente man til 5 planeter.)
Noen mener det kommer av en fjerdedels månesyklus, men jeg heller mer til å tro det kom av sumerernes og babylonernes ukeslengder. Når senere jødene hadde påbud om å ikke arbeide hver syvende dag, var det trolig på grunn av denne periodelengden.
Antall ord: 406

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

En ting er sikkert, vi benytter oss av helt ulike kilder, og det får nå så være.

Legger ut en video her som burde gi deg noe å tenke på.

Startling proofs (sjokkerende bevis): http://video.google.com/videoplay?docid ... ion+darwin
Antall ord: 43
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:En ting er sikkert, vi benytter oss av helt ulike kilder, og det får nå så være.

Legger ut en video her som burde gi deg noe å tenke på.

Startling proofs (sjokkerende bevis): http://video.google.com/videoplay?docid ... ion+darwin
Ja, utenom bibelen har vi nok forskjellige kilder. Jeg skal kikke litt på dette «sjokkerende bevis»et ditt.

2 minuttter og 31 sek ut i filmen så sies det "begge finnes, og når det finnes så har det en opprinnelse". Hva er Guds opprinnelse?

Dave Hunt mener man må være en idiot for å tenke at verden slik den er i dag hendte tilfeldig. Det er jeg enig med ham i, og hvis han tenker på evolusjon som kun tilfeldigheter så har han ikke forstått evolusjonsteorien.

Peter Lalonde har ikke forstått termodynamikkens 2. lov. Eller så glemmer han at mennesket og jorden er i et åpent system, og loven gjelder for lukkede systemer.

Dave Breeze viser total mangel på innsikt i evolusjonens hendelsesforløp. Med eksemplet om en orkan og et jetfly blottlegger han fulstendig kunnskapsmangelen sin. At andre faller for argumentet når han legger det fram er forståelig, for det høres fint ut selv om det er bare bullshit.
Jeg har tidligere vis et terningeksempel som viser hvordan slike usannsynligheter raskt skrumpes inn til å bli relativt sikkert. I tillegg glemmer han at det har foregått en utvikling, og at dagens eksempler er den eneste mulige utviklingen som kan ha foregått. Slik er det nemlig ikke.

Resten av filmen kikket jeg ikke på. Det jeg har sett viser at filmen bygger på misforståelser og logiske feilslutninger.

De prøver å bevise at Gud eksisterer ved å vise til at de selv ikke har kunnskap om noen annen måte ting kan ha blitt slik de er nå.

Hvis du mener det dukker opp noen gode argumenter senere i filmen så får du skrive dem opp, så skal jeg heller diskutere argumentene hver for seg. :)
Antall ord: 337

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Det at jorden er 6000 år er enda en av de gedigne feilene man finner i bibelen. Jorden er milliarder av år, og menneskeheten alene er hundretusener av år.
Det at jorden er 6000 år er en av de gedigne påstandene man ikke finner i bibelen (med mindre man har BA's ungdomsbibel :mozilla_laughing:=)
Antall ord: 58
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev: Du bruker hjemkpmsten til Israel som argument. De har ikke kommet hjem. Bare i USA er det flere jøder enn i Israel, og hvis vi da ser i resten av verden er det bare noen få av jødene som bor i Israel. Nei, de er nok ikke kommet hjem enda. :D Selv når de fleste jødene skulle få seg en boplass i Israel, hvis de vil komme til å gjøre det, forundrer det meg ikke om bibelen tar feil på det punktet også.
Jødene ble fordrevet fra landet 500 f.Kr. som en straff for å ikke å omvende seg. I mellomtiden har jødene alltid ønsket seg tilbake. I GT er det implisitt profetert at soningen skulle ta slutt 1948, samme år som staten Israel ble gjenopprettet. Zionismen fungerer nok ikke sånn Hokus Pokus så er alle verdens jøder flyttet til Israel på 1-2-3.Men bevegelsen, er jo tendensen til at stadig flere jøder vender tilbake. Og det skjer hele tiden. At GT forutsa at det skulle skje kan være tilfeldig, men den hadde isåfall rett. For det skjedde, og det skjer enda.
Antall ord: 195
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

