Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHvorfor tillater Gud ondskap?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av ludoburgero »

Når krysser man grensen for sin egen frie vilje?
Er tvangstanker et produkt av egen fri vilje?
Hva med stemmene inni hodet til Lars på psykiatrisk?

Kan man skylde alt på å være under tvang?

Hvis Gud ikke kan kontrollere fri vilje, som du sier, hva da med at man blir tvunget til noe mens det man blir tvunget til er bestemt utifra fri vilje til et annet menneske? Hva om denne personen også er rammet av tvangstanker og mener at en stemme inne i hodet hans (eventuelt Guds røst, om du vil) ber ham om å gi deg disse kommandoene?

Og sist, men ikke minst - hvis fri vilje faktisk eksisterer;
eksisterer da også noe som IKKE er fri vilje? Hva separerer disse væremåter fra hverandre?
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Moonstone »

Noe som også er intressant i denne saken er at trådstarter er veldig klar i "oss kristne" og "dere ateister", og tendensene til å belære "oss" om en "sannhet".

Dette går igjen veldig hos predikanter, og jeg synes dette er et veldig snevert syn på folk og på verden.
Alt blir så svart/hvitt.
Enten er man Kristen(Frelst,har funnet den ENESTE riktige veien/formelen), ellers så er man ateist(syndig,ikke verdig,på villspor, må vises vei)
Og dette svart/hvitt synet tar de også med seg til flere ting som "ondt/godt" dualismen, som KUN eksisterer som et konsept i menneskets mentale overbevisning.

Men er en Buddist en ateist, bare fordi han ikke tilber noen bestemt gud?
Er en New Ager en ateist bare fordi hun ikke tilber noen gud, men anser energi som universets skapende kraft?
Er en Muslim ateist om han tilber Allah, som forresten også er Javhe, den samme gud som Jøder/Kristne tilber, men på en anen måte?

Det er ikke sånn at det er enten eller. Man er ikke automatisk ateist om en er uenig i Kristendommen.
Og de Kristne har ikke funnet noen "perfekt formel" som bare DE har, på å leve et godt og rikt liv. Det er bare EN av mange subjektive "sannheter" og religiøse systemer, laget av mennesker.
Og mange av oss er dritt lei av måten mange Kristne behandler og ser på oss andre "ateister", som dere kaller oss, på..
Antall ord: 249
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Hvis denne guden din elsker meg så høyt som du påstår så burde han kanskje gjort det klart en gang for alle hvor landet ligger i stedet for å la sitt ord gå igjennom skribenter på et nettforum?
Hva med å respektere en annen manns Gud og tro KIMBARA?

Det er ikke deg gitt den oppgave og undergrave en persons tro på "hans" Gud, og flirete slenge fra deg at GUD bare er en fantasifigur..

Gude-troen har ALLTID vært tilstede så lenge det har vært mennesker på jorden.

OG dette forumet er vel paranormal.no vel? Eller er jeg kommet til Skepsis.no??
Diskusjoner om religion skal og bør ta mye tid. Hvis man ikke er villig eller har ork til å bevege seg inn i en bør man la vær

Skal du skilte ut de som ikke er kapabel til å møte deg til en skriftelig konversasjon?
Antall ord: 154
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Gjest »

Det finnes ca 2 milliarder mennesker som er kristne eller følger jesus i denne verden.

Det finnes over 6 milliarder mennesker på denne planeten.
det betyr at 2/3 av verden befolkning skal brenne i helvete til evig tid.

Er no ivertfall der det er mest folk da for å se det positive i det. :666
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

Til Kimbara.... (og resten)
Jeg gidder ikke å kommentere alt i dette innlegget! Du gjentar deg selv igjen og igjen, og forstår ikke poengene med argumentene mine. Om dette er fordi du ikke ønsker å forstå, vet jeg ikke, men jeg årsker ikke å gjenta meg selv når du ikke har noen ønsker om å skjønne! Hvis samme spørsmåler går igjen nå, tar jeg det som om dere prøver å teste meg, og da er dette en unødvendid debatt!

Etter mitt syn har det ingen rellevans at noen ikke føler det er plausibelt at Gud ikke eksisterer. Hvis du er ute etter sanheten og virkelig vil bli kjent med Gud skal han vise seg for deg! Men Gud kjenner allerede ditt hjerte, og vet at selvom han viser seg for deg på en eller annen måte er det til ingen nytte. Du vil ikke vende om uansett, og dette er han fult klar over.
Hvis jeg leder deg til bevis vil du mest sansynlig lukke øyne og fortrenge det! Det er en bok som heter: "You can lead an Atheist to evidence, but you cant make him think!".
Jesus visste hvem folket som ikke ville tro uansett var, og var fult klar over at de bare var ute etter å teste han!

