Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynGnostisisme.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Gnostisisme.

Innlegg av Moonstone »

astronomen skrev:Har ikke lest så vedig mye om gnostisismen, men tror jeg har fått med meg det grunnleggende?
Det fortelles at forteller at Jorda ble ikke skapt av Gud, men av en fallen engel, Demiurgen. Demiurgen og 365 andre englelignende vesner går så i gang med å skape mennesket, på en slik måte at det gudommelige i mennesket blir fanget i materien.
Det var Demiurgen som nektet Adam og Eva å spise av kunnskapens og livets tre! Gud selv ville aldri ha gitt et slikt forbud, for hvilken Gud vil nekte “sine barn” kunnskap og evig liv.
Demiurgen framstiller seg selv som den allmektige Gud, og det er denne "falske guden" som de kristne tilber.
Dette er selvfølgelig sterk kost for de kristne og det er vel derfor kirken har gjort alt den kan for å fjerne alle skrifter og spor fra denne trosretninga.
Ja, du har fått med deg mye av det grunnleggende.
Men jeg må påpeke at det var mange Gnostiske retninger, og den du snakker om her er den som oppstod i Judea, som i senere tid har fått navnet Kristen Gnostisime.
Demiurgen var i følge dems mytologi en av de første skapningene skapt fra "Den ene" eller Fylden,
men ble en uperfekt, psykotisk hersker, som utgav seg som den største Guddommen.
Det er denne Guden som mye av Gamle testamentet tar for seg. Da er det kanskje ikke rart at det er så store kontraster mellom "Guden" Jahve og Jesus sin "Himmelske far"?
Jesus tilba nemlig ikke denne Demiurgen Jahve, men "Kilden/Den Ene"
Det er ikke bare Kristne som da tilber Demiurgen som den falske guddom, men også Jødene.
Faktisk så så Gnostikerne på ALLE menneskeskapte gudeskikkelser som Demiurger, siden Fylden/Kilden til alt liv/Den ene ikke kunne begripes av menneske, og ikke kunne tilegnes noe slags atributer eller skikkelse/form.
Alle slags forsøk på det ble derfor sett på som falske bilder og guder funnet opp av mennesker etter menneskenes egne behov.
Noe som også er verdt å få med seg innen Gnostisisme er at alt liv stammer fra "Den ene/Fylden" og derfor inneholder alt liv en "Guddommelig Gnist"
Denne Gnisten kan hver og enkelt komme i kontakt med gjennom Alkymi og selvutvikling, og arbeide seg mot en høyere bevissthet og væren som "Den Ene"
Det Alkymiske 7-stegs prinsippet ble brukt, like som Chakra-systemet, og diverse meditasjonsteknikker.
Og nei..det er absolutt ikke rart at Kirken har gjort alt for å ta knekken på denne bevegelsen.
Men det ironiske er at mye tyder på at Jesus også var av den Gnostiske bevegelsen, som Kirken paradoksalt er basert på..
Antall ord: 448
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 415
Startet: 13 Aug 2010 10:43
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Gnostisisme.

Innlegg av Atmi »

Gnostisisme, den vi kjenne best er vel Alister Crowley (i hvert fall er det ham jeg kjenne mest til, da jeg ikke er særlig utstudert innen gamle, hellige skrifter). Det er ,, vel, jeg bruker hans tarotkort selv og har ikke noe imot det. Men det er også mange som mener at disse tendensene er .. hva kalte de det - djeveldyrkere? Noe sånn?

Nå var det slik at hekser ble brent på bålet - hadde utgangen vært annerledes så hadde vel prestene blitt brent i stede.

Jeg tror ikke at noen trosretning nødvendigvis er bedre enn en annen, og jeg er ikke sikker på at Gnostisisme ville kommet bedre ut en kristendommen, dersom det hadde gått annerledes. Jeg tror det var tiden, menneskene og utviklingen som føre til det, og jeg tror at vi overdriver religionens ansvar, og underdriver menneskenes egetansvar for egen oppførsel. Men det er bare min mening.

