Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDenne stjernen er eldre enn universet !

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Men.... Noen formeninger om hvordan den stjernen er blitt til? Leser litt om mulitverse... (Som-om-ikke-vårt-univers er svære greier liksom)
Jeppski snakker litt om pre-univers som en suppelignende greie..?
Ble litt nyskjerrig på det jeg altså.
Den boken som Jeppski refrer til håper jeg er å finne på iTunes bibliotek..

Hvis Tullir ikke støtter om the big bang teorien, men setter sin Lit til skapelsesberetningen... Så er jo big bang på en forenklet måte beskrevet der... Så vi enkle mennesker skal forstå litt av det..
Her sliter jeg også litt... Gud.... Skaperen.... Har h*n alltid vært der/her? Eller er Gud skapt? Og fra intet.... Så ble grunnstoffer til ALT i vårt lille univers til, bare med et jævvla svært smell? Føler det blir bra kok på denne tråden når skrivefantomene her inne får los på den. :smoke

Spennende å lese hva Tullir kan komme med info om skapelsen av alt fra sin "overlord". Jeg sitrer av spenning for leske til meg ny-tenkning, og lepje i meg viten som ikke er allment kjent..

Happe...
Antall ord: 190
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
_Chrome_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 77
Startet: 02 Jan 2013 01:47
11
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 34 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av _Chrome_ »

HappeTittenTooYouNow skrev:Men.... Noen formeninger om hvordan den stjernen er blitt til? Leser litt om mulitverse... (Som-om-ikke-vårt-univers er svære greier liksom)
Jeppski snakker litt om pre-univers som en suppelignende greie..?
Ble litt nyskjerrig på det jeg altså.
Den boken som Jeppski refrer til håper jeg er å finne på iTunes bibliotek..

Hvis Tullir ikke støtter om the big bang teorien, men setter sin Lit til skapelsesberetningen... Så er jo big bang på en forenklet måte beskrevet der... Så vi enkle mennesker skal forstå litt av det..
Her sliter jeg også litt... Gud.... Skaperen.... Har h*n alltid vært der/her? Eller er Gud skapt? Og fra intet.... Så ble grunnstoffer til ALT i vårt lille univers til, bare med et jævvla svært smell? Føler det blir bra kok på denne tråden når skrivefantomene her inne får los på den. :smoke

Spennende å lese hva Tullir kan komme med info om skapelsen av alt fra sin "overlord". Jeg sitrer av spenning for leske til meg ny-tenkning, og lepje i meg viten som ikke er allment kjent..

Happe...

Siden du spør, så tar jeg meg friheten av å svare :p Vet ikke helt hvordan folk flest forklarer hvordan Gud/skaperen alltid har vært, men leste en bok for lenge siden med en teori angående det, så får du tolke det som du vil;

Se for deg en sirkel, eller en liten runding, evt. en ball...alt er ett/sammensatt...det var alt som fantes først. Etter hvert, så fant Gud ut at h*n skulle begynne å utforske, lære seg selv å kjenne. Dermed så skapte Gud universet, og begynte også å utforske det. Se for deg selv at sjelen din er en del av Gud, og at alle mennesker også er det. Noen bestemte seg for å dra til jorden, fordi de syntes det var en fin planet. Andre dro til andre planeter osv. De som dro til jorden bestemte seg for å bli, og i begynnelsen hadde de ikke kropper eller hjerner som våre, så når de inntok kroppene, så falt vibrasjonene eller energien til sjelen lavere. Dette var det de kalte for fallet fra Eden, det var den store synden, å havne lengre unna Gud, miste sine spirituelle evner, til fordel for det som var her på jorden...de glemte hva de var, nemlig en del av Gud. Så alt liv er skapt av det samme, og inneholder det samme, altså en del av Gud, som lever her og opplever seg selv.

Jeg husker ikke alt ordrett, men det var hvertfall noe sånt :) Og med mangel på andre måter å beskrive det på, så får det duge xD
Antall ord: 457
Don't believe everything you think.
The voices in my head may not be real, but they have some good ideas!
Some people hear voices. Some see invisible people. Others have no imagination whatsoever.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Jeppski skrev:Hva slags spørsmål er det? Det virker også høyt anklagende. Selvfølgelig går jeg ikke rundt med bevis for big bang på meg hele tiden ... Så vidt jeg vet har flere folk prøvd å forklare det til deg noen sider tilbake. Så du kan jo enten lete der, eller faktisk lese om det på wikipedia.