At du ikke vil tro på Kent Hovind omså det sto om livet ditt, sier jo hvor mye du ikke ønsker å tro på Gud. Jeg utfordrer deg til å ta 2 timer av din tid til å se gjennom et av foredragene hans. Du trenger ikke å tro på det, men du vil iallefall forstå hvorfor jeg er så sikker på at Gud eksisterer.
Men vi vet jo alle at dette ikke kommer til å skje, fordi dere har ikke løst å bli minnet på at der er en mulighet for Guds eksistens.
(Føler du deg dømt nå? Jeg prater generelt til alle atheister!)
En annen kommentar var hvorfor vi kristne kaller dere for atheister! Dette er et navn, på samme måte som dere kaller oss Kristne! Hvis noen blir såret for at jeg kaller dere atheister så vennligst si ifra så skal jeg slutte å bruke utrykket.

Du og jeg har to forskjellige begreper på hva å dømme er! Jeg dømmer deg ikke, men minner deg på realiteten! Å dømme har en konsekvens, slik som ignorering, utestengning osv! Det jeg gjør er å minne på hva som er rett og galt. Jeg leser rett og slett låven til deg! Politiet kan fortelle deg hva som er ulovlig, men de dømmer deg ikke! Og du bruker urellevante argumenter for å motsi meg:
Kimbara skrev:Så å skremme folk til å tro man kommer til helvete for å være homofil er bra?
En elev spørr en brannmann: "Hva skjer om jeg er homofil og går inn i et brennende hus?"
Brannmann: "Da dør du!"
Elev: "Så du liker ikke homofile? Nå dømmer du meg!"

Det ville vært logisk for brannmannen å si ifra når det er fare på ferde. På samme måte prøver jeg bare å si ifra!

En summering av de fleste argumentene dine tilsier til et spørsmål: "Hvorfor trenger det å være rettferdighet, ondskap og godhet? Hvorfor har Gud skapt disse tingene, og hvorfor følger han de når han bare kan endre på de?" eller "hvorfor er å stjele, drepe, lyve osv ondskap?".
Jeg skjønner det kan være vanskelig for deg å forstå slike begreper når du ikke tror at det finnes noen mening, moral, ondskap, godhet osv! I din verdensoppfatning er vi alle ville dyr som ikke er verd mere enn en stein, og vi kan gjøre alt vi vil!
Dette er en farlig verdensoppfatning som jeg tror både du, Hitler og en god del mennesker i verden deler. Så hvis man skal ta din verdensoppfatning til det ekstreme, så hvorfor er det galt å drepe jøder? Hvis det ikke finnes noen objektive/konkrete moraler, da finnes det vel ingen?

Ingen Gud = Ingen regler! JIPPI!!!




Jeg leste ett bra spørsmål her et sted... ja: "Hva er forskjell på fri vilje og ikke-fri vilje?"
Svar: Å ha fri vilje resulterer i at du har en egen tenkende hjerne som kan kalkulere hvilken valg man burde ta på eget grunnlag og er uavhengig av en tredjepart!
Å ikke ha en fri vilje resulterer i en som ikke kan ta uavhengige valg på egen hånd!
En robot kan ta et uavhengig valg, men en robot er ikke tenkende!
Et dyr kan ta et valg, men et dyr har ikke en ånd og en rellevant selvbevisthet!
Et menneske er selvbevist og kan ta et valg uavhengig av andre parter!



Håper ikke du føler deg dømt, fornermet eller truet av meg, Kimbara =)
Fordi jeg er jo tross alt bare en domm kristen :mozilla_wink:
Antall ord: 814
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

HappeTittenTooYouNow skrev:Hva med å respektere en annen manns Gud og tro KIMBARA?

Det er ikke deg gitt den oppgave og undergrave en persons tro på "hans" Gud, og flirete slenge fra deg at GUD bare er en fantasifigur..
No hard feelings på min side iallefall! ;)
Tror nok han respekterer mitt syn, men liker ikke hva budskapet er!
Prana skrev:Det finnes ca 2 milliarder mennesker som er kristne eller følger jesus i denne verden.

Det finnes over 6 milliarder mennesker på denne planeten.
det betyr at 2/3 av verden befolkning skal brenne i helvete til evig tid.

