Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynFor kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Sto på Burger King idag. Det var noen høylytte drittunger på kanskje snaue 18-19 år bak meg.
Helt jævlig å høre på...

Hun sto der og preket høylytt (så alle skulle få med seg at hun var kjempesmart) om at hun var humanetiker og at de hadde snakket med ei kristen dame tydeligvis. Hørtes ut som om det var en prest hun snakket om, iallefall en veldig overbevist kristen.
Det var ikke måte på hvor dum hun kunne si at denne kjerringa var, sammen med den gutten hun sto og diskuterte med (som forøvrig ikke sa like mye og like høyt).

Hun gapskrattet fælt denne forvokste fjortis-tøsen, og brukte eksempler som hun liksom skulle "konfrontere" denne kristne dama med, da... om:
"Hva gjorde Gud i Haiti nettopp da, hvis han er så bekskyttende? Haha! Jeg skulle ledd henne så jævlig opp i trynet! Satan! Jeg hadde så lyst å provosere!"

Ingenting er verre enn å høre hjernevaska ateister eller folk som har "sett noen av de andre lysene".
Oppfører seg jo helt korka som om det er verdens smarteste ting å bare motsi noen. Særlig med argumenter har de ikke, men motstand skal de vise likevel. Det ble 30 ganger verre bare av den grunn at hun sto og måtte heve stemmen sin sånn med det markeringsbehovet sitt.
Antall ord: 232
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Divine Spirit »

"Liten på jorden, stor i orden"

Blir litt teit ja, med bare å motsi, og kreve bevis.
Ifølge kristne mennesker er jo jorden overlatt av gud til menneskene.
Så at gud ikke griper inn er jo igrunn naturlig, eller?

Blir som om jeg sku gi barna mine gottepenger og så løpe etter de og fortelle hva de skal og ikke skal bruke pengene på... Ungene kommer gjerne hjem med noe teit og (tilsynelatende) verdiløst godteri kjøpt på kiosken, slike unødvendig dyre ting, slik at de ikke får så mye godteri for pengene. Men hadde jeg ønsket å gi dem mest ,mulig godteri, så hadde jeg kjøpt det selv. Så overlater man først noe til dem, så får man regne med at det ikke blir slik man tenkt seg.
Antall ord: 135
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Tja, jeg ville ikke ha backet opp noe som helst argument om Gud i den forstand.
At han ikke griper inn fordi han overlot jorden til menneskene?

Vel, da har han samtidig gitt menneskene de samme egenskapene som "han" selv hadde.
Og da kan vi like gjerne kalle oss selv guder. Vi er alle Gud og kan gjøre hva vi vil.
Jeg tror ikke ting er så lett. Vi må bli enige om ting i fellesskap.
"Guds ord" har lenge vært brukt som et verktøy til dette, men kaos og uorden hersker om dagen.
Folk ønsker å eksperimentere, tøye grenser til det ytterste, forkaste all moral og tråkke sitt eget terreng. Selvdestruktiv atferd. Så, om det virkelig er det som var planen til "Gud", så har han faen meg gjort en stor tabbe med å gi oss fri vilje, iallefall.

Jeg vil ikke passivisere det såpass som at jeg sier at vi bare lever etter skjebnen eller Guds vilje.
Neppe vil jeg heller konstatere det at vi har fri vilje. Det blir en glanshistorie uten like, en utopisk drøm som ikke virker særlig virkelig... jeg tror heller ikke det er noe midt i mellom...

Det jeg tror er at kaos hersker og at tilfeldighetene råder i et svært sofistikert system, eller at vi mennesker bare "ser" disse grunnene og fascineres over dem fordi vi er bevisste over vår eksistens og er nysgjerrige av natur. Kanskje faktisk alt dette rundt oss bare er en stor jævla dårlig teaterforestilling... at det ikke finnes noen Gud eller noen fri vilje, men at alt bare "ER".

