Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Forutsigelser - ÅpnetRUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Dette er plassen for forutsigelser, og er en del av FORUTSIGELSER - innboks - hvor meldinger fra innboks er åpnet..
Du kan og legge inn "åpne" forutsigelser her.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Forum regler
Dette er plassen for forutsigelser, og er en del av FORUTSIGELSER - innboks - hvor meldinger fra innboks er åpnet..

Du kan og legge inn "åpne" forutsigelser her, da alle innlegg her er synlig.

Hit flyttes skjulte tråder DU har opprettet i Forutsigelser- Innboks, når DU ber om at den skal hentes inn hit.
Du kan og legge inn nye tråder med egne forutsigelser, men kan risikere at de blir flyttet.
Her kan man også kommentere egne og andres forutsigelser.
OBS : I dette forumet kan du IKKE endre egne innlegg.
Dersom du vli legge inn "forhåndsmeldinger" - bruk INNBOKS-forumet.
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

Terra skrev: 05 Mar 2022 19:55 Interessant Morris.

Legger ut denne. Hun er en mystiker og har forutsagt pandemien, men hun trodde ikke at det, og det som skjer nå, ville skje i hennes tid... Men her er vi nå da...

CkD-Lcck_cg
https://lornabyrne.com/about-lorna-byrne/
Interessant! Samtidig er ofte at ting oppfattes annerledes enn hva en har sett/ drømt om. Mystikeren Nostradamus forteller at noen ganger kan det som han har forutsagt også kan skje forut for sin tid som et forvarsel til noe som også vil skje senere innenfor sin riktige tid. Hvor lenge Russland må kjempe for å tvinge et folk som det slippes bomber i hodene på til seg, er ikke godt å si. Man pleier jo ikke vennskap med slike gammeldagse metoder vet en, så det ender nok med at det blir en skilsmisse her til slutt, og forbrytelsene blir dømt av menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg?
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

Her er et eksempel på en profeti og et forvarsel på en profeti:
Baba Vanga ble imidlertid kjent internasjonalt fire år etter hennes død, da den russiske atomubåten Kursk sank i 2000. (Hun hadde angivelig spådd i 1980 at Kursk ville bli oversvømt, men på den tiden ble det antatt at hun snakket om den russiske byen Kursk.)
https://www.newsweek.com/baba-vanga-pre ... ar-1557789

Her kan man se at man vil ha tolkningen av Vangas profeti om Kursk til å dreie seg om ubåten Kursk som sank i år 2000, mens Vanga opplyste om år 1980, men ubåten Kursk ble ikke bygget før i 1992, så det kunne uansett ikke være denne hun mente? Altså som et slags forvarsel til byen Kursk som ligger ved elven Sejm. 450 km sør for Moskva. År 1980 hvis spådomme er riktig, dreie seg om månekalenderens år 1980 som vil være ca år 2560 for den gregorianske kalenderen. (Siden månekalenderen i forhold til den greg. kalender nå ligger 579/580 år etter vår kalender, må etterslepet legges til for at vi i vesten skal få riktig årstall for profetien).
Allikevel er profetien til Vanga om en kur mot kreft i år 2021 etter vår kalender, og er en fulltreffer.
https://www.sintef.no/siste-nytt/2021/n ... -kreftkur/
Metoden ser ut for å være gjengs for de fleste sanne seere, en måte å gjøre profetier mer usikre på (ved å bruke flere kalendere) for folk flest som gjerne vil spekulere i alle retninger. Men for de som er sikre på metoden ser fort hvilken kalender som er anvendt.
Er litt mer skeptisk til spådommene hennes for i år og lurer på om de tilhører de 15-20% hvor hun tar feil? Nå plages jo Australia med vannflommer allerede så det later jo som å være i boks, men Omuamua da???
https://www.msn.com/en-us/news/world/ba ... ar-BBXYET8
Antall ord: 336

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

Vil bare advare mot slike synsinger som dette: https://finansavisen.no/nyheter/utenrik ... de-startet - Det er så borti natta frustrerende at alle liksom får stille troen sin til disposisjon ukritisk i nyhetsbildet for de som måtte ha svak dømmekraft for hva som skjer fra før av. Russland er i krig med Ukraina og nå meldes det fra flere hold at russisk fremrykkinger stopper opp og at styrkene er demoralisert, så hvordan skal Russland da kunne sette i gang en verdenskrig? Det er i hvert fall slik at i en verdenskrig er det ikke bare ett land som kjemper mot resten av verden. Og man ikke lyve til sine soldater å si at dere rykker inn som befriere og er fredsbevarende styrker, og som så igjen opplever at man bomber nabolandet sønder og sammen på grunn av Russlands drømmende ambisjoner om å bli en stormakt igjen. Det skjer allikevel ikke på denne måten - garantert ikke!
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Terra »

