Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynIkke lovlige livssyn

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Ikke lovlige livssyn

Innlegg av Metodisten »

Kimbara skrev:Jeg mener argumentet med at "men det står jo mye BRA også i Bibelen" er meningsløst.

Bibelen er ikke et enestående litterært verk. Disse "bra" tingene kan man finne igjen mange andre steder som ikke innebærer noe religiøst i det hele tatt. Kan man tolke noe i Bibelen som at man må være snill med andre? Ok, det sier humanistene også. Kan man tolke noe i Bibelen som at man må ta vare på kloden vår? Ok, det sier vitenskapsmenn også.

Hvorfor skjer ikke det samme med Kristendommen, Jødedommen og Islam? De er strengt tatt like ideologiske og politiske, og i det fulle og hele; langt, langt verre.
Det er ikke det vi snakket om lengre bak i tråden.

Nazismen og kommunismen gikk mot det spirituelle og i kommunismens tilfelle gjorde de religion forbudt.
I begge tilfellene nektet gikk de mot budene, og når man gjør det, så varer aldri ett imperie lange. Faktisk veldig lite lenge.
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Ikke lovlige livssyn

Innlegg av Kimbara »

Metodisten skrev: Nazismen og kommunismen gikk mot det spirituelle og i kommunismens tilfelle gjorde de religion forbudt.
I begge tilfellene nektet gikk de mot budene, og når man gjør det, så varer aldri ett imperie lange. Faktisk veldig lite lenge.
Nazistene samarbeidet med Vatikanet.

Bilder sier mer enn tusen ord:

Bilde

Bilde

Hvis du har lest litt historie skjønner du at det ikke var antireligiøse elementer som sørget for at nazismen og kommunismen gikk ad undas.
Antall ord: 79
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Ikke lovlige livssyn

Innlegg av Metodisten »

Kimbera,
jeg vil først takke deg for bildene.
For en som er litt fasinert av historie så var de innteressante.
Ofte når jeg snakker med deg føler jeg at vi diskuterer samme ting på ulike skikt.

Jeg forstår egentlig ikke helt hva du sier over.
Det jeg enkelt sier er att ett regime eller ett system som nekter folk nok tilgang til Gud kan ikke leve lenge.

Vatikanet er langt fra Gud. Det er jo en katolsk organisasjon egentlig.
For meg er det lite lite oppsiktsvekkende som om den kjempesvære administrasjonsbyggningen til jehovas i USA feiget ut under press i en eksterem situasjon. Det har ikke så mye med åndelighet å gjøre. Hitler fridde i en viss fase til og med til de kristne i Tyskland, så lenge han så seg tjent med det.
Spesielt gudlig var han vel ikke.

Så jeg er litt satt ut av det du sier og skjønner det liksom ikke helt , og tar helg i denne tråden nå og ønsker Kimbera en god helg. :)
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links