Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserSer farger, lys, tåke osv

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

L123
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 10 Feb 2013 17:12
11

- Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av L123 »

Noen ganger ser jeg også farger, men har dere noen gang sett auraer når dere ikke vil med, men konsentrerer dere?
Der har jeg opplevd sånn ca.100
Ganger. Noen ganger er det dødspinlig, når jeg ser aura og stirrer og stirrer, mens de andre lurer på hva det er med meg. :dobbelt
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
L123
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 10 Feb 2013 17:12
11

- Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av L123 »

Nesten hver gang jeg konsentrerer meg ser jeg farger. :ooom
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
superbanan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 13 Jul 2012 12:13
11
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av superbanan »

Hei dere. Da har det gått 11 år siden dette fenomenet oppstod. Jeg husker ikke når i løypa det var, men jeg spurte optikeren min om han tilfeldigvis kunne forklare en slik type synsforstyrrelse. Om det fantes noen normalfenomener av ulike synsbedrag, eller noe som gjør at dette kan forekomme. Han ble som dere bekymret, og henviste meg til øyelege. Han fant ingen ting galt, utover at det muligens kunne være aura uten migrene, selv om det ikke hørtes så typisk ut for det heller, og avsluttet med at "det finnes mer mellom himmel og jord". Har også sett på bilder på nett, av hvordan dette kan se ut, og det ligner ingen ting på det. Snakket med flere som har auramigrene, og de kjenner ikke igjen det jeg beskriver. Men kanskje finnes det andre typer migreneaura som ligner mer på det jeg ser?

Jeg har tatt MR, tatt alle blodprøver som finnes. Vært til fire forskjellige allmennleger, ØNH, gastroskopi, og en indremedisiner. Har også lest en tråd her inne om palinopsia, og sjekket ut det, men er ikke det heller.

Fra sånn det startet så har det utviklet seg til for det meste å være lyseblått lys. Én gang så jeg også et kraftig gult lys. Det kommer og går. Kan både komme når det er lyst, og når det er mørkt. Og gjennom årene kan jeg definitivt si at jeg har vært våken når det skjer.
Antall ord: 257

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av Asbjørn »

Det vi vet om synet, er at signalene fra øynene går til bakhodet via mange forskjellige nerver.

Mange kjenner litt til dette, mens de fleste vet sånn ca hvordan øyet virker.
I hjernen er det ikke bare en enkel "telefonledning" mellom øyet og synssenteret,
men mange linjer.
På disse to bildene ser vi litt om det, - men mer teoretisk enn hva vi virkelig er sikre på.
Bilde

Bilde

Ved google søk, så ser vi mange variasjoner av "aura", det er ikke samme aura som noen ser rundt mennesker, planter osv, men heller en synsforstyrrelse.
Har selv litt av "aura uten migrene" med ujevne mellomrom, men sjelden.
Klikk på linken, og se på de mange beskrivelser.
https://www.google.com/search?q=migrain ... 1&dpr=1.88

Som en vil se, så er det ikke noe ensformig, men mange variasjoner av "aura" - eller synsforstyrrelser - om vi skal kalle det det.

Folk med migrene opplever slike forstyrrelser i synet, fordi det kommer signaler i hjernen som forstyrrer "telefonledningene" mellom øyet og synssenteret,
ELLER forstyrrelsene påvirker synssenteret direkte.
Migrene er en forstyrrelse ( støy) i hjernen som ofte kan ha med blodforsyning å gjøre, men ikke alltid. ( blodårene trekker seg sammen).

Siden du har vært til lege, og også fått tatt noen undersøkelser,
i tillegg til at dette har vart så mange år uten at det har endret seg,
så kan det være alt fra en "feilkobling", til at noen "ledninger" ligger for nær hverandre, og vi får "overhøring" av signaler.
Overhøring er noe vi som har noen år på baken kjenner til fra de gamle telefonlinjene, av og til kunne vi høre samtaler som var fra andre, i vår telefon.
Det var rett og slett fordi ledninger lå for tett på hverandre, og vi fikk magnetisk påvirkning, omtrent som i en transformator, - som gjorde at lyden også ble hørt på en annen linje enn den det var ment for.
Dette er noe av det som jeg antar kan være årsak til at noen også får overnaturlige signaler, at man får inn signaler som egentlig ikke skal være der, men så er de der likevel.