BA

Synes filmen taler godt for seg, jeg har ikke noe å tilføye annet enn at det er et tros, eller ikke tros spørsmål dette. Jeg tror. :D

Men dette med "Guds opprinnelse?" Gud er fra evighet til evighet, uten begynnelse og uten slutt. Dette ligger for høyt for oss mennesker å forstå til fulle, vi kan bare ane svakt. Forestill deg en svær sirkel, du skal gå på den til du kommer til dens ende, men du finner ikke dens ende for sirkelen har ingen ende. Har du ikke landskap rundt sirkelen, noe å gjenkjenne, da vet du heller ikke hvor på sirkelen du befinner deg.

Som himmelen er høyere enn jorden, så er Guds tanker høyere enn menneskenes.

Nå ser vi bare stykkevis, men når vi kommer hjem skal vi få se alt som det er
Antall ord: 142
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Det at jorden er 6000 år er enda en av de gedigne feilene man finner i bibelen. Jorden er milliarder av år, og menneskeheten alene er hundretusener av år.
Det at jorden er 6000 år er en av de gedigne påstandene man ikke finner i bibelen (med mindre man har BA's ungdomsbibel :mozilla_laughing:=)
Selv om jeg ikke selv har regnet på det, har andre summert alderene, og funnet ut fra bibelens beskrivelser at jorden er 6000 år.
1. mosebok skrev:Da Adam var 130 år, fikk han en sønn som var ham lik, som hans eget bilde, og han kalte ham Set. 4 Etter at Adam hadde fått Set, levde han enda 800 år og fikk sønner og døtre. 5 Hele Adams levetid ble 930 år. Så døde han.
6 Da Set var 105 år, fikk han sønnen Enosj. 7 Etter at Set hadde fått Enosj, levde han enda 807 år og fikk sønner og døtre. 8 Hele Sets levetid ble 912 år. Så døde han.
9 Da Enosj var 90 år, fikk han sønnen Kenan. 10 Etter at Enosj hadde fått Kenan, levde han enda 815 år og fikk sønner og døtre. 11 Hele Enosj’s levetid ble 905 år. Så døde han.
12 Da Kenan var 70 år, fikk han sønnen Mahalalel. 13 Etter at Kenan hadde fått Mahalalel, levde han enda 840 år og fikk sønner og døtre
Dette er et lite utdrag av det som viser 395 år før Mahalel ble født. Ved å følge denne videre, samt beregner andre årsangivelser osv. finner en at jorden iflg. bibelen er 6000 år.
Antall ord: 292

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev: Du bruker hjemkpmsten til Israel som argument. De har ikke kommet hjem. Bare i USA er det flere jøder enn i Israel, og hvis vi da ser i resten av verden er det bare noen få av jødene som bor i Israel. Nei, de er nok ikke kommet hjem enda. :D Selv når de fleste jødene skulle få seg en boplass i Israel, hvis de vil komme til å gjøre det, forundrer det meg ikke om bibelen tar feil på det punktet også.
Jødene ble fordrevet fra landet 500 f.Kr. som en straff for å ikke å omvende seg. I mellomtiden har jødene alltid ønsket seg tilbake. I GT er det implisitt profetert at soningen skulle ta slutt 1948, samme år som staten Israel ble gjenopprettet. Zionismen fungerer nok ikke sånn Hokus Pokus så er alle verdens jøder flyttet til Israel på 1-2-3.Men bevegelsen, er jo tendensen til at stadig flere jøder vender tilbake. Og det skjer hele tiden. At GT forutsa at det skulle skje kan være tilfeldig, men den hadde isåfall rett. For det skjedde, og det skjer enda.
Hehe. Ja slik kan en bruke spådommene. Fordi bibelen sa at Israel var jødenes land, fikk de landet, og dermed er det en bekreftelse på bibelen. :lol:

Israel har aldri vært et land før det ble dannet i 1948. Blant grunnene for det er bibelens fortellinger, og å bruke det som bekreftelse på bibelens spådommer er ren sirkelargumentasjon.
Antall ord: 258

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:BA

Synes filmen taler godt for seg, jeg har ikke noe å tilføye annet enn at det er et tros, eller ikke tros spørsmål dette. Jeg tror. :D

Men dette med "Guds opprinnelse?" Gud er fra evighet til evighet, uten begynnelse og uten slutt. Dette ligger for høyt for oss mennesker å forstå til fulle, vi kan bare ane svakt. Forestill deg en svær sirkel, du skal gå på den til du kommer til dens ende, men du finner ikke dens ende for sirkelen har ingen ende. Har du ikke landskap rundt sirkelen, noe å gjenkjenne, da vet du heller ikke hvor på sirkelen du befinner deg.