Klart at man kan si religion er roten til alt ondt, men hadde vi ikke hatt religion å krangle om så hadde vi fint funnet noe annet. Derom er jeg ikke i tvil. Vi klarer nå å krige om hvem som skal fiske hvor, hvem som skal få styre landet - ja mennesker vil alltid bestemme, alle vil bestemme - og noen ganger er de som bestemmer for glade i makt. Og den bruker de for å få sin vilje.

Vi må jo selvfølgelig ha lov å mene noe om hva som er rett og galt. Men jeg kan ikke få sagt nok ganger hvor viktig jeg syns det er å tenke menneskers ansvar oppi her. Vi her inne, vi er en gjeng som gjerne opplever litt mer enn folk flest. Heller ikke vi lar vår tro lede oss til å skade andre mennesker - hvis noen gjør det tenker vi at det er noe galt med dem. Men de som gjør det, tenker vi at det er troen på livet etter døden som får dem til å handle forkastelig? Vi gjør ikke det.
Antall ord: 336

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Gnostisisme.

Innlegg av Moonstone »

Atmi skrev:Gnostisisme, den vi kjenne best er vel Alister Crowley (i hvert fall er det ham jeg kjenne mest til, da jeg ikke er særlig utstudert innen gamle, hellige skrifter). Det er ,, vel, jeg bruker hans tarotkort selv og har ikke noe imot det. Men det er også mange som mener at disse tendensene er .. hva kalte de det - djeveldyrkere? Noe sånn?
Veeel, nå var vel ikke Alister Crowly egentlig noen ren Gnostiker, men mer okkultist, Alkymiker og en tilhenger av Hermetisme, og et medlem i ordenen The Golden Dawn.
Klart disse ble sett på som "Djeveldyrkere" av Kristenfolket på den tiden, og fikk et slik stempel av Kirkemaktene.
Alle som drev alternativ Religion/Spiritualitet i Europa i det skjulte, ble vel mistenkt som en "Djeveldyrker" fordi de utgjorde en trussel for de Kirkelige maktinstitusjonene.
The Golden Dawn ordenen er absolutt ikkenoe sånt, men en selvutviklingsskole/Mysterieskole basert på det Alkymiske system, Astrologi, Gnostisisme, Kaballah og Hermetisme.
Alle som har litt insikt i de retningene vet at det absolutt ikke har noe med "Djeveldyrkning" å gjøre..men på DEN TIDEN trodde folk det.
Antall ord: 187
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 415
Startet: 13 Aug 2010 10:43
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Gnostisisme.

Innlegg av Atmi »

Ja, jeg sier ikke at det har noe med djeveldyrking å gjøre, men at de ble kalt det. Det er for øvrig fortsatt en del innenfor det alternative som tar avstand fra Crowley. Og han er kanskje ikke den type gnostisisme som du tenker, men han kommer likevel innenfor - akkurat som det er mange sider av andre religioner - :) eks. kristendom. De ekstreme og de som er mindre ekstreme.

Men vi her, vi er nok kanskje mer gnistisster - haha - jeg lar det bare stå, fikk bare ikke til å skrive nå, det krysset seg og ble litt morsomt - ;)
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Gnostisisme.

Innlegg av Moonstone »

