Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisStakkars troende mennesker

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

>wiz

Innlegg av >wiz »

karina skrev:Uff, husker ikke hva innlegget jeg tenker på het eller noe, blir vel søkt dette men... Uansett, mener avgjort å huske at du snakket om evnene dine osv?
ja, jeg har evner. Spm er; Er det evner, og i hvilken grad og er evner egentlig evner?
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

>wiz skrev:
karina skrev:Uff, husker ikke hva innlegget jeg tenker på het eller noe, blir vel søkt dette men... Uansett, mener avgjort å huske at du snakket om evnene dine osv?
ja, jeg har evner. Spm er; Er det evner, og i hvilken grad og er evner egentlig evner?

La meg få prøve deg dah wiz.. så skal jeg fortelle deg om du har DET eller ei.. Om jeg er til å stole på.. kan jo være en utfordring det også.. :mozilla_cool:
Antall ord: 85
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Lone skrev:
>wiz skrev:
karina skrev:Uff, husker ikke hva innlegget jeg tenker på het eller noe, blir vel søkt dette men... Uansett, mener avgjort å huske at du snakket om evnene dine osv?
ja, jeg har evner. Spm er; Er det evner, og i hvilken grad og er evner egentlig evner?

La meg få prøve deg dah wiz.. så skal jeg fortelle deg om du har DET eller ei.. Om jeg er til å stole på.. kan jo være en utfordring det også.. :mozilla_cool:
wiz kan han. Så er det sakt! :mozilla_wink:
Antall ord: 96
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Takk Lone :mozilla_tongue:
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Lone »

Bare koselig :mozilla_cool:
Antall ord: 4
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

>wiz skrev:
karina skrev:Uff, husker ikke hva innlegget jeg tenker på het eller noe, blir vel søkt dette men... Uansett, mener avgjort å huske at du snakket om evnene dine osv?
ja, jeg har evner. Spm er; Er det evner, og i hvilken grad og er evner egentlig evner?
ÆÆ blir bare helt gærn av sånne spørsmål. Blir å liksom dobbelt opp med spørsmål. Men hvis du sier at du har evner, hvordan kan du da samtidig si at du ikke tror på det paranormale?
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

karina skrev:
>wiz skrev:
karina skrev:Uff, husker ikke hva innlegget jeg tenker på het eller noe, blir vel søkt dette men... Uansett, mener avgjort å huske at du snakket om evnene dine osv?
ja, jeg har evner. Spm er; Er det evner, og i hvilken grad og er evner egentlig evner?
ÆÆ blir bare helt gærn av sånne spørsmål. Blir å liksom dobbelt opp med spørsmål. Men hvis du sier at du har evner, hvordan kan du da samtidig si at du ikke tror på det paranormale?
Jeg sier ikke at jeg ikke tror. Jeg sier bare at andre bør ikke tro før dem har bedre bevis. Jeg vet at det paranormale eksisterer og det bør snarest innlemmes i den seriøse vitenskapen. Men jeg tror ikke alt som i dag tilhører parapsykologien egentlig hører hjemme der.

Men det som irriterer meg er at folk blir sinna når man poengterer de manglende bevis. Det beviser at dem ikke har erfaring. Og da er det tro. Og tro passer ikke inn i vitenskap. Derfor mener jeg vitenskapelige metoder er eneste veien å gå for at vi noengang skal bli tatt seriøst.
Antall ord: 201

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Jeg sier ikke at jeg ikke tror. Jeg sier bare at andre bør ikke tro før dem har bedre bevis. Jeg vet at det paranormale eksisterer og det bør snarest innlemmes i den seriøse vitenskapen. Men jeg tror ikke alt som i dag tilhører parapsykologien egentlig hører hjemme der.
Syns bare du liksom snakker om ''de troende'' med veldig hånlig tone her. Når du egentlig er en av de selv?
Men det som irriterer meg er at folk blir sinna når man poengterer de manglende bevis. Det beviser at dem ikke har erfaring. Og da er det tro. Og tro passer ikke inn i vitenskap.
Jeg tror det folk blir mest sinna for er bagatellisering. For meg er det veldig forskjell på de ''rare tingene som skjedde'' og de som går mer innad, altså overbevisninger på grunnlag av følelser. Har ikke problemer med logiske forklaringer på konkrete, dog litt uforkarlige ting som har skjedd, men sistnevnte er for individuelt. Tror kanskje mange har det slik.
Derfor mener jeg vitenskapelige metoder er eneste veien å gå for at vi noengang skal bli tatt seriøst.
Ja det er nok sant. Men det er jo det vanskelige også da.
Antall ord: 207

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Syns bare du liksom snakker om ''de troende'' med veldig hånlig tone her. Når du egentlig er en av de selv?
Som sagt så er ikke jeg troende. Jeg vet. Iallefall, vet så langt det lar seg vite innen dette feltet. Jeg trodde ikke på ånder før jeg så dem. Trodde ikke på klarsynthet før jeg klarte det. Trodde ikke på healing før jeg utførte det osv osv
Mange her inne belærer andre om ting dem ikke har erfaring med. Det er det som er kjernen av problemet mener jeg. For når de som har peiling forsvinner sitter det igjen 1000 brukere som alle tror det samme, men ingen vet helt hvorfor fordi det alltid bare har vært sånn.
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

>wiz skrev:
Syns bare du liksom snakker om ''de troende'' med veldig hånlig tone her. Når du egentlig er en av de selv?
Som sagt så er ikke jeg troende. Jeg vet. Iallefall, vet så langt det lar seg vite innen dette feltet. Jeg trodde ikke på ånder før jeg så dem. Trodde ikke på klarsynthet før jeg klarte det. Trodde ikke på healing før jeg utførte det osv osv
Mange her inne belærer andre om ting dem ikke har erfaring med. Det er det som er kjernen av problemet mener jeg. For når de som har peiling forsvinner sitter det igjen 1000 brukere som alle tror det samme, men ingen vet helt hvorfor fordi det alltid bare har vært sånn.
Joda, sant nok, men så fins det jo de igjen som vil si at du bare TROR du healer osv. Så da er ikke ditt verdt noe mer enn andres.
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links