Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserProfessor i spådom og klarsynthet

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Asbjørn Aamot . PPVt skrev:Jeg tror at kropp og sjel er sammenføyet som "jakke med løst for".
Jakka er ikke hel, dersom du kun har foret, eller kun har jakka.
Og jakka er nam-nam for flora/fauna, mens foret er det vi oppfatter som sjel... ( om jeg greide å forklare hva jeg mente).
Men Poenget er ; Sålenge sjela er i kroppen, så er den og begrenset av kroppens fysiske begrensninger.
Men de partikler av jakka mi som har vært med på å skape nye kvister på eika på gravlunden kan vel ikke sies å være jakke lenger...? Spesielt ikke etter at vaktmesteren har tatt med seg noen av eikenøttene hjem for å fore grisene sine med, grisene selges sammen med andre griser på det danske baconmarkedet, noe av baconet havner på Kastrup flyplass og derfra i magen på en masse turister som er på gjennomreise, men egentlig bor på vidt forskjellige steder på kloden... Og selv om vi ser på indisiene på at jakka hadde fór som faktiske bevis, så er det vel trolig at også dét fortoner seg helt annerledes når det ikke lenger inni ei jakke. Altså, det kanskje ikke er gjenkjennelig som jakkefór slik som vi oppfatter fórene våre og de løse fórene som vi mener vi kan ane rundt omkring når vi har jakke på. Hvordan kan vi være sikre på at fóret faktisk fortsetter sin tilværelse som et helt fór, når resten av jakka spres for alle vinder? Jeg tror at også fóret deles opp i mindre bestanddeler - trådene det er vevd av - og spres!
Asbjørn Aamot . PPVt skrev:Sjela, Kansje det er gjenskinn av den vi ser når man ser / fotograferer AURA ? - Eller er det LIVSENERGI ?
Vi vet jo at auraen forandrer seg samtidig med forandringer i den fysiske kroppen.
Er det fordi sjelen er bundet til kroppen, og skygger i auraen er steder i kroppen som formørkes ?
( bare litt tanker i farta, ikke da dette for "god fisk"... ikke ta det som fisk i det heletatt... ;-)
Ja, der sier du noe viktig. Også kriser og sykdommer som ikke direkte kan sies å være fysiske bruker å synes på auren (eller likeså godt stunder av salighet og perfekt helse, så klart). Hva er auraen, og hvorfor har vi evnen til å kunne "se" den? Det må være en mening for oss (her og nå, med jakke på!) at vi faktisk kan lære oss å ane den. Kan vi bruke denne evnen til noe mer enn å se om kropp og sinn er friske, for eksempel? Spennende!
Asbjørn Aamot . PPVt skrev:All "søppelposten" som florerer, gjør at man setter opp filtre. ( jeg har etpar epostadresser UTEN aktive SPAM-filtre, på hver av de er det fra 8-10 til 2-300 iløpet av 24 timer... ( ok, disse er gamle og kjente epostadresser) Heldigvis har epostprog også spamfilter ).
Da hender det at "ikkespam" - dvs ordentlig epost fra ordentlige folk også går i søpla, pågrunn av at "spamfilteret" tror det er søppel.
Slik er det med alle de inntrykk vi får og. Vi forkaster som du sa i bøtter og spann....
Og det vi skjønner, inneholder ord som IKKE er i spamfilteret...
Dermed sorterer vi vekk nyttig lærdom, fordi vi ikke vet bedre. Og ikke forstår bedre.
Kjempeflott lignelse! :D
Den fikk meg til å tenke på historien om den innfødte stammen (husker ikke hvor) som ikke så The Beagle da Darvin seilte forbi stedet de bodde fordi de hadde ikke forutsetningene til å kunne tro at så digre båter fantes. Hjernene deres valgte helt enkelt å ignorere skutas eksistens fullkomlig. Sikkert et fornuftig forsvar mot for kraftig "in-put". Men du er inne på noe viktig når du sier at vi nok også går glipp av ting som vi kunne ha hatt nytte av. Men siden filtreringen ikke er bevisst er det ikke så mye å gjøre med det. For det er jo faktisk slik at så fort vi blir oss bevisst en bit informasjon så har vi også tatt imot den, ikke filtrert den bort! Filtreringen rett og slett skje med bruk av et system utenfor bevisstheten.
Asbjørn Aamot . PPVt skrev:Avslutningen din sier egentlig det jeg mener :
VI VET IKKE hva som egentlig er på andre siden.
VI TROR vi vet, men ... Med kroppens begrensning som filter mot sjelen, så skjønner vi det ikke, fordi kroppen fjerner for mye av den info som sjelen skulle hatt,...
Om en av oss er bedre enn den andre ? Nei, det tror jeg ikke.

