Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderFinnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg har et bilde som søskenbarnet mitt tok.
Det viser tydelig et ansikt på bildet, da det ble tatt bildet utenfor huset.
Gudene vet hva det ansiktet gjør der, og hvem sitt ansikt det er.

Kan legge det ut her.


Bilde
Antall ord: 42
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
answers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 05 Okt 2008 14:18
15
Blitt takket: 2 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av answers »

Edgar?
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av BA. »

Jeg har ingen problemer med å gjenkjenne ansiktet der.

Men etter å ha sett mer nøye på det, er det egentlig et ansikt? Jeg har aldri sett ansikter som ser slik ut. F.eks. bredden på pannen øverst, der den slutter tvert av.

Jeg vil tro bildet er tatt gjennom et vindu, og at refleksjoner sammen med konturer i landskapet gir inntrykk av at det er et ansikt det er snakk om.
Antall ord: 71
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av TheTech »

Kimbara skrev:Det er nok ofte fordi et video- eller fotokamera ikke driver og tolker sanseinntrykk slik som vi mennesker gjør. De fanger opp det som kan fanges opp - utilslørt av elementer som f.eks. fantasi.
Mhm, fantasien lurer oss en del ganger, men f.eks i dette tilfellet så er det nok ikke fantasien.

Når de sitter og koser seg på stuen med helt andre tanker, og plutselig hører de hjulene på stolene trille raskt fram og tilbake så er det nok ikke fantasien. Det er heller ikke slik at det er èn person hører det, ALLE hører det.
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av BA. »

TheTech skrev:
Kimbara skrev:Det er nok ofte fordi et video- eller fotokamera ikke driver og tolker sanseinntrykk slik som vi mennesker gjør. De fanger opp det som kan fanges opp - utilslørt av elementer som f.eks. fantasi.
Mhm, fantasien lurer oss en del ganger, men f.eks i dette tilfellet så er det nok ikke fantasien.

Når de sitter og koser seg på stuen med helt andre tanker, og plutselig hører de hjulene på stolene trille raskt fram og tilbake så er det nok ikke fantasien. Det er heller ikke slik at det er èn person hører det, ALLE hører det.
Når de sitter en annen plass, og hører denne lyden, så hører de noe som minner om disse hjulene. Husk det.

Når man tenker på en ting, og hører en lyd som kan minne om dette en tenker på, så hører man gjerne det man tenker på også. Det er f.eks. det samme som skjer ved backmasking.

http://jeffmilner.com/backmasking.htm
Antall ord: 177
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av TheTech »

BA. skrev:Når de sitter en annen plass, og hører denne lyden, så hører de noe som minner om disse hjulene. Husk det.

Når man tenker på en ting, og hører en lyd som kan minne om dette en tenker på, så hører man gjerne det man tenker på også. Det er f.eks. det samme som skjer ved backmasking.

http://jeffmilner.com/backmasking.htm
Kan du forestille deg at du sitter der du sitter nå, helt intet anende. Plutselig hører du en datastol på loftet som triller raskt mot deg bakfra. I det den har passert hodet ditt fortsetter den noen meter, så stopper den. Du sitter der i noen sekunder til du får summet det, så går du på loftet, og det er ingen å se.

Vet ikke om du har noen datastol, men du kan da prøve å få noen til å trille den i etasjen over deg, så kan du si hva du syns om lyden. Du vil nok finne ut at lyden er mye høyere enn du noen gang ville trodd. Når man triller en datastol selv, så hører man ikke så mye, men i etasjen under høres det veldig godt. På skolen jeg gikk på for to år siden var det forbudt å flytte stoler i andre etasjen uten å løfte dem. Det var fordi når stolene ble skyvd bortover gulvet var lyden så høy for de som satt under at de hørte ikke hva læreren sa en gang. Det forstyrret veldig mye av undervisningen.
Antall ord: 265

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av TheTech »

BA. skrev:Jeg har ingen problemer med å gjenkjenne ansiktet der.

Men etter å ha sett mer nøye på det, er det egentlig et ansikt? Jeg har aldri sett ansikter som ser slik ut. F.eks. bredden på pannen øverst, der den slutter tvert av.

Jeg vil tro bildet er tatt gjennom et vindu, og at refleksjoner sammen med konturer i landskapet gir inntrykk av at det er et ansikt det er snakk om.
Fjeset ligner veldig mye på en person på et gammelt svart/hvitt bilde. Øyehulene er mørke, som gjør det litt creepy, fjeset er lik blekt, noe som ikke gjør det noe bedre. Har aldri likt gamle svart/hvitt bilder jeg...

