Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: Jesus

Innlegg av rhonersen »

ludoburgero skrev:Hvordan ville livet vært dersom religion ikke eksisterte?
Da ville folk hatt annen overtro, for eksempel tro på spøkelser, ånder og annet.
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Jesus

Innlegg av Asbjørn »

rhonersen skrev:
ludoburgero skrev:Hvordan ville livet vært dersom religion ikke eksisterte?
Da ville folk hatt annen overtro, for eksempel tro på spøkelser, ånder og annet.
Vel, da kan ikke religion eksistere, siden det er mange som faktisk tror på spøkelser, ånder og annet... ;)
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: Jesus

Innlegg av Eaglespirit »

Hvis ikke religion har eksistert har vi vært hedninger, men det er jo bare et ord.
Antall ord: 17
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Jesus

Innlegg av Metodisten »

Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:

Vi må for all del huske på at religion er noe vi mennesker har konstruert. Alle idéene og de moralske regler er et produkt av menneskers psyke.

;)
Det er litt av noen fargerike konklusjoner du koker sammen der oppe i leiligheten din. :D

Det skal du ha.
Har du flere ?
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Jesus

Innlegg av Moonstone »

Metodisten skrev:
Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:

Vi må for all del huske på at religion er noe vi mennesker har konstruert. Alle idéene og de moralske regler er et produkt av menneskers psyke.
;)
Det er litt av noen fargerike konklusjoner du koker sammen der oppe i leiligheten din. :D
Det skal du ha.
Har du flere ?
Dette er ren psykologi og ganske logisk spør du meg.
ALL moral og etikk en menneskeskapte konsepter, og eksisterer kun i psyken.
Det hadde ikke kunnet fantes moral og etikk hadde det ikke fantes skapninger med bevissthet til å tenke det ut, det sier seg selv.
Det blir som å si at en stein inneholder moral og etikk, ferdig programert fra universet.
Det finnes ingen etikk som universet "favoriserer", kun hva som fungerer i gitte situasjon, og dette igjen er avhengig av levende skapninger med bevissthet, som har erfart hva som fungerer og ikke, avhengig av hva vi ønsker å oppnå i gitte situasjon..
Antall ord: 158
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Jesus

Innlegg av Metodisten »

Kan ikke være enig i det. Det er noe som er godt Dette skaper konstruktive ting i ringvirkninger.
Det er noe som ikke er godt. Dette skaper dårlige ting i ringvirkninger.

Om en ser på stammer av folk som ikke har denne etikken og tenkingen så skal man bare noe tiår tilbake for å se stammer i Papa ny guinea som kappet hoder av folk, spiste dem og druknet små barn i elven.
Også vikinger druknet småbarn i sjøen om de oppfattet dem som svaklige ifølge en arabisk kjøpmann som skrev om det på 900 tallet. Man lager seg en loop der drap og hevn er det samme som rettferdighet (les gulatingsloven).
Selv i dag ser man bi effekter av veldig lite siviliserte samfunn som i Kongo f.eks. Det er krig, men selv krigen blir mere pervers uten noe som helst i bunn som man må rekne med disse folkene uten skole og opplysning har.
Man kan og reversere ett folk sivilisasjonsmessig og få dårlige ringvirkninger. Kommunist sovjet prøvde det de kunne med å ta vekk spiritualisme og religion og fikk det de spurte etter. Nazi Tyskland gjorde det samme og fikk full faktura å betale til slutt.