Om en av oss er høyere enn den andre ; JA!
Men hvor mange cm, og hvem av oss som er høyest, se det aner jeg ikke.... ;-)
Om vi sitter på forskjellig rang innenfor det paranormale ? Nei.
Har vi forskjellige "oppgaver" ? Ja, det tror jeg.
Jeg tror og vi får utlevert det verktøyet vi skal ha for å kunne gjøre "jobben/oppgaven" vår.
For noen er dette klarsyn, for andre er det evnen å finne vann, for andre igjen, Healing. osv og so burtetter med vidare...

Dette gjør at vi har forskjellig syn på hvordan vi er , andre er, og at vi har forskjellige "alternative" retninger. Men vi er alle av det samme !
Selv om enkelte desverre har "gått seg bort...".
Andre skal være skeptikere, og antitroende / demonstrere mot oss, ene og alene fordi det er DERES oppgave... De vet det bare ikke...;-)

Uansett er vi enige i ( de fleste av oss) at vi er av "DET GODE" , ( som har massevis av navn - er kjært barn vet du ) ;-) Om vi kaller det GUD, LYSET, ALTET, eller hva, se det spiller egentlig ingen rolle, det er det samme alt sammen. Du nevner nornene. De spinner livstråden, og de styrer saksa. ( og kan klippe tråden når de vil).
*nikker, nikker* Akkurat. Yes. Vi ser tingene mer eller mindre på samme måte her, ser det ut som. Forskjellene ligger nok mest i semantikken. :)
Asbjørn Aamot . PPVt skrev:La meg ta en sammenligning ( tankespinn ) :

I mellomlivet ( inkarnasjonsmessig) legger vi planer for vårt neste "oppdrag", dvs liv på jorden( eller annen planet ute i kosmos ).
Dersom vi kaller denne perioden for "spinnetiden" for "nornene"( jeg sier sjela), og vi samtidig finner hvilke oppgaver vi skal ha, hvem vi skal samrabeide med / møte / whatever ( tråden spinnes med knytninger mot andre mennesker) - Andre kaller det "skjebnen" - at skjebnen blir til i "mellomlivet". Det for å opprette samarbeid med andre aktører som skal inolveres - det være venner, fiender, kjære, - så planlegges alt i grove trekk.

Så lever man livet på jorden ; og nornene følger med ( mine Hjelpere følger med meg) , og passer på at jeg kommer borti de ting jeg SKAL igjennom , ifølge "kjøreplanen" / livsveven / "meningen med livet" - at vi holder kursen.
Og når man har vært innom alle "orienteringspostene" - så er man i mål, og da .. .. forlater sjelen kroppen, og... setter igang nye vev...

Å kalle det vev er egentlig et meget godt bilde! Massevis av enkle tråder ( sjeler) som bokstavelig talt krysser hverandre...og er bundet sammen.