Størrelsen på pannen stemmer, for som du ser så er det ikke akkurat så mye på hodet. Det vil si at det er en person som sannsynligvis har veldig kort hår, og det gjør at pannen vil se diger ut.

Jeg målte på meg selv, og fant ut at størrelsen fra toppen på hodet mitt ned til øynene mine stemmer med størrelsen fra øynene og ned til munnen. På bildet så er det akkurat likens: Størrelsen fra toppen på hodet ned til øynene er den samme som fra øynene og ned til munnen.

Om bildet er fake er det vel en viss sannsynlighet for. Om det er refleksjoner i vinduet som skapte dette ansiktet er det en viss sannsynlighet for. Om man tar 200 bilder av røyk, så vil man på ett eller flere bilder oppdage noe uforklarlig, noe som minner om et menneske, hode, skapning eller lignende. "Dette er helt klart et spøkelse" sier folk samtidlig som de viser fram det underlige bildet. Og 99,9% av gangene er det snakk om vanlig røyk... Dette bildet er kanskje et slikt bilde?

Og btw, gratulere med 6000 innlegg :)
Antall ord: 314

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Det er sant det. Kameraet har også en tendens til å få med seg ting skeptikerne nekter for at er der. Båndet er utilslørt av elementer som kverulanse og påståelighet.

Så, riktig nok som du sier - kameraet er objektivt!
Men selv om selve opptaket er objektivt vil personen som observerer informasjonen som er fanget opp ikke alltid være det. Da blir fettflekker på speil, refleksjoner i vinduer, støy fra mikrofoner, skygger fra trær, mønstre i veggen, opplyste partikler osv. til spøkelser og skrømt.

Bildet du la ut kan se ut som en refleksjon eller en eller annen form for røyk/damp. Legg merke til at det ikke bare er "ansiktet" som synes - man ser lysere felter over hele bildet.

Og som man kan spørre om mange slike bilder; hvorfor tok du det bildet? Det viser ingenting av interesse annet enn det påståtte ansiktet...
Antall ord: 158
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
morten2104
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 10 Aug 2007 21:21
16

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av morten2104 »

Det jeg lurer på er følgende: Var dette det eneste bildet som var unormalt? Vanligvis når man får uklare bilder og er klar over det så prøver man å ta bildet på nytt, så var det flere slike bilder?
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Florenthyna
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 25 Aug 2008 04:03
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Spikkestad

Jeg har en form for bevis

Innlegg av Florenthyna »

Jeg har to former for bevis faktisk.

1. Gå på youtube channelen min (thyna92) og sjekk ut videoen som heter "åndelig aktivitet på video". Det filma jeg da stearinlyset på stuebordet bare sto og rista og rista men ikke noe annet rista. (Man ser det tydelig at det ikke er noen god forklaring på det).

2. Mamma har den nye bmw-en, 730d 2009 modell, altså en veldig ny bil med veldig avansert elektronikk. Og der er det noe som heter Cruise Control som gir beskjed til føreren hvis det er noe i veien enten forran eller bak bilen. Når det er det, så kommer det opp om det er en bil eller et menneske eller hva det er og bilen justerer seg selv til å kjøre i riktig fart for å ikke kollidere med tingen forran. Men her kommer det spookye... Denne sensoren reagerer på bestemte plasser det tilsynelatende ikke er noen. For eksempel på e-18. Mamma jobber som taxi sjåfør og hadde en sykepleier i bilen. Men så kommer det opp at det er noe i veien, og bilen bremser og vil ikke kjøre videre. Men det var ikke noe der, så mamma sier liksom "Jøss, dette var rart" for det var jo ikke noe i veien og bilen ville heller ikke si hva det var som var forran den. Så sier sykepleieren: "Nei, men det er ikke så rart, for her var det nettopp en dødsulykke.". Så hun måtte slå av Cruise Control og kjøre uten den. Den reagerer på de samme stedene hver gang, et annet sted kommer det faktisk opp at det går en person forbi selv om det ikke er noen der. Hver gang.

Så det..
Antall ord: 292
Florenthyna

"As above, so below"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
morten2104
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 10 Aug 2007 21:21
16

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av morten2104 »

spooky
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av BA. »

Florenthyna skrev:Jeg har to former for bevis faktisk.