Atmi skrev:Ja, jeg sier ikke at det har noe med djeveldyrking å gjøre, men at de ble kalt det. Det er for øvrig fortsatt en del innenfor det alternative som tar avstand fra Crowley. Og han er kanskje ikke den type gnostisisme som du tenker, men han kommer likevel innenfor - akkurat som det er mange sider av andre religioner - :) eks. kristendom. De ekstreme og de som er mindre ekstreme.
Jeg ikke noen tilhenger av Crowly selv, og vet at han kan være tung å svelge for mange innen dagens alternativmiljøer.
Men ideologien i Gnostisisme, Hermetica og Alkymi som han var inspirert av, er ganske vakker og positiv.
At alt er ett, alt stammer fra "Det ene" og all skapelse utvider seg fra dette Ene, og alt skapt har en "guddommelig gnist" i seg, og en "vei hjem til det Ene", enten etter et avsluttet liv eller mens man faktisk lever i den fysiske kroppen. Ønsker man å oppnå denne "oppstigningen" må man gjennom prøvelser og de Alkymiske 7 steg, som egentlig kun er er Vestens utgave av Østens Chakra-system.
Ellers går livet i evig rundgang som i reinkarnasjonsprinsippet, og man må ikke fortjene som etterliv, da det kun er en naturlig syklus.
Ellers tror de all mytologi er kun er billedlige forklaringmodeller av universelle prinsipper og arketypiske krefter, og ikke faktiske historiske hendelser slik som mange Religioner tror.
Systemer som Astrologi og Tarot er et forsøk på å kartlegge krefter som styrer både fysiske bevegelser som beveger planeter likesom menneskets sinn, behov og følelser.
Dette brukes da i selvutvikling, ikke ulikt dagens New-Age/Alternativ-bølge.
Hadde det ikke vært for disse impulsene, som har ligger skjult i århundrer her i Europa, hadde det nok neppe vært noen Alternativ-bølge idag..
Atmi skrev:Men vi her, vi er nok kanskje mer gnistisster - haha - jeg lar det bare stå, fikk bare ikke til å skrive nå, det krysset seg og ble litt morsomt - ;)
:lol: Noe moro må vi vel ha også, i alt alvoret?
Antall ord: 341
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Gnostisisme.

Innlegg av Moonstone »

Her er en kjempefin link til mye av det Gnostiske Biblioteket:
http://jewishchristianlit.com/Texts/nagHam.html
Antall ord: 17
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Gnostisisme.

Innlegg av Moonstone »

Jeg har studert Nag Hammadi biblioteket en stund, og Mysterie-skoler i Europa og Midt-Østen en god stund.
Ved å lese Nag Hammadi skriftene og øvrige Gnostiske skrifter, kommer man fort frem til at Gnostisisme og de Paganistiske Mysteriene faktisk er det samme.

De før-Kristne Mysteriene fra Egypt,Persia,Summeria,Hellas osv inneholder omtrent eksakt de samme grunnsteinene,læren og innvielsessystem som den senere impulsen som er Gnostikerne.
Gnostikerne bakte også tradisjonen tro Hellig Matematikk inn i historiene, ved at navn hadde en tall-kombinasjon som betydde noe helt spesielt, og disse kunne man tyde om man var innviet i de Innerste Mysteriene, og nøkkelen til å tyde disse var holdt hemmelig for utenforstående og de med tilgang til kun de Ytre Mysteriene.
Isesous/Jesus blir for eksempel tallet 888, som igjen har en hemmelig Mystisk betydning.
I andre Mysterier ble Mithras, som var en Persisk Døende-Gud-Myte til tallet 365, som er antall dager i året, og har en Mystisk betydning.
Mange Gnostikere siterte Paganister og Paganist-Mysterier som kilder og inspirasjon til egen lære, og dette er meget viktig med tanke på at Gnostisismen i utgangspunktet er tidlig Kristendom.


Gnostikerne forteller om hvordan Mysterie-læren er lagt opp:

Kropp-element Jord-Fysisk identitet.
Sinnet-element Vann-Psykologisk identitet.
Ånd-element Luft-Åndelig identitet.
Lyskraft-element Ild-Mystisk/Gnostisk identitet.

Elementene var også egne "Himmel-nivåer" så godt som Erkjennelsesnivåer.
Den 5 Himmelen er resultatet av stigen gjennom de 4 Element/Himmler.
Jord,Vann ble kalt "Eidolon" og var Menneskets lavere selv.
Luft,Ild ble kalt "Daimon" og var Menneskets høyere selv.
Målet var å bevege seg gjennom Eidolon og bli en Diamon, et Høyere selv, hvor man til slutt delte Væren og Sinn med Universets Sinn.
Dette ble gjort via Åndelig Alkymi/Menneskelig foredling, gjennom nøye innvielses riter inn i de høyere Mysteriene.
Gnostikerne delte opp Mysteriene sine i 3 etapper når de lærte bort til nye Neofytter/Lærlinger, akuratt som tidligere Mysterieskoler.