Men ; Hva ER riktig ? Jeg vet ikke, men jeg tror vi er på rett spor....
ALLE SAMMEN AV OSS...
Ja! Sagt på den måten forstår jeg bedre hvordan du tenker deg at det går til! Muligens har jeg en hel del å lære når det gjelder "alternativsjargongen" - jeg forstår deg så mye bedre nå da du dro nornene og verdensveven inn i framstillingen! :lol: Og jeg er stort sett enig med deg også. Men vet du hva, jeg tror at man faktisk har muligheter til å påvirke veven når som helst - ikke bare i mellomlivet, som du kaller det. Som volve ser jeg på meg selv som en av nornenes terner som har mulighet (tillatelse...?) til å være med å påvirke veven og forandre det allerede forutbestemte (med de risker dét har, selvfølgelig...). Men, som jeg nevnte, jeg gjør det jeg gjør med tanke på det livet jeg og de mine lever her og nå, og ikke med tanke på hva som kommer etter at jeg har kastet jakka! :D
Antall ord: 1396
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1694 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Biejjie skrev: Men de partikler av jakka mi som har vært med på å skape nye kvister på eika på gravlunden kan vel ikke sies å være jakke lenger...? Spesielt ikke etter at vaktmesteren har tatt med seg noen av eikenøttene hjem for å fore grisene sine med, grisene selges sammen med andre griser på det danske baconmarkedet, noe av baconet havner på Kastrup flyplass og derfra i magen på en masse turister som er på gjennomreise, men egentlig bor på vidt forskjellige steder på kloden... Og selv om vi ser på indisiene på at jakka hadde fór som faktiske bevis, så er det vel trolig at også dét fortoner seg helt annerledes når det ikke lenger inni ei jakke. Altså, det kanskje ikke er gjenkjennelig som jakkefór slik som vi oppfatter fórene våre og de løse fórene som vi mener vi kan ane rundt omkring når vi har jakke på. Hvordan kan vi være sikre på at fóret faktisk fortsetter sin tilværelse som et helt fór, når resten av jakka spres for alle vinder? Jeg tror at også fóret deles opp i mindre bestanddeler - trådene det er vevd av - og spres!
Kansje jeg skal bruke ett annet bilde, da ;-)
Jeg er nå 47.
Har hatt flere biler, og etterhvert lært meg å kjøre både små og store. ( har klasse 2 ).
Bilene bytter jeg uten problem, mens jeg er meg hele veien... bare litt mer erfaren...
Bilen er som kroppen, ruster....
jeg'et er sjelen... bruker mange variasjoner av kropper, både små og store. ( kansje tilogmed på tvers av arter ????)

Også kriser og sykdommer som ikke direkte kan sies å være fysiske bruker å synes på auren (eller likeså godt stunder av salighet og perfekt helse, så klart). Hva er auraen, og hvorfor har vi evnen til å kunne "se" den? Det må være en mening for oss (her og nå, med jakke på!) at vi faktisk kan lære oss å ane den. Kan vi bruke denne evnen til noe mer enn å se om kropp og sinn er friske, for eksempel? Spennende!
Ja, det er spennende. Jeg har kommentert dette i en annen tråd; kan man se aura igjennom en vegg ? dvs;at det står en person på andre siden av veggen, og man kan gjnkjenne denne personen på andre siden av veggen på grunnlag av auraen ???? Isåfall har man jo faktisk muligheten til å bevise for forskere at DETTE EKSISTERER ! Og DA bør andre dæører åpnes ! ;-)

For det er jo faktisk slik at så fort vi blir oss bevisst en bit informasjon så har vi også tatt imot den, ikke filtrert den bort! Filtreringen rett og slett skje med bruk av et system utenfor bevisstheten.
Ja, Hva tror du underbevisstheten jobber med :-)
Den "leser igjennom eposten" og skiller ut det uinterresanne...
Kan jo være at den sjekker seg selv ved å lese igjennom allerede vekksortert innhold, og oppdager at dette skulle jo igjennom, jeg får forsøke.... Intuisjon bygger og i mange tilfeller på info som underbevisstheten sitter på.