Vi bare er her, og vi må pines med det, nyte det og bare ta livet som det er mens det varer.
Alt går forsåvidt videre UTEN oss mennesker også, men vi oppfører oss tilsynelatende som om vi tror vi er det viktigste som er her i verden. Kanskje det bare er en illusjon som føles veldig ekte, eller kanskje det er noe indoktrinert i oss med årenes løp som tilsier at vi skal tenke på vår posisjon her i verden på den måten? Jeg vet da faen... men alle muligheter er åpne og alle idéer er velkomne... uansett hvor virkelige eller ikke de er, så lever vi jo og opplever livet som det er.

Men nå går jeg og driter.
Antall ord: 403
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

Bakken skrev:Ja vi har ikke bevis på att gud finnes men vi har heller ikke motbevis.
Vi har ikke noen bevis for at det ikke finnes en gud på et eller annet metafysisk plan, men det er viktig å poengtere at alle de "bevis" for Gud som er blitt lagt frem (så som f.eks. intelligent design) er grundig motbevist. Det har altså vist seg at selve begrepet Gud ikke kan motbevises, men med én gang påstanden om Gud strekker seg til å omhandle dennes funksjon og innblanding i vår virkelighet så blir det en annen sak.
Det er som å si att Jesus ikke fantes det (og det er bevist att han gjorde)
Nei, det er det dessverre ikke. Men vi vet at det var en rekke liknende "profeter" på den tiden.
Og tro eller ikke tro er vel egentlig en valg sak. Men man trenger ikke å spotte og mobbe troende bare fordi de har en tro.
Det spørs hva du kaller mobbing og spotting det. Det å kritisere troen din er ikke å mobbe eller spotte. Problemet mange av dere religiøse har er at dere trekker likhetstegn mellom dere selv og troen på et veldig fundamentalt plan. Det fører gjerne til at kritikk av religionen oppfattes som kritikk mot deres person. Og det blir jo en feil holdning.
Selv jobber jeg i Kirken og driver en Kristen ungdomsklubb (startet for 40år siden), er også med i Bibelgrupper som ble startet for ca 25 år siden. Gjør det da meg til en tulling som har en tro? Ja jeg har tro på liv etter døden, ja jeg tror på Gud, ja jeg tror han har en plan med livet.
Det gjør deg ikke til en tulling, men det gjør at du av enkelte blir oppfattet som dårlig til å tenke logisk og kritisk.
Nå forstår vi stykkevis men når tiden er inne skal vi ikke mer forstå stykkevis men vi skal forstå alt
Men når du sier sånne ting kan du lett bli oppfattet som en tulling, og det kommer av at du uttaler deg skråsikkert om noe ingen kan vite noe om.
Antall ord: 365
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1693 ganger
Kjønn:

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Asbjørn »

Jeg ser mer på Gud som en universell kraft, som er rundt oss til enhver tid...
En intelligent energi, som finnes alt som er,
i enheter som er mindre enn elektroner - men likevel en helhet.

Slik at begrepet "Gud ser alt du gjør" - " Gud er overalt" - osv faktisk har noe for seg, - fordi GUD's energien også er i DEG, i alle deler av kroppen din.

Gud - alle steds nærværende - vil på den måten også kunne påvirke verden og hendelser - men gjør det bare der det er hensiktsmessig.

Jeg tror absolutt på reinkarnasjon, og at vi skal lære alle sider av livet, på godt og vondt.
En naturkatastrofe som den på Haiti, KAN da faktisk være Gud's verk, - fordi mennesker da vil komme i situasjoner hvor man vil få erfaring fra nettopp slike katastrofer.

Det vil også gi erfaring til de som ikke er direkte berørt, via media, innsamlingsaksjoner, folk som er involvert i organisasjoner som Røde Kors, Unicef, Norsk Folkehjelp, osv.
Enten ved at folk deltar fysisk i redningsoperasjonene, dels at folk er med å gir penger til de som gjør en viktig jobb, og dels hvordan "hjemmesitterene" lærer sine egne reaksjoner å kjenne,

som inkluderer disse eksemplene og flere...

- Fæl katastrofe. Bytt kanal !
- Å - enda mer naturkatastrofer - hvor skal dette ende... Hva skal vi ha til middag ?
- Hjælp, det er ikke trygt noe sted, hvor skal vi flytte...
- "bli ferdig med det maset - jeg vil se på "Dynastiet - går det bra med Crystal i dag ?"

kontra ;

- Jeg vil være med å hjelpe, hvordan kommer jeg meg til Haiti ?
- Innsamling - Send noen tusenlapper...
- Å nei, tenk på alle de stakkars folkene som mister familie, barn osv..

Og så har vi folk som er aktive i organisasjoner som Røde Kors, Unicef, osv, som faktisk er med å organisere hjelpen til de som trenger den...

En slik katastrofe medfører store forandringer for folk, kansje er det en tanke at visse mønstre i lokalbefolkningen skal endres ? ( også presidentpalasset var i ruiner, så jeg )

Ser vi tilbake på katastrofen med Tsunamien, ser vi at det er mye som er tilbake til det "gamle vante" - livet går videre.
Samtidig har en masse mennesker lært endel om seg selv, og endel mennesker er klar for neste inkarnasjonsrunde... - om de da ikke er ferdig med å inkarnere på jorda... ?

Men uansett : OM det finnes en Gud, og en dypere mening med det som skjer,
det vet vi ikke FØR vi er over i lyset - på andre siden. Og da får vi vite det....
( eller så er alt svart, og da ... er det ingenting å bry seg med... )

A
Antall ord: 448

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kevenandre
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 131
Startet: 20 Mar 2007 10:51
17
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Fogn

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av kevenandre »

Personlig så kan jeg ikke kalle meg selv for en kristen. Jeg har vokst opp i et kristent hjem og familie og har irritert meg masse over religionens intoleranse og aroganse ovenfor andre mennesker. Noen ganger tvinger de meg til å være med på bedehuset, selv om jeg føler atvdette strider imot mine egne tanker og synspunkt. Jeg tror mer på en åndelig værden uten Gud der alle folk er samla. Så jeg tror på gjenferd og sånn, men ingen Gud. At Jesus har vært en mann, ingen tvil om det, det er jo tilogmed dokumentert, men gjerningene hans , nja, kan ikke forklares og mest sansynlig er det ren hjernevasking.
Antall ord: 114
Åndene eksisterer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

kevenandre skrev:Personlig så kan jeg ikke kalle meg selv for en kristen. Jeg har vokst opp i et kristent hjem og familie og har irritert meg masse over religionens intoleranse og aroganse ovenfor andre mennesker. Noen ganger tvinger de meg til å være med på bedehuset, selv om jeg føler atvdette strider imot mine egne tanker og synspunkt. Jeg tror mer på en åndelig værden uten Gud der alle folk er samla. Så jeg tror på gjenferd og sånn, men ingen Gud. At Jesus har vært en mann, ingen tvil om det, det er jo tilogmed dokumentert, men gjerningene hans , nja, kan ikke forklares og mest sansynlig er det ren hjernevasking.
Ikke finn deg i å bli tvunget med på et bedehus om du ikke har tro på den religionen.
Høres respektløst ut av dine foreldre.
Slik tvang finner jeg forkastlig.
Antall ord: 147
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av MikkelRev »

Kimbara skrev:Mye av det kristendommen baserer seg på strider ganske enkelt imot naturlovene
Som hva da?
Kimbara skrev: Det verste er dog at denne religionen er og har vært aggresiv overfor alt og alle.
Nei, men misbruk av religionen har vært det.
camillah skrev:er det greit å tvinge seg til sex med mindreårige??
er det greit å tvinge seg til sex med noen som helst? Spør de sektene du snakker om.
Deep Space skrev:Du som religiøs tror på noe som mennesker for cirka 40 000 år siden begynte med. De begynte med det pga FRYKT.
Er det noe du vet?
Moonstone skrev:Se bare på de som lurer barna sine med Julenissen. Julenissen BLIR SANT for de, helt til de finner ut noe anet, fordi de legger merke til at pappa alltid er borte når Nissen kommer, og at munnen til Nissen ikke rører på seg pga maska..og da blir de fleste rasende, fordi de har blitt lurt av falske forestillinger.
Du ble rasende når du oppdaget at julenissen var din far, jeg ble ikke rasende. Er jeg dermed en minoriet her?


Moonstone skrev:Søndagsskolen??
Det er indoktrinering på HØYT plan, ikke ulikt mye av det Al Quida gjør egentlig.
Det er sykt at dette FORTSATT eksisterer, og oppererer lovlig..
Har du eksempler på at noen har tatt skade av det?
Deep Space skrev:Vi har idag allverdens teknologi, og vi burde nå ha klart det. Men neida.. ingen gud..

Kepler som er satt i sving av NASA finner stadig vekk nye planeter nå, og det er kun spørsmål om kort tid før vi finner liv på andre planeter.
Jeg synes du overvurderer mennesker. Vi har jo quad core CPU'er på flere gigahertz per kjerne, og vi har biler som kjører i 200 km/t. jøss... Snart har vi gravet oss fram til enden av universet, sant? Tenk deg to midd som diskuterer om det finnes mennesker. Omsider kommer den mest intellektuelle frem til at det umulig kan finnes.
ludoburgero skrev:Men, på lik linje som at jeg på noen måter likte MikkelRev, så var han også fæl til å bare måtte blande inn bibelsitater og reneste salmene inni hvert eneste innlegg, og det virket som om det var de gangene han gikk tom for argumenter. Ikke ulikt "blindt troende" som poster linker til YouTube når de vil bevise sitt... og selvutnevnte skeptikere som viser til forskning.no og diverse artikler for å bevise sitt.
Hey hey! Jeg kjente igjen nicket mitt, men ikke beskrivelsen av han ;)
Er ellers enig med big bang-innlegget ditt under.

Ofte stoler faktisk familien mer på sin gud, enn å søke hjelp og trøst hos andre. [/quote]Hva mener du her egentlig? At foreldre dropper politiet til fordel for Gud? Er jo ingen foreldre som gjør det! Og selv om kristne ber for forsvunnede mennesker i Haiti og håper at det øker sjansen for at de skal bli funnet med live i behold, betyr det ikke at de de ikke ser vitsen med redningsaksjoner.
Chronii skrev:Jeg tror på den kristne Gud, men jeg mener at bibelen ikke er Guds ord, fordi den er blitt redigert noe så sykt opp gjennom tidene. Kanskje den var det en gang, men i så fall har maktsyke prester sørget for at vi aldri får vite hva de ordene var.
Ahh... nostalgi! ;)
1. Bibelen har ikke blitt redigert sykt gjennom tidene. Faktisk sykt lite.
2. Mener du at den noengang har vært Guds ord? Hvilken versjon? Utdyp.
3. Fortell mer om disse maktsyke prestene er du snill. Hvem, hvortid, hva, hvorfor?
Bakken skrev: Det er helt sant. Det var lenge spørsmål om Åpenbaringen skulle være med. tilslutt blei den det da, men det var under tvil. Andre ting har blitt fjærnet fra bibelen. så ingen vet hva det sto i den opprinnelige boka :(
Det er ikke helt sant. Åpenbaringen ble tatt ut av Luther, men kom fort nok tilbake. Det som har blitt fjernet fra biblene våre, er fremdeles med i katolske bibler, og de kalles de deuterokanoniske skriftene. Kjøp New Jerusalem Bible, da får du en skikkelig bra oversettelse som har med alle disse skriftene.
Moonstone skrev:I Kaballah mener de forresten ikke at Jahve er Universets skaper, snarere en slags negativ under-Gud som er fanget i den fysiske sfære.
Hvilken kabbalah er det du har lest? Beskrivelsen minner mer om gnostisismen.
Divine Spirit skrev: Buddhismen har INGEN gud...
Buddhismen er heller ikke en religion per definisjon, men et livssyn.
Dette er en utbredt myte. Buddhismen har mange guder. Buddhismen er også en religion per definisjon. Sjekk ut hva ordet betyr.
Kimbara skrev:Det spørs hva du kaller mobbing og spotting det. Det å kritisere troen din er ikke å mobbe eller spotte. Problemet mange av dere religiøse har er at dere trekker likhetstegn mellom dere selv og troen på et veldig fundamentalt plan. Det fører gjerne til at kritikk av religionen oppfattes som kritikk mot deres person. Og det blir jo en feil holdning.
Hvem er det som avgjør om jeg sårer deg eller tråkker på dine følelser, er det meg som sender eller deg som mottaker? Og hvis budskapet kom skevt frem, hvem skal man da klandre? Jeg som uttrykte meg utydelig eller du som mistolket?
Antall ord: 911
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev:
Kimbara skrev:Mye av det kristendommen baserer seg på strider ganske enkelt imot naturlovene
Som hva da?
Jeg kan jo nevne et veldig enkelt eksempel; Jesus som går på vannet.
Kimbara skrev: Det verste er dog at denne religionen er og har vært aggresiv overfor alt og alle.
Nei, men misbruk av religionen har vært det.
Jaha? Og hva er så riktig bruk av religionen?
Moonstone skrev:Søndagsskolen??
Det er indoktrinering på HØYT plan, ikke ulikt mye av det Al Quida gjør egentlig.
Det er sykt at dette FORTSATT eksisterer, og oppererer lovlig..
Har du eksempler på at noen har tatt skade av det?
Hvem snakker om at det nødvendigvis er snakk om skade? Det er indoktrinering av vrangforestillinger.
Tenk deg to midd som diskuterer om det finnes mennesker. Omsider kommer den mest intellektuelle frem til at det umulig kan finnes.
Hva vil du frem til med denne metaforen? At Gud er en kjempe som eksisterer fysisk? Hvis midden er så intelligent at den kan diskutere menneskers eksistens så burde den også være i stand til å påvise mennesket fysisk, iom. at de lever i samme verden som høyst fysiske vesener.
Kimbara skrev:Det spørs hva du kaller mobbing og spotting det. Det å kritisere troen din er ikke å mobbe eller spotte. Problemet mange av dere religiøse har er at dere trekker likhetstegn mellom dere selv og troen på et veldig fundamentalt plan. Det fører gjerne til at kritikk av religionen oppfattes som kritikk mot deres person. Og det blir jo en feil holdning.
Hvem er det som avgjør om jeg sårer deg eller tråkker på dine følelser, er det meg som sender eller deg som mottaker? Og hvis budskapet kom skevt frem, hvem skal man da klandre? Jeg som uttrykte meg utydelig eller du som mistolket?
Situasjonsbetinget.

Når det er snakk om religionskritikk kritiserer man religionen som sådan - ikke et menneske eller aspekter ved dette. Hvis personen (som i tillegg har valgt å snakke offentlig om sin religion) som blir mottaker for religionskritikk tar dette som mobbing og spotting, vil jeg si det er vedkommende religiøse som ikke er i stand til å tenke helt klart. Han/hun er da ikke i stand til å skille mellom objektivt og subjektivt.

Det er et hav av forskjell mellom å si "du er en idiot som tror" og "troen din er kritikkverdig fordi..."

Verden har vært plaget lenge nok av at religion skal være fredet for kritikk. Nå er det på tide å åpne øya - også for dere religiøse.
Antall ord: 435
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Jeg kan jo nevne et veldig enkelt eksempel; Jesus som går på vannet.
David Coperfield gikk på vannet oxo!?!

Hva om Jesus faktisk sto for et mirakel, som gjorde slik at han ble "hørt"?
Hva om GUD bedrev en slik bevisførsel med sin sønn som utøver av disse mirakler, slik at de tidlige skeptikere skulle SE, og kanskje tro det de selv så, og selv være med å "spre ordet"?

Når man tenker GUD, så må man eliminere slike "bagateller" som fysiske lover....
GUD's vei er uransakelig.....

Jaha? Og hva er så riktig bruk av religionen?
Jeg tror riktig bruk, er det hva du selv som troende oppfatter relgionens hensikt..

Hvem snakker om at det nødvendigvis er snakk om skade? Det er indoktrinering av vrangforestillinger.
Eller en myk start på å spre det skrevne ord, og de fantastiske fortellinger?

Sitat:
Tenk deg to midd som diskuterer om det finnes mennesker. Omsider kommer den mest intellektuelle frem til at det umulig kan finnes.


Hva vil du frem til med denne metaforen? At Gud er en kjempe som eksisterer fysisk? Hvis midden er så intelligent at den kan diskutere menneskers eksistens så burde den også være i stand til å påvise mennesket fysisk, iom. at de lever i samme verden som høyst fysiske vesener.
KIMBARA: Det kan se ut som om du IKKE vil ta til deg og respektere andre personers sammenligninger, og metaforer, og hyller kun dine, og dine med skeptikeres egne formeninger om vår troendes TRO, og kjører på med at vi lever etter en Fantasi, vrangforestilling og tro på en som er skaperen av ALT.. Hva er så forbannet viktig for deg å rasere vår tro om en GUD og Jesus som bedrev et mirakel-virke?
Selv om du er en IKKE-TROENDE, så er det litt surt å se denne "hekse-prossessen" du på en måte utfører mot oss troende.
Jeg finner det vannskelig å forsvare min tro, når du og dine med skeptikere etterhvert som en diskusjon utvikler seg, på en måte prøver å latterliggjøre de troende som lite vitende personer, og deres tro ikke har noen grunnlag i den fysiske verden's låver?!?
Antall ord: 372
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Deep Space »

Bare et par spørsmål til de av dere som er kristne her på forumet....

Hva tenker dere om middelalderen?
Og den romersk katolske kirken og dets innvirkning på mennesker på den tiden?
Tror dere at dette var en koselig tid for de som ikke var kristne, eller sa nei, når "prestene" kom for å "forkynne det sanne ord" ?

Har dere en formening om hvordan det kan være å leve i et muslimsk land idag, hvis du er kvinne og sharia lovene gjelder?
Antall ord: 84
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Bare et par spørsmål til de av dere som er kristne her på forumet....

Hva tenker dere om middelalderen?
Og den romersk katolske kirken og dets innvirkning på mennesker på den tiden?
Tror dere at dette var en koselig tid for de som ikke var kristne, eller sa nei, når "prestene" kom for å "forkynne det sanne ord" ?
Skarru ha oss "troende" til å forsvare det som skjedde i middelalderen ell?
Eller muslimsk lover og kvinnesyn?
Hell, no!!

Jeg som troende tar avstand fra det kristne regime og dets handlinger i ALL tid..
Er man en troende på en GUD, behøver man for pokker ikke å være en kristendom's tilhenger vel?
Og om man er en Kristen, så kan man vel ikke forsvare disse handlinger som har skjedd under kristendommens vinger.
Jeg syntes at disse ytregående troesretninger innenfor ALL relgion er helt på gjordet.
Man skal ikke som en prest/ yppersteprest være en dommer for en annen persons handlinger..
Dommen får du når du står face 2 face med din skaper, og da skal IKKE et medmenneske dømme og nekte en "hedning" plass til de troendes hus.. Homser som nektes prestegjerninger grunnet sin livsyn er jeg svært i mot..
Personer som IKKE tror på en GUD skal oxo respekteres for sine meninger..
Antall ord: 222
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Deep Space »

HappeTittenTooYouNow:

Det virker som du ikke liker det som skjedde på middelalderen mot de ikke-troende?
Bra, for jeg tror heller ikke de var særlig snille mot dem ;)

Men tror du det er mulig at vi kan få en ny slik tid? Ref: islam...

Er du som kristen redd for dette? Har du tenkt tanken?
Hva kommer du til å gjøre da, hvis det skulle skje?
Antall ord: 67
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Det virker som du ikke liker det som skjedde på middelalderen mot de ikke-troende?
Bra, for jeg tror heller ikke de var særlig snille mot dem
Jeg tar fullstendig avstand for den kristnes kirkes handlinger i Middelalderen og til dels den dag i dag..
Men tror du det er mulig at vi kan få en ny slik tid? Ref: islam...
Vi er i slik tid i dag.. Se bare på Taliban's tolkninger av Koranen..... Enn, Saudi Arabias syn på alkohol og kvinner i jeans... Irans øverste prestestyre, som dømmer homofile til døden...
Irlands presteskap som nekter kvinner selvbestemt abort.. Selv voldteks offere som blir med barn med overgriper, får desverre ikke låv til å fjerne dette uønskede resultatet. osv, osv...
Men, storparten av verdens befolkning har fått demokratiet i sitt system, og da er det lettere å tro på "noe" som ikke er banket inn i ditt "system", annet en grunnlæren om de forskjellige troesretninger... Man kan selv bestemme Hva, Hvem og Hvorfor man tror, eller ikke å tro!
Er du som kristen redd for dette? Har du tenkt tanken?
Hva kommer du til å gjøre da, hvis det skulle skje?
Jer er IKKE kristen.. Jeg er TROENDE på GUD.
Jeg er døpt, konfirmert og gift 2 ganger i kirken, og jeg går i kirken på Jul aften hvert eneste år..
Men, kan ikke påberope meg å leve som en Kristen lell.
Men, jeg TROR...

Hva kan jeg gjøre?
Antall ord: 249
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev: David Coperfield gikk på vannet oxo!?!
Nei. Det er noen illusjonister som har "gått på vannet", men på en plate av plexiglass. I tillegg er et slikt triks kun mulig å gjøre på TV, da man må filme det fra spesielle vinkler for at ikke platene skal synes.

Såvidt jeg vet hadde man hverken plexiglass eller videokameraer for 2000 år siden.
Hva om Jesus faktisk sto for et mirakel, som gjorde slik at han ble "hørt"?
Hva om han ikke gjorde det? Alt du har å gå etter er en eldgammel bok. Du strekker sannsynlighetenes grenser litt langt nå, syns jeg.
Når man tenker GUD, så må man eliminere slike "bagateller" som fysiske lover....
GUD's vei er uransakelig.....
Hvorfor skriver du "Gud" med store bokstaver?

Forøvrig kan jeg forstå at du tror på healing og spøkelser, men den argumentasjonen du nå har henfalt til bør du virkelig revurdere - for dette er predikant-snakk.
"Guds veier er uransakelige"-argumentet pleier å være et sikkert tegn på at diskusjonen for ditt vedkommende har gått utforbakke. Det er et desperat argument som søker å eliminere all motstand i én enkel setning.
Hvem snakker om at det nødvendigvis er snakk om skade? Det er indoktrinering av vrangforestillinger.
Eller en myk start på å spre det skrevne ord, og de fantastiske fortellinger?
Nei, når man prenter inn religiøs tro i barn er det helt soleklart forsøk på indoktrinering av vrangforestillinger. Det blir sikkert gjort i god tro, men det gjør det ikke mer greit i min bok.
KIMBARA: Det kan se ut som om du IKKE vil ta til deg og respektere andre personers sammenligninger, og metaforer, og hyller kun dine, og dine med skeptikeres egne formeninger om vår troendes TRO, og kjører på med at vi lever etter en Fantasi, vrangforestilling og tro på en som er skaperen av ALT.. Hva er så forbannet viktig for deg å rasere vår tro om en GUD og Jesus som bedrev et mirakel-virke?
Fordi jeg er imot overtro og religion. Jeg er sterkt imot mennesker som hevder å sitte på "sannheter".
Selv om du er en IKKE-TROENDE, så er det litt surt å se denne "hekse-prossessen" du på en måte utfører mot oss troende.
Jeg finner det vannskelig å forsvare min tro, når du og dine med skeptikere etterhvert som en diskusjon utvikler seg, på en måte prøver å latterliggjøre de troende som lite vitende personer, og deres tro ikke har noen grunnlag i den fysiske verden's låver?!?
Hvis du tar min argumentasjon som latterliggjøring så betyr det at argumentene har fått deg til å se at hele eller deler av troen din er urealistisk. Jeg har ikke skrevet noe med det formål å latterliggjøre, så det er dine egne ord basert på den nerven jeg tydeligvis treffer.

Hvis du selv mener du har for lite kunnskap til å delta i en meningsfull diskusjon vedrørende de tingene du tror på blir det følgelig din oppgave å skaffe deg mer kunnskap dersom du ønsker dette. Jeg finner meg ikke i å bli angrepet av deg fordi du mener du ikke har tilstrekkelig kunnskap.
Du er sikkert like egnet til å lese som det jeg er, og det finnes mye litteratur utover bibelen og bøker om "det paranormale" som man bør ta en titt på.
Antall ord: 571
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links