Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenDrømmen; en uoppdaget sans?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Svartepus »

armageddon skrev:Tør jeg spørre deg, Svartepus, om hvordan du fikk bekreftet at vedkommende hadde slitt psykisk, og om det var vedkommende selv eller andre som fortalte deg om tilstanden?
Jeg fikk vite det via slekt og familie, pluss at vedkommende selv innrømte (gjennom sosiale medier) at hun hadde søkt hjelp.
Antall ord: 55
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Jeg er mer der at sanndrømmer/fremtidsdrømmer skal være mer konkrete[/quote]



Og jeg er der hvor jeg har fått så mange konkrete bekreftelser på sanndrømmer at jeg har forlatt tvilen og troen har tatt over. Derfor er jeg forbi det stadium og befinner meg nå der hvor jeg stiller alvorlige spørsmål om meningen med fenomenet.[/quote]

For å være ærlig synes jeg 'sanndrømmene' dine er for generelle og for avhengige av tolkning til å høres ut som noe annet enn vanlige drømmer, og langt mindre som at du er i tankene til noen. Å bruke andres situasjoner/perspektiv, og så kalle det dine sanndrømmer, betyr at du kan velge blant mange andre personer enn deg selv... så du trenger ikke engang å oppleve en situasjon som kan tolkes til å stemme med drømmene dine selv, men hvem som helst du kjenner eller møtes kan brukes.

Derfor tror jeg ikke du snakker om noe fenomen i det hele tatt, men heller måten din å bruke drømmer på, som selvsagt er interessant, og også veldig brukbar... så lenge man vet at "dette er noe jeg tolker sånn og slik, dette er ikke fakta". Man kan tro man har rett. Man vet ikke. (I følge meg, da.)

I tillegg til det tror jeg ikke man noen gang bør tro ukritisk på egne evner, og ihvertfall ikke tillegge dem en høyere mening på grunn av at man tror fullt og fast på dem, er det dette du er på jakt etter? Dette er enda en potensielt farlig måte å tenke på, å ha evner med en 'mening' er noen ganger skrittet før at man tror seg utvalgt til et eller anna 'oppdrag' for å forklare at nettopp en selv har disse evnene. For eksempel å avverge noe 'ondt' som er ment å ramme landet, verden, etc. Hvis man leter litt finner man bevis for akkurat hva man vil, ved å sette sammen og tolke de bitene som passer.

Misforstå meg rett her, jeg mener ikke at man ikke skal ha tro på seg selv og sine evner, på noe område.. mer det at ingenting bør være unntatt selvkritikk og sunn fornuft. En del kan være veldig realistiske når de ser på seg selv og sine egne evner i rent praktiske ting, mens de hiver all kritisk sans ut vinduet med en gang det blir snakk om noe åndelig. En slags misforstått måte å være åpen på, kanskje? Jeg aner ikke.

Og før noen kommer trekkende med 'Vææææ skeptiker', jeg aner ikke om noe som helst er bestemt av hva som kommer til å skje, men jeg synes det ser ut som ting har en tendens til å gjenta seg med kortere eller lengre mellomrom (sikkert av ørten forskjellige grunner), men dette er alt jeg tror om den saken. Det er folk jeg stoler på som sier at de har drømt om ting som faktisk skjedde, og jeg tror på dem.
Jeg har en eneste gang sett en (veldig absurd og detaljert) situasjon som faktisk skjedde et halvt år seinere, men det var ikke en drøm og jeg aner fortsatt ikke om/hvorfor akkurat det, siden jeg enda ikke kan se at det hadde spesiell betydning.
Kan jeg spørre hva denne situasjonen dreide seg om?
Antall ord: 560

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:
For å være ærlig synes jeg 'sanndrømmene' dine er for generelle og for avhengige av tolkning til å høres ut som noe annet enn vanlige drømmer, og langt mindre som at du er i tankene til noen.