Malu har sett litt på dette som skjer i Ukraina nå, legger ut linken her.
https://open.spotify.com/episode/08VK2Ncv82BZTV55TE5SbW
Antall ord: 21
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

Ja, litt spent på om fire uker til er nok? Og hvem er denne personen som har denne kontakten med presidenten? Kan det være denne? https://no.wikipedia.org/wiki/Julija_Tymosjenko
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Terra »

Jeg må bare si det, den der så kald ut. Ser ut som isprinsessen... .kald
Det er bare å håpe på at det går fort over. Har sånn verkende hjerte for de som er berørt av krigen.

(Litt utenom. Det jeg mener å ha blitt vist meg i en slags "visjon, er de siste tider her på jorden, og da vil det være som ild over jorden. Jeg tenker da på atomkrig? Folk blir evakuert i romskip for å overleve? Men dette vil ikke skje før lenge, lenge... ikke før 2033 i alle fall?" Men jeg er ingen, profet så hva vet jeg. Jeg hadde en drøm natt til 14. desember i 2003 og da drømte jeg at "enden er nær." Og at det ville skje i 2033. Men egentlig tror jeg dette bare var en drøm, og at dette ikke vil skje. Og uansett, jeg vil ikke skremme noen, ikke meg selv heller, så ta det ikke for alvorlig. Jeg tror det vil gå enda en god stund før vi er ferdige her på jorden! )
Antall ord: 184
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

Terra skrev: 12 Mar 2022 20:48 Jeg må bare si det, den der så kald ut. Ser ut som isprinsessen... .kald
Vet ikke hva det kommer av, men hun var en av de første jeg tenkte på... kanskje hun ser en mulighet for makt igjen? Trump hadde jo en god rådgiver, så jeg tenkte først på Paula White, men så kom tankene på at hun er ingen politiker, så da kan det være gassprinsessen?

Men hendelsene kan man jo si har forhistoriske røtter og utspring, så jeg leste denne:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommen ... s-framtid/
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Terra »

Og her er noe jeg har tenkt på en stund. Syntes han så så annerledes ut i ansiktet, blitt så blek og oppblåst liksom... Tenkte han må ha blitt syk...
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ins-atferd
Antall ord: 39
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

Vel, når du nevner sykdom har jo dette også vært et tema, er det ingen som finner ut av dette gjennom et medium eller noe? Slå det fast på en måte? Du pleier jo å finne gode kort på personligheter, kanskje prøve å avlese ham selv?
Han ser veldig hengekjaket ut på det første bildet, og så var det dette enormt lange bordet da?
https://www.nettavisen.no/nyheter/rykte ... 3424253138

Når det gjelder denne kvinnen som hun i podkasten så, kan det også være hun som stilte seg bak lovendringen som sikret presidenten makt frem til 2036.
https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinn ... 3423990319
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

Terra skrev: 12 Mar 2022 20:48 Det jeg mener å ha blitt vist meg i en slags "visjon, er de siste tider her på jorden, og da vil det være som ild over jorden. Jeg tenker da på atomkrig? Folk blir evakuert i romskip for å overleve? Men dette vil ikke skje før lenge, lenge... ikke før 2033 i alle fall?"
Dette stemmer i så fall godt både med hensyn til Nostradamus som nevner en "hav - låve" som blir en redning - akkurat som det i Matt.13.24-30 står i lignelsen om ugresset og hveten at de skal vokse sammen til høsten kommer, ugresset skal da brennes, men hveten skal samles inn i låven. Jeg tolker dette som en gedigen ufo, i Bibelkoden II er den nevnt som et flyvende objekt av smidd jern/stål, en ark av jern. - I Luk.12.49-53 står visjonen din frem klart og tydelig, og Nostradamus har tolket dette med tid og stedsangivelser, vi får nok ikke oppleve dette. En annen ting som er spesiell er himmelens hær, den er ikke på plass enda. Nevnt i Dan.8.kap.,som bukken som fikk stor makt, også forklart hvem er på en måte... himmelens hær blir til i skapelsen på den 7. dag (1.Mos.2.1 Så var himmelen og jorden fullført, med hele sin hær.) Den 7.dag er nok ikke kommet enda, se jødisk kalender.
Antall ord: 251