1. Gå på youtube channelen min (thyna92) og sjekk ut videoen som heter "åndelig aktivitet på video". Det filma jeg da stearinlyset på stuebordet bare sto og rista og rista men ikke noe annet rista. (Man ser det tydelig at det ikke er noen god forklaring på det).
Se denne tråden.
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 255#p98255
2. Mamma har den nye bmw-en, 730d 2009 modell, altså en veldig ny bil med veldig avansert elektronikk. Og der er det noe som heter Cruise Control som gir beskjed til føreren hvis det er noe i veien enten forran eller bak bilen. Når det er det, så kommer det opp om det er en bil eller et menneske eller hva det er og bilen justerer seg selv til å kjøre i riktig fart for å ikke kollidere med tingen forran. Men her kommer det spookye... Denne sensoren reagerer på bestemte plasser det tilsynelatende ikke er noen. For eksempel på e-18. Mamma jobber som taxi sjåfør og hadde en sykepleier i bilen. Men så kommer det opp at det er noe i veien, og bilen bremser og vil ikke kjøre videre. Men det var ikke noe der, så mamma sier liksom "Jøss, dette var rart" for det var jo ikke noe i veien og bilen ville heller ikke si hva det var som var forran den. Så sier sykepleieren: "Nei, men det er ikke så rart, for her var det nettopp en dødsulykke.". Så hun måtte slå av Cruise Control og kjøre uten den. Den reagerer på de samme stedene hver gang, et annet sted kommer det faktisk opp at det går en person forbi selv om det ikke er noen der. Hver gang.
http://www.usautoparts.net/bmw/technology/acc.htm

Den aktive cruise controllen reagerer på bevegelser foran. Den fører slik jeg forstår det ikke til at bilen stopper og ikke vil kjøre videre, men den kan bremse opp fordi radarene fanger opp noe bevegelse foran i denne begrensede hastigheten. Hvis bilen stopper helt opp, så har det nok andre årsaker. Ting som står stille skal denne aktive cruisecontrollen ikke reagere på.
Antall ord: 379
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Jeg har en form for bevis

Innlegg av Asbjørn »

Florenthyna skrev:Jeg har to former for bevis faktisk.

1. Gå på youtube channelen min (thyna92) og sjekk ut videoen som heter "åndelig aktivitet på video". Det filma jeg da stearinlyset på stuebordet bare sto og rista og rista men ikke noe annet rista. (Man ser det tydelig at det ikke er noen god forklaring på det).
Her ser vi filmen uten å måtte søke ( ID-koden er satt i "youtube-klammer )

Kode: Velg alle

[youtube]QuqMuuJandE[/youtube]
QuqMuuJandE
Filmen viser tydelig at det er bevegelse i lyset, men viser mindre av resten av bordet.
Lyden i rommet er ikke medvirkende årsak, da vi hører hvisking et lite øyeblikk.
Derimot ville jeg gjerne sett alle bena på bordet i et oversiktsbilde, og sett hvordan de stod på gulvet- står bena på teppe eller noe annet ?
Teppe vil dempe vibrasjoner fra underlaget, mens direkte kontakt på gulvet vil kunne overføre viberasjoner fra grunnen / naboer som spiller musikk, passerende tog, osv.

Slike ting er litt viktig når man skal finne ut om det er noe "uvanlig" eller naturlig forklaring på slike fenomen.
At lyset lett "beveget seg" kan tyde på at det er små ujevnheter på undersiden, enten på selve fatet, eller på bordet, som gjør at det står litt ustabilt.
Noe som vil gjøre at slik bevegelse lettere kan oppstå.
Dersom dette skjer igjen, så vurder omkringliggende detaljer, om det kan væreytre påvirkninger, dersom man kan utelukke slike, kan man begynne å lure på om det er noe "overnaturlig" - dvs åndelig som kan være årsaken.
De fleste fenomen har nemlig en naturlig årsak, når man graver dypt nok.
Men ; det forekommer ting man ikke kan finne naturlig forklaring på , det har jeg selv opplevet... ;)


Florenthyna skrev:2. Mamma har den nye bmw-en, 730d 2009 modell, altså en veldig ny bil med veldig avansert elektronikk. Og der er det noe som heter Cruise Control som gir beskjed til føreren hvis det er noe i veien enten forran eller bak bilen. Når det er det, så kommer det opp om det er en bil eller et menneske eller hva det er og bilen justerer seg selv til å kjøre i riktig fart for å ikke kollidere med tingen forran. Men her kommer det spookye... Denne sensoren reagerer på bestemte plasser det tilsynelatende ikke er noen. For eksempel på e-18. Mamma jobber som taxi sjåfør og hadde en sykepleier i bilen. Men så kommer det opp at det er noe i veien, og bilen bremser og vil ikke kjøre videre. Men det var ikke noe der, så mamma sier liksom "Jøss, dette var rart" for det var jo ikke noe i veien og bilen ville heller ikke si hva det var som var forran den. Så sier sykepleieren: "Nei, men det er ikke så rart, for her var det nettopp en dødsulykke.". Så hun måtte slå av Cruise Control og kjøre uten den. Den reagerer på de samme stedene hver gang, et annet sted kommer det faktisk opp at det går en person forbi selv om det ikke er noen der. Hver gang.

