Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDe 11 dimensjoner

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

De 11 dimensjoner

Innlegg av g.r.y »

Fant en himla grei gjennomgang av hva som etter sigende skal ligge under de 11 (10 + 0) dimensjonene:

The ‪#‎dimensions‬
.........
‪#‎Zero‬ dimension: the original point , a dot in the space that can't move to any direction , which represent the strings , a one-dimensional , vibrating ring . each string has a length of only 10-35meters .
........
‪#‎First‬ dimension : a series of dots , it's the x-axis which exists only in terms of length , like a straight line .
.........
‪#‎Second‬ dimension : it's the y-axis like a square .
.........
‪#‎Third‬ dimension : involve the depth , it's the z-axis , and gives all objects a sense of area and a cross-section. The perfect example is a cube .
.........
‪#‎fourth‬ dimension : is the time .
........
‪#‎fifth‬ dimension : is the ‪#‎information‬ , By using something higher order than time , we can see the future or the past .
.......
‪#‎Sixth‬ dimension : a fold , it's a shortcut for a fifth dimension , it's allow as to jump from our current position , to different fifth dimensional line .
.......
‪#‎Seventh‬ dimension : a line of dots of infinities .
You already know that 4th dimension which is the time can be represent as a line connect the Big Bang by the end of the universe , now in order to enter the seventh dimension , we should draw a line the treat the entire 6 dimensions as a single point , to do that we should imagine all the possible timelines , which could start from the Big Bang to the end of the universe , a concept , which we often refer to infinity .
.......
‪#‎Eighth‬ dimension : splitting or branching of 7th dimensional line .
when we put a dot which represent infinity outside the line that drown between 2 infinities of dimension seventh .
.......
‪#‎Ninth‬ dimension : is a fold of the 8th dimension , that's happened when two lines of seventh dimension , connect with each other , to create a 3 dimensional figure which each dot in it represent a single infinity .
..........
‪#‎Tenth‬ dimension : is a single , timeless , ‪#‎everything‬ , it's the ultimate single point , where everything possible and imaginable is covered .
We have to imagine all the possible branching , for all the possible timelines of all possible universes , and treat that as a single point in tenth dimension .
.........
The string theory stopped there . -But:..
M-theory in which the "M" refers to a "membrane" ، "matrix", "master", "mother", "monster", "mystery", "magic" brought all of the string theories together. And create the 11th dimension , in which strings are really one-dimensional slices of a two-dimensional membrane vibrating in 11-dimensional space , and these membrane which called ‪#‎Brane‬ are dynamical objects which can move through the spacetime , between the ‪#‎hyperspace‬ or the Bulks .
Antall ord: 440
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av UFO »

g.r.y skrev:Fant en himla grei gjennomgang av hva som etter sigende skal ligge under de 11 (10 + 0) dimensjonene:

The ‪#‎dimensions‬
.........
‪#‎Zero‬ dimension: the original point , a dot in the space that can't move to any direction , which represent the strings , a one-dimensional , vibrating ring . each string has a length of only 10-35meters .
........
‪#‎First‬ dimension : a series of dots , it's the x-axis which exists only in terms of length , like a straight line .
.........
‪#‎Second‬ dimension : it's the y-axis like a square .
.........
‪#‎Third‬ dimension : involve the depth , it's the z-axis , and gives all objects a sense of area and a cross-section. The perfect example is a cube .
.........
‪#‎fourth‬ dimension : is the time .
........
‪#‎fifth‬ dimension : is the ‪#‎information‬ , By using something higher order than time , we can see the future or the past .
.......
‪#‎Sixth‬ dimension : a fold , it's a shortcut for a fifth dimension , it's allow as to jump from our current position , to different fifth dimensional line .
.......
‪#‎Seventh‬ dimension : a line of dots of infinities .
You already know that 4th dimension which is the time can be represent as a line connect the Big Bang by the end of the universe , now in order to enter the seventh dimension , we should draw a line the treat the entire 6 dimensions as a single point , to do that we should imagine all the possible timelines , which could start from the Big Bang to the end of the universe , a concept , which we often refer to infinity .
.......
‪#‎Eighth‬ dimension : splitting or branching of 7th dimensional line .
when we put a dot which represent infinity outside the line that drown between 2 infinities of dimension seventh .
.......
‪#‎Ninth‬ dimension : is a fold of the 8th dimension , that's happened when two lines of seventh dimension , connect with each other , to create a 3 dimensional figure which each dot in it represent a single infinity .
..........
‪#‎Tenth‬ dimension : is a single , timeless , ‪#‎everything‬ , it's the ultimate single point , where everything possible and imaginable is covered .
We have to imagine all the possible branching , for all the possible timelines of all possible universes , and treat that as a single point in tenth dimension .
.........
The string theory stopped there . -But:..
M-theory in which the "M" refers to a "membrane" ، "matrix", "master", "mother", "monster", "mystery", "magic" brought all of the string theories together. And create the 11th dimension , in which strings are really one-dimensional slices of a two-dimensional membrane vibrating in 11-dimensional space , and these membrane which called ‪#‎Brane‬ are dynamical objects which can move through the spacetime , between the ‪#‎hyperspace‬ or the Bulks .
Jeg detter av lasset en god stund før 11 for å si det mildt :-D men det er interessant ja.
Antall ord: 464
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lightwave
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 280
Startet: 18 Jan 2015 03:08
9
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 52 ganger
Blitt takket: 137 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av lightwave »

Grei og grei, forstår jo hva som står skrevet, en annen ting er å klare å visualisere det...
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av g.r.y »

Etter å ha sett haugetalls av videoer & lest gud-vet-hvor-mange artikler om emnet, klarer jeg til en viss grad å ta til meg de 7 første, men derfra & ut, sliter jeg litt, kan du si.. :P
Antall ord: 36
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ZigZag
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 213
Startet: 02 Feb 2016 10:41
8
Har takket: 26 ganger
Blitt takket: 10 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av ZigZag »

Gry du bare briefer hahahahah æsj as hahahaha
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av g.r.y »

ZigZag skrev:Gry du bare briefer hahahahah æsj as hahahaha
:nerner
Antall ord: 10
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av ludoburgero »

Første tanken min er at noen har virkelig hatt en engasjert diskusjon om dette i fylla, da et par kompiser startet kvelden med å smake på litt hjemmelaget brygg, og plutselig var det langt utpå morgenkvisten. Men neida - jeg lurer bare mest på hvor disse idéene stammer fra?

Jeg synes også dette er interessant, men for meg virker det liksom ikke ut som et menneske i hele verden skal kunne klare å dissekere noe ned til noe så håndfast som ET ANTALL dimensjoner, og ikke minst forklare hva noe så abstrakt som disse dimensjonene består av.

Uansett godt grunnlag til videre diskusjoner. :)
Antall ord: 104
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av Terra »

Ja, sannelig. Dette var heavy saker og interessant. Meget interessant må jeg si. Men kjenner jeg blir litt svimmel i det jeg inntar det hele. :roll:
Antall ord: 25
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ZigZag
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 213
Startet: 02 Feb 2016 10:41
8
Har takket: 26 ganger
Blitt takket: 10 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av ZigZag »

Terra skrev: kjenner jeg blir litt svimmel i det jeg inntar det hele. :roll:
Jeg og Terra :loool
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av UFO »

Mon tro hvorfor 11 dimensjoner ? En eller annen kreativ sjel kunne nok ha laget noen flere ;-) Kanskje det er som det skrives her - dimensjonene dukket opp etter lystig lag (fylleslag) :lol3

Ja vi får spøke litt rundt det - men det er unektelig interessant, men såpass komplisert når man får flere dimensjonsteorier. Da må jeg tilstå at jeg ikke henger helt med. Kanskje vi alle er på villspor for alt vi vet. Tingenes tilstand er kanskje helt annerledes, tilstander vår hjerne ikke er "programmert" til å forstå ?

