Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserKontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Astarte »

:lol:

Syns jeg ser deg og meg virre rundt i snø til livet og holde opp opptagere....og så hadde det vist seg å være helt feil :laughing

Vi må nok undersøke litt....som jeg sa, så er det litt veiledning i ekstramaterialet på filmen White Noise. Kanskje noen her kan hjelpe oss også? ;)
Antall ord: 53
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Heksepusen »

:lol: OMG :lol: Fikk noen rare bilder av det der ja. :lol: Kunne jo skje ulykker i slike tillfeller da hehe.
Trro du har rett jeg, er nok lurt og for en gan gskyld og gjøre litt forhånds arbeid på dette her.
Så først undersøke så forske heter det vel og så får vi virke enten veldig lei oss fordi det ikke ble noe spøkelser på opptak eller ikke troverdig fordi var så heldig og få dem på opptak. hehe.
Antall ord: 83
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Divine Spirit »

Metodisten skrev: Kul liten historie DS.
Det er jo bøttevis med historier om gode EVP opptak. Noen skremmende og noen mere hyggelige.
Men det att det skal gå an er jo en litt svimlende tanke syns jeg.
Ja det er sprøtt! :)
Antall ord: 43
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Astarte »

Ja, og for meg er det opplevelsen av å kanskje få det til selv. Da VET man, liksom ;)
Antall ord: 17
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Heksepusen »

Ja du sier noe der Ast.
Jeg kan vel si at det var morsomt og få det kavene bilde av oss snøog opptak i hode da.
Antall ord: 27
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Kimbara »

Metodisten skrev: I denne filmen forsøker en reporter med ett kjempefint hår og være detektiv og drive litt gravende journalistikk på området- kommunisere med de døde.
Vel, hun er vel strengt tatt undertøysmodell og programleder. Den "graverende journalistikken" er det heller dårlig med ;)
En digital båndopptager benyttes i den første delen. De digitale skal ikke kunne ta inn radiofrekvenser o.l. Det er ganske spooky da egentlig. Kansje noen her blir litt interessert til å prøve noe selv ?
For det første kan digitale opptakere fint plukke opp forskjellige signaler. Alt fra radio til forstyrrelser fra meteorsvermer.

For det andre, og dette er viktigere enn det første punktet, foretrekker mennesker som tror de tar opp "EVP" eldre opptaksenheter - gjerne med mulighet for å forsterke lyd.
I tilfellet du linker til bruker hun en Panasonic RR-DR60, som er umåtelig populær blant mennesker som tror på "EVP". Dette er en gammel modell som ikke lenger produseres.

Følgende sies om opptakeren (merk det jeg har uthevet):
The audio quality of this recorder is not excellent, because of the digital compression required to store up to 60 minutes of sound, but it's certainly good enough for note taking. The microphone sensitivity can be adjusted, too, which means that, if necessary, quiet background sounds can be recorded.
Resten av anmeldelsen kan dere lese her.

Det som skjer når man forsterker lyden (i et fra før av komprimert og dårlig opptak), er at man øker "noise floor" (beklager engelsken, men teorien på dette feltet foregår for det meste på engelsk). Man fanger altså opp forskjellige former for støy. I den aktuelle opptakeren er de fleste vanlige typer støy typiske, så som kvantiseringsstøy, egenstøy, hvit støy, osv.

Med den rette innstilling kan man få denne støyen til å bli omtrent hva som helst. Bare fantasien setter grenser. Det kan enkelt sammenliknes med å se på skyer og late som de forestiller forskjellige kjente former og figurer.
På denne måten er ikke EVP noe annerledes enn å se "skikkelser" på dårlige fotografier. Når enkelte lydopptakere foretrekkes fremfor andre er det fordi de gir et fyldigere støybilde å "hente informasjon fra".

Jeg er utøvende musiker og lydeffektmaker, men har aldri noensinne hørt spøkelser snakke på de opptakene jeg har gjort. Sannsynligvis er dette fordi jeg bruker utstyr av god kvalitet som søker å eliminere denne støyen. Mikrofonene mine er langt mer sensitive enn det søppelet EVP-fans benytter seg av, så i prinsippet skulle jeg ha langt større sjanse til å få med noe besynderlig på opptaket.
Men nei.