Ja! Sagt på den måten forstår jeg bedre hvordan du tenker deg at det går til! Muligens har jeg en hel del å lære når det gjelder "alternativsjargongen" - jeg forstår deg så mye bedre nå da du dro nornene og verdensveven inn i framstillingen! :lol: Og jeg er stort sett enig med deg også. Men vet du hva, jeg tror at man faktisk har muligheter til å påvirke veven når som helst - ikke bare i mellomlivet, som du kaller det. Som volve ser jeg på meg selv som en av nornenes terner som har mulighet (tillatelse...?) til å være med å påvirke veven og forandre det allerede forutbestemte (med de risker dét har, selvfølgelig...). Men, som jeg nevnte, jeg gjør det jeg gjør med tanke på det livet jeg og de mine lever her og nå, og ikke med tanke på hva som kommer etter at jeg har kastet jakka! :D
heehe... Livet her og nå er vel det vi SKAL sette fokus på uansett, det er jo HER vi er !
Personlig tror jeg at man stort sett har fri vilje i livet, og i høyeste grad påvirker hvilke gater man skal ta på veien.
Men at visse "tverrgater" skal vi innom på veien. ( det er her vi finner de spesielle prøvelser / knutepunkter i livet osv.).
Disse kommer vi ikke forbi, de SKAL vi igjennom. ( skjebnen....veven... you name it). tror det er en 5-6 slike "tverrveier" i løpet av livet.
Resten velger vi selv.
Med andre ord; Ikke "helt på linje " på akkurat det.
Men hvem av oss har rett ?? Jeg vet ikke, kansje ingen av oss, og kansje begge ! At noen kan, og andre kan ikke ? ;-)

Stadig like forvirret ? Følg med i NESTE innlegg i denne tråden !