Da er spørsmålet mitt; hvordan tolker du "bildrømmen" min?
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

xyrea skrev:
I tillegg til det tror jeg ikke man noen gang bør tro ukritisk på egne evner, og ihvertfall ikke tillegge dem en høyere mening på grunn av at man tror fullt og fast på dem, er det dette du er på jakt etter? Dette er enda en potensielt farlig måte å tenke på, å ha evner med en 'mening' er noen ganger skrittet før at man tror seg utvalgt til et eller anna 'oppdrag' for å forklare at nettopp en selv har disse evnene. For eksempel å avverge noe 'ondt' som er ment å ramme landet, verden,

Dette er faktisk andre gangen du antyder noe som kanskje bør settes på sin rette plass. Nemlig at jeg er i dette forumet for å lære og med det mener jeg å få tilbakemeldinger på de erfaringene jeg har gjort på ulike områder som dette forumet tar høyde for. Om jeg havner på psykiatrisk fordi jeg hevder å lese andres tanker, eller fordi jeg hevder å være verdens frelser, da skal jeg passe på å finne en pc. hvor jeg kan logge meg inn på paranormal.no og fortelle deg at du fikk rett i dine antydninger.
Når det er sagt takker jeg for din interesse og din omtanke.
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Svartepus skrev:
armageddon skrev:Tør jeg spørre deg, Svartepus, om hvordan du fikk bekreftet at vedkommende hadde slitt psykisk, og om det var vedkommende selv eller andre som fortalte deg om tilstanden?
Jeg fikk vite det via slekt og familie, pluss at vedkommende selv innrømte (gjennom sosiale medier) at hun hadde søkt hjelp.
Fortalte du noen om drømmen din, eller holdt du den helt for deg selv?
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Svartepus »

armageddon skrev:
Svartepus skrev:
Jeg fikk vite det via slekt og familie, pluss at vedkommende selv innrømte (gjennom sosiale medier) at hun hadde søkt hjelp.
Fortalte du noen om drømmen din, eller holdt du den helt for deg selv?
Jeg holdt den for meg selv ei lita stund og så skrev jeg om den her inne. Har ikke nevnt den til noen utenom forumet her.
Antall ord: 68
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Svartepus skrev:
armageddon skrev: Fortalte du noen om drømmen din, eller holdt du den helt for deg selv?
Jeg holdt den for meg selv ei lita stund og så skrev jeg om den her inne. Har ikke nevnt den til noen utenom forumet her.


Men da du i går fortalte om drømmen her inne skrev du at det var et par år siden du drømte den. Er det jeg som roter, eller er et par år "ei lita stund" for deg? Eller skrev du om drømmen her inne for et par år siden?
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Synergist

- Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Slettet_Synergist »

Konsensus blandt forskere er vel at drømmer ikke har noen spesiell "mening". Det er bare et overskuddsfenomen av all tenkingen vi bedriver.
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Synergist skrev:Konsensus blandt forskere er vel at drømmer ikke har noen spesiell "mening". Det er bare et overskuddsfenomen av all tenkingen vi bedriver.


Jeg søker å forbedre konsensus på gjeldende område.
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Bearchild »

Jeg drømte at jeg var i Polen i natt. Ble rundstjålet, fant ut hvem tyvene var og havnet i en skikkelig krangel. Betyr det at jeg ikke bør legge reiseplaner? At jeg må passe på å holde alle dører låst? Eller må jeg unngå alle polakker i uoverskuelig framtid? Kanskje jeg bør avstå fra familiesammenkomster i noen uker. Eller i det minste sørge for å være i veldig godt humør i nærheten av alle familier. Har jeg oversett noe?

.. jeg hadde virkelig blitt sprø hvis jeg skulle analysere drømmene mine og tatt alle tenkelige utfall i betraktning for å unngå kjedelige hendelser. :oops:
Antall ord: 110
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av armageddon »

Bearchild skrev:Jeg drømte at jeg var i Polen i natt. Ble rundstjålet, fant ut hvem tyvene var og havnet i en skikkelig krangel. Betyr det at jeg ikke bør legge reiseplaner? At jeg må passe på å holde alle dører låst? Eller må jeg unngå alle polakker i uoverskuelig framtid? Kanskje jeg bør avstå fra familiesammenkomster i noen uker. Eller i det minste sørge for å være i veldig godt humør i nærheten av alle familier. Har jeg oversett noe?