Man kan saktens tro noe annet, men det gjør ikke jeg. Og jeg pleier jo å ha rett. ;)
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Jesus

Innlegg av Moonstone »

Metodisten skrev:Kan ikke være enig i det. Det er noe som er godt Dette skaper konstruktive ting i ringvirkninger.
Det er noe som ikke er godt. Dette skaper dårlige ting i ringvirkninger.
Om en ser på stammer av folk som ikke har denne etikken og tenkingen så skal man bare noe tiår tilbake for å se stammer i Papa ny guinea som kappet hoder av folk, spiste dem og druknet små barn i elven.
Også vikinger druknet småbarn i sjøen om de oppfattet dem som svaklige ifølge en arabisk kjøpmann som skrev om det på 900 tallet. Man lager seg en loop der drap og hevn er det samme som rettferdighet (les gulatingsloven).
Selv i dag ser man bi effekter av veldig lite siviliserte samfunn som i Kongo f.eks. Det er krig, men selv krigen blir mere pervers uten noe som helst i bunn som man må rekne med disse folkene uten skole og opplysning har.
Man kan og reversere ett folk sivilisasjonsmessig og få dårlige ringvirkninger. Kommunist sovjet prøvde det de kunne med å ta vekk spiritualisme og religion og fikk det de spurte etter. Nazi Tyskland gjorde det samme og fikk full faktura å betale til slutt.
Man kan saktens tro noe annet, men det gjør ikke jeg. Og jeg pleier jo å ha rett. ;)
Dette har ikke noe med poenget mitt å gjøre.
Poenget var at moral og etikk er menneskeskapt, og at det ikke ligger EN UROKKELIG SANN MORAL latent i naturen, uten at skapninger med bevissthet er der til å erfare, tolke og lage konklusjoner og moral,etikk basert på sine konklusjoner.

Religionene hevder at det kun finnes EN sann moral og etikk, og det er DERES EGEN, og ingen andres.
Det rare er at det finnes jo en hel haug av religioner, og alle hevder at DE har rett, og de andre tar feil.
Det vil jo tyde på at det enten finnes mange mulige "sannheter", eller at det finnes EN, men at ingen av de store religionene har funnet det.
Og hvis EN av dem har funnet den, isåfall hvilken?
Det er jo maaange å velge imellom..og akuratt den DU velger er jo selfølgelig den eneste sanne.
Sånn har mennesker alltid vært..
Antall ord: 380
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Jesus

Innlegg av Deep Space »

Artig å se så mange gå inn i diskusjonen om Jesus og halleluja gjengen.
De hadde det nok kjekt for 2000 år siden, og fikk mange tilhengere i ettertid. Fordi andre mennesker, senere, skrev om dem.
På den tiden var nok Jesus å regne som en utrolig superhelt med magiske krefter. Iflg bibelen da.
Det står i bibelen at Jesus selv mener at han var guds sønn ikkesant?
Ehh.... snakker om sjøldigger da! 8)
Jeg syns han virker arrogant jeg...

Jeg tror vi lever i en tid, og på spissen av et sverd, hvor vi enten nå løsriver oss fra religion og innser at vi ikke trenger det lenger. ( fler og fler gjør det ) Eller en ny verdenskrig starter pga det jeg nå nettopp skrev.

Jeg er overbevist om at folk nå er såpass skolerte og lærde at vi vil forske og finne ut av ting istedet for å be. Vi er nysgjerrige av natur, og vi er fornuftige. Som mennesker. Vanlig folkeskikk er alt vi trenger. Ikke en bok.

Eller hva tror du?
Antall ord: 177
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Jesus

Innlegg av Metodisten »

Moonstone, som ett belest menneske du er så syns jeg du overforenkler, stigmatiserer nå.
Ingen enkel religion sitter på noe hel sannhet. Men denne tråden het Jesus. Har vi bevis for hans eksistens osv. Til og med BA er forsiktig med å avfeie det.
Jeg tok frem ett poeng i att spiller det egentlig noen rolle når denne figuren har hatt så monster mye innflytelse. Om noe sier en dag, sorry Kristne, det hele var en missforståelse, så vil hans avtrykk på denne kloden være så fundamental att vi klarer ikke å forestille oss hvordan det hadde vert uten. Det blir spekulasjoner. Det nærmeste vi kommer er å se på kulturer som ikke har vert eksponert for denne fyrens påstander.
Personlig tror jeg han er en historisk person ut i fra måten kildene er skrevet på og p.ga historikere snakker om han. Men det er nå bare noe jeg tror.

