Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsiskrenking av religion eller ytringsfrihet?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
trollemor78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 41
Startet: 14 Nov 2005 00:51
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: drammen

Innlegg av trollemor78 »

jeg vil bare si en liten ting. Hvis muslimer, buddister, jøder jaja uansett vilken religion du kommer fra velger og bosette deg i et land som ikke har samme religion så burde faktisk innflytterne kue seg litt dempe seg. skulle vi dratt til tyrkia og oppført oss og forlangt det samme der som tyrkere forlanger her, da hadde det blitt bråk. det jeg vil frem til er at flyktninger/ innvandrere burde følge norsk lov.
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

trollemor78 skrev:jeg vil bare si en liten ting. Hvis muslimer, buddister, jøder jaja uansett vilken religion du kommer fra velger og bosette deg i et land som ikke har samme religion så burde faktisk innflytterne kue seg litt dempe seg. skulle vi dratt til tyrkia og oppført oss og forlangt det samme der som tyrkere forlanger her, da hadde det blitt bråk. det jeg vil frem til er at flyktninger/ innvandrere burde følge norsk lov.
Ja?

Har noen ment noe annet? Men likevel bør kanskje lovene endres i følge med samfunnets endringer. Eksempelvis som at jøder iflg. loven ble nektet inreisetillatelse i Norge fram til 1851.
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Siste nytt i denne saken:
http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/ ... 54498.html
som dere kan se så er det ikke alle typer islam som har forbudet mot bilder av profeten deres... på høyre side øverst er det to linker hvorav den ene fører til ikonbilder av profeten...

dette får meg til å lure på.. om muslimene er bevisst over alle avarter/typer innad i sin religion? iogmed de snakker med høy/sint stemme over de danske tegningene og er sinte på bilder av profeten. eller er dette et skrik fra muslimske forgreninger som har mest tilhengere, mens de andre som evt tillater bilder ikke er så utbredt type islam..

islam er ikke annerledes enn kristendommen der, med sine forskjellige versjoner.. jeg tenker da på katolisismen, protestantismen, gresk ortodoks retning etc etc...

mye å velge i folkens he he
Antall ord: 141
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:Siste nytt i denne saken:
http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/ ... 54498.html
som dere kan se så er det ikke alle typer islam som har forbudet mot bilder av profeten deres... på høyre side øverst er det to linker hvorav den ene fører til ikonbilder av profeten...

dette får meg til å lure på.. om muslimene er bevisst over alle avarter/typer innad i sin religion? iogmed de snakker med høy/sint stemme over de danske tegningene og er sinte på bilder av profeten. eller er dette et skrik fra muslimske forgreninger som har mest tilhengere, mens de andre som evt tillater bilder ikke er så utbredt type islam..

islam er ikke annerledes enn kristendommen der, med sine forskjellige versjoner.. jeg tenker da på katolisismen, protestantismen, gresk ortodoks retning etc etc...

mye å velge i folkens he he
Er jo likt seg dette, alle religioner har sine avgreininger som har litt andre syn og tanker rundt religionens lover og virke, men eg er ikkje alltid like sikker på at det er den avgreininga med flest medlemmer som skrik høgast, det trur eg varierer meir etter kor fanatisk religiøse avgreiningas medlemmer er. Det var jo vanlig for den katolske avgreininga å legge ein dempar på dei mindre avgreiningane inna kristendommen, ja gjerne forfølge dei oxo. Så det er vel like gale fatt inna andre religioner. Sikkert mange som ikkje veit eller har fått høre fra barnsbein at denna religion-avgreininga er blasfemi eller noko slikt. Foreldre vil jo gjerne verne om sine små. Med alle midler.
Antall ord: 263
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