..
jeg hadde virkelig blitt sprø hvis jeg skulle analysere drømmene mine og tatt alle tenkelige utfall i betraktning for å unngå kjedelige hendelser. :oops:
Hvis drømmen er det jeg tror den er; en uoppdaget sans, da kan vi sammenligne oss med en som er født blind og som får synet tilbake. Det er litt vanskelig til å begynne med det å skulle orientere seg i lys i stedet for mørke men det går seg til etter hvert. Til slutt fungerer sansen slik de andre sansene som vi bruker så å si uten å tenke over hvordan vi bruker dem.
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av xyrea »

Armageddon, det er lettere å få med seg alt du vil ha svar på i et innlegg, hvis du poster alt i det samme innlegget.. ikke fire forskjellige. Du kan godt bruke flere sitater, det er bare å klippe og lime, eller bla deg nedover og trykk 'siter' etter at du har begynt å skrive et nytt innlegg. Eller ganske enkelt skrive hva du svarer/lurer på. For eksempel som under:
armageddon skrev: Dette er faktisk andre gangen du antyder noe som kanskje bør settes på sin rette plass. Nemlig at jeg er i dette forumet for å lære og med det mener jeg å få tilbakemeldinger på de erfaringene jeg har gjort på ulike områder som dette forumet tar høyde for. Om jeg havner på psykiatrisk fordi jeg hevder å lese andres tanker, eller fordi jeg hevder å være verdens frelser, da skal jeg passe på å finne en pc. hvor jeg kan logge meg inn på paranormal.no og fortelle deg at du fikk rett i dine antydninger.
Når det er sagt takker jeg for din interesse og din omtanke.
Antydningene har med måten du beskriver evnene dine på, og jeg er antagelig ikke alene om dette inntrykket, men jeg sier det fordi jeg synes dette er et viktig emne selv om det er litt tabu å snakke om i enkelte miljøer. Og man havner ikke på psykiatrisk uten at man er til fare for seg selv eller andre, å tro man leser tanker eller å løpe rundt og leke frelser er mer en sånn 'sosialt selvmord'-greie. ,)

Når det gjelder hva dette forumet tar høyde for, er det null krav til hva og hvem vi skal tro på for å være medlem her. Så dette vil variere veldig, noe jeg synes er bra siden det hadde blitt ensformig og ikke minst mindre lærerikt hvis man bare skulle sitte og nikke enig til hverandre.. siden du er her for å lære burde du se dette som en stor fordel siden svarene du får vil være vidt forskjellige.

Bildrømmen din, ja. Det er mange her som er mye flinkere enn meg til å tolke drømmer, men siden du spør: Den høres ut som om du venter på noe som du mener bør skje, men som ikke skjer.. og det er du som venter på at noen andre skal gjøre noe (det er de som kjører bilen mens du venter), men dette kan godt være en symbolsk bil. Jeg aner ikke hvilket forhold du har til bilkjøring, om det er viktig for deg å kjøre selv vs å være passasjer, om du misliker biler, eller er usikker, eller liker å kjøre.. eller til og med har det som jobb. Denne delen vet du mye bedre selv.

Situasjonen jeg nevnte.. man kan vel kalle det et blot, en sirkel av mennesker som står rundt et bål.. detaljer som stemte var at det ikke var i Norge, på grunn av terrenget og at trærne var for store/gamle, det var sommer (jeg så dette i november), og det var natt uten måne, men man så likevel. Jeg så tre personer som skulle være viktige, og utseendet deres stemte utenom litt hårlengde og et par briller. At man så om natta var på grunn av at dette var utenfor en stor by, der det aldri blir skikkelig mørkt på grunn av lyset fra byen. Og det var i Danmark. Men som sagt, det skjedde ingenting spesielt. Jeg aner ikke hvorfor de folka skulle være viktige. Det eneste spesielle med det var at det var en sær situasjon jeg av en eller anna grunn så et halvår før jeg visste at jeg skulle til Danmark, eller ante at de menneskene eksisterte. Uten å prøve å se noe som skulle skje. Jeg har dessverre ikke noen bedre forklaring, kall det gjerne et sammentreff.. det gjorde ingen forskjell da og har ikke spilt noen rolle siden.
Antall ord: 672
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Bearchild »

armageddon skrev:
Bearchild skrev:Jeg drømte at jeg var i Polen i natt. Ble rundstjålet, fant ut hvem tyvene var og havnet i en skikkelig krangel. Betyr det at jeg ikke bør legge reiseplaner? At jeg må passe på å holde alle dører låst? Eller må jeg unngå alle polakker i uoverskuelig framtid? Kanskje jeg bør avstå fra familiesammenkomster i noen uker. Eller i det minste sørge for å være i veldig godt humør i nærheten av alle familier. Har jeg oversett noe?