Men det skal jeg spare deg for likevel. Bevisene for Big Bang er at universet utvider seg. Siden vi vet hvordan det utvider seg, kan vi også finne ut at hvordan det så ut før i tiden. Og for rundt 14 milliarder år siden utvidet universet seg ekstremt mye fra en uendelig liten prikk. Et annet bevis for big bang er at hvordan grunnstoffene i dag er fordelt. Siden universet én gang i tiden var svært tett og var mer som en suppe, kan vi i dag ved hjelp av de fysiske lovene forutsi hvordan fordelingen av grunnstoff ville ha vært dersom big bang stemmer. Og matematikken stemmer med det vi observerer.

Fysikeren Lawrence Krauss bruker mye tid på å forklare bevisene for big bang i boken "A Universe From Nothing" på en relativt lett måte å forstå. Den kan jeg anbefale.
Det er ikke noe anklagende spørsmål. Men siden du mener "big bang" er et like håndfast bevis som ostehøvelen så er det jo rimelig at du fremlegger bevisene for dette.

Det er altså noen som mener at bevisene for "big bang" er at universet utvider seg. Men hvilke beviser har de så for at universet utvider seg? Og hvis universet hadde utvidet seg, hvordan kan det automatisk tas som et bevis for "big bang"?

Noen mener altså at universet en gang i tiden var svært tett og som en suppe, og det hadde jo vært interessant å vite hvordan man er kommet frem til dette. Siden jeg ikke har anledning til å lese bøker om dette så kanskje du kan opplyse meg.
Antall ord: 332
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Lilja skrev:Jeg personlig syns vel kanskje at det er på tide at du, Thulr, legger fram noen bevis for dine påstander. Du krever bevis, for så å "velge å ikke tro på dem" når de foreligger, mens du selv får alle dine "bevis" fra høyerestående hellige åndelige makter, og disse "bevisene" er så topphemmelige at det bare er helt spesielt utvalgte mennesker som får ta del i dem. :roll:


Men jeg føler jeg gjentar meg selv litt nå ... :wx

Igjen :natta
Hva er det du prater om egentlig? Jeg krever ikke at folk skal tro på det jeg sier. Det er opp til en hver å selv bestemme. Når folk fremholder "big bang" som et ubestridelig faktum, ja da kan man så visst etterlyse bevis. Men jeg har ikke fått noen beviser for "big bang".
Antall ord: 139
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Jeppski »

_Chrome_ skrev:Jaja, stjernen er nå eldre enn big bang uansett, så alle "bevis og fakta" som dere alle har er vel også ute på tynn is for øyeblikket.
Erhm nei. Hvis en stjerne var eldre enn universet, og dette var 100% sikkert. Ville du ha hørt om det via andre kanaler enn bare paranormal.no

Thulr. Isan forklarte deg hvordan vi vet at universet utvider seg, men siden det ikke satt seg godt nok fast skal jeg prøve.

En måte å finne ut hva stjerner består av, er å se på bølgelengdene lyset til stjernen består av. Når atomer får energi, vil de også gi fra seg energi bestående av lys. Dette kan du se når du tenner fyrstikk, den blir varm og gir fra seg lys. Men det lyset atomene gir fra seg, er veldig spesifikt. Det er bare ved noen gitte bølgelengder. F.eks. så gir hydrogen fra seg lys med noen få spesifikke bølgelengder i det synlige spektrum. Dette fenomenet bruker forskere når de vil analysere hva stjernene består av. Siden de forskjellige grunnstoffene gir fra seg helt unike signaturer, kan vi være sikker på hva slags grunnstoff det er. Vi vet om veldig mange forskjellige signaturer nå til dags.