Så dette er nok dessverre et fenomen som høyst sannsynlig har sitt opphav i den enkelte persons fantasi og håp.
Antall ord: 471
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Metodisten »

Kimbera,
jeg har all respekt for din kunnskap om lydopptak og mikrofoner.

Men denne " sporten" med å ta sånne opptak er stor og etterhvert ganske gamel.
Den første jeg hørte om leste jeg om i ett ukeblad fra 70 tallet, der en Nordmann gravde ned en mikrofon tilknytet en stor gameldags lydbåndmaskin.

Du sier att støyen kan tolkes som snakk om den er svak og man legger fantasi til.
Kansje i noen tilfeller, men i andre er disse opptakene ganske tydelige, og når de kaller navn til den som gjør det osv. så blir det litt spooky.
Det ville ikke en radioforstyrrelse gjort. Radioer spiller jo og musikk mesteparten av tiden. Men dette er prat.
Og inngangsmessig i denne filmen er poenget att hun som gjorde opptakene først og fremst kjente igjen slektinger på den andre siden på stemmen deres og måten de snakket på.

Men jeg har ikke tro på jeg kan omvende deg i løpet av denne helgen ;)
Litt fasinerende er nå dette da.
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Kimbara »

Metodisten skrev: Men denne " sporten" med å ta sånne opptak er stor og etterhvert ganske gamel.
Den første jeg hørte om leste jeg om i ett ukeblad fra 70 tallet, der en Nordmann gravde ned en mikrofon tilknytet en stor gameldags lydbåndmaskin.
Dette fenomenet har, i likhet med fotografiets historie, vært observert omtrent så lenge som vi har vært i stand til å ta opp lyd.
På eldre lydopptakere, som f.eks. lydbånd eller kassett, var kilden til "EVP" gjerne at man fikk "dobbeltopptak" (tenk på det som dobbelteksponering av fotografier).
Du sier att støyen kan tolkes som snakk om den er svak og man legger fantasi til.
Kansje i noen tilfeller, men i andre er disse opptakene ganske tydelige, og når de kaller navn til den som gjør det osv. så blir det litt spooky.
På samme måte som at tilfeldig støy "tydelig" viser en figur om man tegner omrisset rundt, vil tilfeldig støy i lydopptak fremstå like "tydelig" om man "oversetter det som blir sagt".

Andre muligheter kan være dobbeltopptak, radio eller rett og slett forfalskninger.
Det ville ikke en radioforstyrrelse gjort. Radioer spiller jo og musikk mesteparten av tiden. Men dette er prat.
Det avhenger av radiokanalen. I USA, for eksempel, er det vanlig med radiokanaler som baserer seg på prat - ikke musikk.
Og inngangsmessig i denne filmen er poenget att hun som gjorde opptakene først og fremst kjente igjen slektinger på den andre siden på stemmen deres og måten de snakket på.
Selvfølgelig mener hun dette, siden hun har et følelsesmessig spekter hun har bygget troen sin rundt. Den lyden jeg kunne høre på opptakene hørtes ut som vanlig bakgrunnsstøy og hvit støy. Hvis jeg la godviljen til kunne det høres ut som hvisking. Hvordan noe menneske kan hevde å kjenne igjen en stemme ut ifra de faktorene som der fantes er for meg et mysterium.

Man skal være svært forsiktig med å stole på subjektive utsagn vedrørende slike fenomener, da de følgelig er preget av følelser. Siden denne kvinnen har mistet en person i nær familie (og tror det er denne personen som snakker til henne gjennom lydopptakene) er det meget sannsynlig å tenke seg at hun speiler sine forhåpninger over på sin kognitive oppfattelse av opptakene.

Når vi ser dette sammen med den lydtekniske siden ved dette fenomenet er det ingenting som tyder på at noe "overnaturlig" er i sving. Det er for eksempel åpenbart at kvinnen har valgt lydopptakeren sin fordi den er kjent for å gi en effekt som er lett å tolke som stemmer. Det finnes intet rasjonelt grunnlag til å tro at akkurat denne opptakeren er bedre egnet til å fange opp stemmer fra "åndeverdenen" enn for eksempel det utstyret jeg bruker.

Derfor er det irrasjonelt å trekke hennes personlige mening frem i lyset når validiteten i denne saken skal evalueres.
Antall ord: 493
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Metodisten »

[quote="Astarte"]
Pøh, Metodisten har godt av litt pisking :lol: [quote]


Hva er det jeg har gjort att du mener jeg fortjener det ?