Linken til alle googlebildene jeg viste til over, viser mange forskjellige ting som gjenskapes av hva folk har sett, de har tatt seg tid til å tegne ned det de "ser",
men det en får på papiret er ikke alltid identisk med hva man faktisk ser.
På denne linken kan man se forskjellige "gif" som folk har laget for å illustrere hva de "ser".
https://www.google.com/search?q=migrain ... gZbOp0wbjM

Så skal jeg ta for meg litt mer på det som kan være den åndelige siden.

Leger kan somregel mye om det fysiske, og om kroppen vår, men når det gjelder det åndelige, er det ofte slik at de ikke skjønner hva det dreier seg om,
fordi man ser vitenskapelig på det.

Dersom det er åndelig / spirituelt det du opplever, kan det hende du vil kunne se ting inne i disse fargefeltene, om du forsøker å studere.
Forsøk gjerne å meditere på det du ser, be hjelperene om hjelp til å "klarne bildene", gjerne med forutsetning av at om det er ting som er støtende, eller skremmende, skal det ikke vises.

Ett råd som ofte kan hjelpe, er å ha en notatblokk liggende, og skrive ned når og hvor du opplever dette, gjerne forsøke å skissere hvordan det utvikler seg, og hvordan det ser ut.
Da kan en kansje over tid se om det er noe mønster i det som skjer, eller om det virker tilfeldig.

A
Antall ord: 615

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av Asbjørn »

Her er en video som viser litt av hvordan det kan være,
samt noen gode tips :
5_m9dyaKc_s
https://www.youtube.com/watch?v=5_m9dyaKc_s
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
superbanan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 13 Jul 2012 12:13
11
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av superbanan »

Jeg skal forsøke å bevare anonymiteten min her fortsatt, men kan vel si at jeg kjenner rimelig godt til biologien bak synet vårt og hvordan sanseinntrykk fortolkes og bearbeides i hjernen.

De bildene du har lenket til her, er de jeg har sett på ja. Det ligner ikke på dette, men kanskje heller litt nærmere de bildene som vises av synsforstyrrelser ved epileptisk aktivitet i synsbarken.

Jeg utelukker hverken at det kan være en uvanlig form for aura (altså migreneaura), en feiltolkning fra hjernen eller en annen naturlig, biologisk forklaring på fenomenet, men jeg skal prøve å ta notater for å se mønsteret i det :-)
Antall ord: 108

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av Asbjørn »

superbanan skrev: 10 Mai 2023 16:16 Jeg skal forsøke å bevare anonymiteten min her fortsatt, men kan vel si at jeg kjenner rimelig godt til biologien bak synet vårt og hvordan sanseinntrykk fortolkes og bearbeides i hjernen.
Det regnet jeg faktisk med at du kjenner til, tross alt du har "utfordringen".

Men siden temaet har 50+ svar, og i skrivende stund mer enn 11500+ visninger,
( hvorav mye nok er søkemotorer), så er det likevel endel mennesker som ikke har denne kjennskapen til hvordan vi mennesker fungerer på godt og vondt.
Foruten de som skriver her på Paranormal, så er det mange flere som er innom og leser, så litt info fant jeg ut jeg kunne dele :)
Akkurat nå er det 7-8 søkemotorer, 20 gjester ( hvorav noen kan være søkemotor),
og akkurat nå 1 registrert bruker (meg).