1 Bokstavlig.
Lærlinger på dette begynner-nivå ble kalt "Psykisk Kristen", og ble fortalt en rekke historier, en av dem historien om den døende Iesous Christos, som døde for mennesket.
De fikk kun tilgang til de Ytre Mysterier.
Dette nivået ble symbolisert ved å bli døpt gjennom element Vann.

2 Mytisk.
Lærlinger på dette nivået ble kalt "Pnaumatisk Kristen", og ble fortalt at historiene de lærte i steg 1 kun var en allegorisk fortelling, en billedlig fortelling som egentlig betø noe annet.
De fikk tilgang til de Indre Mysterier, og fikk tilgang til den egentlige betydningen av historiene fra steg 1.
Dette nivået ble symbolisert ved å bli døpt gjennom element Luft.

3 Mystisk.
Lærlingene var blitt Mestere, og blitt en "Levende Christos", blitt en Salvet, en Daimon/Høyere selv og ett med det Universell Sinn.
Dette nivået ble symbolisert ved å bli døpt gjennom element Ild.

Som man ser, så stoppet mange ved Første steg, og fikk kun de allegoriske historiene, og gikk tilbake til hverdagen KUN med de ytre mysteriene, som var allegoriske historier, uten å være klar over at de faktisk var allegoriske.

Paulus, som absolutt var en Gnostiker, klagde over de som kalte seg Kristne og som ikke forstod/ville forstå, og ikke gikk videre til steg 2:
"Jeg var ikke istand til å tale til dem som Pnaumatikere, men som til Satirikere, som til de som er uinnvidde i Christos. Ennå jeg forteller dem Hemmeligheten: Christos er DERE!"

For å sitere Origenes i denne saken også:
"Svært mange feil har blitt gjort, fordi den rette metoden til å granske våre Hellige tekster på ikke har blitt oppdaget av de fleste leserne.."

Man kan lett se at "steg 1-Kristne" er grunnen til at den Gnostiske Mysterie-skolen gikk under, og at "bokstavlig-talt-Kristendommen" ble et uheldig resultat av massene som ikke forstod eller ikke gikk videre til Steg 2, som hadde satt dem inn i den egentlige betydningen av historiene de var blitt lært.
Desverre ser det ut til at Kristne den dag idag kun lar seg innvie i Steg 1, via dåp gjennom element Vann, helt uvitende om at det kun var FØRSTE STEG av flere i en Alkymisk prosess, fra en gammel Gnostisk Mysterie-skole fra Antikken..
Antall ord: 732
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Gnostisisme.

Innlegg av Arven »

Dette er jeg visst for trøtt til å få med meg nå, men skal lese det med stor interesse i morgen !
Antall ord: 21
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Gnostisisme.

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:Dette er jeg visst for trøtt til å få med meg nå, men skal lese det med stor interesse i morgen !
Hehe, ja det kan være noe innviklet :coffe2
Uansett, vis dette systemet til de Kristne du kjenner, og fortell dem at de er ment til å videre fra de ytre mysteriene i Steg 1, og over i de indre mysteriene i Steg 2, slik at de blir satt inn i den egentlige betydningen av historiene fra Steg 1.
Hadde alle Steg 1-Kristne gjort dette, hadde mye misforståelser blitt ordnet opp i, og religionskriger forsvunnet...om man er optimist ;)
Antall ord: 102
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Gnostisisme.

Innlegg av Anonymius »

Intresangt det du tar opp om hvordan verden ville sett ut om man endret retningslinjene for den kristne tro. Men jeg ut ifra andre religioner for å trekke noen linjer så kan man se at selv om det er rom for fri tenkning har man alltids en større gruppe mennesker som ikke er klare for å tenke på egenhånd men som må om ikke annet kun klarer å bare følge andres eksempler fra tidligere. Med andre ord vil man alltid ha de fritt-tenkende i minoritet. Så lenge det fins grådighet vil det alltids være noen av de fritt-tenkende som utnytter den større massen til sin fordel. Så verden ville hvert likedan som idag men med andre former for regler.
Sånn som det er i dag er det allerede mye åpenhet i samfunnet så det ville ikke hvert så fjernt fra det vi ser i dag.