trollemor78 skrev:jeg vil bare si en liten ting. Hvis muslimer, buddister, jøder jaja uansett vilken religion du kommer fra velger og bosette deg i et land som ikke har samme religion så burde faktisk innflytterne kue seg litt dempe seg. skulle vi dratt til tyrkia og oppført oss og forlangt det samme der som tyrkere forlanger her, da hadde det blitt bråk. det jeg vil frem til er at flyktninger/ innvandrere burde følge norsk lov.
Enig i det. Men det betyr ikke dermed at vi skal latterliggjøre det de står for så lenge det ikke er "farlig". Der er nemlig ingen som på noen måte tar skade av at Muhammed ikke blir avbildet. Overhode ikke. Det er en ting med religionen som er helt ufarlig. Der er mange andre ting vi kunne satt fokus på i stede. og som er mye viktigere for assimilisering. Og å provosere ved å latterliggjøre, det gjør mer skade enn godt. Det er egentlig ganske innlysende.

Så hvis vi vil ha et bedre forhold mellom religioner og større toleranse for våre egne holdninger, da bør vi kanskje begynne med å handle litt annerledes. Voksent for eksempel.

Atmi
Antall ord: 202

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Atmi skrev: Så hvis vi vil ha et bedre forhold mellom religioner og større toleranse for våre egne holdninger, da bør vi kanskje begynne med å handle litt annerledes. Voksent for eksempel.
Atmi
men Atmi... som du kan lese selv av siste link jeg la ut her på tråden så er avbildning ikke kun et ikke muslimsk fenomen.. dette gjør muslimer selv... da bør vi kanskje heller bruke dine ord på andre ting enn omkring karikaturtegningene av mohammed?
Må ikke de fleste aspekter av liv tåle en eller annen form for kritikk.. for å sette et søkelys på noe..

Jeg ville ha godtat en karikatur av kristen art hvis denne ville sette inn en innertier på noe som var selvmotsigende.. jeg skjønner hva du mener men likevel sier jeg... hårsårheten somblir oppvist av muslimer grenser jo om ikke det er.. til selvhøytidelighet og nulltoleranse for annet syn enn ens eget...

bør ikke da muslimene som føler seg støtt møte dette med siviliserte motargumener og ikke fathva ved første og beste anledning?

til deg Madjava:
idag på nyheten var det litt om tilveksten til fanatiske muslimske retninger, tilvekst fra de yngre.. og de yngre som søker seg dit er ofte de som føler at de skorter til i samfunnet.. de får ikke muligheter/tiltro etc... det burde få et samfunn i vestlige land til å forstå at for å kverke dette må samfunnet inlemme alle slik at behovet for å søke trøst/tilhørighet og aksept ikke gir seg i utslag av noe fanatisk.. nazizmen har jo spilt på dette...
Antall ord: 276
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

snuppedilla skrev:
Atmi skrev: Så hvis vi vil ha et bedre forhold mellom religioner og større toleranse for våre egne holdninger, da bør vi kanskje begynne med å handle litt annerledes. Voksent for eksempel.
Atmi
men Atmi... som du kan lese selv av siste link jeg la ut her på tråden så er avbildning ikke kun et ikke muslimsk fenomen.. dette gjør muslimer selv... da bør vi kanskje heller bruke dine ord på andre ting enn omkring karikaturtegningene av mohammed?
Må ikke de fleste aspekter av liv tåle en eller annen form for kritikk.. for å sette et søkelys på noe..

Jeg ville ha godtat en karikatur av kristen art hvis denne ville sette inn en innertier på noe som var selvmotsigende.. jeg skjønner hva du mener men likevel sier jeg... hårsårheten somblir oppvist av muslimer grenser jo om ikke det er.. til selvhøytidelighet og nulltoleranse for annet syn enn ens eget...

bør ikke da muslimene som føler seg støtt møte dette med siviliserte motargumener og ikke fathva ved første og beste anledning?