mvh Asbjørn. PPV
Se og Parapsykologiens Venner sitt forum.
Antall ord: 838

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Asbjørn Aamot . PPVt skrev:Kansje jeg skal bruke ett annet bilde, da ;-)
Jeg er nå 47.
Har hatt flere biler, og etterhvert lært meg å kjøre både små og store. ( har klasse 2 ).
Bilene bytter jeg uten problem, mens jeg er meg hele veien... bare litt mer erfaren...
Bilen er som kroppen, ruster....
jeg'et er sjelen... bruker mange variasjoner av kropper, både små og store. ( kansje tilogmed på tvers av arter ????)
Yup, helt klart at vi har forskjellig oppfatning der! :D
Asbjørn Aamot . PPVt skrev:Ja, det er spennende. Jeg har kommentert dette i en annen tråd; kan man se aura igjennom en vegg ? dvs;at det står en person på andre siden av veggen, og man kan gjnkjenne denne personen på andre siden av veggen på grunnlag av auraen ???? Isåfall har man jo faktisk muligheten til å bevise for forskere at DETTE EKSISTERER ! Og DA bør andre dæører åpnes ! ;-)
Ja, jeg husker den tråden. Var innom en tur også, men gav opp da folk begynte å snakke om under vilke forutsetninger man kan og ikke kan se den osv. som om de allerede hadde funnet ut hva den består av. :?
Asbjørn Aamot . PPVt skrev:
For det er jo faktisk slik at så fort vi blir oss bevisst en bit informasjon så har vi også tatt imot den, ikke filtrert den bort! Filtreringen rett og slett skje med bruk av et system utenfor bevisstheten.
Ja, Hva tror du underbevisstheten jobber med :-)
Den "leser igjennom eposten" og skiller ut det uinterresanne...
Kan jo være at den sjekker seg selv ved å lese igjennom allerede vekksortert innhold, og oppdager at dette skulle jo igjennom, jeg får forsøke.... Intuisjon bygger og i mange tilfeller på info som underbevisstheten sitter på.
Flott lignelse igjen! :)
Asbjørn Aamot . PPVt skrev:heehe... Livet her og nå er vel det vi SKAL sette fokus på uansett, det er jo HER vi er !
Personlig tror jeg at man stort sett har fri vilje i livet, og i høyeste grad påvirker hvilke gater man skal ta på veien.
Men at visse "tverrgater" skal vi innom på veien. ( det er her vi finner de spesielle prøvelser / knutepunkter i livet osv.).
Disse kommer vi ikke forbi, de SKAL vi igjennom. ( skjebnen....veven... you name it). tror det er en 5-6 slike "tverrveier" i løpet av livet.
Resten velger vi selv.
Med andre ord; Ikke "helt på linje " på akkurat det.
Men hvem av oss har rett ?? Jeg vet ikke, kansje ingen av oss, og kansje begge ! At noen kan, og andre kan ikke ? ;-)
Nei, den frie viljen har ikke noe med livsveven å gjøre. Man har alltid mulighet til å ikke følge lagnaden sin. Som jeg sa i et annet innlegg så synes jeg at meningen er at jeg skal finne mine tråder i veven og forsøke å bli den beste Biejjie jeg kan bli. Men jeg har også muligheten til å bli en annen Biejjie om jeg vil - til og med en bedre Biejjie sett fra visse vinkler enn den som ligger i veven. Jeg kunne velge å bli en slags Moder Teresa som vier hele sitt liv til å hjelpe andre, for eksempel. Det ville i manges øyne ha vært alldeles kjempeflott og sikkert gitt meg masse stjerner i karmaboken ifølge deres tro. Masse mennesker ville ha fått det bedre med min hjelp. Men ville det ha vært meg? Nei, for meg ville det ha vært å leve en løgn. Og det ville ha vært en dårlig Biejjie.
Asbjørn Aamot . PPVt skrev:Stadig like forvirret ? Følg med i NESTE innlegg i denne tråden !
Ja, soga held fram om ei stund - men fyst ei lita pause! :D
Antall ord: 633
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1694 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Biejjie skrev:
Asbjørn Aamot . PPVt skrev:Stadig like forvirret ? Følg med i NESTE innlegg i denne tråden !
Ja, soga held fram om ei stund - men fyst ei lita pause! :D
JA! Godnatt ! ;-)
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kittana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mai 2005 02:10
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fetsund

Tja ...

Innlegg av Kittana »

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her,
men jeg synes faktisk det skulle vært mere fokus på parapsykologi i norge(også i andre land), og at det burde være et forsknings felt man burde satse på.
Men det å kalle seg professor på område det er å gå litt langt.
Problemet med og få det som forsknings felt er at det kan bli brukt på feil måte, sånn som det er blitt gjort i russland.
Har man hedelige mål så synes jeg det er greit og lære rikt å forske på temaene rundt parapsykologi.

MVH kira
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Tja ...

Innlegg av BA. »

kira skrev:Nå har ikke jeg lest alle innleggene her,
men jeg synes faktisk det skulle vært mere fokus på parapsykologi i norge(også i andre land), og at det burde være et forsknings felt man burde satse på.
Men det å kalle seg professor på område det er å gå litt langt.
Problemet med og få det som forsknings felt er at det kan bli brukt på feil måte, sånn som det er blitt gjort i russland.
Har man hedelige mål så synes jeg det er greit og lære rikt å forske på temaene rundt parapsykologi.
Det som har foregått i Sverige nå, er at en troende har testamentert en sum penger til svenske universitet, men de var øremerket for forskning innen det paranormale.

Altså kunne universitetet velge om de ville ha pengene, og bruke dem innen det paranormale, eller om de ikke ville ha pengene.

Ulempen med denne forskeren, er at han ikke er nøytral. Han har gitt klare signaler om at han er troende. Det, samt hans flukt fra USA, kan diskreditere hans resultater.