Så det..
Linken som BA kom med, forteller bla.a. følgende :
The automatic constant distance control influences the chosen speed, depending on the traffic flow. It's effective across the whole range from 30 km/h to 180 km/h.
Denne forteller at under 30 Km/t er ikke denne kontrollen i funksjon, og bør derfor ikke kunne stoppe bilen fullstendig ( om jeg har forstått rett).
Noe som kan antyde at det kan være feil på systemet....
ELLER - at den reagerer på noe vi ikke kjenner detaljene på...
( hehe, kansje vi skal kunne bruke BMW's teknologi som ghost-detektor ? )
Fra spøk til alvor ; dette KAN være flere årsaker, men spesielt om det skjer på steder der det har vært ulykker...
Kunne være interresannt om noen kunne ta en "overføring" på stedet ( hjelpe sjeler videre), for så å se om det samme skjer flere ganger på det stedet.

A
Antall ord: 688

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
megogmeg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 30 Sep 2009 21:30
14

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av megogmeg »

Jeg må nesten være enig i det han fyren som skrev først skriver....
Jeg vil gjerne tro på det hele, og noen ganger gjør jeg det også, men det er så UTROLIG mye som kan ha mange andre årsaker. Jeg liker å ta utgangspunkt i det logiske.

Dersom man observerer et fenomen, lager man en hypotese, ikke sant? I naturvitenskapen er det slik at man deretter skal prøve å MOTBEVISE hypotesen, man jobber aktivt for å finne feil ved den. Dersom noe viser seg å ikke stemme med hypotesen, må man forkaste den. Dersom det gang på gang viser seg å være umulig å motbevise den, da er det kanskje noe med den hypotesen. eller hva?

Forskjellen på vitenskap og tro er at vitenskapen jobber aktivt for å finne feil ved hypotesen selv om de ønsker at det skal være riktig. I tro søker man bekreftelser og overser det som ikke stemmer. Det gjør det lite troverdig. Man har lett for å se det man vil se.

Bare tenk: du har en hjerne som sender singaler om å produsere forskjellige stoffer som får deg til å føle sorg, glede, kjærlighet, får deg til se ting om du vil det... Hjernen kan få alt til å virke så ekte, og om hjernen er overbevist, ja da er du det også...

Da jeg var liten så jeg et program på tv om ailiens og slikt. Jeg ble kjempe skremt og hadde allerede problemer med å sove om kvelden fra før av. Den natten våknet jeg plutselig av at dynen lå på gulvet. Plutselig så jeg en ailien sitte på komoden min og se opp mot meg. Den begynte å gå mot meg og jeg skrek slik at moren min kom løpene inn og skrudde på lyset. Så var den borte. Den var så virkelig! Jeg var overbevist at det var ekte. Jeg hadde jo øynene oppe og følte meg lys våken. I dag vet jeg at små barn ofte kan se og høre ting i halvsøvne som kan virke ekstremt ekte. Det var bare oppi hode mitt. At den ailienen var helt lik de jeg hadde sett på tv var ikke tilfeldig. MAnge opplever merkelige ting pga ulike faser i søvnen.

Jeg leste om noe veldig rart i illustrert vitenskap for noen uker siden også. En ung kvinne som skulle opperere for eplepsi ble koblet opp til en maskin, og fikk elektriske impulser inn i hjernen for å forberede til operasjonen. Plutselig traff legene et punkt som gjorde kvinnen overbevist om at det satt en person bak henne og holdt rundt henne. Det var helt ekte for henne, selv om hun var klar over at hun fikk elektriske impulser i hjernen som kunne ha bivirkninger. Da hun ble bedt om å lese opp høyt fra en tekst følte hun at denne personen prøvde å blande seg inn og hindre henne i å lese.

Jeg vet at tro er kjempe viktig for hele menneskeheten, det gir oss en mening med livet.
Antall ord: 504

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Finnes det et eneste lite bevis for ånder og gjenferd?

Innlegg av BA. »

Jeg vet at tro er kjempe viktig for hele menneskeheten, det gir oss en mening med livet.
Mener du at det er kjempeviktig for hele menneskeheten å tro at livet har en mening/mål?

Mener du at kunnskap om virkeligheten ikke er bra?
Antall ord: 43
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links