Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Spiritisme og ouijabrettVi har noen spørsmål om Ouija

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Yaycub
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 05 Aug 2009 11:31
14
Blitt takket: 4 ganger

Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Yaycub »

Hei!

Vi er et par venner som har snakket om å teste ut en seanse med ouijabrett.
Jeg har imidlertid noen tanker rundt dette som jeg gjerne skulle ønsket svar på.
Jeg kan ikke si at jeg er noen spesielt "spirituell" person, da jeg ikke har noen erfaring med spirituelle opplevelser fra tidligere, Likevel har jeg alltid vært fascinert av dette, og åpner gjerne for at det finnes mer mellom himmel og jord. Dette er det primære grunnlaget for at jeg, og jeg tror også for mine venner, kunne tenke oss å prøve ouija.

Dette er imidlertid noe jeg ønsker behandle med den svært respektfullt, desto mer når jeg har lest litt rundt om det. Jeg lurte derfor, på grunnlag av det jeg opplyser om i denne posten, om dere kan antyde om ouija er noe vi er modne til å prøve ut, og om det er noe vi kunne hatt utbytte av.

Den største betenkeligheten jeg har er at kanskje ingen av oss egentlig har noe virkelig stort "argument" for å gjøre det...Dvs, ingen av oss har en spesiell avdød vi ekstra gjerne skulle tatt kontakt med. Men dette er kanskje ikke nødvendig?
For min del så blir det mer for et forsøk på å få litt mer innsyn og innblikk i det spirituelle livet, innenfor trygge og forsvarlige rammer. Jeg kan gjerne tenke meg å spørre en ånd, uansett hvem dette måtte være, så lenge vedkommende er positiv og behjelpelig, og litt veiledning i forhold til valg fremover i livet med tanke på studier, karriere, ønsker og drømmer osv...
Tror dere dette kan være fornuftig? Og er det forsvarlig og et "godt nok" grunnlag for å prøve ouija?

Ønsker gjerne svar og meninger!
Sist redigert av Yaycub på 19 Apr 2012 23:56, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 296

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Yaycub
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 05 Aug 2009 11:31
14
Blitt takket: 4 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Yaycub »

Forøvrig så er dette en omtrentlig beskrivelse av hvordan jeg tenker vi skal gjennomføre seansen:

Først så lager vi vårt eget brett, og antakelig også vår egen planchette (er det ok?)
Vi tenker å holde seansen i den ene kjelleren på folkehøgskolen vi går på.
Vi tenker å holde dette hemmelig, mest på grunn av vi ikke vil involvere uvedkommende på noe vis, slik at seansen kan foregå uforstyrret. Vi tenker å ha det mørkt i kjelleren, men med telys for å skape lys og varme. Vi tenker å sitte i en ring på 3 stykker, med brettet mellom oss. Alle skal holde på planchetten, og en skal i tillegg notere.
Før vi starter kommer vi til å ha en grundig gjennomgang på at dette skal holdes seriøst, og at hverken tullete spørsmål eller oppførsel skal forekomme. Vi skal behandle seansen med respekt og utvise høflighet. Vi skal handle rasjonelt UANSETT hva slags signaler vi får, og ikke handle i panikk.

Når alle har funnet ro skal vi starte seremonien ved sakte å føre planchetten rundt i sirkel mens vi åpner med noe som: "Med dette så åpner vi for en spirituell seanse med ønske om å opprette kontakt med den åndelige verden. Vi har utelukkende et ønske om å komme i kontakt med positive og godsinnede ånder, og forbyr all annen dialog og kontakt." Så starter vi med å søke bekreftelse på at det er en ånd tilstede, for så å lede an videre med spørsmål. Vi takker høflig for hvert åndelig innslag under seansen. Når vi føler det er naturlig å avslutte, takker vi til alle åndene for deres bidrag, og ønsker dem farvel, og signaliserer dette ved å føre planchetten til et korresponderende tegn på brettet.