Men når vi analyserer stjerner som er i andre galakser enn melkeveien. Ser vi at lyset er forskjøvet til å bli mer rødt. Det som skjer, er at bølgene som lyset består av, har blitt strukket ut på en slags måte. Dette kan skje på flere måter. Når du hører en bil kjøre i mot deg, vil du legge merke til at tonen motoren gir fra seg går fra lys til mørk. Dette er doppler effekten, og du har sikkert hørt om den. Bilen som kjører, puffer på lydbølgene den gir fra seg når den kjører MOT deg, og strekker lydbølgene når den kjører FRA deg. Dette skjer også med lys, men det vi merker det generelt ikke til vanlig, siden det kreves større hastigheter enn hva biler er i stand til. Men som sagt, så ser vi dette fenomenet fra andre stjerner i andre galakser. Vi merker at bølgen som lyset består av blir strukket ut, noe som tyder på at stjernen beveger seg FRA oss. En annen måte en slik bølge kan bli strukket ut, er ved at selve rommet bølgene beveger seg i, utvider seg. Og det er akkurat dette vi ser. Nesten alle galakser vi ser på, beveger seg i fra oss. Andromeda galaksen derimot, beveger seg mot oss på grunn av tyngdekraft. Lyset fra Andromeda galaksen blir derfor mer blått.

Når vi måler hastigheten til de galaksene som beveger seg fra oss, ser vi en merkelig ting. De galaksene som er lengre unna oss, beveger seg med en større hastighet enn de som er nærmere. Den eneste forklaringen på alt dette. Er at universet utvider seg. Selve rommet mellom to punkt i universet, utvider seg.

Dette kan vi illustrere med en ballong. Tegn flere prikker på en ballong, og velg deg ut en tilfeldig prikk til å være melkeveien. Blås opp ballongen og mål avstandene mellom de forskjellige prikkene og melkevei-prikken. Dette kan vi si er universet i nåværende tilstand. Blås deretter ballongen opp litt mer, og mål avstanden igjen. Nå vil du se at avstanden har økt relativt med avstanden som originalt var. Prikkene som var lengre unna, har beveget seg lengre vekk fra oss, enn de som var nærmere. Og det er på den samme måten universet utvider seg. Og ved å vite hvordan universet utvider seg, kan vi vite hvordan det så ut for 14 milliarder år siden.
Men jeg har ikke fått noen beviser for "big bang".
Det er en løgn. Du har fått flere bevis for at The Big Bang er et faktum. Ikke bare bør du stole på alle de hunde tusener med fysikere som sier det er slik. Men du har også fått flere relativt gode forklaringer.

Og siden du virker oppriktig nysgjerrig, forventer jeg at du stiller spørsmål ved det du ikke skjønner i teksten ovenfor. Ikke finn én ting, som en analogi, og si at "JAJA SÅ UNIVERSET ER PLUTSELIG EN BALLONG NÅ DA! DET HAR IKKE JEG FÅTT MEG MED!"
Antall ord: 759

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Asbjørn »

Jeppski skrev:Hvis en stjerne var eldre enn universet, og dette var 100% sikkert. Ville du ha hørt om det via andre kanaler enn bare paranormal.no
Sjernen kalles også "Metusalem-stjernen"
Og - det er IKKE bare her på paranormal.no du kan lese om den, - faktis er vi "sent ute" med denne infoen :

http://www.nasa.gov/mission_pages/hubbl ... 40283.html

http://www.space.com/20114-oldest-star- ... mages.html

Ta også et søk på google.com etter HD 140283, og se hvor mange andre nettsteder som omtaler denne:
https://www.google.no/search?q=HD+140283

A
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av jeditrond »

Thulr skrev:
Lilja skrev:Jeg personlig syns vel kanskje at det er på tide at du, Thulr, legger fram noen bevis for dine påstander. Du krever bevis, for så å "velge å ikke tro på dem" når de foreligger, mens du selv får alle dine "bevis" fra høyerestående hellige åndelige makter, og disse "bevisene" er så topphemmelige at det bare er helt spesielt utvalgte mennesker som får ta del i dem. :roll:


Men jeg føler jeg gjentar meg selv litt nå ... :wx

Igjen :natta
Hva er det du prater om egentlig? Jeg krever ikke at folk skal tro på det jeg sier. Det er opp til en hver å selv bestemme. Når folk fremholder "big bang" som et ubestridelig faktum, ja da kan man så visst etterlyse bevis. Men jeg har ikke fått noen beviser for "big bang".
Men har du fått snakket med åndene dine nå da? Om de evt. hadde tid til en biznizlønsj med mine ånder og så kunne de fortelle det til mine ånder som da kan informere meg? Hvis det er sånn å forstå at informasjonen helst ikke skal utleveres i åpent forum altså?