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

PS: Sender deg en PM .
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Terra »

Morris skrev: 14 Mar 2022 19:15 PS: Sender deg en PM .
Takk, Morris, setter veldig pris på deg.
Jeg føler ikke at det er min oppgave å gå videre inn på dette som skjer nå. Jeg blir bare vist ting og vet aldri når det vil skje. Det jeg har fått opp her tidligere har ikke noe med kortene å gjøre... og jeg må legge til at jeg kan ta grundig feil. Det ene var en slags visjon jeg fikk under en regresjon og det andre var i en drøm. Så her får man bare ta det jeg sier over for her med en skikkelig god klype med salt. Ingen grunn til panikk, bare Terra som tenker høyt... ;-)
Antall ord: 124
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

Terra skrev: 12 Mar 2022 20:48 Jeg hadde en drøm natt til 14. desember i 2003 og da drømte jeg at "enden er nær." Og at det ville skje i 2033. Men egentlig tror jeg dette bare var en drøm, og at dette ikke vil skje.
Du har i alle fall hatt en spesiell drøm. Om du er sanndrømt, så kan tiden likevel være ganske annerledes. Kalendere har egentlig blitt konstruert av ukontrollerbare kilder, så som Jesu fødsel, verdens skapelse etc., slik at noen nøyaktig tid ovenfor profetier finnes egentlig ikke. Man vet at profetier i skriften er basert på stjernetegn. Men skriften i seg selv følger et mønster av hendelsesforløp man hittil ikke har registrert. Eks. Luk.21. k. + alle profetene som har antydninger.

Nostradamus har mange beregninger av tiden utregnet fra skriftens egne opplysninger. En av dem beskriver et tidsrom fra signert dato og årstall da han skrev dette, til at jorden skulle ligge brakk like lenge som den var blitt dyrket. Tiden er for lengst utløpt om man bruker den vestlige verdens kalender... bare for å sette det litt på spissen for at tid ikke alltid forteller riktig tid – men som en litt morsom analyse som gjøres i Salme 104.19 så vet solen alltid tidspunktet når den skal gå ned. ;-)
Antall ord: 229

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Morris »

Sofi Oksanen: Putin har ikke blitt gal
Vladimir Putin har ikke blitt gal. Han lider neppe av en hjernesvulst, selv om det har vært mistanker om det den siste tiden, og psykiatere og hobbypsykologer har kommentert diktatorens mentale tilstand i pressen. Men spekulasjonene avleder oppmerksomheten fra det viktigste: Sett fra en russisk synsvinkel utgjør tyrannens handlinger en logisk sammenhengende og vedvarende helhet.

SOFI OKSANEN, finsk-estisk forfatter og dramatiker
I russiske medier fremstilles hendelsene i Ukraina som fornuftige. Skal man tro nyhetene, er troppene i ferd med å befri Ukraina fra naziregimets åk og redde innbyggerne i Donbas fra folkemordet som ukrainerne utsetter dem for.
Ifølge det uavhengige meningsmålingsinstituttet Levada-Center stiller 68 prosent av russerne seg positive til operasjonen, og hvem ville vel ikke gjort det når man tror at ens egne gutter er ute på et så viktig oppdrag? Størstedelen av befolkningen får sin informasjon fra statskontrollerte medier.

I Vesten virker grunngivningene for krigen irrasjonelle, i og med at det nevnte folkemordet i Ukraina ikke har funnet sted og landets president, Zelenskyj, som ble valgt i frie valg, er av jødisk avstamning. I henhold til internasjonal lov og rett finnes det ingen rettmessig grunn til angrepet.

Min mor og hennes foreldres generasjoner levde i Sovjetunionen, omgitt av tilsvarende løgnhistorier, og derfor kjenner jeg dem godt. De var problematiske for min familie fordi den var og er estisk. Da den sovjetiske okkupasjonen førte med seg folk fra Russland, fikk estlenderne erfare at nykommerne kunne skjelle ut hvem som helst blant lokalbefolkningen for å være fascist – det var et synonym for estlender.
I den sovjetiske verden ble de klassifisert som banditter og nasjonalister, akkurat som ukrainerne nå blir i russiske medier. Hvis myndighetene, utdanningssystemet, mediene og rettsvesenet gjentar de samme løgnene fra generasjon til generasjon, blir de til en opplest og vedtatt sannhet.