Man ser det går igjen, i veldig mye som foretas av gode gjerninger for en motsatt effekt når det er penger og kontroll det er snakk om.

Å religion er det som kanskje er det som er det mest misbrukte igjennom tidene når det er de store filosofiske spørsmålene som tas opp som liv og død å det spilles på folks frykt .
Antall ord: 217
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ming
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 07 Mar 2011 15:57
13
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 2 ganger

- - Gnostisisme.

Innlegg av Ming »

Moonstone skrev: Gnostikerne forteller om hvordan Mysterie-læren er lagt opp:

Kropp-element Jord-Fysisk identitet.
Sinnet-element Vann-Psykologisk identitet.
Ånd-element Luft-Åndelig identitet.
Lyskraft-element Ild-Mystisk/Gnostisk identitet.

Elementene var også egne "Himmel-nivåer" så godt som Erkjennelsesnivåer.
Den 5 Himmelen er resultatet av stigen gjennom de 4 Element/Himmler.
Jord,Vann ble kalt "Eidolon" og var Menneskets lavere selv.
Luft,Ild ble kalt "Daimon" og var Menneskets høyere selv.
Målet var å bevege seg gjennom Eidolon og bli en Diamon, et Høyere selv, hvor man til slutt delte Væren og Sinn med Universets Sinn.
Dette ble gjort via Åndelig Alkymi/Menneskelig foredling, gjennom nøye innvielses riter inn i de høyere Mysteriene.
Gnostikerne delte opp Mysteriene sine i 3 etapper når de lærte bort til nye Neofytter/Lærlinger, akuratt som tidligere Mysterieskoler.

1 Bokstavlig.
Lærlinger på dette begynner-nivå ble kalt "Psykisk Kristen", og ble fortalt en rekke historier, en av dem historien om den døende Iesous Christos, som døde for mennesket.
De fikk kun tilgang til de Ytre Mysterier.
Dette nivået ble symbolisert ved å bli døpt gjennom element Vann.

2 Mytisk.
Lærlinger på dette nivået ble kalt "Pnaumatisk Kristen", og ble fortalt at historiene de lærte i steg 1 kun var en allegorisk fortelling, en billedlig fortelling som egentlig betø noe annet.
De fikk tilgang til de Indre Mysterier, og fikk tilgang til den egentlige betydningen av historiene fra steg 1.
Dette nivået ble symbolisert ved å bli døpt gjennom element Luft.

3 Mystisk.
Lærlingene var blitt Mestere, og blitt en "Levende Christos", blitt en Salvet, en Daimon/Høyere selv og ett med det Universell Sinn.
Dette nivået ble symbolisert ved å bli døpt gjennom element Ild.

Som man ser, så stoppet mange ved Første steg, og fikk kun de allegoriske historiene, og gikk tilbake til hverdagen KUN med de ytre mysteriene, som var allegoriske historier, uten å være klar over at de faktisk var allegoriske.

Paulus, som absolutt var en Gnostiker, klagde over de som kalte seg Kristne og som ikke forstod/ville forstå, og ikke gikk videre til steg 2:
"Jeg var ikke istand til å tale til dem som Pnaumatikere, men som til Satirikere, som til de som er uinnvidde i Christos. Ennå jeg forteller dem Hemmeligheten: Christos er DERE!"

For å sitere Origenes i denne saken også:
"Svært mange feil har blitt gjort, fordi den rette metoden til å granske våre Hellige tekster på ikke har blitt oppdaget av de fleste leserne.."

Man kan lett se at "steg 1-Kristne" er grunnen til at den Gnostiske Mysterie-skolen gikk under, og at "bokstavlig-talt-Kristendommen" ble et uheldig resultat av massene som ikke forstod eller ikke gikk videre til Steg 2, som hadde satt dem inn i den egentlige betydningen av historiene de var blitt lært.
Desverre ser det ut til at Kristne den dag idag kun lar seg innvie i Steg 1, via dåp gjennom element Vann, helt uvitende om at det kun var FØRSTE STEG av flere i en Alkymisk prosess, fra en gammel Gnostisk Mysterie-skole fra Antikken..

