Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisGud.

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Hva har ting med gud å gjøre på disse sidene??
Klarer ikke de kristene å lage egne sider!!
Sånn at vi slipper å lese om det sprøyte der.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Sol@ngelica skrev:Hva har ting med gud å gjøre på disse sidene??
Klarer ikke de kristene å lage egne sider!!
Sånn at vi slipper å lese om det sprøyte der.
Kristendom er jo tro på lik linje som det paranormale. Jeg syns det er et veldig interessant diskusjonstema.
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Da kan vel diskusjonen fortsette på de jæ... kristne sidene da.
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
welcome
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 17 Okt 2006 16:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av welcome »

Sol@ngelica skrev:Hva har ting med gud å gjøre på disse sidene??
Klarer ikke de kristene å lage egne sider!!
Sånn at vi slipper å lese om det sprøyte der.
Gud kan tolkes ulikt for ethvert menneske. For meg så er Gud en interdimensjonal livsstyrke. Man bør respektere alles tro og religion selv om man ikke er enig. Det trenger man ikke være, men fordømmelse begrenser egen innsikt.
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Sol@ngelica skrev:Da kan vel diskusjonen fortsette på de jæ... kristne sidene da.
På de kristne sidene er jo alle enige :)

Du kan jo bare la vær å gå inn på disse trådene da. Det er ganske enkelt.
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
Egentlig ingen, jeg forholder meg ikke til noen av disse religiøse lovene. Likevel synes jeg at dødsstraff for å svare foreldrene ikke er rimelig straff for forseelse. Er det Paulus som har sagt at hedningekristne ikke behøver å følge disse?
Nei, men jeg tenker på at du kanskje ikke ville likt om de skulle blitt innført i en mye større grad. Jeg forklarte deg over hva som menes med dødsstraff, og dermed virker straffen betydelig rimeligere.

Det er fire typer regler:
1.Eidoth (vitnesbyrd). De er kun for jøder, og fungerer som identifikasjonstegn. Feks omskjærelse, klær osv
2.Chuqim (forskrifter). Er for de troende. Religiøse ritualer
3.Misjpatim (domsavgjørelser, gode gjerninger). Er for alle mennesker. Etiske regler
4.Mitzwoth (bud). Er for de troende. Paktsbud.

Paulus var fullt klar over skillen mellom vitnesbyrd og gode gjerninger, men det var ikke hedningene som han skrev til.
Altså er det kun Eidoth som er utelukkende for jødene. Dødsstraff for å svare sin far gjelder da for fler enn jødene. Forbud mot å ha klær av forskjellig stoff gjelder vel også flere da.
Og “den som ikke er mot oss, er med oss”
Hvor da?
Mark9:40
Takk, den var jeg ikke klar over. :)
Da er alle som oppfatter seg selv som nøytrale i konflikten å regne som dobbelagenter da?
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kthon2

Innlegg av kthon2 »

jeg er Gud men ingen tror meg

Kenneth
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
takkformeg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 09 Okt 2006 00:12
17

Innlegg av takkformeg »

kthon2 skrev:jeg er Gud men ingen tror meg

Kenneth

:^o
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Altså er det kun Eidoth som er utelukkende for jødene. Dødsstraff for å svare sin far gjelder da for fler enn jødene. Forbud mot å ha klær av forskjellig stoff gjelder vel også flere da.
Jeg er ikke sikker på om det er kun eidoth-regler som er kun for jødene. Folk har forskjellig oppfattning om hvem de forskjellige type budene er adressert til. Men det med klær er jeg rimelig sikker på at er for jødene. Og å "bryte" en eidoth-lov er ikke straffbart. Dødsstraff må ikke oppfattes som henrettelse, men det betyr for dem "utstøtting", slik som Adam og Eva ble utstøtt av Eden den dagen de spiste av frukten.
Og “den som ikke er mot oss, er med oss”
Hvor da?
Mark9:40
Takk, den var jeg ikke klar over. :)
Da er alle som oppfatter seg selv som nøytrale i konflikten å regne som dobbelagenter da?[/quote]
Sorry, aner ikke :)
Antall ord: 162
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Thereza
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 16 Aug 2006 20:52
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østkanten

Tror på...

Innlegg av Thereza »

Den kristnes Gud, men jeg respekterer andre syn og tro. Leste første innlegget i denne diskusjonen og vil bare si at grunnen til at Han gav oss fri vilje var at vi kunne velge slik vi ville leve sånn at det kunne være ekte følelser og handliner i verden. Hadde Han skapt oss uten denne frie viljen ville vi vært som roboter som var selvstyrt. See?
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

MikkelRev skrev:
Seie du det? Så alt dette preiket ditt er bare fjas og svada fra di side? Forundrer meg ikkje at barnetrua di truer med å forlate deg. Er det det som gjere at du har klatra opp på barrikaden for å fremje ditt hjertevarme kristne syn?
Jeg svarte tåpelig fordi jeg syntes kritikken din var minst like tåpelig, en av de mange fjortisskommentarer... - ala. “alle som ikke skjønner det jeg har forstått er hjernevasket!”...
Leit at du ikkje greidde å svare på kritikken da, sikkert guds vilje at du skulle oppfatte kritikken som tåpelig....for det kan vel neppe være dine egne tanker og ideer som råder i ditt sinn?
Antall ord: 116
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
paal123
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 29 Okt 2006 09:36
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rognvaldsvåg

Re: Gud.