til deg Madjava:
idag på nyheten var det litt om tilveksten til fanatiske muslimske retninger, tilvekst fra de yngre.. og de yngre som søker seg dit er ofte de som føler at de skorter til i samfunnet.. de får ikke muligheter/tiltro etc... det burde få et samfunn i vestlige land til å forstå at for å kverke dette må samfunnet inlemme alle slik at behovet for å søke trøst/tilhørighet og aksept ikke gir seg i utslag av noe fanatisk.. nazizmen har jo spilt på dette...
ja, jeg så at der er noen muslimer som avbilder muhammed. Men jeg syns likevel ikke det har noe å si. Hensikten med bildet i dette tilfellet var å provosere. Og jeg ser ingen vits i å gjøre det og jeg syns det er respektløst, barnslig og frekt.

Atmi
Antall ord: 326

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:til deg Madjava:
idag på nyheten var det litt om tilveksten til fanatiske muslimske retninger, tilvekst fra de yngre.. og de yngre som søker seg dit er ofte de som føler at de skorter til i samfunnet.. de får ikke muligheter/tiltro etc... det burde få et samfunn i vestlige land til å forstå at for å kverke dette må samfunnet inlemme alle slik at behovet for å søke trøst/tilhørighet og aksept ikke gir seg i utslag av noe fanatisk.. nazizmen har jo spilt på dette...
Yepp, den utviklinga er ikkje ny, men kanskje så alvorlig at det vert teke med i media etter kvart. På ein måte trur eg at det er viktig at alle religioner må godta loverket i det landet religionen skal ytrast, så lyt samfunnet i dette landet inkludere alle og legge til rette for at alle skal få nødvendig opplæring i landets språk og kultur slik at religioner ikkje får fanatiske fotfester. :)
Antall ord: 168
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Atmi skrev: ja, jeg så at der er noen muslimer som avbilder muhammed. Men jeg syns likevel ikke det har noe å si. Hensikten med bildet i dette tilfellet var å provosere. Og jeg ser ingen vits i å gjøre det og jeg syns det er respektløst, barnslig og frekt.
Atmi
enig med du.. det hadde nok hatt mer å si om en evt avbilding hadde vært saklig og på korrekt manerer :mozilla_wink: at muslimene ikke kan påsto at det ikke er lov når andre muslimer tillater.. da får de krangle seg imellom om hva som er lov før de uttaler seg om et forbud uavhengig av enkelt lands lover og forhold til religion:)
Antall ord: 118
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

[quote="madjava"] Yepp, den utviklinga er ikkje ny, men kanskje så alvorlig at det vert teke med i media etter kvart. På ein måte trur eg at det er viktig at alle religioner må godta loverket i det landet religionen skal ytrast, så lyt samfunnet i dette landet inkludere alle og legge til rette for at alle skal få nødvendig opplæring i landets språk og kultur slik at religioner ikkje får fanatiske fotfester. :)[/quote

Integrering har noe for seg, selv om det ordet har fått grisebank av media og utenom...
Hvem vil egentlig ønske å føle et hat mot folkegrupper, meninger etc... hvis de føler at de blir respekteret og har det godt..? ikke så mange.. de som gjenstår har gjerne litt verre problemer i huet enn at det kan løses med gode oppvekst/levekår.. de har noe forskudd i tankeretningen som er steilt... men ved gode kår av det nevnte vil faktisk mennesker utvikle litt høyre tanker/idealer og vurdering av kompleksiteten i samfunn etc enn at "jeg er verdt mer enn deg fordi du er av en annen hudfarge/kultur/religion"...thats it!
Antall ord: 197
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ms-drake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 03 Feb 2006 22:43
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Buskerud

Innlegg av ms-drake »

Hvis Islam skal bestemme hva vi kan og ikke kan i kristne samfunn, så må jo vi kunne bestemme hva de kan og ikke kan i islamske samfunn...?! Min mening.
Antall ord: 30
In the end we will reamember not the words of our enemies, but the silence of our friends...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 220
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

