Hele saken + video her: http://www.dagbladet.no/2012/09/12/nyhe ... /23372201/(Dagbladet): Ett eller annet skjedde på Jupiter denne uka. Om det var en asteroide eller komet, altså en iskald besøkende fra de aller ytterste delene av solsystemet, er ikke kjent, men nedslaget var kraftig nok til å skape en ildkule som kunne sees fra jorda.
Begivenheten, som varte i rundt ett sekund, ble først rapportert av den amerikanske amatørastronomen Dan Peterson.
George Hall, en annen amatørastronom basert i Dallas, Texas, innså at han tilfeldigvis hadde filmet gassplaneten på tidspunktet, rundt klokka 15.35, norsk tid.
Universet & dets hemmeligheter ⇒ Blinkskudd!
Moderatorer: Asbjørn, mod univers
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Jul 2006 23:30
- 18
- Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
- Lokalisering: Akershus
- Blitt takket: 1037 ganger
Blinkskudd!
Antall ord: 101
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 07 Okt 2011 13:21
- 13
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Vestfold
- Har takket: 3649 ganger
- Blitt takket: 1151 ganger
- Blinkskudd!
Spennende!
Antall ord: 1
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort
Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/
Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
- Blinkskudd!
Jupiter takes one for the team... igjen!
Antall ord: 7
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
- Blinkskudd!
Flere blinkskudd:
Dette er et forstørret bilde av spiralgalaksen NGC 1365, som ligger i Fornax-klyngen omtrent 60 millioner lysår fra jorden. Bildet er tatt med Dark Energy Camera, eller DECam, som er hjørnesteinen i en ny studie som forsøker å kaste lys over den gåtefulle mørke energien som utvider universet. Foto: FERMILAB / US DEPARTMENT OF ENERGY / AFP / NTB SCANPIX
- Resultatene fra denne studien vil bringe oss nærmere en forståelse av mysteriet rundt mørk energi og betydningen det har for universet, sier visedirektør James Siegrist ved USAs energidepartement.
Siegrist har selv vært med på å konstruere DECam, eller Dark Energy Camera, som i løpet av de neste fem årene skal kartlegge 300 millioner galakser i universet.
DECam er resultatet av jakten på en større forståelse av mørk energi, kraften som gjør at universet utvider seg.
Kameraet, som er på størrelse med en telefonkiosk, har en kapasitet på 570 millioner piksler.
Nå er det første bildet, av galakseklyngen Fornax, som ble tatt 12. september blitt offentliggjort.
(...)
- Dette vil bli den største kartleggingen av universet av dette slaget, og galaksenes plassering og former vil kunne avsløre mye om naturen til den fysiske prosessen vi kaller mørk energi som vi ikke vet, sier Will Percival fra University of Portsmouth, en av samarbeidspartnerne på prosjektet.
DECam vil nå bli gjennomtestet før studien begynner for fullt i desember i år.
Antall ord: 245
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Apr 2011 21:38
- 13
- Kjønn (valgfri): en ei
- Lokalisering: Ved siden av skogen
- Har takket: 855 ganger
- Blitt takket: 996 ganger
- Blinkskudd!
en vakker og gigantisk dna tråd :mozilla_wink:
Antall ord: 9
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
- - Blinkskudd!
Ja Jeg slutter aldri å forundres over hvordan kjempestore og bittesmå ting faktisk ligner hverandre!Arven skrev:en vakker og gigantisk dna tråd :mozilla_wink:
Her svever en menneskespire i sin egen gallakse i sitt eget univers:
Antall ord: 37
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 08 Apr 2011 21:38
- 13
- Kjønn (valgfri): en ei
- Lokalisering: Ved siden av skogen
- Har takket: 855 ganger
- Blitt takket: 996 ganger
- Blinkskudd!
Det er fantastisk, gåtefult og likevel helt riktig !
Alt henger sammen og er deler av en enorm enhet. Det guddommelige fingeravtrykket vises tydelig i det enorme og det mikroskopiske
Alt henger sammen og er deler av en enorm enhet. Det guddommelige fingeravtrykket vises tydelig i det enorme og det mikroskopiske
Antall ord: 30
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Sep 2010 10:59
- 14
- Kjønn (valgfri): Gutt
- Har takket: 77 ganger
- Blitt takket: 254 ganger
- - Blinkskudd!
Jeg er kanskje ikke enig angående det guddommelige, men jeg er enig i at det er fantastisk og gåtefullt. Det er det ingen tvil om at det er. Poster da det berømte hubble ultra deep field. Bildefilen er rundt 60MB så det tar litt tid. http://zebu.uoregon.edu/hudf/hudf.jpgArven skrev:Det er fantastisk, gåtefult og likevel helt riktig !
Antall ord: 87
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
- Blinkskudd!
Ja, det tok litt tid å laste det bildet, men det var verdt å vente på
Antall ord: 14
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
- Blinkskudd!
Fine solflekken
http://www.solarham.net/
Heart Shaped Sunspot: As Sunspot 1711 continues to rotate into a more direct view, it appears to be showing us a little bit of Love. The dark core of the region known as the umbra is shaped like a heart. Other than being a lovely looking spot, this region continues to be very quiet. Image by SDO.
http://www.solarham.net/
Antall ord: 63
Hide post links |
- - - Blinkskudd!
Jeppski skrev:Jeg er kanskje ikke enig angående det guddommelige, men jeg er enig i at det er fantastisk og gåtefullt. Det er det ingen tvil om at det er. Poster da det berømte hubble ultra deep field. Bildefilen er rundt 60MB så det tar litt tid. http://zebu.uoregon.edu/hudf/hudf.jpgArven skrev:Det er fantastisk, gåtefult og likevel helt riktig !
lang nedlastningestid, såå .. flott bilde Jeppski ..
Antall ord: 95
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 18
- Blinkskudd!
Timelapsevideo fra NASA som viser sola gjennom tre år!
Antall ord: 9
Hide post links |
- Blinkskudd!
Montro hvor dette lyset kommer i fra da . . . ?
Antall ord: 8
Hide post links |