Innlegg av paal123 »

Bixz skrev:(Ikke sikker På hvilken del av forumet dette passer best så flytt den om du vil admin/mod)

Jeg har tenkt litt på Den Kristne guden(Dette dekker også Den Islamske Og Jødiske siden det er den samme guden.)

Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?

Åssen kan vi da ha fri vilje? Da må framtiden våres være fiksert allerede. Fordi gud vet jo hva som kommer til å skje?

Da tenker jeg dette. Hvilken gud lar voldtektsmenn, mordere og pedofile leve?
Han skapte jo dem? Selv om han vet at de kommer til og skade mange uskyldige mennesker.
Er det virkelig en gud du vil tilbe? Er det en gud som fortjener kjærlighet?
Og du har jo egentlig ikke noe valg. Gud har allerede bestemt det.
kan vel bare si at det erikke en orgosasjon som den kristne tro som har mere blod på sammvittigheten gjennom tusner av år, så kan dere tolke dette svaret som dere vil:-)
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Altså er det kun Eidoth som er utelukkende for jødene. Dødsstraff for å svare sin far gjelder da for fler enn jødene. Forbud mot å ha klær av forskjellig stoff gjelder vel også flere da.
Jeg er ikke sikker på om det er kun eidoth-regler som er kun for jødene. Folk har forskjellig oppfattning om hvem de forskjellige type budene er adressert til. Men det med klær er jeg rimelig sikker på at er for jødene. Og å "bryte" en eidoth-lov er ikke straffbart. Dødsstraff må ikke oppfattes som henrettelse, men det betyr for dem "utstøtting", slik som Adam og Eva ble utstøtt av Eden den dagen de spiste av frukten.
Hvordan skiller man mellom Eidoth og de andre lovene?

Slik de står skrevet i moseboken, ser ikke jeg hvem loven er beregnet på. Kan du gi en innføring i hvordan dette avgjøres? Og hvor jeg kan lese mer om Eidoth, Chuqim, Misjpatim og Mitzwoth?
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Slik de står skrevet i moseboken, ser ikke jeg hvem loven er beregnet på. Kan du gi en innføring i hvordan dette avgjøres? Og hvor jeg kan lese mer om Eidoth, Chuqim, Misjpatim og Mitzwoth?
Jeg bare gjenforteller fra et gammelt notat jeg har lært. Og kan dessverre ikke mye om det selv. Har fremdeles mye å lære selv. Her er notatet mitt:

5M 4:45
Dette er de vitnesbyrd (EIDOTH) og forskrifter (CHUQIM) og bud ((MISJPATIM) som Moses forkynte for Israels barn etter at de var gått ut av Egypt.

5M 3:31
Men du skal stå her hos meg, så vil jeg kunngjøre deg alle de bud (MITZWAH) og lover (CHUQIM) og forskrifter (MISJPATIM) som du skal lære dem, og som de skal leve etter i det landet jeg gir dem til eie.

Den norske bibel-oversettelsen er litt unøyaktig, men vi ser fire kategorier regler:

*EIDOTH = VITNESBYRD Regler uten moralsk begrunnelse eller moralsk verdi. Tjener som identifikasjonstegn for Israelsfolket for å skille dem ut fra hedningene. Eksempelvis omskjærelse, nasireerløfte, Tefilillin og Metzuzoth. Kalles LOVGJERNINGER i NT og er ikke bindende for hedningekristne.

*CHUQIM = FORSKRIFTER. Regler av pedagogisk verdi. Eks påskemåltidet (2mos12:24/1kor5:8 ) og bønn, skriftlesing og gudstjenesteformer. Kan forandres i detaljene for å tjene formålet.

*MISJPATIM=DOMSAVGJØRELSER. Nødvendige ting som må holdes. Eks de ti bud. Forbud mot avgudsdyrkelse, drikke blod og incest. 3mos17-19, apg15:20 og 28-29 og 21:25
Apg 15:28f
For DHÅ og vi har besluttet ikke å legge på dere noen annen byrde enn de helt nødvendige ting: At dere avstår fra avgudsoffer og blod og det som er kvalt, og hor. Om dere tar dere i vare for dette, vil det gå dere godt. Lev vel!

*MITZWAH/MITZWOTH=BUD .Egentlig forpliktelser/oppdrag. Regler for å oppdra Guds barn slik foreldre gir sine oppgaver og oppdrag i hjemmet for å gi dem noe å vokse i. Eks Adams oppdrag med å tjene og vokte hagen (1mos2:15) og misjonsoppfraget (matt28:20).

Når Paulus sier at det er ikke gjerninger som frelser oss, refererte han til eidoth-regler.
Antall ord: 363
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kthon2

Innlegg av kthon2 »

De ti bud i Thons bibel lyder

1) Betal minst mulig skatt
2) ikke betal skattesmell
3)Stjel gjerne gifte damer, men ikke lenger en til at eks mannen har funnet en ny.
4)Om du skal stjele, stjel fra staten
5)si minst mulig til andre, og om du sier noe må du lyve.
6)lån alldri bort penger, heller ikke til deg selv.
7)stol aldri på noen.
8)dagen i dag er din,lag den til et kaos for andre.
9)betalt alldri regninger ved forfall vent til den er gått til inkasso
10) betal ikke inkasso gebyrer


Kenneth
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links