Som himmelen er høyere enn jorden, så er Guds tanker høyere enn menneskenes.

Nå ser vi bare stykkevis, men når vi kommer hjem skal vi få se alt som det er
Filmen bruker ugyldige argumenter, delvis feil påstander og delvis feil behandling av fakta. Det viste jeg eksempler på i forrige innlegg.

Det handler ikke om tro. Det handler om hva en gjør med kunnskapen en tilegner seg. Man kan enten vurdere selv og undersøke påstandene både fra filmen og mine, og se hvem som har rett. I dette tilfelle er det en som har rett og en som har feil.

Hvis noen vil ta diskusjonen på disse sakene jeg har kommentert er dere hjertelig velkomne, så kan en eller flere av oss lære litt her. :)

Guds opprinnelse:
Filmen bruker argumentet om at alt som eksisterer må ha en opprinnelse. Hvis en skal forfølge argumentet videre, og Gud eksisterer må Gud også ha en opprinnelse. Da nytter det ikke med en sirkel uten begynnelse eller ende.

Hva er Guds opprinnelse?

Det er så enkelt som at enten kan dette besvares, eller så må argumentet i filmen være ugyldig.

Er argumentet ugyldig eller har Gud en opprinnelse? Hva er i så fall Guds opprinnelse?
Antall ord: 324

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Jeg bare gjentar. Gud er fra evighet til evighet, uten begynnelse og uten ende. Alt det som er skapt er skapt av Gud, og dermed har alt sin opprinnelse fra Gud, han som ikke er skapt men er fra evigheteten av som er uten begynnelse. Dette overgår ethvert menneskes fatteevne, selv det klokeste menneske som går i to sko kan ikke finne ut av det, i denne nåværende verden. Det forblir en gåte inntill videre.

Kunnskapens tre, kunskapen om godt og ondt er også skapt av Gud, men Gud forbød menneskene å forsyne seg av det/den, men vi vet jo hvordan det gikk, og her er vi.. :mozilla_wink:

Men Gud være takk og lov, han sendte oss sin Sønn, slik at den, ja alle som vil skulle få muligheten til å komme tilbake til Guds rike, uforskyldt, det er kun ren og skjær nåde fra Gud.

Evigheten har Gud også lagt ned i ethvert menneskes hjerte, og folk søker dette i alle rettninger, for lengselen etter noe mere enn dette vi er i nå er sterk, iallefall hos de fleste. Og det finnes en og bare èn vei tilbake til Gud, han som har skapt alt også deg og meg.

Road To Zion

There is a way that leads to life
The few that find it never die
Past mountain peaks graced white with snow
The way grows brighter as it goes

(Chorus)
There is a road inside of you
Inside of me there is one too
No stumbling pilgrim in the dark
The road to Zion's in your heart
The road to Zion's in your heart

The river runs beside the road
Its waters living as they flow
In liquid voice the water calls
On thirsty knees the pilgrim falls

(Chorus)

Sometimes a shadow dark and cold
Lays like a mist across the road
But be encouraged by the sight
Where there's a shadow, there's a light

(Chorus)

Sometimes it's good to look back down
We've come so far - we've gained such ground
But joy is not in where we've been
Joy is who's waiting at the end

(Chorus)
Antall ord: 370
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
soulstar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 24 Feb 2005 17:53
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: kommer ann på...

Innlegg av soulstar »

tipper at Yelloestone vulkanen kommer til og ha et superutbrudd jeg... Rundt om ikke så veldig lenge, så komer den til og ødlegge alt!

Eler så kommer romvesenene : WE COME IN PEACE!
Antall ord: 32
...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links