I den sovjetiske verden ble de klassifisert som banditter og nasjonalister, akkurat som ukrainerne nå blir i russiske medier. Hvis myndighetene, utdanningssystemet, mediene og rettsvesenet gjentar de samme løgnene fra generasjon til generasjon, blir de til en opplest og vedtatt sannhet.
Etter Sovjetunionens fall tok ikke Russland noe oppgjør med fortiden, slik Tyskland hadde gjort, og på den måten levde de gamle oppfatningene videre. De var enkle å aktivere for å styrke fiendebildene i Putins krig. Manipulering av minnet om holocaust egnet seg også godt til oppgaven.

I Finland erklærte putinistene slutten på Estlands selvstendighet, fornektet massedeportasjonene av estlendere til Sibir og tok initiativ til anti-estiske opptøyer. I tillegg til den aktive bruken av sosiale medier ga de også ut bøker, arrangerte debattmøter og brukte en billedsamling som hintet til holocaust, med piggtråd og brakker i rikt monn.
Som en konsekvens av dette ble løgnene om Estlands apartheidpolitikk spredd internasjonalt.
Ved alle fora som putinistene sto bak, ble det samme budskapet gjentatt om at man bygget konsentrasjonsleirer for russere i Estland.

Da finske og estiske journalister begynte å synes at påstandene fra disse folkeoppviglerne var heller merkelige, fortsatte putinistene å gi intervjuer i russiske medier. Først fikk imidlertid løgnene lov til å spre seg også i våre medier, for Russlands desinformasjonskampanjer var ennå ikke identifisert som slike i Vesten, og det sovjetiske narrativet som var blitt oppdatert til totusentallet, var ukjent for finnene.

Man fordømte heller ikke putinistenes aktiviteter, til tross for at fornektelsen av det faktiske folkemordet i Estland, nemlig tvangsdeportasjonene under Stalin, er sammenlignbart med holocaustfornektelsen, og at nazismen ikke er en del av det estiske arvematerialet. Under den første republikken i mellomkrigstidens Estland var jødenes situasjon i landet god, selv om Estland også ble rammet av det nasjonalsosialistiske Tysklands okkupasjon i tiden mellom de to periodene i den sovjetiske jernnevens grep.

Borgerne i Norge, Danmark og Frankrike var visst de eneste med historisk erfaring med Hitlers okkupasjoner som ikke ble stemplet som «nazifascister» i Putins Russland.

Russland testet Vestens reaksjoner med prøveballonger rettet mot Baltikum og merket seg at de eneste i Vesten som reagerte på utnyttelsen av folkemord i politisk øyemed, var de som hadde røtter i Øst-Europa. Da var det vel ikke så underlig at Putin antok at lignende løgner ville gå for god fisk i tilfellet Ukraina i 2022?

Gjennom sin likegyldighet tillot Vesten Putin å forstå det slik at Russlands retorikk var akseptabel.
Ukraina klaget i slutten av februar Russland inn for Den internasjonale straffedomstolen, for å stille Russland til veggs for manipulering av minnet om holocaust og bruken av dette for å rettferdiggjøre et militært angrep. Selv om man i Vesten kan le av det russiske regimets forvrengte påstander, kunne ikke slektningene mine gjøre det, for det var ulovlig å komme med korreksjoner av statens løgner, akkurat slik det nå er i Putins Russland.

I Sovjetunionen var nasjonalismen kontrarevolusjonær og som sådan kriminalisert. De som ble tatt, risikerte å bli overført til psykiatrisk tvangsinnleggelse og gis diagnosen latent schizofreni. Det trengtes ikke mer til å utstede innleggelsesdokumentene enn at man støttet likviderte staters selvstendighet eller deres symboler, som for eksempel flagg, at man stilte spørsmål ved Sovjet-okkupasjonens berettigelse, eller at man spredde kunnskap om Molotov-Ribbentrop-paktens hemmelige tilleggsprotokoll.

Den eneste form for nasjonalisme som ble ansett som normal, var kjærligheten til Sovjetunionen. I Putins propaganda er ukrainernes nasjonalfølelse overfor sin egen stat noe den messianske Putin må kurere dem for, slik at de kan inntre som et friskt medlem av den slaviske familien.