En annen ting er kanskje om det ikke er slik at den som mottar informasjonen har et ansvar om å dele den med andre sånn at de kan endre på livene sine før det er for sent?
Antall ord: 232
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Jeppski skrev:
_Chrome_ skrev:Jaja, stjernen er nå eldre enn big bang uansett, så alle "bevis og fakta" som dere alle har er vel også ute på tynn is for øyeblikket.
Erhm nei. Hvis en stjerne var eldre enn universet, og dette var 100% sikkert. Ville du ha hørt om det via andre kanaler enn bare paranormal.no

Thulr. Isan forklarte deg hvordan vi vet at universet utvider seg, men siden det ikke satt seg godt nok fast skal jeg prøve.

En måte å finne ut hva stjerner består av, er å se på bølgelengdene lyset til stjernen består av. Når atomer får energi, vil de også gi fra seg energi bestående av lys. Dette kan du se når du tenner fyrstikk, den blir varm og gir fra seg lys. Men det lyset atomene gir fra seg, er veldig spesifikt. Det er bare ved noen gitte bølgelengder. F.eks. så gir hydrogen fra seg lys med noen få spesifikke bølgelengder i det synlige spektrum. Dette fenomenet bruker forskere når de vil analysere hva stjernene består av. Siden de forskjellige grunnstoffene gir fra seg helt unike signaturer, kan vi være sikker på hva slags grunnstoff det er. Vi vet om veldig mange forskjellige signaturer nå til dags.

Men når vi analyserer stjerner som er i andre galakser enn melkeveien. Ser vi at lyset er forskjøvet til å bli mer rødt. Det som skjer, er at bølgene som lyset består av, har blitt strukket ut på en slags måte. Dette kan skje på flere måter. Når du hører en bil kjøre i mot deg, vil du legge merke til at tonen motoren gir fra seg går fra lys til mørk. Dette er doppler effekten, og du har sikkert hørt om den. Bilen som kjører, puffer på lydbølgene den gir fra seg når den kjører MOT deg, og strekker lydbølgene når den kjører FRA deg. Dette skjer også med lys, men det vi merker det generelt ikke til vanlig, siden det kreves større hastigheter enn hva biler er i stand til. Men som sagt, så ser vi dette fenomenet fra andre stjerner i andre galakser. Vi merker at bølgen som lyset består av blir strukket ut, noe som tyder på at stjernen beveger seg FRA oss. En annen måte en slik bølge kan bli strukket ut, er ved at selve rommet bølgene beveger seg i, utvider seg. Og det er akkurat dette vi ser. Nesten alle galakser vi ser på, beveger seg i fra oss. Andromeda galaksen derimot, beveger seg mot oss på grunn av tyngdekraft. Lyset fra Andromeda galaksen blir derfor mer blått.

Når vi måler hastigheten til de galaksene som beveger seg fra oss, ser vi en merkelig ting. De galaksene som er lengre unna oss, beveger seg med en større hastighet enn de som er nærmere. Den eneste forklaringen på alt dette. Er at universet utvider seg. Selve rommet mellom to punkt i universet, utvider seg.

Dette kan vi illustrere med en ballong. Tegn flere prikker på en ballong, og velg deg ut en tilfeldig prikk til å være melkeveien. Blås opp ballongen og mål avstandene mellom de forskjellige prikkene og melkevei-prikken. Dette kan vi si er universet i nåværende tilstand. Blås deretter ballongen opp litt mer, og mål avstanden igjen. Nå vil du se at avstanden har økt relativt med avstanden som originalt var. Prikkene som var lengre unna, har beveget seg lengre vekk fra oss, enn de som var nærmere. Og det er på den samme måten universet utvider seg. Og ved å vite hvordan universet utvider seg, kan vi vite hvordan det så ut for 14 milliarder år siden.
Men jeg har ikke fått noen beviser for "big bang".
Det er en løgn. Du har fått flere bevis for at The Big Bang er et faktum. Ikke bare bør du stole på alle de hunde tusener med fysikere som sier det er slik. Men du har også fått flere relativt gode forklaringer.

