Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Paranormale / uvanlige hendelserÅ føle jordskjelv før de oppstår.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Twinny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 28 Jun 2005 20:01
18

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Twinny »

Må rette på meg selv: Det jeg mente med "bedre bilde av deg", var at jeg får et mer nyansert bilde av deg!
Klønete skrevet. Sorry.
Antall ord: 28
-Just Let Me Be... Me!-
:wx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Kimbara »

Du kan si det slik at grunnen til at jeg meldte meg inn her i utgangspunktet var at jeg la merke til hvor uutfordret folk kunne spre ymse "sannheter". Jeg ønsker å utfordre disse som mener å sitte på fakta innen forskjellige "paranormale" temaer, og vise hvorfor det aller meste ikke kan kalles fakta.

Jeg skjønner at dette kan oppleves som at jeg "plukker fra hverandre" det de skriver, men det er ment for å få folk til å tenke nærmere etter, og sette igang diskusjon rundt emnet. Altfor sjelden gjøres nettopp dét av et feilaktig inntrykk av at man må ha "respekt" for andres tro.

Forøvrig er jeg meget interessert i "det paranormale", men ikke på samme måte som de troende.

Nå skal jeg prøve å ikke spore av tråden helt med slike lange utredninger, så jeg forsøker å hoppe tilbake til emnet igjen ;)

Mannen du linket til kan logisk sett være to ting;

A) En bedrager som er flink til å gi inntrykk av å være reell
B) Genuint troende til at han har slike evner

Jeg ser på hele saken fra et psykologisk ståsted, hvis vi antar at han er 'B', og det går ut på det jeg forsøksvis forklarte deg i mitt tidligere innlegg. Vår egen hjerne er i stand til å gi meget sterke inntrykk, og disse kan lett tolkes til å være av "paranormal" karakter.
Det mest kjente tilfellet av spådom er vel Nostrodomus. Fremdeles sies han å ha fått rett i meget spesielle spådommer - men folk velger gjerne å overse at det må en del tolkning til for å få det til å passe, pluss at enthvert profetisk utsagn statistisk sett kommer til å stemme mer eller mindre med noe som skjer en eller annen gang i fremtiden.

Når det gjelder mennesker som drømmer profetisk eller mener å ha andre profetiske evner, er de flinke til å tolke "synene" eller "følelsene" slik at det passer med noe som faktisk skjer i etterkant. Det kan kalles "texas sharpshooting", som henspeiler på "skarpskytteren" som skjøt masse hull i en låvevegg og etterpå tegnet opp blinken slik at det så ut som han traff meget godt.
Hva mente du med " den kunnskap du har opparbeidet deg"?
Betyr det at du undersøker alle disse overnaturlige sakene du diskuterer?
Har du bevis for det motsatte?
Jeg prøver så godt som mulig å sette meg godt inn i de sakene jeg diskuterer. Noen har jeg opparbeidet meg mye kunnskap om etter å ha diskutert tidligere. Jeg har som regel ikke faktiske bevis for det motsatte (selv om det hender - spesielt om det dreier seg om foto og video), men jeg har som regel mulige logiske forklaringer som ikke er av paranormal art. Poenget er å vise at bildet er mer nyansert enn det man velger å -tro-.
"Jeg er av den mening at det må kunne gå an å diskutere slike saker som voksne mennesker uten å la følelsene/fordommene løpe av med en." ....var den myntet på meg?
Nei, jeg syns du virker å være en meget oppegående og flott meddebattant. Men det er en del andre som ikke takler å bli utfordret når det gjelder deres livssyn. Det kan henge sammen med at "god oppdragelse" tilsier at man skal "respektere" slikt. Denne oppfatningen ønsker jeg dog å utfordre.
Antall ord: 556
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
FandenTa
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 249
Startet: 12 Mar 2008 05:09
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av FandenTa »

MAP 6.0 2009/08/20 06:35:06 72.229 0.905 10.0 NORWEGIAN SEA


6 på richters scala i nærheten av oss, håper din mor har det bra, ikke blir helt filleristet
Antall ord: 37
FandenTa de som nekter for alt det ukjente, mystiske!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links