Virker dette greit? Er det noe annet essensielt dere evt. kan tilføye?
Antall ord: 313

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Arven »

Hvis du søker på Ouija her inne vil du finne lange tråder om emnet.
Problemet med Ouija brettet er at dere har ingen kontroll på hva som kommer igjennom, selv om dere går inn med høfflighet og forbyr negative energier.
En klok og erfaren bruker her inne har sagt følgende om Ouija " Når man ikke er så erfaren innenfor det åndelige bør man holde seg unna brettet. Når man blir erfaren nok til å takle det, vil man ikke lenger ha noe behov for å prøve."

Mitt råd er å la det være ! Å søke det åndelige er fantastisk men dette er ikke veien
Antall ord: 112
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Yaycub
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 05 Aug 2009 11:31
14
Blitt takket: 4 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Yaycub »

Ok, jeg skjønner.
Vet du om noen andre type åndelige aktiviteter der man oppnår omtrent det samme (søke veiledning primært), som er mer kontrollert og som evnt. også kan gjøres uten en veldig erfaren tilstede?

Vet ikke om det overhode er mulig da, annet enn ouija...Når du sier at man ikke vet hva man får kontakt med, vil det si onde ånder/demoner av noe slag? Er det en reell sjanse for å bli skadet under eller i etterkant av en sånn seanse? Annet enn psykiske traumer, som er noe man i bunn og grunn kontroller selv...tenker mer: Kan f.eks et hus, eller verre, en person, bli hjemsøkt og forbannet?
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Lilja »

Personlig tror jeg ikke dere kommer til å oppnå noe som helst ved å bruke et ouija-brett, annet enn kanskje å få skremt dere selv og hverandre litt. Et ouija-brett fungerer ikke som en åpen telefonlinje over til den andre siden!

Jeg tror ikke det finnes noen snarveier til åndelig kontakt. Den kommer når (hvis) du blir klar for det!
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av helgemann »

Yaycub skrev:For min del så blir det mer for et forsøk på å få litt mer innsyn og innblikk i det spirituelle livet, innenfor trygge og forsvarlige rammer. Jeg kan gjerne tenke meg å spørre en ånd, uansett hvem dette måtte være, så lenge vedkommende er positiv og behjelpelig, og litt veiledning i forhold til valg fremover i livet med tanke på studier, karriere, ønsker og drømmer osv...
Tror dere dette kan være fornuftig? Og er det forsvarlig og et "godt nok" grunnlag for å prøve ouija?
Hvorfor ønsker du/dere å bruke et slikt brett? Ønsker du kontakt med en ånd, kan du jo sette deg ned, og meditere, for da kommer du i kontakt med de vesene som er rundt deg. Du har ånder og vesner rundt deg hele tiden. Spør de om råd og tips, det vil de sette kjempe stor pris på! Du vil ikke få svar face-to-face, men via drømmer, ting som skjer osv. Å bruke et slikt brett bare for å høre hva du skal gjøre i fremtiden, er helt feil! Følger du din magefølelse, og den indre stemme, er du kommet langt på vei. De forteller deg som regel hele tiden, om hva du skal gjøre. Ved bruk av dette brettet, kan du oppnå motsatt effekt av det du sprurte om. For som regel er det negative ånder som kommer igjennom, og de kan finne på det helt utrolige.
Antall ord: 248

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Heksepusen »

Jeg må si at jeg er enige med Arven her og hennes sitate.
Nå er jeg heller ikke noe kurs tilhenger da men skal man først utforske denne delen og har null eller veldig liten erfaring vile jeg heller undersøkt litt rundt og funnet med et medumskurs eller en mediumsirkel i nærheten der det er med erfaren personer som kan veilede en. Noen ganger kommer man faktisk over gratis eller utrolig billige kurs også.
Antall ord: 77
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Arven »

Yaycub skrev:Ok, jeg skjønner.
Vet du om noen andre type åndelige aktiviteter der man oppnår omtrent det samme (søke veiledning primært), som er mer kontrollert og som evnt. også kan gjøres uten en veldig erfaren tilstede?

