Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsiskristendommens manipulering

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

...men igjen, det er jo mennesker som skaper religioner... er ikke akkurat "gud" som sitter å skriver sriftene...
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

Lone skrev:Å på delt førsteplass.. menneskene :mozilla_wink:
tror vi tenkte ganske likt...-og samtidig... :mozilla_smile:
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sivastar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 146
Startet: 02 Jan 2006 17:51
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av sivastar »

spissmusa skrev:...men igjen, det er jo mennesker som skaper religioner... er ikke akkurat "gud" som sitter å skriver sriftene...
Selvfølgelig går mennesker og religion "hånd i hånd", alt er menneskeskapt.
Man følger bestemte "skrifter" og mener at den og den religionen er best.. nærmest står over den andre - slikt blir det til syvende og sist bråk og krig av. Alle hevder seg selv og mener det de gjør er rett..
Med andre ord - religion fører ondt med seg.
Antall ord: 88
Vær forandringen, og du vil se verden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

Nå skal man være veldig klar over at historisk så er religionen bindeleddet mellom mennesker.
Stammene samlet seg for å kunne jakte sammen og dra nytte av hverandre, og dette førte også til at det ble laget sermonier noe som igjen førte til trosretninger.
Religion har alltid vært - i alle tider - en måte å utøve makt og kontroll på, og slik har det fortsatt opp til vår tid.
Mennesket idag ser ut til å være mer individualister og har ikke det store behovet for å samle seg i religiøse grupper. I alle fall gjelder dette fler og fler.
Men så finnes det igjen maktmennesker som samler "flokken" til en trosretning, lager regler og demonstrerer makt.
Men dette er noe som bor i mennesket fordi mennesket har skapt religionen eller religionene ikke noen Gud, Muhammed, Buddha etc

Jeg husker en historie om guden som var redd for at det siste mennesket som trodde på ham var iferd med å miste troen. Han var redd for å dø, fordi det ville han dersom ingen lenger trodde på ham.
Antall ord: 179
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Ingen religion er ond. Mennesker er onde, og da blir religionen de følger også ond, når de tolker skriften utifra sin egen psykologiske tilstand. Alt her i verden er farlig i hånden på en fanatiker. Å si at kristendom er bedre eller verre enn andre religioner, eller at religion er roten til alt vondt, er etter min mening helt bak mål. Religion er ett personlig(individuelt) forhold til gud, og ikke ett generelt skjelsord som skal knyttes til negativitet og selvmordsbombere. Man finner tullinger i alle trossamfunn, religioner og alternativitet. Ser man på den "vanlige" kristne, så har han ett mye sunnere forhold til verden og livet enn mange innenfor den alternative bevegelsen. Kanskje noe av grunnen til at ting blir slik, er fordi vi har en tendens til å måle ting opp imot hverandre. Vi må slutte å kikke på naboen, og konsentrere oss om oss selv.
All religions are pearls strung on the golden thread of divinity.
Antall ord: 161
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hadde folk holdt religionen for seg selv, så hadde det vært greit. Men når det skal dyttes påbud og forbud nedover ørene på folk, fordi noen satt på spissen, trenger å tilbe noe for takle livet sitt...ja. da...*spyogspy*
Guddommelighet kommer innenfra. Det hjelper ikke hvor mange kirker, templer eller moskeer som bygges. Det er kroppen som er vårt tempel, men folk flest gidder ikke finne ut av det. De bruker heller opp all sin energi på å tilbe ei bok eller en profet. Ja,ja..dem om det.
Antall ord: 92
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

larsrolle PPV skrev: Jeg husker en historie om guden som var redd for at det siste mennesket som trodde på ham var iferd med å miste troen. Han var redd for å dø, fordi det ville han dersom ingen lenger trodde på ham.
Er det ikke noe slikt en sier om alver/feer også? Det dør en alv/fe hver gang noen sier at de ikke tror på dem? Eller var det bare i Peter Pan? :D
Antall ord: 75
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Heia skrev:Hadde folk holdt religionen for seg selv, så hadde det vært greit. Men når det skal dyttes påbud og forbud nedover ørene på folk, fordi noen satt på spissen, trenger å tilbe noe for takle livet sitt...ja. da...*spyogspy*
Guddommelighet kommer innenfra. Det hjelper ikke hvor mange kirker, templer eller moskeer som bygges. Det er kroppen som er vårt tempel, men folk flest gidder ikke finne ut av det. De bruker heller opp all sin energi på å tilbe ei bok eller en profet. Ja,ja..dem om det.
Som sagt! det er ikke religionen det er noe galt med, det er menneskene som tolker religionen :)
Antall ord: 111
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Jeg tror all religion forsvinner en gang i fremtiden.
Mennesket vil utvikle seg og finne seg selv i stede.
De vil oppdage sin egen gudommelighet.
Antall ord: 25
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
LilleFm
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 153
Startet: 12 Des 2005 17:30
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av LilleFm »

det jeg ikke skjønner når kristendommen liksom skal være så utbredt og stor;
- Jeg hørte en gang at kristendommen bare er et utskudd.
Den gamleste Religionen er vel Jødedommen -
(Hvis du ser bort i fra naturreligion som jo har eksistert.. leeenge. - ) Derfor skjønner jeg ikke hvorfor man sloss!
De handler hovedsaklig om det samme - bare noen kreative sjeler som har kommet på en og annen forskjellig ting!