Det blir litt som når de sa att Shakespare kansje ikke fantes og det var sikkert en annen som hadde skrevet allt det dr.
WHO cares ? skattene er jo der uansett om det var Pål Bang Hansen som egentlig skrev det.

O g for å ta det litt videre. Alle religioner har en god del sannhet i seg spør du meg. Det er fordi menneskers spirituelle opplevelser er organisert på den måten over tid. Det trenger ikke være helt rett. Men moral kan være så mye som mennesker finner på. Er dødstraff rett ? For noen er det helt rett. Er den sterkestes rett til å overleve ? For de fleste Tyskere var det det for ikke så lenge siden.
For en del mennesker så finnes det en spirituell dimensjon som sitter meden del svar, slik att vi ikke trenger å finne opp hjulet på nytt, en Gud.
Att mennesker går bananas er klart. Siden korstogene har det gjort det hele tiden. Men det har med folk å gjøre, lite med Gud.
Jesus, som denne tråden er dedikert til prøvde å si dette nesten til fånyttes. Lite har skjedd på 2000 år kansje ? Til slutt ble han så irriterende att de henrettet ham like godt.

Så vær så god da, finn opp hjulet på nytt.
Sist redigert av Metodisten på 25 Nov 2009 14:52, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 376

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Jesus

Innlegg av ludoburgero »

Deep Space skrev:Eller hva tror du?
Jeg tror det kan oppsummeres slik, at så lenge det fins mennesker vil det finnes religion.
Vi tror alle på noe, og det er når vi finner folk med felles tro at grunnlaget for opphav av en ny religion finner sted. Det skal ikke mer til. Og religion er ikke farlig, det er mennesker som er farlige.

En mening, en tro eller en følelse kan aldri være farlig.
Handlinger er et ledd videre, men disse utføres tross alt av mennesker.
Vi kan ikke innbille oss at vi tar problemet ved rota ved å gå løs på "farlige meninger" og stemple denne troen som det. Vi må være mer kritiske og hele tiden åpne for at vi kan ta helt feil.

Løsningen er faktisk ikke verre enn det.
Antall ord: 140
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Jesus

Innlegg av Moonstone »

Metodisten skrev:Moonstone, som ett belest menneske så syns jeg du overforenkler, stigmatiserer nå.
Jepp, det kan være artig noen ganger det også ;)
Metodisten skrev:Ingen enkel religion sitter på noe hel sannhet. Men denne tråden het Jesus. Har vi bevis for hans eksistens osv. Til og med BA er forsiktig med å avfeie det.
Jeg tok frem ett poeng i att spiller det egentlig noen rolle når denne figuren har hatt så monster mye innflytelse. Om noe sier en dag, sorry Kristne, det hele var en missforståelse, så vil hans avtrykk på denne kloden være så fundamental att vi klarer ikke å forestille oss hvordan det hadde vert uten. Det blir spekulasjoner.
Hvem har avfeid det?
Jeg avfeier ikke Jesus sin eksistens, og tidligere i tråden skrev jeg at jeg både synes at noe av budskapet hans, om han har eksistert eller ikke, uansett er positivt.
Og selvfølgelig har myten om han påvirket den vestlige verden mye.

Metodisten skrev:Personlig tror jeg han er en historisk person ut i fra måten kildene er skrevet på og p.ga historikere snakker om han. Men det er nå bare noe jeg tror.
Det blir litt som når de sa att Shakespare kansje ikke fantes og det var sikkert en annen som hadde skrevet allt det dr.
WHO cares ? skattene er jo der uansett om det var Pål Bang Hansen som egentlig skrev det.
Det er jeg også til dels enig i.
Men vi må ikke se bort ifra at alle de negative tingene som religion også fører med seg.
Jeg trenger ikke ta de på rams her nå, for de tror jeg de fleste opplyste er klar over.
Tenk på alle de som får hjertene sine lettet om de fikk vite at "sorry, men Kristendommen er feil"?
Tenk på alle de som føler seg bundet av frykt for helvete, eller har frykt for å danse, fordi den lokale menigheten mener at det er "styggedom" og "syndig"?
Selvfølgelig har det betydning for dem, om Jesus faktisk levde eller ikke..