White noise er interessant.
Det har med Tv å gjøre, ikke sant ? Kunne du lært oss litt om det Ast.
Hva sier de i den DVD`en om det ? Har noen fått interessante resultater fra det ?
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Heksepusen »

Med all respekt for alt av teknologisk innsikt osv.
Jeg vil si at tema i seg selv er jo ganske spennede hvis man bare ser på tema og ikke alt fiksfakseri og slik.
Men Kim du kommer med masse nyttig info her som er hvert og ta med seg i bakhode hvis man har tenkt å prøve ut noe slikt da.
Jeg har faktis hørt en historie om noen som fanget EVP i et platestudio under innspilling, husker jo ikke detaler da men de som hadde spilt det inn og slik ble ganske forbauset over budskape som kom men det var med navn og noen familehemligheter til band medlemer og slikt.

Men ja jeg er fullstendig klar over at man må og skla ta høyde for natulig forklaring først.
Antall ord: 132
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 479
Startet: 29 Sep 2009 00:45
14
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av DamageDone »

Heksepusen skrev: Jeg har faktis hørt en historie om noen som fanget EVP i et platestudio under innspilling, husker jo ikke detaler da men de som hadde spilt det inn og slik ble ganske forbauset over budskape som kom men det var med navn og noen familehemligheter til band medlemer og slikt.
Bra salgstriks.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Kimbara »

Heksepusen skrev:Med all respekt for alt av teknologisk innsikt osv.
Jeg vil si at tema i seg selv er jo ganske spennede hvis man bare ser på tema og ikke alt fiksfakseri og slik.
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener?

"EVP" ligger jo forankret i nettopp "fiksfakseriet rundt". Tar man seg ikke tid til å undersøke omstendigheter og aspekter ved slike fenomener står man jo igjen med bare en moderat fantasifull historie.
Men Kim du kommer med masse nyttig info her som er hvert og ta med seg i bakhode hvis man har tenkt å prøve ut noe slikt da.
Joda, men jeg tror ikke det har særlig effekt på mennesker som går inn for å prøve "EVP" med den innstillingen at det skal fungere. Jeg har bare skrapt i overflaten med det jeg har kommet med av informasjon her nå. Det eksisterer et hav av temaer og informasjon man må dykke dypere i for å få en generell forståelse av hva som skjer både teknisk og psykisk.

Når "vanlige mennesker" bestemmer seg for å "prøve" noe, avhenger resultatet av innstillingen til vedkommende. Jeg har hørt om mange eksempler hvor folk f.eks. opplever at de tror det spøker i huset sitt. Det viser seg ofte, ved grundig undersøkelse, at de selv skapte "spøkeriene" ved å fokusere på informasjon de fant i bøker om spøkelser og liknende. Denne informasjonen er ubegrunnet, uvitenskapelig og bærer gjerne preg av å være det reneste tant og fjas.

Så det finnes mange feller man kan gå i når man skal prøve slike ting på egenhånd. Du kan for eksempel fint lese det jeg skriver her, for så å gå til innkjøp av en ny og fin digital opptaker og bli like lurt av det du finner som damen i videoen.
Som man sier; "den som leter, den finner", men her vil jeg legge til at det man finner ikke trenger å henge sammen med virkeligheten.

Man skal altså utvise stor varsomhet og nøkternhet når man undersøker slike saker. Det verste du kan gjøre er å henvende deg til mennesker og grupperinger som du vet tror på dette fra før av. Da vil du kun finne informasjon som mest sannsynlig er feil og mangelfull.

Jeg vil anbefale å ta en tur innom Skeptical Inquirer dersom du virkelig er interessert i å sette deg inn i de fenomenene du interesserer deg for.

"The mission of the Committee for Skeptical Inquiry is to promote scientific inquiry, critical investigation, and the use of reason in examining controversial and extraordinary claims."

Dette er mennesker som går inn i forskningen sin med den største åpenhet. De kan sammenliknes med "ghost hunters" på mange måter - bortsett fra at CSICOP gjør jobben skikkelig.

De har en fyldig artikkel om EVP som du kan lese her. Selv om du kanskje ikke er enig med skeptikere og den vitenskapelige metode er det absolutt verdt en gjennomlesing.
Antall ord: 505
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Astarte »

Metodisten skrev:
Astarte skrev: Pøh, Metodisten har godt av litt pisking :lol:


Hva er det jeg har gjort att du mener jeg fortjener det ?