I Norge finnes det ikke et slikt testament, AFAIK, og en slik stilling må da gå på bekostning av annen forskning, og det vil jeg ikke støtte.
Det er forsket enormt mye på disse feltene, og med så dårlige resultater, at videre forskning IMO er sløsing med skattebetalernes penger.
Antall ord: 235

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Re: Tja ...

Innlegg av Biejjie »

kira skrev:Nå har ikke jeg lest alle innleggene her,
men jeg synes faktisk det skulle vært mere fokus på parapsykologi i norge(også i andre land), og at det burde være et forsknings felt man burde satse på.
Men det å kalle seg professor på område det er å gå litt langt.
Problemet med og få det som forsknings felt er at det kan bli brukt på feil måte, sånn som det er blitt gjort i russland.
Har man hedelige mål så synes jeg det er greit og lære rikt å forske på temaene rundt parapsykologi.

MVH kira
Altså, nå kan ikke hvem som helst kalle seg professor verken her i landet eller i Sverige. Det er bare ansatte på særskilte poster, i.e. lærere av høyeste grad ved universitetene, som får denne tittelen - altså fra universitetet. Om man ikke har de kvalifikasjonene universitetet søker får man helt enkelt ikke posten.

Når det gjelder dette svenske professoratet i parapsykologi gikk det ifølge svenske aviser til slik: Universitetet i Lund fikk en donasjon for førti år siden som - når giverens øvrige arvinger var døde - skulle gå til opprettelsen av et professorat i parapsykologi. Nå har siste arving dødd og de har kunnet opprette professoratet. Etzel Cardeña begynner jobben i september.

Her er en melding fra Göteborgs universitet:
Studentnytt skrev:Lund får professor i parapsykologi
Lunds universitet har nu inrättat en professur i psykologi, där ämnena parapsykologi och hypnologi finns med. Professuren är en följd av att universitetet tackat ja till en donation på 30 miljoner kronor från Thorsenska Minnesfonden. Donatorn, den danske margarinfabrikören Poul Thorsen, var mycket intresserad övernaturliga fenomen. Thorsen vände sig först till Köpenhamns universitet med sin donation, men avvisades. Också Stockholms universitet ska ha avstått till erbjudandet innan Lund nappade.
Antall ord: 321
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Octopuzzy
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 350
Startet: 13 Des 2004 23:30
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tyristrand
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Octopuzzy »

Biejjiea skriver
Og dette henger igjen sammen med livssynet mitt. Mange innen alternativmiljøet jobber med seg selv (selvutvikling, er visst ordet som brukes) for at de skal få det lettere i etterlivet eller i neste liv.
:!:

Merkelig, da må jeg være den eneste som jobber med spirits for å forbedre mitt jordlige liv HER & NÅ. Jeg er på jordkloden og det er her jeg har et virke. Hvor er alle disse som arbeider kun for sitt neste liv? Disse "alle" har ikke jeg møtt. :?:
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Hvilket land kom Georg Hygen fra?
Husker jeg pleide å lese "Møte med det ukjente" i Allers eller Hjemmet da jeg var liten, og da var alltid Professor Hygen "ekspertkommentator".
Antall ord: 30
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Octopuzzy
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 350
Startet: 13 Des 2004 23:30
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tyristrand
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Octopuzzy »

Fordelen med å komme opp i professorat stillinger er at de får endel forskningsmidler. Og om det er slikt som skal til for å få spirituellismen opp i dage, så helt greit for meg gitt. Mange veier til målet.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Heia skrev:Hvilket land kom Georg Hygen fra?
Husker jeg pleide å lese "Møte med det ukjente" i Allers eller Hjemmet da jeg var liten, og da var alltid Professor Hygen "ekspertkommentator".