Og siden du virker oppriktig nysgjerrig, forventer jeg at du stiller spørsmål ved det du ikke skjønner i teksten ovenfor. Ikke finn én ting, som en analogi, og si at "JAJA SÅ UNIVERSET ER PLUTSELIG EN BALLONG NÅ DA! DET HAR IKKE JEG FÅTT MEG MED!"
Dette du skriver her skal altså være "bevis" for at universet utvider seg. Men det er slett ikke noe bevis. Universet er betydelig eldre enn 14 milliarder år, og da det oppsto skjedde det ikke med et smell.
Antall ord: 800
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

jeditrond skrev:
Thulr skrev:
Lilja skrev:Jeg personlig syns vel kanskje at det er på tide at du, Thulr, legger fram noen bevis for dine påstander. Du krever bevis, for så å "velge å ikke tro på dem" når de foreligger, mens du selv får alle dine "bevis" fra høyerestående hellige åndelige makter, og disse "bevisene" er så topphemmelige at det bare er helt spesielt utvalgte mennesker som får ta del i dem. :roll:


Men jeg føler jeg gjentar meg selv litt nå ... :wx

Igjen :natta
Hva er det du prater om egentlig? Jeg krever ikke at folk skal tro på det jeg sier. Det er opp til en hver å selv bestemme. Når folk fremholder "big bang" som et ubestridelig faktum, ja da kan man så visst etterlyse bevis. Men jeg har ikke fått noen beviser for "big bang".
Men har du fått snakket med åndene dine nå da? Om de evt. hadde tid til en biznizlønsj med mine ånder og så kunne de fortelle det til mine ånder som da kan informere meg? Hvis det er sånn å forstå at informasjonen helst ikke skal utleveres i åpent forum altså?

En annen ting er kanskje om det ikke er slik at den som mottar informasjonen har et ansvar om å dele den med andre sånn at de kan endre på livene sine før det er for sent?
De sier at tiden ikke er moden.
Antall ord: 241
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Svartepus »

Dersom det faktisk er mulig å gå igjen etter sin død vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre. Da skal jeg gå rundt og fortelle folk at de er spesielt utvalgt, fortelle dem helt fjerne ting og si at de ikke må fortelle det til noen andre før "tiden er moden". Jeg forteller selvsagt forskjellige ting til hver enkelt person og lar aldri tiden bli moden for at det kan fortelles videre. Man får det ikke mer gøy enn man lager selv :bandit :lol:
Antall ord: 87
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Isan »

Men Svartepus, har vi ikke nok krig som det allerede er, da, syns du? :p Du vet at det blir resultatet av planen din? ;) Din onding! :lol:
Antall ord: 25
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Isan »

Thulr skrev:
jeditrond skrev:Men har du fått snakket med åndene dine nå da? Om de evt. hadde tid til en biznizlønsj med mine ånder og så kunne de fortelle det til mine ånder som da kan informere meg? Hvis det er sånn å forstå at informasjonen helst ikke skal utleveres i åpent forum altså?

En annen ting er kanskje om det ikke er slik at den som mottar informasjonen har et ansvar om å dele den med andre sånn at de kan endre på livene sine før det er for sent?
De sier at tiden ikke er moden.
Det er ikke helt sikkert at det er tida som ikke er moden.
Antall ord: 115
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev:Det er ikke helt sikkert at det er tida som ikke er moden.
:loool
Antall ord: 15
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Jeppski »

Thulr skrev: Dette du skriver her skal altså være "bevis" for at universet utvider seg. Men det er slett ikke noe bevis. Universet er betydelig eldre enn 14 milliarder år, og da det oppsto skjedde det ikke med et smell.
Dine argumenter er oppsiktsvekkende fraværende. Hvis du vil gå mot hva omtrent alle fysikere mener er fakta, må du kunne argumentere. Men siden det jeg ikke skrev holdt for DEG, må jeg skrive enda mer.

Men før jeg skriver mer, vil jeg at du Thulr, leser alt og spør om det du ikke forstår. Hvis du fortsatt er uenig, vil jeg at du peker SPESIFIKT på hva du mener er feil. Ikke kom med en sånn generell kommentar som du nettopp gjorde. Fordi du har veldig tydelig ikke forstått hva det prates om her.

Okei. Hvordan vet vi at Big Bang skjedde? For det første må det sies at Big Bang er et litt misvisende navn. Det var ikke et smell. Det som skjedde var at selve universet, selve rommet, utvidet seg ekstremt fort på en veldig kort tid. I det rommet fantes absolutt alt vi kjenner til i dag. Siden selve universet inneholder veldig mye ting, tok det en tid før det var kaldt nok og spredt nok til at stjerner osv. kunne lages.