Vet ikke om det overhode er mulig da, annet enn ouija...Når du sier at man ikke vet hva man får kontakt med, vil det si onde ånder/demoner av noe slag? Er det en reell sjanse for å bli skadet under eller i etterkant av en sånn seanse? Annet enn psykiske traumer, som er noe man i bunn og grunn kontroller selv...tenker mer: Kan f.eks et hus, eller verre, en person, bli hjemsøkt og forbannet?
Jeg liker ikke ordet Demoner fordi det bringer tankene til kristendommen, evig pine og skrekkfilmer, men det finner ulike former for negative energier, og ikke alle er like lette å bli kvitt hvis du først har tatt kontakt, og noen kan være mer plagsomme enn andre.
Jeg tror ikke det er noen fare for skade, fysisk sett, men jeg tror det kan være skadelig psykisk fordi man i tillegg til å bli skremt der og da kan oppleve ubehageligheter i etterkant.

Det har kommet gode tips over her både om meditasjon og kurs. Hvis dere har et reelt ønske om å komme nærmere den åndelige verden er dette måten å begynne på. Det tar nødvendigvis mer tid, men i min erfaring er kontakt og forståelse for det åndelige, noe som må modnes og utvikles
Men det er verdt det ! :D
Antall ord: 266
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Yaycub
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 05 Aug 2009 11:31
14
Blitt takket: 4 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Yaycub »

Hei.

Vi bestemte oss til slutt for ikke å gjøre det. Vi satt i ring, med brettet foran oss, og diskuterte grundig. Vi kom vel i grunn fram til at ingen av oss hadde et uutholdelig behov for å søke kontakt, og at situasjonen i bunn og grunn ville være utenfor vår kontroll. Selv anerkjenner jeg nok at jeg ikke er moden nok for slik aktivitet uansett. Nå har jeg lest enda mer om ouija, og jeg er VELDIG glad for at vi ikke satte i gang. Nesten litt skuffet over meg selv egentlig. Virker som en ganske "skyggefull" måte å søke åndelig kontakt på. Jeg tror det ville vært en DÅRLIG introduksjon til det spirituelle, for min del.

Jeg skal ta med meg de alternative rådene dere har gitt meg og undersøke dem litt.
Jeg kjenner at jeg er et sted i livet der jeg sliter endel med stress og litt vonde tanker om meg selv og fremtiden min, og jeg er veldig usikker på hvilke veier jeg skal gå videre i livet mtp hva jeg "burde", og hva jeg ønsker, hva jeg drømmer om osv. Ville bruke ouija til å rådføre meg om dette, og prøve og finne svar og finne ro. Skal nok finne andre og bedre løsninger å jobbe med ;)
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Bearchild »

OT, men spør like gjerne her framfor å dra opp en gammel tråd.. fikk du hjelp med stemmen? Siden du sier du ikke er "noen spesielt spirituell person". Nysgjerrig på om du prøvde ut noen av rådene du fikk. :)
Antall ord: 42
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Arven »

Yaycub : En god avgjørelse ! Jeg tror du ville ha god nytte av meditasjon. Det vil gi deg ro, innsikt og lar deg komme i kontakt med hjelperne dine som kan gi deg støtte og trygghet.
Legger inn et par linker som jeg tror du kan ha nytte av. En tråd her inne som forkarer godt dette med meditasjon og en link til en gratis meditasjon med veiledning.
Meditasjon krever litt trening, men når du etter noen ganger begynner å komme inn i det, er belønningen stor :D

Tråden : https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... tere#p5684

Gratis meditasjon med guiding av en av våre dyktige medlemmer :D Meditasjonen har fokus på å få kontakt med hjelperne

http://www.divine-spirit.no/Gratis1.html
Antall ord: 127
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Vi har noen spørsmål om Ouija

Innlegg av Nephandi »

Du trenger ikke annen motivasjon for å gjøre noe åndelig enn lysten til å gjøre det, men ja det er viktig å vise respekt for de kreftene man kontakter, jeg mener det er jo bare vanelig høfelighet, man bør behandle andre bra enten de er fysiske eller ånder. Å lage sitt eget Ouija brett er helt ok, faktisk blir det ofte et bedere å kraftigere resultat når man lager ritual utstyr og utatyr til åndelige aktiviteter selv for da legger man mer av sin egen energi i det.