White noise er interessant.
Det har med Tv å gjøre, ikke sant ? Kunne du lært oss litt om det Ast.
Hva sier de i den DVD`en om det ? Har noen fått interessante resultater fra det ?

:bandit :badgrin:

Jeg skal se gjennom dette materialet i kveld, jeg og ta notater. Så skal jeg komme tilbake til det :D
Antall ord: 81
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Metodisten »

Kimbara skrev:
Heksepusen skrev:Med all respekt for alt av teknologisk innsikt osv.
Jeg vil si at tema i seg selv er jo ganske spennede hvis man bare ser på tema og ikke alt fiksfakseri og slik.
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener?

"EVP" ligger jo forankret i nettopp "fiksfakseriet rundt". Tar man seg ikke tid til å undersøke omstendigheter og aspekter ved slike fenomener står man jo igjen med bare en moderat fantasifull historie.

Du kan for eksempel fint lese det jeg skriver her, for så å gå til innkjøp av en ny og fin digital opptaker og bli like lurt av det du finner som damen i videoen.
.
Kimbera, du er ganske synsk selv.

Du ser att man bare vil stå igjen med en fantasifull historie etter å ha prøvet EVP.
Hvordan vet du dette ?
Det gjør du selvsagt ikke. Du er akkurat som de villeste troende her på forumet, du antar, så lager du en konklusjon.

Bli like lurt som damen i videoen : Enda en konklusjon.
Av alle religiøse fanatikere så er visst du en av de verste. Du kan ikke vite om dette er reelt.

Du er en religiøs fundamentalist om den kvasivitenskaplige instillingen din er en religion. Og det er den gjerne, for det er sånn den ter seg når du utaler deg for tiden.
Det med og avfeie allt og alle til fordel for egne, ikke utprøvde konklusjoner.
Antall ord: 244

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Kontakte de døde ( med vanlig opptaker )

Innlegg av Kimbara »

Metodisten skrev: Du ser att man bare vil stå igjen med en fantasifull historie etter å ha prøvet EVP.
Hvordan vet du dette ?
Det gjør du selvsagt ikke. Du er akkurat som de villeste troende her på forumet, du antar, så lager du en konklusjon.
Nei, nå må du lese hva jeg skriver da.

Jeg snakket om EVP "uten alt fiksfakseriet rundt". Jeg understreket at jeg ikke var sikker på hva Heksepusen mente med dette, men gikk ut ifra at hun mente mine tekniske og psykologiske forklaringer på fenomenet. Hvis man "ser bort fra" disse, står man igjen med kun en fantasifull historie. Hvis man ikke tar hensyn til de valører bildet er bygget opp av kan man ikke få noen forståelse for fenomenet.
Bli like lurt som damen i videoen : Enda en konklusjon.
Nei, det var et eksempel.
Av alle religiøse fanatikere så er visst du en av de verste. Du kan ikke vite om dette er reelt.
Nå er ikke skeptisisme en religion, og jeg vet ikke hva du sikter til med bruken av ordet "fanatiker".

Forøvrig har du rett; jeg kan ikke vite om dette er reellt eller ikke. MEN - jeg kan si noe om sannsynligheten ved å ta for meg de faktorer vi kjenner. Som du ser taler bevisene vi har for at fenomenet ikke er reellt.
Utover dette blir det din oppgave som advokat for EVP-fenomenet å legge frem ytterligere bevis som du mener taler for din sak.
Du er en religiøs fundamentalist om den kvasivitenskaplige instillingen din er en religion. Og det er den gjerne, for det er sånn den ter seg når du utaler deg for tiden.
Det med og avfeie allt og alle til fordel for egne, ikke utprøvde konklusjoner.
Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å holde på slik, Metodisten. Det viser at du har svake argumenter for saken din.
Hvis du mener jeg tar feil i min argumentasjon ønsker jeg at du viser meg hvordan jeg tar feil fremfor å forsøke å stille meg i et oppkonstruert dårlig lys overfor andre lesere.

Hvis noe av det jeg skriver fremstår som uklart selv etter du har lest dem nøye, er det bare å spørre. Da kan vi kanskje unngå misforståelser av den karakteren som tydeligvis oppstod nå?
Antall ord: 390
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links