..jeg hadde virkelig blitt sprø hvis jeg skulle analysere drømmene mine og tatt alle tenkelige utfall i betraktning for å unngå kjedelige hendelser. :oops:
Hvis drømmen er det jeg tror den er; en uoppdaget sans, da kan vi sammenligne oss med en som er født blind og som får synet tilbake. Det er litt vanskelig til å begynne med det å skulle orientere seg i lys i stedet for mørke men det går seg til etter hvert. Til slutt fungerer sansen slik de andre sansene som vi bruker så å si uten å tenke over hvordan vi bruker dem.
Denne drømmen jeg beskriver over her var bare èn av mange drømmer i løpet av natten. Poenget mitt er at det ville vært et heltidsengasjement hvis man skulle begynne å analysere alt av drømmer og så prøve å få de til å "passe inn i" hverdagen.

Uten å ha grunnlag for å anslå prosent er nok mesteparten av drømmene våre fri fantasi og mentalt søppel uten alt for stor betydning. Utover det er det mange som sier de har hatt nytte av å se nærmere på gjentagende drømmer, meg selv inkludert.
Jeg har også opplevd å være sanndrømt, men da så detaljert at det ikke har vært tvil overhodet om at det var snakk om innblikk i fortiden.
Antall ord: 315
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av xyrea »

Bearchild skrev:Jeg drømte at jeg var i Polen i natt. Ble rundstjålet, fant ut hvem tyvene var og havnet i en skikkelig krangel. Betyr det at jeg ikke bør legge reiseplaner? At jeg må passe på å holde alle dører låst? Eller må jeg unngå alle polakker i uoverskuelig framtid? Kanskje jeg bør avstå fra familiesammenkomster i noen uker. Eller i det minste sørge for å være i veldig godt humør i nærheten av alle familier. Har jeg oversett noe?

.. jeg hadde virkelig blitt sprø hvis jeg skulle analysere drømmene mine og tatt alle tenkelige utfall i betraktning for å unngå kjedelige hendelser. :oops:
Dette illustrerer det jeg mente med å bruke drømmer.. man må velge ut hva man synes er viktig, og så tolke det før man i det hele tatt kan begynne å tenke på hva man kunne bruke det til. Så det som skjer er at man allerede har bestemt hva man er ute etter i det øyeblikket man begynner å velge ut de viktige delene. Og så enda mer når man tolker dem. Bearchild har rett, man kan ikke analysere alt og se på alle tenkelige utfall, man må heller se på hva man husker og hvordan man tolker det.. hvorfor akkurat det, og hvorfor akkurat den betydninga?

For å gå tilbake til emnet for tråden, hvorfor vil man at drømmer skal være en ekstra sans, føler man at man trenger en? Og hvorfor? Vil man ha makt, være spesiell, unngå problemer, ha en fordel fremfor alle andre, hjelpe andre? Eller litt av alt? Hvordan føles det å se på egne motiver hvis man går ut ifra at dette er noe man vil ha selv, isteden for en sans alle har men som få har oppdaga?

Måtte legge til at joda, jeg synes også at en ekstra sans hadde vært kjekt å ha. Makt er helt klart kjekt å ha, også. Jeg prøver bare å forklare hvordan man kan tenke om sin egen vilje til å tolke drømmer på den måten.
Antall ord: 349
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - - - - Drømmen; en uoppdaget sans?

Innlegg av Svartepus »

armageddon skrev:
Svartepus skrev:
Jeg holdt den for meg selv ei lita stund og så skrev jeg om den her inne. Har ikke nevnt den til noen utenom forumet her.


Men da du i går fortalte om drømmen her inne skrev du at det var et par år siden du drømte den. Er det jeg som roter, eller er et par år "ei lita stund" for deg? Eller skrev du om drømmen her inne for et par år siden?
Jeg skrev om det her inne ei stund (noen få dager kanskje, husker ikke) etter at jeg hadde drømt drømmen. Jeg har altså fortalt om den før her inne.
Antall ord: 115
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links