Så spennende! Jeg har lest litt om gnostisisme og de gnostiske evangelier før (bl.a. Johannes' hemmelige bok), men dette visste jeg ikke. Skal så absolutt videreformidles til mulig interesserte. :)
Antall ord: 567

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Gnostisisme.

Innlegg av Moonstone »

Ming skrev:Så spennende! Jeg har lest litt om gnostisisme og de gnostiske evangelier før (bl.a. Johannes' hemmelige bok), men dette visste jeg ikke. Skal så absolutt videreformidles til mulig interesserte. :)
Det må du absolutt gjøre, sånn at vi slipper mer misforståelser fra Steg 1-Kristne som kun tror på de allegoriske historiene.

Om du er intressert i å forstå Gnostisismen, og dens utvikling til den Kristendom vi har idag, hvor alle stopper på Steg 1, så er dette bøker du absolutt bør lese:

Gnostiske verker:
"Pistis Sophia"
"The Nag Hammadi scriptures" (Inneholder ALLE som er funnet, untatt Pistis Sophia)

Bøker om Gnostisisme:
"The Laughing Jesus"
"Jesusmysteriene"
"The Pagan Christ"
"Christ in Egypt"
"The Gospels and the Zodiac"

Sjekk også ut Stoisisme, Platonisme og Neo-Platonisme.
Spesielt Stoisisme, som blir beregnet som Gnosisismens far..
Antall ord: 141
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Gnostisisme.

Innlegg av Moonstone »

Forfatteren av "The Pagan Christ" prater om hans forskning her:

IqlSuvAAjkM
Antall ord: 11
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Gnostisisme.

Innlegg av Moonstone »

Klipp hentet fra den nye dokumentaren om Kristendommens opprinnelse: "Caesars Messiah"

[youtube]oR02ciandvg&feature=player_embedded[/youtube]
Antall ord: 17
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2809
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1496 ganger
Blitt takket: 1119 ganger
Kjønn:

Re: Gnostisisme.

Innlegg av Terra »

Kom over disse i dag og poster dem derfor i tråden her ;)

Hva er Ecclesia Gnostica Norvegia?

UENIGHETENS FELLESSKAP | 12/03/2018

Visste du at det finnes gnostikere i Norge? Her kan du lære mer om ett av de gnostiske samfunnene i det tjueførste århundret: Ecclesia Gnostica Norvegia.
Av Hans Olav Arnesen, Kai Erik Westergaard og Oda Aksetøy

Mange tenker på gnostisismen som noe som hører historien til. I likhet med flere andre utdødde religioner har imidlertid gnostisismen gjenoppstått i moderne tid.

Her i Norge har vi for eksempel Ecclesia Gnostica Norvegia, som ble stiftet av den anerkjente maleren Jan Valentin Sæther. Tidligere i år gikk Sæther bort, men Ecclesia Gnostica Norvegia lever videre som en del av hans arv.

Før sin bortgang gjorde Sæther flere opptak i forbindelse med Uenighetens fellesskap-prosjektet. I videoen nedenfor kan du høre Sæther fortelle om Ecclesia Gnostica Norvegia.

URiImtag6SQ

LINK : https://religioner.no/hva-mener-vi/ecclesia-gnostica-norvegia/

C2Flu7DUYgM


Ecclesia Gnostica

[youtube]https://www.youtube.com/@ecclesiagnostica7925[/youtube]

ockwMVE7PgM
What is Gnosticism?

Iuvk2bLCzwM
What Did Gnostic Christians Believe?

Jeg har desverre ikke funnet noe mer om dem i Norge enn dette:
LINK : https://www.facebook.com/EcclesiaGnosticaNorvegia/

LINK : http://www.gnosis.org/readlist.htm
Antall ord: 215
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links