Metodisten skrev:Og for å ta det litt videre. Alle religioner har en god del sannhet i seg spør du meg. Det er fordi menneskers spirituelle opplevelser er organisert på den måten over tid. Det trenger ikke være helt rett. Men moral kan være så mye som mennesker finner på. Er dødstraff rett ? For noen er det helt rett. Er den sterkestes rett til å overleve ?
Ja, jeg finner ganske mye god livsfilosofi og gode poenger i de fleste religioner.
Men man trenger ikke å BLI religiøs av den grunn.
Jeg kjenner mange som liker myten om Jesus, og mange av hans anekdoter og poenger, men de er ikke religiøse av den grunn.
Man må ikke bli religiøs og ta til seg "Kristen-pakkeløsningen" for å like Jesus.
Man må ikke bli buddist, selge alt en eier og bli munk for å like Buddhas lærdommer.
Det har vært MANGE store tenkere gjennom tidene som har satt like store spor som Jesus.
Den eneste forskjellen er at de ikke har fått en religion etter seg.
Det samme skulle ha gjeldt Jesus, i mine øyne.
Han kunne stått på lik linje som den mytiske Sokrates, som også ikke har store beviser at han i det hele tatt har eksistert, anet enn i Platons skrifter.
Det går fint an å ta til seg lærdommen hans uten at man trenger å lage en religion ut av det.
Det er menneskets religioner rundt heltefigurene som skaper problemer, ikke heltefigurene selv.
Metodisten skrev:For en del mennesker så finnes det en spirituell dimensjon som sitter med en del svar, slik att vi ikke trenger å finne opp hjulet på nytt, en Gud.
Greit det, men husk at dette med "Guder" var et tidlig forsøk på å forstå livet og universet, og naturkrefter visste en ingenting om.
Man kunne ikke forklare Sola eller hvorfor vinden blåste, eller hvorfor det regner noen ganger, og noen ganger ikke. Derfor ble de tildelt "Gudeskikkelser"
Og disse Gudeskikkelsene ble tilbedt og laget ritualer rundt, i forsøk på å påvirke elementene til egen vinning.
Antall ord: 701
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Jesus

Innlegg av Metodisten »

Halleluja brother.

Jeg vil ikke dra denne lenger for det blir tro og spekulasjoner.
Men jeg håper ikke folk hopper på tendensen att organiserte religioner er bare tull og det er en egenkomponert coctail av spirituelle ideer og biter, som er rett for en selv.
Tenk i allefall over det først, for nå er det mote att sånne som jesus er gameldagse en stund.
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Jesus

Innlegg av ludoburgero »

Det som er sikkert er at det finnes et felles opphav for oss alle, og at det ikke bare begrenser seg til at vi engang var amøber og sånt. Poenget er at vi har en kollektiv bevissthet, som også mange velger å kalle Gud. Noen må bare personifisere denne for å kjenne dens eksistens og kunne identifisere seg med den og forstå den. Altså den kraften som unektelig ligger bak det hele... skaperverket, oss mennesker og måten vi erindrer livet på, vel vitende om at vi lever her.

Forklar meg gjerne hvorfor vi har felles drømmer... hvor vi har følelsen av å fly... følelsen av å løpe, men ikke komme noen vei... opplevelsen av å skrike for full hals uten å bli hørt...
Ja, finn gjerne det logiske ved det - men fortell meg hvorfor vi deler samme type drømmer, hvorfor vi er utrustet med samvittighet og det ene og det andre. Si meg om dette bare er innlærte tradisjoner, men forklar meg isåfall hvordan tradisjonene oppsto... disse idéene... disse tankene og følelsene om å leve og hvordan vi skulle finne utav det.