Men hvordan vet vi at alt dette skjedde? Det er flere bevis som tyder på dette. Det første har jeg skrevet allerede mye om, og det er hvordan universet utvider seg. Det kan være vanskelig å se for seg hvordan selve universet utvider seg. Ihvertfall siden universet vi lever i, er tredimensjonalt. Men hvis du ser for deg at universet er som en ballong, eller en hvilken som helst todimensjonal overflate, blir det lettere. Selve rommet i universet utvider seg. Velg to punkt i universet, og du vil se at over tid, blir avstanden større. Men bare så lenge de er sånn passe langt vekke fra hverandre. Den eneste grunnen til at det finnes solsystem og galakser er på grunn av tyngdekraften. Tyngdekraften holder slike system sammen, og forhindrer at utvidelsen av universet river alt fra hverandre.

VI HAR OBSERVERT AT ROMMET UTVIDER SEG. Det er et faktum. Rommet i universet utvider seg. Og det eneste som kan forklare dette, er Big Bang. Vi har også andre bevis som tyder støtter denne hypotesen.

Det ene er mengde grunnstoff i universet. Siden jeg også skrev om dette i forrige innlegg, og siden du ikke forstod det helt. Skal jeg gjøre det så klart som mulig. Atomer består av tre ting. Elektroner, protoner og nøytroner. Protoner og nøytroner utgjør kjernen mens elektronene svirrer rundt kjernen. Atomer er hva alt vi ser og tar på er lagd av. Vi består av fantasillionvis av atomer forresten. Det er antallet protoner i kjernen som utgjør hva slags atom vi står ovenfor. Er det ett proton i kjernen, kaller vi det atomet for hydrogen. Er det to, kaller vi det for helium osv. Men for at atomene skal klare å holde sammen slik, krever det at temperaturen ikke er for høy, og at tettheten ikke er for høy. Når universet først startet, var temperaturen uendelig høy, og tettheten var massiv. Derfor fantes det ikke atomer, eller grunnstoff, i starten. Alt det som fantes, var protoner, nøytroner og elektroner i en slags suppe. Ingenting hang sammen, og alt fløt rundt hverandre.

Når det gikk litt tid, ble det mulig for atomer å bli lagd. Men tingen er at på grunn av de naturlige lovene vi vet om i dag. Krever Big Bang at en viss mengde av hydrogen og helium bli lagd. Hvis det er slik at den mengden av hydrogen og helium vi observerer i dag, ikke stemmer med det vi observerer. Stemmer ikke Big Bang. Heldigvis er det slik at vi observerer idag i forhold til mengdeforhold av grunnstoff, stemmer helt perfekt med det Big Bang-teorien forutsetter.

Det er også et annet bevis som jeg ikke vil omtale her siden det er litt avansert.

Nå forventer jeg at du kommer med noe bedre enn at "Det stemmer ikke." Vennligst spør og utdyp. Hvis ikke vil alle her se at du drar ting ut av rævva di, og at det er ingen vits å skrive til deg siden du tydeligvis er et troll, eller en jævla idiot.

Unnskyld for harde ord. Men en slik oppførsel du har vist i denne tråden, er faen meg ikke akseptabel hvis du er faktisk ute etter å lære noe. SPØR. FORKLAR. UTDYP. Ikke vær en dritt nå. Vis at du er mer enn et jævla troll. Dette er din eneste sjanse.
Antall ord: 801

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
_Chrome_
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 77
Startet: 02 Jan 2013 01:47
11
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 34 ganger

- - - - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av _Chrome_ »

Jeppski skrev:
Thulr skrev: Dette du skriver her skal altså være "bevis" for at universet utvider seg. Men det er slett ikke noe bevis. Universet er betydelig eldre enn 14 milliarder år, og da det oppsto skjedde det ikke med et smell.
Dine argumenter er oppsiktsvekkende fraværende. Hvis du vil gå mot hva omtrent alle fysikere mener er fakta, må du kunne argumentere. Men siden det jeg ikke skrev holdt for DEG, må jeg skrive enda mer.

Men før jeg skriver mer, vil jeg at du Thulr, leser alt og spør om det du ikke forstår. Hvis du fortsatt er uenig, vil jeg at du peker SPESIFIKT på hva du mener er feil. Ikke kom med en sånn generell kommentar som du nettopp gjorde. Fordi du har veldig tydelig ikke forstått hva det prates om her.