At du spørr om du er moden nok til å prøve Ouija indikerer for meg at ja dere er det, som sagt bare vær respektfulle og ikke behandle det som en selskapslek så tror jeg at dere kan ha utbytte av det, bare ikke gi opp om dere ikke får kontakt første gangen for det kan kreve litt trening.

Du må gjerne spørre en ånd om råd, bare husk at selv om noen er en ånd betyr ikke det at de er alvitende så ta informasjonen du får med en klype salt, takk for den men ikke bare svelg alt du får rått.

Hvordan dere har tenkt å gjøre ritualet virker helt greit på meg, jeg vil kanskje anbefale å ha en til å notere som ikke er med på selve ritualet siden da kan han eller hun følge mer med og notere mer effektivt ellers høres dette bra ut.

Jeg er ikke enig med de som sier at Ouija er noe arligere enn annen form for ånde kommunikasjon for man har ikke kontrol på hva man får kontakt med i de fleste andre metoder heller. Jeg vil anbefale at dere renser og beskytter dere etter ritualet, men det gjelder egentlig alt åndelig arbeid. Ouija brettet har fått sårlig rykte på grunn ac Hollywood men er bare et redskap, det er ikke mer farlig enn andre former for spiritisme.

Med all magi så er det en sjanse for å bli skadet, men det er en sjanse for å bli skadet når du setter deg i en bil også, og sjansen er mye, mye større med en bil. Det mest sannsynelie som kan skje med Ouija brett hvis dere kommer i kontakt med noe negativt er at dere blir redde, at dere blir tappet for energi og at dere kan få uro i huset, det er ånder der ute mektige nok til å skade dere fysisk men sjansen for å komme i kontakt med en slik er mikroskopisk. Nei stort sett er Ouija helt trygt hvis man renser seg og tar det seriøst. Det er mange måter å kommunisere med ånder på, men de gir som jeg sa akkurat de samme farene, dette inkluderer å kommunisere med ånder via meditasjon. Ja en person kan bli hjemsøkt eller forbandet, det er hva renselse og beskyttelse er til for å minimere risikoen for.

Jeg er ikke enig med Helgemann om at det som oftest er negative ånder som kommer igjennom med Tarot, jeg har brukt dette redskapet en stund og ikke støtt på en, jeg har møtt på ånder som ikke vil snakke med meg, jeg fikk bare go away med en gang jeg startet en gang for eksempel, men jeg har ikke fått noen negative opplevelser, men selvfølgelig om man er skremnt av Hollywood og regner med å få negative ånder igjennom så har det stor sannsynelighet til å tiltrekke dem.

Jeg støtter dog Heksepusen sitt forslag om et mediumskurs, det vil gi dere mer kunnskap og ikke bare øke sannsyneligheten for at dere kommer i kontakt med noe, men også gi dere mer erfaring så dere kan skille gode råd fra dårlige lettere og rett og slett være dyktigere med dette når dere setter i gang.

Hilsen en som synes det er synd at Ouija brettet er så fryktet og misforstått. Jeg har kommet i kontakt med en demon en gang, og det var under et rituale og ikke Ouija, ikke bare gir denne frykten for Ouija folk en falsk følelse av trygghet når de driver med annet åndelig arbeid, men det gjør ofte at de forkaster et veldig nyttig redskap på grunn av Hollywood filmer som sprer frykt og at virkelige okkultister så har tatt til seg denne frykten.
Antall ord: 728
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links