Dette er helt forkastelig. Tenk å kunne true med å drepe uskyldige mennesker bare på grunn av en tegning som har blitt publisert i et land som utøver ytringsfrihet.
Det skal nå sies at mange av dem som raser mot disse tegningene er ekstremister, idioter og uskolerte!
De fleste imamene ber jo folket sitt om å holde fred.
Vestlige land skal hele tiden vise respekt for muslimene, men ikke snakk om at mange av dem viser oss respekt.
Mullah Krekar sa i nyhetene i går at de "norske" muslimene var klare til kamp og at det kom til å skje snart... Unnskyld meg men... skulle ikke Mullah utvises fra Norge for en stund siden? Hvorfor er han her enda, særlig nå som han har kommet med trusler mot Norge ? (måtte bare få med dette)

Jeg mener at vi burde være ganske even nå.. det er ikke noe mindre krenkende for Danmark og Norge at de brenner og tråkker på flaggene våre. Er ikke dette nok ?
Har ikke Norge gjort veldig mye for å hjelpe disse landene, og fikk ikke Pakistan mye av gjelden sin slettet for kort tid siden. Hva om vi slutter med å gi bistand til disse landene..Pakistan, Afghanistan etc...Da får dem svært lite å produsere våpen for!

Dette fører bare til økt fremmedfrykt og i værste fall død og lidelse.
Jeg tviler ikke på at det skjer noe i Oslo snart.. jeg bare venter i gru!

Jeg mener at Danmark og Norge ikke skal be om noen unnskylding..dette går ikke på stater men på enkeltpersoner som har publisert dem.
Men uansett så støtter jeg dem som har publisert bildene, jeg ser ingenting galt i disse bildene.. gjort er gjort, get over it!
Antall ord: 296
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 220
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301665

Det er stort sett ekstremistene som lager det største oppstyret.
Det er de som stort sett støtter terror handlinger også.. de vanlige muslimene støtter ikke terror.
Nå får bare Bin Laden et ekstra påskudd til å drepe folk.

Jeg blir veldig provosert av dette, men jeg tenker rasjonellt og si at de fleste muslimer er smarte mennesker og ønsker vel like lite som oss å krige.
Men det er lett å bli sint på dem fordi vi ikke er enige om diverse synspunkter og vi syntes selvsagt at våre synspunkter her i vesten er de beste.
Dette er og blir en håpløs situasjon.. like barnslig som våre krangler som barn : pappan min er sterkere enn din...
Antall ord: 131
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Må si jeg lurer litt... at protestene er så sterke mot lille Norge og Danmark når helligbrøde har blitt begått tidligere mot muslimer, som at koranen ble brent på guantanamo-basen... kan man si at muslimer også er en smule feige... å skrike så høyt og bli helt rød i trynet når den såkalte fienden ikke er en stormakt...

dette er tanker en imam har sagt til en av de store avisene..

jeg er litt enig med han her... og en dialog om hvorfor man føler seg krenket og respekt får man ikke til med drapstrusler og fanatisme.. dette øker en segrering og vansker med fotfeste for islam i ikke muslimske kultrurer som islam jo gjerne også er i. det er tross alt mest normale muslimer som bor i land som Norge og Danmark og jeg trur neppe at de fleste av disse vil opponorere i et land hvor det kan få konsekvenser for deres eget liv. du kutter ikke av den hånden som mater deg heller.

ingen er tjent med å bli møtt at man tilhører mørkemenn og degenerert menneskeforståelse..

jeg har nok tro på at ting vil forandre seg men det må nok bli en del bråk først.. på ulike måter.. vi trenger kun å se på kristendommen i sin tid når den forfulgte sine motstandere i historien... godt ting kan endre seg :)
Antall ord: 240
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spirou
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 578
Startet: 20 Jan 2005 12:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: one bedroom apartment

Innlegg av Spirou »

er det noen som har sett disse tegningene ?
Antall ord: 8
Stuttering, get it out, try to say something
Sending me out of my mind

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links