Glem det! Fant det ut...norsk professor i botanikk og plantefysiologi som skrev avhandlinger om parapsykologi. Det var vel det nærmeste vi kom professor og parapsykologi; i samme setning.
Antall ord: 62
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Octopuzzy skrev:Biejjiea skriver
Og dette henger igjen sammen med livssynet mitt. Mange innen alternativmiljøet jobber med seg selv (selvutvikling, er visst ordet som brukes) for at de skal få det lettere i etterlivet eller i neste liv.
:!:

Merkelig, da må jeg være den eneste som jobber med spirits for å forbedre mitt jordlige liv HER & NÅ. Jeg er på jordkloden og det er her jeg har et virke. Hvor er alle disse som arbeider kun for sitt neste liv? Disse "alle" har ikke jeg møtt. :?:
Ja, det var jo en grunn til at jeg skrev "mange" og ikke "alle", som du sier! ;) Dessuten snakket jeg om selvutvikling, ikke om "jobbe med spirits" (som jeg ikke vet hva er engang).

Grunnen til at jeg mener at mange tenker slik er deres opptatthet av karma. Når jeg gjør eller sier noe som anses feil i deres øyne får jeg alltid høre at "fy på deg, det der kommer du til å få betale for i neste liv", eller når jeg gjør noe bra så får jeg høre at "å, det der var fint gjort, det kommer deg trefoldig tilbake før du aner det". Det er altså neste liv det handler om. Og om det ikke er neste liv så er det et eller annet ikke-spesifisert øyeblikk i framtiden en gang.

Denne tankemåten er i grunnen kristen. Vær snill og du får komme til himmelen, vær slem og du havner i helvete. At snillhet innen alternativmiljøet "belønnes" med at man havner på et høyere utvilkingstrinn åndelig, og at slemhet "straffes" med at man får gå igjennom et jordeliv til for "å lære leksen sin", er for meg bare et spørsmål om semantikk. Samme tankemåte, med ørsmå variasjoner, finnes også blant paganister og hekser, noe jeg finner merkelig, da denne idéen så og si er ukjent innen de før-kristne religionene (i alle fall de europeiske) som de aller fleste paganistiske tradisjoner i vesten og også temmelig mange heksetradisjoner sier seg være bygget på. Men dét om dette...

Om denne karmaloven fantes og fungerte på den måten mange her i vesten ser ut til å mene, altså som et slags betalingssystem for gode handlinger på den ene siden og dårlige på den andre, kunne alle de tingene jeg foretar meg like godt være karmisk "straff" eller "lønn" til de som jeg omgås med for noe som allerede har blitt gjort og sagt, kunne de ikke?

Altså, hvem sier at det jeg gjør har karmisk relevans til bare meg og min framtid? Og hvorfor bare til framtiden? Kanskje alle rævvaspark jeg gir er karmisk betaling for (eller la oss si "balansering av", så høres det ikke så sjukt ut), rævvaspark jeg selv har fått for lenge siden? Kanskje de gode tingene jeg gør er balansering av gode ting mottakeren allerede har gjort noen annen? Men hva om de er balansering av rævvaspark mottakeren har fått? Hvem kan vite sånt? Man kan se på en eneste handling på utrolig mange måter, og ikke bare i relevans til individet som utfører handlingen (ordet karma betyr "handling", om noen var i tvil), og ikke bare i relevans til dette individets framtid. Mange innbilder seg altså at de ikke bare vet at jeg får "betale" for mine handlinger en gang i framtiden, de vet også akkurat hva en eneste separat handling fra min side "koster" og at jeg kommer til å få akkurat trefoldig tilbake. Og de ser også ut til å leve som de lærer de fleste av disse menneskene. For meg blir dette både ulogisk og naivt, fordi for meg er fortid, nåtid og framtid alle aktive samtidig og konstant.

Altså, dette er inntrykket mitt - at mange blant de jeg har hatt kontakt med faktisk tenker slik - jeg har ikke peiling på hvordan det er blant de du kjenner.
Antall ord: 675
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Octopuzzy
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 350
Startet: 13 Des 2004 23:30
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tyristrand
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Octopuzzy »

Fint med en utdypning på det området der. For jeg kjente med ikke igjen i det du beskrev. :)
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links