Okei. Hvordan vet vi at Big Bang skjedde? For det første må det sies at Big Bang er et litt misvisende navn. Det var ikke et smell. Det som skjedde var at selve universet, selve rommet, utvidet seg ekstremt fort på en veldig kort tid. I det rommet fantes absolutt alt vi kjenner til i dag. Siden selve universet inneholder veldig mye ting, tok det en tid før det var kaldt nok og spredt nok til at stjerner osv. kunne lages.

Men hvordan vet vi at alt dette skjedde? Det er flere bevis som tyder på dette. Det første har jeg skrevet allerede mye om, og det er hvordan universet utvider seg. Det kan være vanskelig å se for seg hvordan selve universet utvider seg. Ihvertfall siden universet vi lever i, er tredimensjonalt. Men hvis du ser for deg at universet er som en ballong, eller en hvilken som helst todimensjonal overflate, blir det lettere. Selve rommet i universet utvider seg. Velg to punkt i universet, og du vil se at over tid, blir avstanden større. Men bare så lenge de er sånn passe langt vekke fra hverandre. Den eneste grunnen til at det finnes solsystem og galakser er på grunn av tyngdekraften. Tyngdekraften holder slike system sammen, og forhindrer at utvidelsen av universet river alt fra hverandre.

VI HAR OBSERVERT AT ROMMET UTVIDER SEG. Det er et faktum. Rommet i universet utvider seg. Og det eneste som kan forklare dette, er Big Bang. Vi har også andre bevis som tyder støtter denne hypotesen.

Det ene er mengde grunnstoff i universet. Siden jeg også skrev om dette i forrige innlegg, og siden du ikke forstod det helt. Skal jeg gjøre det så klart som mulig. Atomer består av tre ting. Elektroner, protoner og nøytroner. Protoner og nøytroner utgjør kjernen mens elektronene svirrer rundt kjernen. Atomer er hva alt vi ser og tar på er lagd av. Vi består av fantasillionvis av atomer forresten. Det er antallet protoner i kjernen som utgjør hva slags atom vi står ovenfor. Er det ett proton i kjernen, kaller vi det atomet for hydrogen. Er det to, kaller vi det for helium osv. Men for at atomene skal klare å holde sammen slik, krever det at temperaturen ikke er for høy, og at tettheten ikke er for høy. Når universet først startet, var temperaturen uendelig høy, og tettheten var massiv. Derfor fantes det ikke atomer, eller grunnstoff, i starten. Alt det som fantes, var protoner, nøytroner og elektroner i en slags suppe. Ingenting hang sammen, og alt fløt rundt hverandre.

Når det gikk litt tid, ble det mulig for atomer å bli lagd. Men tingen er at på grunn av de naturlige lovene vi vet om i dag. Krever Big Bang at en viss mengde av hydrogen og helium bli lagd. Hvis det er slik at den mengden av hydrogen og helium vi observerer i dag, ikke stemmer med det vi observerer. Stemmer ikke Big Bang. Heldigvis er det slik at vi observerer idag i forhold til mengdeforhold av grunnstoff, stemmer helt perfekt med det Big Bang-teorien forutsetter.

Det er også et annet bevis som jeg ikke vil omtale her siden det er litt avansert.

Nå forventer jeg at du kommer med noe bedre enn at "Det stemmer ikke." Vennligst spør og utdyp. Hvis ikke vil alle her se at du drar ting ut av rævva di, og at det er ingen vits å skrive til deg siden du tydeligvis er et troll, eller en jævla idiot.

Unnskyld for harde ord. Men en slik oppførsel du har vist i denne tråden, er faen meg ikke akseptabel hvis du er faktisk ute etter å lære noe. SPØR. FORKLAR. UTDYP. Ikke vær en dritt nå. Vis at du er mer enn et jævla troll. Dette er din eneste sjanse.

Tar du ikke litt vel hardt i nå? Hvis det er så gærent at du ikke tåler det som blir skrivd, så anbefaler jeg deg å slutte og svare, istedenfor å klikke helt på folk, uansett om dem er et troll eller ikke. Ro ned litt, eh?
Antall ord: 850
Don't believe everything you think.
The voices in my head may not be real, but they have some good ideas!
Some people hear voices. Some see invisible people. Others have no imagination whatsoever.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links