superbanan skrev: 10 Mai 2023 16:16 De bildene du har lenket til her, er de jeg har sett på ja. Det ligner ikke på dette, men kanskje heller litt nærmere de bildene som vises av synsforstyrrelser ved epileptisk aktivitet i synsbarken.
Synsforstyrrelsen som minner om en "usynlig flekk" med "gittervibrasjon" på sida som vi ser i videoen, hender det jeg opplever. Men mitt "gitter" er på venstre side, og utvider seg i en Ͻ form, altså en speilvendt C. Hvor det tåkete / uklare feltet er inni. Hos meg begynner det som en liten dirrende prikk, som utvider seg, og tilslutt går utenfor synsfeltet. Men jeg har ikke hatt medfølgende hodepine.
Litt av poenget med alle bildene som vises, er at det er mange variasjoner av synsforstyrrelser, og det er nok mange varianter som ikke er beskrevet.

superbanan skrev: 10 Mai 2023 16:16 Jeg utelukker hverken at det kan være en uvanlig form for aura (altså migreneaura), en feiltolkning fra hjernen eller en annen naturlig, biologisk forklaring på fenomenet, men jeg skal prøve å ta notater for å se mønsteret i det :-)
Det å tegne ned, og beskrive hvordan det arter seg, vil kunne vise om det er gjentagende ( som ved annen migrene-aura ) eller om dette varierer i større grad.
Er det gjentagende, kan det være noe som spiller inn fra hjernen, kan til og med være reaksjon på mat/drikke, eller noe i luften (parfyme, luktstoffer),
noe som stort sett er ufarlig, men oppfordrer folk som ikke vet hva det er til å oppsøke lege. Jeg er ikke lege, og kan ikke stille diagnoser, men jeg kan fortelle om mulige sådanne, slik at en kan spørre lege om det kan være det eller noe annet. IKKE ta medisiner som andre mener kan hjelpe, dersom de tror hva det kan være, det er legen evt en spesialist som må vurdere !

Synestesi : Evne til å "se lyd", https://forskning.no/hjernen-ny-gentekn ... der/284347
er en annen mulighet ; fra linken over :
"Men en liten gruppe mennesker har en helt spesiell måte å oppfatte verden på, som kan virke ganske fremmed for oss som ikke har denne egenskapen. Dette kalles synestesi, og innebærer at to sanser er koblet sammen. Når den ene sansen stimuleres, vil en annen sans også reagere på en forutsigbar måte.

Et kjent eksempel på dette er koblingen mellom lyd og farger. En tone kan være koblet til en viss farge, som gjør at noen opplever at de kan «se musikken». Andre ser tall, ord eller bokstaver i bestemte farger, selv om de egentlig bare er svarte tegn på hvitt papir.
"

Om ikke annet så kan det forklare litt om mange rare inntrykk vi som mennesker kan ha.
Ingen av oss er identiske, og vi har mange variasjoner oss imellom.

Men siden vi er på paranormal :) :
Det kan - kan men må ikke - være tegn på at man er i ferd med å åpne for f.ex klarsyn. Men at dette ikke har kommet helt på plass.
Dersom det er bilder eller slikt som kommer igjennom, kan det for noen ta litt tid før de blir klarere.
Ved å notere ned som nevnt, kan du og følge med på hva som skjer i verden rundt deg, sjekke aviser, osv, og se om det er spesielle hendelser - gjerne nettopp skjedd, men og som skjer opptil etpar uker etter en slik synsopplevelse,
kanskje det er din måte å forutsi hendelser på ?

A
Antall ord: 731

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
superbanan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 13 Jul 2012 12:13
11
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av superbanan »

Jeg skjønner at det er viktig å advare om den slags, men siden også de 52 forrige innleggene stort sett har handlet om å finne medisinske/naturlige/biologiske forklaringer, så håper jeg også at poenget nå er tatt, for den som trenger det.

Og siden vi er på paranormal som du sier.. :)


Jeg har i mellomtiden forsøkt å legge veldig godt merke til når det skjer og hvordan det ser ut, og det interessante som skjer da, er at det så å si har forsvunnet. Kan se bitte små antydninger til at det er på vei av og til, men så forsvinner det.