Who knows ?
Antall ord: 92
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lightwave
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 280
Startet: 18 Jan 2015 03:08
9
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 52 ganger
Blitt takket: 137 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av lightwave »

ufo skrev:Mon tro hvorfor 11 dimensjoner ? En eller annen kreativ sjel kunne nok ha laget noen flere ;-) Kanskje det er som det skrives her - dimensjonene dukket opp etter lystig lag (fylleslag) :lol3
Det var nok noe mer enn bare fylleprat :), for å få ligningen til å gå opp i strengteorien trenger man disse 10 dimensjonene, men dette er ikke noe som kan bevises så det blir bare teorier, vi vet fortsatt ikke hva de minste byggesteinene i universet består av...
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av g.r.y »

For mitt vedkommende, er dette i bunn & grunn interessant fordi det viser hvor lite av den totale virkeligheten vi er forunt å sanse/oppfatte fra 'mother nature's side. Jeg mener.. Hva utgjør vel et begrenset utvalg innenfor de tre første dimensjoner i dette enorme havet av 'virkelighet'!?
- Og vår patetiske natur & utviklingstrinn fremstår ikke akkurat noe bedre av at en grei 'chunk' av den dråpen i havet av en virkelighet vi opererer under, viser seg ikke å være stort annet enn 'oppkok' i vår egen hjerne. Eksempelvis, er jo fargene, som utgjør en sentral del av vår virkelighetsoppfatning, etter alt å dømme, ikke å anse som et reelt fenomen, alt tatt i betraktning, -kun strålene hvis bølgelengder hjernen konstruerer de ut i fra.
Videre har vi jo denne greia med hvordan vår oppfattelse av tiden som noe konstant nå virkelig begynt å vise seg som en sannhet med langt fler modifikasjoner enn vi i det hele tatt kan begynne å ta inn over oss, etc, etc.

Selv om det kun er 'spesielt interesserte' som gidder å bry seg med forståelsen av slike far-out greier som disse matematisk utregnede dimensjonene som sådan, anser jeg det som 'mirakel-kuren' som kan fri verden for mye av denne arrogante & trangsynte 'besser-wisser -heten' som preger menneskeheten. Det er utvilsomt en lang vei å gå, for folk går jo fortsatt rundt med en overbevisning om at det finnes en for oss forståelig intelligens som hele universets skapelse + alle dets fenomener, -og som på toppen av alt, anser en 'cocky' primat som surrer rundt på en småstein snurrende rundt ei gjennomsnittlig stjerne i melkeveiens ytterkant som et kronen på verket, hvorav 'han' engasjerer seg 'personlig' i enkeltindividets gjøren & laden, helt ned til at eksempelvis Gry Henriksen har bannskap som en del av sitt vokabular.. Men selv om jeg ikke får oppleve middelalderens endelikt, i alle fall 'this time around', setter jeg min lit til at denne typen vitenskap i alle fall vil føre til at det vil utskille seg en slags 'gruppe' søkende intelligens som i alle fall kan demme opp for en del av idiotiens ødeleggende & begrensende konsekvenser.
Jeg mener.. Vi har ikke nødvendigvis all verdens av tid før i alle fall NOE skjer her, for vi sitter nå faktisk i en situasjon her hvor den personifiserte galskap, Donald Trump, er en av to kandidater til å bli USA's neste president, med alt det innebærer.. :P
Antall ord: 420
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av Isan »

Masse bra i dette innlegget, g.r.y :)
Antall ord: 8
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av g.r.y »

Isan skrev:Masse bra i dette innlegget, g.r.y :)
Takk! Tenkte det kunne være greit å få frem at dette nerde-greine har en relevans for 'normale' folk oxo, og ikke bare for sånne space-freaks (eks. Ufo & meg) som gidder å bry seg med detaljene (he, he) :P
Antall ord: 49
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: De 11 dimensjoner

Innlegg av Asbjørn »

Det er mange som ikke helt er med på dette med flere #dimensjoner,
og hvordan det virker,
her er en video som kan trigge tankegangen:
JmvHNatZgVI

https://www.youtube.com/watch?v=JmvHNatZgVI
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links