For Putins Russland er det viktig å definere ukrainerne som nasjonalister, siden ordet i seg selv har en like odiøs klang for russerne som ordet «nynazist» i de nordiske landene. Ved hjelp at et svartmalende språk fratas den utvalgte folkegruppen sin menneskelighet, noe som gjør det enklere å drepe dem, og utslettelsen av hus og hjem eller okkupasjon av landet er ikke moralske problemer, siden de som rammes egentlig har gjort seg fortjent til behandlingen. Frøet til forfølgelsen spirer alltid når en bestemt folkegruppe dehumaniseres og anses som undermennesker.

Å rense opp i rasisme har nå en gang aldri vært Russlands oppgave, og det finnes ingen tradisjoner for det. Sovjetunionen var per definisjon antirasistisk – rasisme var noe de drev med i USA. Herrefolkets nedlatende måte å forholde seg til ukrainerne på var likevel kanskje til Ukrainas fordel; man trodde ikke at de kom til å by på noen særlig motstand. Men slik gikk det ikke.

Det russiske messianske frelsesoppdraget stammer fra bysantinsk tid og gikk i arv til Sovjetunionen, som så det slik at det var rett og rimelig å okkupere de baltiske landene og hevde at de ble befridd fra fascismens garn, selv om områdets skjebne allerede var beseglet i Molotov-Ribbentrop-pakten. Ved hjelp av frihetsmytologien styrket man på samme måte soldatenes angrepsvilje i 1939 på den finske grensen. Formålet med Vinterkrigen var å «befri Finland fra de hvite fascistiske utsugernes vold».
I Sovjetunionen var undervisningsprogrammet og herreveldet over fortiden konsekvent enstemt. Nytt billedmateriale ble produsert fortløpende, og barna overrakte takknemlig blomsterbuketter til den sovjetiske armeens representanter – år ut og år inn. Da Russland annekterte Krim-halvøya, florerte det med bilder i samme sjanger.
Det var derfor ikke så rart at Putin forventet den samme mottagelsen i Ukraina, men dermed tråkket han på en mine som han eget maskineri hadde utplassert. Hans egne løgner var blitt til hans egen sannhet. Slik går det når man lytter til dem altfor lenge og ikke benytter seg av andre nyhetskilder.

Selv om informasjonsflyten var relativt fri før krigen, påvirket det ikke russernes oppfatning av Ukraina. Den yngre generasjonen brukte nettet som hovedkilde for nyheter, men ifølge meningsmålingsinstituttet Levada-Center var ordvalget i svarene de samme, uavhengig av de spurtes alder. Hvorfor så det da ut til at den yngre generasjonen, som før krigen hadde hatt full tilgang til fri kunnskap, ikke stilte spørsmål ved den statlige propagandaen?

Når det er farlig å søke etter informasjon, og det forårsaker problemer å stille spørsmål ved de rådende oppfatninger, er det bare de modigste foreldrene som oppmuntrer sine barn til å stille spørsmål om upassende temaer, og siden skoleundervisningen følger statens linje, har dette blitt en oppgave for hjemmene. Den vestlige oppfatningen av sannhet er ingen selvfølge i et land som er blitt forvandlet til et hukommelsestyranni – et «mnemokrati» – der staten har adoptert de sovjetiske oppfatningene om fakta.

Les hele stykket her: https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other ... hp&pc=U531
Antall ord: 1433

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: RUSSIAN INVASION OF UKRAINE TAROT-READING 😢 COULD THIS BE THE START OF WORLD WAR III?

Innlegg av Terra »

Russisk krigspropaganda spres med Kinas hjelp... Det statlige kinesiske TV-nettverket «China Global TV Network» sprer krigspropaganda fra Russland, både på sendingene sine og i sosiale medier.
Det rapporterer Sverige radios nyhetsprogram Dagens Eko, også kjent som Ekot.

EU har blokkert de to mediehusene Russia Today og Sputnik fordi de brukes av Putin-regimet til å spre propaganda om krigen. Norge har på sin side valgt å ikke sensurere russiske medier.

Ved hjelp av blant annet det statlig eide kinesiske TV-nettverket spres denne propagandaen, både på lineær TV og i sosiale medier, sier førsteamanuensis i strategisk kommunikasjon ved Lunds Universitet, James Pamment, til Ekot.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... inas-hjelp
Antall ord: 115
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links