Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynFor kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Til Mentalist:

Kan du skrive om hvorfor du tror at man får det bedre i livet ved å følge Kristendom som religion, og isåfall hva som blir bedre, rent konkret?
Og hvorfor du velger å følge akuratt Kristendom som trossystem, og ikke Islam, Buddisme, New Age, Norrøn, Shamanisme?

Hadde vært artig å fått noen ærlige, konkrete svar..og ikke bare sitering av skrifter osv.
Antall ord: 68
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Deep Space »

Det finnes ingen gud. Det har det aldri gjort, og det kommer det aldri til å gjøre heller. Hverken i morgen, eller om 100 000 000 år.
Alt har foregått i hodet på de menneskene som startet med dette. Religion er menneskeskapt.

Vi har bare hverandre.

Ingen kan bevise noenting om gud, allah eller hva de nå heter.
Du som religiøs tror på noe som mennesker for cirka 40 000 år siden begynte med. De begynte med det pga FRYKT. For å sette ord på, og forsøke å forstå hva sola, stjernene, månen, meteorer, vulkanutbrudd osv osv osv, var for noe.

Dette er starten på det hele, og dette er det ingen religiøse som vil vite noe av, fordi det vil ødelegge for deres eget samfunn.

Jeg er hverken atheist, humanist eller hva du nå kaller det. Jeg er bare nysgjerrig og har studert litt om hinduismen, islam, og kristendom bl.a.

De er alle sammen basert på fortellinger som ligger svært svært langt tilbake i tid. Fortellinger som er skrevet av mennesker som trodde at det måtte være noe mer enn bare oss mennesker der ute.

Gjør deg / dere selv en tjeneste og åpne opp øynene.
Deres tro er ekstremt utdatert og gammel.
På tide å våkne.

Innse at du har bare deg selv og dine, rundt deg. Ikke en fiktiv skikkelse, kalt "gud". Det er ingen gud der ute.
Dette er kun i menneskets hode, eller sinn om du vil kalle det det, fordi det står i en bok som du har lest.

Eller vet du hvor gud er? Kan vi snakke med han? Har han mobiltelefon? Eller internett med chatteprogram? for jeg skulle veldig veldig gjerne hatt en alvorsprat med han ;-)
Vil tro det vil gå rimelig sakte for han må jo være ekstremt gammel.
Antall ord: 308
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av kristiane »

Hvorfor har kristne/den norske kirke sett ned på homofile?
Og hvorfor ble et lesbisk par nektet å døpe ungen sin i kirka? Gud elsker jo alle uansett?
"La de små barn komme til meg,og hindre dem ikke,for Guds rike hører slike til...."
Presten forsøkte jo nettopp det... :roll:
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Og hvorfor du velger å følge akuratt Kristendom som trossystem, og ikke Islam, Buddisme, New Age, Norrøn, Shamanisme?
Jeg vet denne var rettet til en annen, menvåget å trå frem med mitt synspunkt om dette spørsmål.

Jeg tror vilken tro's-retning man velger, (hvis man først og fremst er troende da.) avhenger i hva slags oplæring man får i sin oppvekst, og standpunkt man tar som et barn, og det er jo gjerne barne-troen som er den røde tråd i en person som er voksen og velger å beholde troen på en "SJEF" der oppe.

Jeg har hatt en tro på den Bibelske GUD, og Jesus, fra mine barne år, men har valgt å ikke tro blindt på den Bibelske beretningen, men tolker det litt mer mot mine egne opplevelser, og erfaringer i min ferdsel i den åndelige verden.
Jeg tror det går fint ann å Blande inn Troen på GUD, UFO'er, Spøkelser, os., osv...

Happe....
Antall ord: 166
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av kristiane »

Hadde samme tro selv om Gud,mens jeg var barn,men opp gjennom oppveksten forandret dette seg til meg også. Plutselig ikke enig i alt bibelen fortalte,og det presteskapet skulle indoktinere oss på søndagsskolen. Dermed fulgte uforklarlige hendelser av ymse slag,som ga meg overbevisningen om at det er mye mellom himmel og jord....
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Jeg synes det er bra engasjement av trådstarter med en slik tråd.
Det betyr kanskje at han/hun er villig til å utfordre sitt livssyn.

Selv tror jeg at vi alle er ett, at hvis det finnes en Gud så er vi alle en del av det.
Det jeg ikke tror på er separasjon imellom oss mennesker.
Jeg tror vi alle er en stor enhet, men at vi læres til å se forskjeller fremfor likheter, og at det har både sine fordeler og ulemper. Samtidig tror jeg heller ikke det er noen forskjell på religionene, da alle dreier seg om et ønske å komme nærmere noe "høyere" enn det man kjenner til.
Antall ord: 115
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

HappeTittenTooYouNow skrev:
Og hvorfor du velger å følge akuratt Kristendom som trossystem, og ikke Islam, Buddisme, New Age, Norrøn, Shamanisme?
Jeg vet denne var rettet til en annen, menvåget å trå frem med mitt synspunkt om dette spørsmål.

Jeg tror vilken tro's-retning man velger, (hvis man først og fremst er troende da.) avhenger i hva slags oplæring man får i sin oppvekst, og standpunkt man tar som et barn, og det er jo gjerne barne-troen som er den røde tråd i en person som er voksen og velger å beholde troen på en "SJEF" der oppe.
Ja, nå kommer vi nemlig til sakens kjerne: Hva vi har blitt forestilt til å tro på, av samfunnet/skole og foreldre da vi vokste opp. Og da BLIR det sant for barna, selvom det i utgangspunktet ikke trenger å være noe som helst sannhet i det.
Se bare på de som lurer barna sine med Julenissen. Julenissen BLIR SANT for de, helt til de finner ut noe anet, fordi de legger merke til at pappa alltid er borte når Nissen kommer, og at munnen til Nissen ikke rører på seg pga maska..og da blir de fleste rasende, fordi de har blitt lurt av falske forestillinger.
Samme prinsipp som forfedrene våre brukte når det gjelder religion, og hvilken retning som "er den riktige", og når noen mennesker vokner opp fra denne forestillingen, blir de rasende og bitre på samfunnet. Det er kanskje ikke så rart?
De som ikke ser dette er naive, eller ønsker ikke å se.
HappeTittenTooYouNow skrev:Jeg har hatt en tro på den Bibelske GUD, og Jesus, fra mine barne år, men har valgt å ikke tro blindt på den Bibelske beretningen, men tolker det litt mer mot mine egne opplevelser, og erfaringer i min ferdsel i den åndelige verden.
Jeg tror det går fint ann å Blande inn Troen på GUD, UFO'er, Spøkelser, os., osv...
Det kan du godt få lov til Happe..men jeg forstår egentlig ikke hvorfor, når du selv har lest all dritten denne ørken-guden Jahve har gjort. Det er fult av eksempler i Gamle Testament.
Jeg personlig liker ikke denne guden, tror ikke på den guden.
Man trenger ikke det for å ta til seg Jeshuas/Jesus' visdom.
Man kan ta til seg visdommen, og gi blaffen i det menneskeskapte religiøse systemet rundt personen, og blande hans visdom inn i visdommen du har sanket av andre.
Denne visdommen og forståelsen kan igjen føre til harmonisk liv, uten de religiøse fallgruvene.

PS: Jeg personlig tror ikke den "Himmelske Far" som Jeshua/Jesus angivelig pratet om, faktisk er den samme som Jødenes gud Jahve, som det står om i Gamle Testamentet.
Man kan høre mye mer av Buddhas visdom i Jesus, enn den ortodokse Jødiske, som han selv talte imot og satt på prøve en rekke ganger.. Kanskje han reiste til Østen og sanket litt visdom, før han "forkjynnet" i Israel?
Mange tror nettopp det..
Antall ord: 514
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Hvorfor har kristne/den norske kirke sett ned på homofile?
Og hvorfor ble et lesbisk par nektet å døpe ungen sin i kirka? Gud elsker jo alle uansett?
"La de små barn komme til meg,og hindre dem ikke,for Guds rike hører slike til...."
Presten forsøkte jo nettopp det...
Den Norske kirke er vel ikke den slemmeste gutten i klassen..
Det finnes de som er værre enn å nekte å ekte Homsofile, som f.eks å nekte selvbestemt abort.
Tenk deg de som blir voldtatt, og med et barn med overgriperen som følge, får ingen muligheten til en abort, grunnet det lands tro's-system og "det skrevne ord" av et forlengst utradert presteskap, som spredde frykt i stede for glede i sitt budskap om sin GUD.

Men, du spurte om hvorfor kristne/den norske kirke sett ned på homofile?

Jeg TROR det kan ha en sammenheng med at det står skrevet i BIBELEN et sted: "de som har sex med mennesker av samme kjønn, og eller dyr, SKAL IKKE HA EVIG LIV". Og da tolker jo selvfølgelig de kristne prester dette som en STOR synd, at man blir utestengt fra himmelriket..
Og, dermed er det da låv å se ned på disse mennesker som ikke får lov til å være med inn i "varmen".. TROR JEG....

Happe....
Antall ord: 225
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Det kan du godt få lov til Happe..men jeg forstår egentlig ikke hvorfor, når du selv har lest all dritten denne ørken-guden Jahve har gjort
Takk for det.. :lol:

Men, det er en smule vannskelig å slutte å be "fader vår", etter 41 år med foldede hender. :mozilla_wink:

Seriøst... Det har jeg ikke et godt svar å komme til med.. Men, Happe har gjort seg opp med noen tanker om dette, da Happe har kommet frem til at beretningene er ført i pennen av vanlige medmennesker, og da gjerne et eller flere yppersteprester som dikterte hva som skulle stå skrevet, og Det gamle testamentet ble ført i pennen av MINIMUM 3 forskjellige skrive-folkegrupper, som levde på adskilte tidsperioder. (dette er noe jeg skummet over i en nylig dokumentar på National Geographic rett før Jul, og det kan ha forekommet en eller missoppfatning fra min side)
Jeg tror nok ikke en GUD som elsker alle sine "barn" er noen slemming som vil stenge andre ute i kulden, og kun vil leke med de snille...
Jeg tror nok det er en skremselspropeganda i scenesatt av de tidlige ypperste prester, for å skape "frykten for å ikke få det evige liv"..

Happe....
Antall ord: 204
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

HappeTittenTooYouNow skrev:Seriøst... Det har jeg ikke et godt svar å komme til med.. Men, Happe har gjort seg opp med noen tanker om dette, da Happe har kommet frem til at beretningene er ført i pennen av vanlige medmennesker, og da gjerne et eller flere yppersteprester som dikterte hva som skulle stå skrevet, og Det gamle testamentet ble ført i pennen av MINIMUM 3 forskjellige skrive-folkegrupper, som levde på adskilte tidsperioder. (dette er noe jeg skummet over i en nylig dokumentar på National Geographic rett før Jul, og det kan ha forekommet en eller missoppfatning fra min side)
Jeg tror nok ikke en GUD som elsker alle sine "barn" er noen slemming som vil stenge andre ute i kulden, og kun vil leke med de snille...
Jeg tror nok det er en skremselspropeganda i scenesatt av de tidlige ypperste prester, for å skape "frykten for å ikke få det evige liv"..
Jeg vet, det gikk en rekke gode dokumentarer om Bibelen og Jesus i Jula, ironisk nok dokumentater som tok fra hverandre og stillte spørsmål ved tradisjonell tenkning og tolkning ved hele Jula, hehe ;)
Såklart at skremselspropaganda ble brukt.
Det ble brukt før, og blir brukt idag.
Hvorfor? Penger og kontroll..
Antall ord: 208
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7960
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1387 ganger
Blitt takket: 1694 ganger
Kjønn:

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Asbjørn »

Mennesker velger å tro på at det er noe mer, - på grunn av egne opplevelser og erfaringer.

Dette betyr da så mye for disse menneskene at de begynner å fortelle om opplevelsene, og erfaringene de har gjort.

Nå er det slik at disse opplevelsene i utgangspunktet ikke er så lett å bevise, og folk derfor legger inn egne meninger og forklaringer i sin opplevelse, - for å få en mening.

Etterhvert oppdaget endel folk at dette - er noe som gir grunnlag får å dominere andre mennesker - altså mulighet for å uttøve makt.

Kombinasjonen av egne opplevelser, andres opplevelser og maktbehov gjør da at man lager regler, retningslinjer, og krav.
Dermed er religionen oppfunnet.

Religionen kan ha forskjellig innhold, men hovedpoenget med religion er at enten er du MED OSS, eller så er DU MOT OSS.

Kristendom, og annen religion er ofte slik, masse regler og retningslinjer, og stakkars deg om du tråkker uttafor den stien vi har lagt til deg.
Gjør du feil, skal du ikke til Gud, men et annet sted, - adskilt fra Gud, og helst brenne til evig tid...

Vel, Min opplevelse er at slik er ikke GUD, Ikke har han satt visse mennesker opp for å tilbedes, ikke havner man en viss plass hvos man ikke ditt eller datt...

Derimot er vi her for å lære, og erfare.
Religion er et middel for å lære, og erfare, ikke minst hvor vanskelig det er å holde seg på den smale sti.

Dette medfører også hykleri blant enkelte, fordi de vet at de klarer ikke å holde seg på den smale sti, eller holde sin sti ren.
Men pågrunn av ansikt utad - forsøker de å vise en maske av noe annet enn det de egentlig er.
Og da er hykleren født.
Viser en ting utad, til samfunn og naboer, men et annet og mer realistisk ansikt til husstand, og andre nære... Og stakkars den som våger å blåse "coveret".
Dermed er hykleren også gjerne tyrannisk innad. ( mens utad er de verdens snilleste ).
Det man lærer i slike tilfeller er hvordan en selv reagerer når en kommer i en slik situasjon, år naboen og verden er viktigere enn GUD selv...

Jeg tror vi er her for å lære, - alt. Både godt og mindre godt...

Ondskapen er ikke alltid ondskap, men misforståelser.
Ser vi på verdensdeler, så ser vi at de kaller hverandre for onde, - ondskapens makt, ondskapens akse, osv.
Men disse mener selv de er på den snille siden, på den riktige siden...
Det er den andre parten som er ond, - fordi de ikke er lik meg / oss.

Vi trenger ikke demoner og ekte ondskap da, religionen fikser det for oss, ved å introdusere den andre siden... de andre - de som ikke mener det samme som oss...

Likevel er det rett at det skal være slik, - fordi :
Uten kontraster kan vi ikke se forskjell...
og da kan vi heller ikke lære hva forskjellene er.

Det er som yin/yan symbolet.
http://www.ponddoc.com/WhatsUpDoc/FengShui/YinYan5.jpg

Begge deler av symbolet er identisk - det samme, det er kun "fargen" som er forskjellen.
Med andre ord, balanse må til for å få en helhet.

Så de som er kristen, skal være det, fordi deres lærdom ligger i den gata.
En alternativ skal være det, en sjaman, skal være sjaman, en muslim skal være en muslim - nettopp fordi det er en del av planen med livet deres.

Når livet ender ut, går vi over til "lyset" - himmelen - nirvana - andre siden . . .
Så - reinkarneres vi tilbake hit, for en ny runde med å lære...

A
Antall ord: 595

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av TheTech »

Definer gjerne det å være kristen :)
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Deep Space »

Jaja.. :)
Det er en raaaaar verden vi bor på....hehe.
En herlig blanding av alle mulige slags religioner på jorden. Og noen tror ikke på noe i det hele tatt. Kun på seg selv.
Noen slåss, noen sulter, noen fryser, og noen elsker...

Tenk....jeg og du.. vi er 100% unike. INGEN av oss mennesker er identiske.
Sprøtt å tenke på.
Men innvendig er vi helt like. Bortsett fra hjernens mønster. Den er også helt unik på hvert enkelt menneske.

Ja man kan jo bli religiøs av mindre. :mozilla_foot:

Det eneste jeg vet er at vi mennesker må holde oss samla! Å krige og krangle pga religion er det dummeste vi gjør.....
Antall ord: 114
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Deep Space »

Asbjørn skrev:
Det er som yin/yan symbolet.
http://www.ponddoc.com/WhatsUpDoc/FengShui/YinYan5.jpg

Begge deler av symbolet er identisk - det samme, det er kun "fargen" som er forskjellen.
Med andre ord, balanse må til for å få en helhet.

Så de som er kristen, skal være det, fordi deres lærdom ligger i den gata.
En alternativ skal være det, en sjaman, skal være sjaman, en muslim skal være en muslim - nettopp fordi det er en del av planen med livet deres.

Når livet ender ut, går vi over til "lyset" - himmelen - nirvana - andre siden . . .
Så - reinkarneres vi tilbake hit, for en ny runde med å lære...

A
Men... Hva med meg som ikke tror på noen gud eller religion? Hva skjer med meg når jeg dør da? :mozilla_surprised:
Antall ord: 133
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

TheTech skrev:Definer gjerne det å være kristen :)
Kristne selv er ikke enige seg imellom.
Uansett er troen på at Jesus var Jødenes Gud Jahve, sin enbårne sønn, absolutt sentral.
Dette er vel det eneste kriterie de er enige om..
Antall ord: 43
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links