Glem hvem, men hvorfor og hvordan er svært interessante spørsmål.
Antall ord: 201
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Jesus

Innlegg av Metodisten »

ludoburgero skrev:. Poenget er at vi har en kollektiv bevissthet, som også mange velger å kalle Gud. Noen må bare personifisere denne for å kjenne dens eksistens og kunne identifisere seg med den og forstå den..
Vet ikke helt om du mener att vi misstolker en Gudskrat og att det egentlig bare er oss selv ?
En del medium snakker i rettning av att vi alle er ( en del av) Gud i skapelsesprosessen. Men det finnes en høyere kraft som står bak allt som finnes. (tror veldig mange ).Hva dette er vet vi ikke.

Allt er energi, det er småskolepensum. Siden allt er energi, kan allt linkes sammen akkurat som det digitale kan linkes sammen. De ulike energiformene vi kjenner er ulike sider av samme mynt, i lag med de talløse energiformene vi ikke kjenner. Det kan forklare mye av det vi oppfatter som overnaturligt osv. Ingenting er egentlig separat. Allt henger liksom litt i sammen med allt annet.

En sa en gang att allt starter med en tanke.
Det gjorde sikkert univeset også.
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Jesus

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Det som er sikkert er at det finnes et felles opphav for oss alle, og at det ikke bare begrenser seg til at vi engang var amøber og sånt. Poenget er at vi har en kollektiv bevissthet, som også mange velger å kalle Gud. Noen må bare personifisere denne for å kjenne dens eksistens og kunne identifisere seg med den og forstå den. Altså den kraften som unektelig ligger bak det hele... skaperverket, oss mennesker og måten vi erindrer livet på, vel vitende om at vi lever her.
Ja, at vi alle har samme opphav er sikkert og visst, og alt henger nok sammen i et perfekt nettverk og system enten vi ser det eller ikke, både fysisk, psykisk og metafysisk.
Det å personifisere opphavet, og kalle det "Gud" er i og for seg greit, om noen trenger det.
Det dumme er at begrepet "Gud" blir tildelt alle mulige rare oldtidsguder fra gammelt av, og mest i vesten blir den da tildelt Jødenes ørken-Gud "Jahve"
Dette er jo selfølgelig fordi Kristendommen tok med seg det Gamle testamentet så vel som Jesus lære når den ble "innført" her.
Det er dette mange har et problem med: De liker mye av Jesus budskap, men liker ikke Gamle testamentet og Guden Jahve. Dette kan man forstå, om man leser tekstene og bruker sunn fornuft..
ludoburgero skrev:Forklar meg gjerne hvorfor vi har felles drømmer... hvor vi har følelsen av å fly... følelsen av å løpe, men ikke komme noen vei... opplevelsen av å skrike for full hals uten å bli hørt...
Ja, finn gjerne det logiske ved det - men fortell meg hvorfor vi deler samme type drømmer, hvorfor vi er utrustet med samvittighet og det ene og det andre.
Glem hvem, men hvorfor og hvordan er svært interessante spørsmål.
Det er nok det samme som driver oss..vi strekker oss mot frihet, harmoni, samhold..dette er nok fordi tilværelsen var slik når vi var ren umanifistert energi. Helt fri, og ett med alt, og plutselig er vi fast form, begrenset til en materisk klump.
Sikkert frustrerende ;)
Og enig med deg: hvorfor og hvordan ER mer intressante spørsmål...men de menneskene som så gjærne MÅ personifisere singulariteten/Universets begynnelse, er så opptatt av HVEM, og er så jævlig uenige om HVEM denne er.
Dette skaper en hel haug av kriger, friksjon og faenskap..
Antall ord: 409
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links