Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKDypere mening i tekster?

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Borte..

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Borte.. »

Man kan kun finne den dypere meningen bak en tekst ved å hive i seg sopp. BASTA! :lol:
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av ludoburgero »

paraunormal skrev:Vil du si at f.eks et limerick trenger å ha en dypere mening? Jeg er uenig i det du sier om at ALT har en dypere mening. Det trenger det ikke ha.
Først må vi finne ut hva du mener med å "TRENGE" å ha en dypere mening.
Stanser du opp ved å si at det er artisten/formidleren av budskapet/teksten/etc. som GIR kunstverket én konsekvent mening - eller har du rom for muligheten til at noen andre skal synes noe om den og at den kan ha flere typer meninger?
Antall ord: 92
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Konto avsluttet »

Vermilion Oriol skrev:Man kan kun finne den dypere meningen bak en tekst ved å hive i seg sopp. BASTA! :lol:
Det sa jeg å, men det ble sletta, hahahah.
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Moonstone »

Vermilion Oriol skrev:Man kan kun finne den dypere meningen bak en tekst ved å hive i seg sopp. BASTA! :lol:
De fleste som har litt kunstnerisk sans og kreativ fantasi trenger nok ikke å hive i seg halisunogene planter for å finne dypere mening der andre ikke kan.
Antall ord: 45
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Borte.. »

Hahaha! Du trodde jeg var seriøs!

Anyways...jeg blir irritert over folk som påstar at det gjerne er en dypere mening bak en låt...til tross for at artisten/bandet sier noe annet. F.eks. Page France har i to-tre av låtene deres bruk religiøse symboler i tekstene sine. Bl.a. har dem en låt som heter jesus. Vokalisten sier at de ikke er et kristent band og at noen ganger så popper det inn ting i hodet som han ikke tenker over og som han bruker i tekstene.

Så har man alle disse crazy jesus folka som plent hevder at det er en worship type sang og at det er en kristen låt og at det betyr ditt og datt. Altså jeg hadde blitt litt pissed off hvis jeg hadde laget en låt og opplevde at noen kom og skulle være bedre vitende. Folk må få lov til å tolke låter som dem vil, men noen ganger er det ikke noe dypere mening eller at det har en mening i det hele tatt.
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Moonstone »

Vermilion Oriol skrev:Hahaha! Du trodde jeg var seriøs!

Anyways...jeg blir irritert over folk som påstar at det gjerne er en dypere mening bak en låt...til tross for at artisten/bandet sier noe annet. F.eks. Page France har i to-tre av låtene deres bruk religiøse symboler i tekstene sine. Bl.a. har dem en låt som heter jesus. Vokalisten sier at de ikke er et kristent band og at noen ganger så popper det inn ting i hodet som han ikke tenker over og som han bruker i tekstene.
Så har man alle disse crazy jesus folka som plent hevder at det er en worship type sang og at det er en kristen låt og at det betyr ditt og datt. Altså jeg hadde blitt litt pissed off hvis jeg hadde laget en låt og opplevde at noen kom og skulle være bedre vitende. Folk må få lov til å tolke låter som dem vil, men noen ganger er det ikke noe dypere mening eller at det har en mening i det hele tatt.
Ja, et eksempel på at det ikke MÅ finnes et underliggende poeng bak teksten eller tittelen, værtfall ikke fra låtskriverens side. Men visse folk nok fremdeles lete etter skjulte meninger selvom ;)
Antall ord: 220
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kinxib0z
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 18
Startet: 14 Jun 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): Jentepus

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Kinxib0z »

For all del, så er det mye som har en skjult mening osv.
Filmer fks kan ha det. og bøker :)
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av ludoburgero »

Og så stiller jeg et like lett spørsmål som det i tema:
"Hva er meningen med livet?"
Antall ord: 19
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Konto avsluttet »

Og hva kom først: Høna eller egget...
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Borte.. »

Meningen med livet er å leve det! Lær det du kan det du kan lære, opplev det du kan oppleve...for det er sannsynlig at alt blir svart etter at vi dør. Så da er det viktig å gjøre det beste ut av ting ikke sant?


Vel...hønen starter jo livet sitt i et egg, men egget kommer jo selv fra en høne.....har dem enda ikke funnet svaret?

Men den med glasset er verre.


Man burde lage låter som handler som slike store spørsmål....der ville man sikkert ha fått en meget dyp tekst med dypere mening bak....
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Moonstone »

Vermilion Oriol skrev:Man burde lage låter som handler som slike store spørsmål....der ville man sikkert ha fått en meget dyp tekst med dypere mening bak....
Det ER faktisk laget en del sanger om det, men det er skjelden å se i nåtidens VG-liste, for å si det sånn.
Mange gamle OG nyere "avant garde" undergrunnsband skriver en del om dype temaer.
Man må bare grave litt, så finner man ;)
Antall ord: 76
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Borte.. »

Ja...jeg kan ikke si at jeg har funet noe revolusjonerende. Men du har et poeng. Man bør vel se på alle andre områder enn mainstream kanskje. Selv er jeg stor fan av den type musikk man ikke finner på hitlister. Har funnet veldig mye bra, men ikke noe som slår meg som en sånn aha type opplevelse. Although der var en fyr som sang om livet til en gutt som var blitt adoptert vekk eller noe....og han fikk en tøff oppvekst og et trassig liv. Man kan si at det var en dyp sang i forhold til andre sanger fra andre artister hvor f.eks. artisten er en jævla narsissist og alt han tar i blir til gull. Husker ikke hva låten het eller artisten for den slags skyld. Litt kjipt...for det var en fin sang. Jeg liker sanger der teksten gir en slags tankevekker....men samtidig så har det ikke nødvendigvis så mye å si for at jeg skal kunne like en låt.
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Dagros »

Vermilion Oriol skrev:Men den med glasset er verre.
Hvilken?
8)
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Borte.. »

Om glasset halvtomt eller halvfullt?
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av ludoburgero »

Glasset blir halvtomt når man har et fullt glass man drikker av,
mens det blir halvfullt i det man fyller det halvveis opp.
Enkelt og greit, gi meg Nobelprisen i glassfylling...

Hva kom først; høna eller egget?
Egget, såklart. For det er grunnlaget til livet til høna. Det vokser seg til.

For se her:
Hva kom først; bestefar eller lille Truls? Akkurat... lurespørsmål...
Bestefar kom først, men han var liten da han kom. Han var også i et egg. Som smelta
sammen med litt spunk. Så da kan bare lille Truls gå og spise ei potet. Han er eid.

Når det gjelder dypere mening i musikk, så ser det ikke ut som om noen vil forstå at det er forskjell på hva tekstforfatteren mener i forhold til hva lytterne tolker det som.
På lik linje som at noen skriver om polkageist på et eller annet forum på nettet, og så
skjønner ikke leserne at det dreier seg om poltergeist - eller de synes det er morsomt.
Skribenten mente det ikke morsomt, og trodde det var polkageist. Så ble det morsomt,
uten at det var meningen at det skulle være morsomt.

Slik som at det helt sikkert er morsomt å se gamle science fiction filmer fra 50-tallet
som egentlig ikke var meningen skulle være morsomme, men dritskumle.

Wow, kom her og si at disse filmene er dritskumle, dere! Så skal jeg gå med på at
"noen tekster BLA BLA BLA ikke har dypere mening BLA BLA BLA BLA BLA".

Skjønner? OK.
Antall ord: 263
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links