Så kom jeg også på når du nevnte det med klarere bilder, at jeg faktisk har sett noe i den tåken, én gang. Det var en dameskikkelse, som i et portrett. Gikk veldig raskt, før det var borte igjen.
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av Terra »

Har du dannet deg noen tanker i ettertid hva det du opplever kan skyldes? Jeg opplever så mye selv og vet at alt ikke kan forklares gjennom det vi kjenner 😉
Antall ord: 30
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
superbanan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 13 Jul 2012 12:13
11
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av superbanan »

Ja, jeg har det. Det tok meg veldig lang tid å gjøre koblingen, men jeg kom på at jeg gikk til en healer rett før dette skjedde. Det var i alle fall samme sommer. Jeg spurte om han trodde det hadde funket/hatt effekt det han gjorde, og han svarte han ikke hadde lov til å si noe om det, men han sa også "men du vil se".

Uten å ha kunnet legge merke til det nå i det siste helt nøyaktig, siden det forsvant, så ser jeg det gjennomgående kommer: når jeg er i dype samtaler med andre mennesker, når jeg skal sove/slappe av, når jeg gjør yoga/mediterer. Jeg tror det enten er en form for energi jeg ser, eller at det er en form for stille migrene.

Jeg kan også kjenne fysiske fornemmeler samtidig. Av og til kan andre også kjenne det (fra meg). Så jeg heller vel mot å tro at det er noe åndelig.

På samme tid har jeg også en tanke om at ting kanskje ikke trenger være enten/eller, svart/hvitt. Det kan hende jeg personlig har en sårbarhet i nervesystemet mitt, eller et anlegg for auramigrene, som lettere lar seg manipulere av energier. Er det ikke menneskelig at vi vil redusere og plassere ting i én kategori? For å få oversikt, kontroll og ikke bli totalt overveldet av verdens kompleksiteter?

Det var vel noe av det samme jeg fikk svar på da jeg mediterte på det. At jeg kanskje ikke skal søke ekstern bekreftelse eller forklaringer på hva jeg opplever, men bare tåle uvissheten i å ikke vite helt, og så gå inn i det. Det er kanskje vanskelig å både være i det rasjonelle/analytiske og åndelige samtidig?

Jeg har vært så opptatt av livet, og det jordlige, at jeg hverken har hatt særlig tid eller behov for å søke meg til det igjen. Men jeg tror det vil vise seg i sin tid, på sin måte, hva det egentlig er, om det bare får lov til å flyte fritt på sine egne premisser.
Antall ord: 354

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av Terra »

Godt tenkt 🤗❤️❤️
Jeg tror at vi bare vet selv og at det kommer til oss det vi trenger å vite når tiden er inne 😊👍
Antall ord: 24
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av Asbjørn »

superbanan skrev: 26 Mai 2023 23:15 Det kan hende jeg personlig har en sårbarhet i nervesystemet mitt, eller et anlegg for auramigrene, som lettere lar seg manipulere av energier.
Det du nevner der trigger noen tanker hos meg, ikke det med sårbarhet, men rett og slett "overhøring" av signaler.

Eksempel : Har du en mobiltelefon for nær en forsterker eller høytaler, hører man en typsik lyd fra mobilen i høytaleren ;
Spill av noen sekunder fra denne videoen så skjønner dere hva jeg mener:
start på 19 sek og hør noen sekunder.
23rdefO4gBU
https://www.youtube.com/watch?v=23rdefO4gBU&t=19s

Høytaleren er ikke laget for å hente inn denne lyden, men det skjer likevel.
Når vi også vet at hjernen vår bruker elektriske nervesignaler,
så ser jeg ikke vekk fra at vi også kan påvirkes av energi utenfra, enten radio,
mobil, åndelig energi, osv, og slik sett er dette kansje en måte den åndelige verden kommuniserer.
Men som med språk, må man lære det for å skjønne hva som sies.

Bare en tanke.

A
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
superbanan
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 13 Jul 2012 12:13
11
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Ser farger, lys, tåke osv

Innlegg av superbanan »

Ja det gir mening :)
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !