Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenDrømmen; en uoppdaget sans?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Lilja »

Man har ingen makt til å styre fremtiden selv om man kan se den.
Det er godt mulig at det å påstå at man kan se fremtiden kan gi en makt over enkelte mennesker, men det er noe helt annet.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Bearchild »

armageddon skrev:Menneskets frie vilje er helt sentralt i svaret på ditt spørsmål.

Vi har fått friheten til å tenke selv og våre handlinger kommer deretter. Vi kan bestemme framtiden vår selv og drømmen er et hjelpemiddel (sans?) til å finne den beste framtiden.
Vi kan nok legge tilrette for at framtiden blir slik vi ønsker den, men å bestemme hvordan den skal bli? Det er jeg uenig i. Hvis noen ønsker å bruke drømmene sine til å finne "den beste framtiden" så må de selvsagt få lov til det, men fram til noen hundre- eller helst noen tusen- mennesker har gjort dette og kan dokumentere noen som helst effekt tror jeg det blir vanskelig å få med noen på tankegangen.

Det er jo sikkert fint for deg å ha så stor tro på drømmene dine men så langt snakker du i hovedsak bare for deg selv her..

Den makten du snakker om tror jeg du kan se langt etter. :p
Men for all del, dersom du handler utifra en drøm og mener utfallet blir et annet enn du drømte pga din handling hadde det vært moro å høre. Det forutsetter (selvsagt) at du forteller om drømmen først.
Antall ord: 203
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Bearchild skrev:
armageddon skrev:


Det er jo sikkert fint for deg å ha så stor tro på drømmene dine men så langt snakker du i hovedsak bare for deg selv her..


Selvfølgelig snakker jeg bare for meg selv, for konsensus for forskerne er jo at drømmen ikke har noen vesentlig betydning for vår adferd og derfor ikke er verdt nevneverdig forskning.
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Lilja skrev:Man har ingen makt til å styre fremtiden selv om man kan se den.


Hva er da vitsen med å få se den?
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Lilja »

armageddon skrev:Hva er da vitsen med å få se den?
Det er vi flere som har spurt om. Men jeg tror ikke "makt" er svaret...
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Bearchild »

armageddon skrev: Selvfølgelig snakker jeg bare for meg selv, for konsensus for forskerne er jo at drømmen ikke har noen vesentlig betydning for vår adferd og derfor ikke er verdt nevneverdig forskning.
Det gjelder jo ikke bare forskere. Med så mange millioner mennesker jorden har huset gjennom tidene er det jo litt rart at det ikke finnes nedtegnelser om de som har endret framtiden utifra drømmene sine.. såsant det er mulig. For jeg vil tro det er flere som har tenkt tanken.
Antall ord: 87
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Bearchild skrev:[quote="
Men for all del, dersom du handler utifra en drøm og mener utfallet blir et annet enn du drømte pga din handling hadde det vært moro å høre. Det forutsetter (selvsagt) at du forteller om drømmen først.

Etter mange års drømmeforskning lærte jeg meg at mareritt betyr at en snarlig kommende fysiske smerte vil ramme meg i våken tilstand. Nå derimot sørger jeg for at marerittdrømmen ikke blir oppfylt ved at jeg er litt mer forsiktig med spesielt fysisk arbeid i dagene rett etter marerittet.

Er eksempelet godt nok?

Kanskje jeg skulle føye til at jeg nå slår meg langt mindre enn før.
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Lilja skrev:
armageddon skrev:Hva er da vitsen med å få se den?
Det er vi flere som har spurt om. Men jeg tror ikke "makt" er svaret...

Det har ikke jeg sagt heller.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Bearchild skrev:
armageddon skrev: litt rart at det ikke finnes nedtegnelser om de som har endret framtiden utifra drømmene sine..
Hva vet vi egentlig hvilke nattlige drømmer disse hadde som opp gjennom tidene har forandret historiens gang på godt og vondt. Sier vi ikke alltid i ettertid at disse endret framtiden?
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Bearchild »

armageddon skrev:Etter mange års drømmeforskning lærte jeg meg at mareritt betyr at en snarlig kommende fysiske smerte vil ramme meg i våken tilstand. Nå derimot sørger jeg for at marerittdrømmen ikke blir oppfylt ved at jeg er litt mer forsiktig med spesielt fysisk arbeid i dagene rett etter marerittet.

Er eksempelet godt nok?

Kanskje jeg skulle føye til at jeg nå slår meg langt mindre enn før.
Da er vi tilbake på "så fint for deg". Så får andre vurdere hvorvidt de vil bruke årevis på "drømmeforskning" for å kanskje slippe å slå seg på tommelen med hammeren.

Men nei, eksempelet ditt er egentlig ikke relevant til forslaget mitt. Hele greia med å kunne bevise at det man snakker om har noe for seg er at man må ha en form for dokumentasjon. Det hjelper så fint lite å komme i etterkant å si at "jeg drømte forrige uke at dette skulle skje". Man vet riktignok selv hva man drømte og kan være så overbevist man bare vil, men å få andre til å tro på/ stole på at det man forteller er riktig krever nok litt mer. :)
Antall ord: 195
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - - - - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Bearchild »

armageddon skrev:Hva vet vi egentlig hvilke nattlige drømmer disse hadde som opp gjennom tidene har forandret historiens gang på godt og vondt. Sier vi ikke alltid i ettertid at disse endret framtiden?
Kjær vene.. :lol: Skal vi nå også anta at det er våre forfedres drømmeaktivitet som har skapt vår hverdag?! Nå synes jeg kanskje du tøyer strikken vel langt.
Antall ord: 66
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Lilja »

armageddon skrev:
Lilja skrev:
Jeg er ikke i tvil om at man kan få små glimt inn i fremtiden, men jeg syns du gir den som drømmer for stor makt i begivenhetenes gang. Jeg mener at dersom man får disse glimtene, er det fordi tingene er ment å skulle skje, ikke fordi man har noe ansvar for begivenhetens gang.
Når du skriver at jeg gir drømmeren for stor makt i begivenhetens gang, og da må svaret mitt bli; bare det å få lov til å få glimt inn i framtiden er stor makt i seg selv. Skulle vi ikke utforske dette forsynet som drømmen kanskje er? Søke forsynets makt?
Lilja skrev:Man har ingen makt til å styre fremtiden selv om man kan se den. Det er godt mulig at det å påstå at man kan se fremtiden kan gi en makt over enkelte mennesker, men det er noe helt annet.
armageddon skrev:Hva er da vitsen med å få se den?
Lilja skrev: Det er vi flere som har spurt om. Men jeg tror ikke "makt" er svaret...
armageddon skrev:Det har ikke jeg sagt heller.
Øh, hva var det da du sa? :dontknow
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av jeditrond »

armageddon skrev:
Bildrømmen din, ja. Det er mange her som er mye flinkere enn meg til å tolke drømmer, men siden du spør: Den høres ut som om du venter på noe som du mener bør skje, men som ikke skjer.. og det er du som venter på at noen andre skal gjøre noe (det er de som kjører bilen mens du venter), men dette kan godt være en symbolsk bil. Jeg aner ikke hvilket forhold du har til bilkjøring, om det er viktig for deg å kjøre selv vs å være passasjer, om du misliker biler, eller er usikker, eller liker å kjøre.. eller til og med har det som jobb. Denne delen vet du mye bedre selv.


Jeg skrev til deg om bildrømmen for å belyse et faktum; at jeg hadde drømt min brors tanker flere dager før han hadde dem. Jeg var i min brors tanker som om de skulle være mine egne. Ergo; drømmen var ikke bare sann, den var også en tankelesing. Med det ville jeg vise at drømmen er utgangspunktet for andre paranormale fenomen. Du forstod ikke drømmen, men det vil jeg ikke laste deg for.
Et spørsmål: Hvordan vil du bevise dette faktumet? Her er nemlig problemet vårt: du har har hatt mange drømmer som du mener er sanndrømmer/fremtidsvarsler. Så langt ok, det er ingen som bestrider din rett til å mene/tro dette. Det vi derimot stusser over er at du mener dette er fakta uten å komme med noen beviser utenom historien(e) om hvordan du opplevde drøm a som du mener var et direkte varsel om hendelse b :)

Interessant diskusjon forsåvidt, men så langt ingen fakta å spore.
Antall ord: 297
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av xyrea »

jeditrond skrev:
armageddon skrev:
Bildrømmen din, ja. Det er mange her som er mye flinkere enn meg til å tolke drømmer, men siden du spør: Den høres ut som om du venter på noe som du mener bør skje, men som ikke skjer.. og det er du som venter på at noen andre skal gjøre noe (det er de som kjører bilen mens du venter), men dette kan godt være en symbolsk bil. Jeg aner ikke hvilket forhold du har til bilkjøring, om det er viktig for deg å kjøre selv vs å være passasjer, om du misliker biler, eller er usikker, eller liker å kjøre.. eller til og med har det som jobb. Denne delen vet du mye bedre selv.


Jeg skrev til deg om bildrømmen for å belyse et faktum; at jeg hadde drømt min brors tanker flere dager før han hadde dem. Jeg var i min brors tanker som om de skulle være mine egne. Ergo; drømmen var ikke bare sann, den var også en tankelesing. Med det ville jeg vise at drømmen er utgangspunktet for andre paranormale fenomen. Du forstod ikke drømmen, men det vil jeg ikke laste deg for.
Et spørsmål: Hvordan vil du bevise dette faktumet? Her er nemlig problemet vårt: du har har hatt mange drømmer som du mener er sanndrømmer/fremtidsvarsler. Så langt ok, det er ingen som bestrider din rett til å mene/tro dette. Det vi derimot stusser over er at du mener dette er fakta uten å komme med noen beviser utenom historien(e) om hvordan du opplevde drøm a som du mener var et direkte varsel om hendelse b :)

Interessant diskusjon forsåvidt, men så langt ingen fakta å spore.
"Det de andre sa".

Og jeg skjønner at du mener at drømmene dine er paranormale, jeg er bare ikke enig. Jeg har forklart hvorfor, de er avhengig av veldig mye tolkning, synsvinkelen til andre personer og lang tid før du finner en situasjon du synes ligner på en drøm, som du tilpasser oppførselen din etter. Dette kaller du å 'påvirke fremtiden', men det høres ut som det omvendte skjer.. fordi du går ut i fra at det du drømte skal skje, vil alle avvik fra dette bli til at du forandra fremtiden. Hører du ikke selv at hele premisset er feil? Man kan si at '"jeg drømte at jeg datt ned fra låvetaket, men siden jeg lot være å klatre på låven akkurat i dag så datt jeg ikke ned, så bædda, jeg har forandra fremtiden!", og dette høres faktisk ut som den samme logikken du bruker. Det er mulig jeg misforstår, da.
Antall ord: 467
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Lilja skrev:
Øh, hva var det da du sa? :dontknow
Jeg snakket om forsynets makt; altså hvilken makt det er i å kunne se inn i framtiden. "Makten" består her av å ha en fordel framfor andre som ikke er gitt å kunne se inn i framtiden.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links