jeg skal skrive mer, men om jeg skal få med meg LOST og Supernatural må jeg gjøre ferdig engelsk-stilen min.
Snakkes i morgen :)
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Nå er det vel ikke slik at kristendommen har så veldig jerngrep om Norge lenger.. Og jeg føler meg ikke støtt av at vi følger en kristen tidslinje selv om jeg ikke er kristen selv. Det ville blitt helt tullete å skulle forandre på tidsregningen nå, etter å ha fulgt den så lenge.
Jeg syntes faktisk mennesker har en tendens til å skylde for mye på religion, det blir en litt lett løsning. Det er mennesket selv som tillegger religionen så mye makt, når de slutter å tenke sjæl. Og hvis man koker det ned til essensen, så er det vel hovedsaklig mye godt i det de forskjellige religionene representerer?
Antall ord: 112
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mario andres
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 134
Startet: 31 Mar 2005 10:03
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trollheimen

Innlegg av mario andres »

Religion er noe stort!men tror ikke at Gud er skyld!
det er meneskets tolking som gjør alle det verste og grusomt handling mot svakeste i sammfunet i løpet at hele livet siden verden er.
det er meneskets feil! ikke religion!!!!
De er som dreper,stjal,voldtatt,kidnapet,torturet,brenner,det er ufattelig hvordan DE bruker GUDS navnt for å gjøre hva de vill.jeg tror at vi bor i et helvete her.
Verden er Helvetes paradis til lucifer.satanas,djevel.
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Carcharoth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 65
Startet: 30 Nov 2005 18:33
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 1 gang

Innlegg av Carcharoth »

LilleFm skrev:det jeg ikke skjønner når kristendommen liksom skal være så utbredt og stor;
- Jeg hørte en gang at kristendommen bare er et utskudd.
Den gamleste Religionen er vel Jødedommen -
Zoroanismen er eldre enn jødedommen, og både jødedommen og kristendommen har vel hentet en del tankegods fra zoroanismen. Og ja, kristendommen er en "offshoot" av jødedommen, på lik linje med islam.
Antall ord: 71
“I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.”
- Bill Hicks

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
janneho
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 26 Feb 2006 16:37
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: strømmen/gjøvik

Innlegg av janneho »

jeg kan absolutt skjønne hvorfor folk tror religion er årsaken til mye ondt på jorden.men hvis dere tenker dere om, så finner dere ut at det er mennesker som utfører og tolker en religion slik at den evt skaper krig,elendighet osv..det er alt for lett å legge skylden på religion..

jeg er selv kristen,men jeg har på ingen måte tenkt å prakke min religion på andre.såpass respekt må man ha for resten av befolkningen.man velger selv hva man skal tro på og hvordan man lever sitt eget liv.
jeg røyker,drikker og har sex uten å være gift,men hvem kan si at jeg er dårlig kristen?ingen,så lenge jeg fortsatt tror på gud. det jeg egentlig vil fram til her er at religion handler om å tro på en gud.

det finnes muslimer som er selvmordsbombere og terorister,de gjør alt dem kan for å ødelegge mest mulig.men har det noe med religion å gjøre eller ren makt? tviler på at allah har gitt dem beskjed om å ta sitt eget liv,eller kræsje ett fly inn i noen bygninger..

gud er ikke ond,så hvordan kan det da assosieres med krig og lidelse?
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Desse 3 ørkenreligionane har ikkje ført med seg anna enn krig og elendighet, med religiøse overhoder som pådytter andre sine idiotiske påfunn og grobunn for fanatiske sekter.

Å seie at dette er menneskelig feil er det samme som ta vekk det ansvar religionane påtvinger sine religiøse medlemmer og ei ansvarsfråskriving frå dei som ikkje tør være kritiske til det verdsbilde religionane prøver å tegne. Klart det er mennesker som står bak eller leder ann, men betyr det at alle treng å oppføre seg som sauer?

Viss nokon av desse religionane ikkje hadde vore så flinke til å fordømme andre religioner eller mennesker, kunne eg gått med på at det bare var nokre få menneskers tolkninger som gav slike utslag. Men sia veldig mange av dei religiøse forsetter å fordømme og oppføre seg som sauer, lyt religionen oxo ta sin del av skylda.

Ein religion som hadde satt mennesket og naturen i forsetet og ikkje eit behov for makt og kontroll, ville kanskje lykkast. Nokre meiner det var dette "jesus" prøvde på, men allereie da var politikken og maktspillet kome så langt at ein person ikkje greidde å snu det. Trur virkelig nokon av dykk at vi vil komme stort lenger nå som alle til slutt vert egne tempel og rager rundt i sitt eige selvbedrag?
Antall ord: 227
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links