Er no ivertfall der det er mest folk da for å se det positive i det. :666
Tror ikke det er noen sammenkomster, fester, gruppemøter eller kaffebarer i helvette for å være helt ærlig! Er nok ganske ensomt! ;)
Sist redigert av zungam på 26 Mai 2009 01:23, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

Og en ting til! Jeg trenger bare å vite litt for å finne Gud. Jeg trenger ikke å vite 100% av alt slik som du sier.
Hvis du sier: "Det er ingen diamanter i Norge!". Alt jeg trenger å gjøre er å løfte opp en stein og finne EN diamant, så har jeg bevist dens eksistens i Norge!
Hvis du ønsker å bevise at det IKKE finnes noen diamanter i Norge, er du nødt til å leite under hver stein, under hvert træ, inni hvert hus osv. for å bli 100% på at det ikke eksisterer noen diamanter i Norge!
Nå er jeg dermed så heldig at jeg allerede har funnet EN diamant!(i overført betydning!)
Antall ord: 112
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

Moonstone skrev:Dette går igjen veldig hos predikanter, og jeg synes dette er et veldig snevert syn på folk og på verden.
Alt blir så svart/hvitt.
Det meste er svart/hvitt! Noen ting er ikke subjektiv! De fleste ting er objektive! Og med det legges det til at ALLE kan ikke ha rett! Elten er drap galt, eller så er det ikke! Elten eksisterer Gud, eller så gjør han det ikke! Elten er der et helvette eller så er det ikke! Skjønner du hvor jeg går?
Det er dermed ikke sagt at man ikke skal ha et åpent sinn og vurdere ting for det de er!
Antall ord: 111
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Kimbara »

zungam skrev:Til Kimbara.... (og resten)
Jeg gidder ikke å kommentere alt i dette innlegget! Du gjentar deg selv igjen og igjen, og forstår ikke poengene med argumentene mine. Om dette er fordi du ikke ønsker å forstå, vet jeg ikke, men jeg årsker ikke å gjenta meg selv når du ikke har noen ønsker om å skjønne! Hvis samme spørsmåler går igjen nå, tar jeg det som om dere prøver å teste meg, og da er dette en unødvendid debatt!
Tro meg; jeg har hørt argumentene dine utallige ganger før fra andre kristne ;) Beklager hvis jeg gjentar meg selv - det kan noen ganger gå litt i surr. Følelsen av i ikke bli forstått er nok gjensidig på en del områder.
Etter mitt syn har det ingen rellevans at noen ikke føler det er plausibelt at Gud ikke eksisterer. Hvis du er ute etter sanheten og virkelig vil bli kjent med Gud skal han vise seg for deg! Men Gud kjenner allerede ditt hjerte, og vet at selvom han viser seg for deg på en eller annen måte er det til ingen nytte. Du vil ikke vende om uansett, og dette er han fult klar over.
Vel, da fatter jeg ikke hvorfor denne guden, når han vet at jeg krever vitenskapelig empiri for å ta noe som "sannhet", ikke sørger for å vise seg på en slik måte at det ikke levner tvil om at han eksisterer. Hvis hans høyeste ønske er at jeg skal gi meg hen til ham så bør han sørge for at jeg skjønner at han eksisterer.
Hvis det krever at jeg legger min fornuft og logikk til side til fordel for å omfavne en -tro-, da har han ikke skjønt noe som helst.
Hvis jeg leder deg til bevis vil du mest sansynlig lukke øyne og fortrenge det! Det er en bok som heter: "You can lead an Atheist to evidence, but you cant make him think!".
Jesus visste hvem folket som ikke ville tro uansett var, og var fult klar over at de bare var ute etter å teste han!
Ok, jeg har tidligere oppfordret deg til å vise meg bevisene dine slik at jeg kan evaluere dem. Om jeg møter dine argumenter med bedre argumenter så kan du ikke kalle det for å "lukke øynene og fortrenge det" - du må sørge for å komme med bedre argumenter. Du har ikke "vunnet" bare fordi du overbeviser deg selv om at du har det ;)

Ang. boken du nevner så er den et strålende bevis på at kristne ofte er mer opptatt av å gjøre narr av sine "motstandere" enn å argumentere saklig. Det er slik f.eks. kreasjonister baserer seg på.
At du ikke vil tro på Kent Hovind omså det sto om livet ditt, sier jo hvor mye du ikke ønsker å tro på Gud.
Hehe, nei. Det sier litt om hvor lite troverdig Hovind er.
Jeg utfordrer deg til å ta 2 timer av din tid til å se gjennom et av foredragene hans. Du trenger ikke å tro på det, men du vil iallefall forstå hvorfor jeg er så sikker på at Gud eksisterer.
Jeg har brukt mye tid på argumentasjonen til Kent Hovind, og den består av følgende:

*Latterliggjøring av skikkelige vitenskapsmenn
og
*Pseudovitenskap

Jeg er ikke imponert, for å si det mildt. "Teorien" om at havene oppstod pga. at jorden var omgitt av en hul iskule som smeltet tok kaka :D
Men vi vet jo alle at dette ikke kommer til å skje, fordi dere har ikke løst å bli minnet på at der er en mulighet for Guds eksistens.
Da har du ikke lest det jeg skriver. Jeg har ikke fornektet muligheten for Guds eksistens, men jeg finner ikke noe som tyder på at dette er tilfelle. Påstander om Gud møter man nesten hver dag, så det er ikke noe jeg er redd for. Jeg liker ikke måten dette gjøres på, men redd er jeg overhodet ikke ;)
(Føler du deg dømt nå? Jeg prater generelt til alle atheister!)
Problemet er at mange av dere kristne heller liker å spore av ved å peke på hvor "redde" vi liksom er for at Gud kanskje eksisterer, fremfor å argumentere skikkelig.
En annen kommentar var hvorfor vi kristne kaller dere for atheister! Dette er et navn, på samme måte som dere kaller oss Kristne! Hvis noen blir såret for at jeg kaller dere atheister så vennligst si ifra så skal jeg slutte å bruke utrykket.
Nå var vel problemet der at du så ut til å kalle alle som ikke er kristne for ateister.
"Ateist" betyr det motsatte av "teist" om det er noen som lurer.
Du og jeg har to forskjellige begreper på hva å dømme er! Jeg dømmer deg ikke, men minner deg på realiteten!
Her må jeg arrestere deg (tok du'n?). Du skriver at du "minner om realiteten" - det kan du rett og slett ikke vite. Hadde du kommet med argumenter som viser at det du snakker om faktisk ER en realitet så hadde saken vært annerledes, men du går bare ut fra at du har rett og at vi andre bare må si oss enig med deg. Slik fungerer ikke realiteten.
Å dømme har en konsekvens, slik som ignorering, utestengning osv! Det jeg gjør er å minne på hva som er rett og galt.
Du bedriver forhåndsdømming. Du går ut ifra at jeg og alle andre er "onde", og er ganske påståelig i forbindelse med dette. Det syns jeg er et ganske forkastelig menneskesyn for å være helt ærlig.
Jeg leser rett og slett låven til deg! Politiet kan fortelle deg hva som er ulovlig, men de dømmer deg ikke!
Men politiet kaller meg ikke forbryter bare sånn uten videre, gjør de vel?
Og du bruker urellevante argumenter for å motsi meg:
Kimbara skrev:Så å skremme folk til å tro man kommer til helvete for å være homofil er bra?
En elev spørr en brannmann: "Hva skjer om jeg er homofil og går inn i et brennende hus?"
Brannmann: "Da dør du!"
Elev: "Så du liker ikke homofile? Nå dømmer du meg!"

Det ville vært logisk for brannmannen å si ifra når det er fare på ferde. På samme måte prøver jeg bare å si ifra!
Med et slik eksempel ville jeg vært litt forsiktig med å kalle noe for irrelevant hvis jeg var deg.
Vi vet ikke om det finnes et helvete, men likevel bruker mange kristne dette begrepet til å skremme mennesker fra å følge sin menneskelige natur. Det er enorm forskjell på å gjøre dette og å forklare hva som skjer om man går inn i et brennende hus.
Et brennende hus (som vi VET eksisterer) er egnet til å skade eller drepe hvem som helst som går inn der - ikke bare homofile. Det å si "hva hender om en homofil person går inn i et brennende hus" er totalt irrelevant i den sammenhengen det presenteres i.
En summering av de fleste argumentene dine tilsier til et spørsmål: "Hvorfor trenger det å være rettferdighet, ondskap og godhet? Hvorfor har Gud skapt disse tingene, og hvorfor følger han de når han bare kan endre på de?" eller "hvorfor er å stjele, drepe, lyve osv ondskap?".
Nei, det er overhodet ikke det jeg spør om, men det er greit at du svarer på det.
Jeg skjønner det kan være vanskelig for deg å forstå slike begreper når du ikke tror at det finnes noen mening, moral, ondskap, godhet osv! I din verdensoppfatning er vi alle ville dyr som ikke er verd mere enn en stein, og vi kan gjøre alt vi vil!
Jeg har aldri nektet for at det ikke finnes mening, moral, "ondskap" og "godhet", men jeg ber deg forstå at dette er snakk om menneskeskapte prinsipper som er under stadig forandring.
Vi er dyr, og er ikke verdt en dritt (beklager språkbruken) i bunn og grunn. Men siden vi er mennesker og har følelser har vi laget oss forestillinger om hva som er verdi. Vi verdsetter menneskerasen høyt fordi vi ER mennesker (dette gjenspeiles i religionen; "Gud skapte oss i sitt bilde" - vi er overlegne andre dyr).
Dette er en farlig verdensoppfatning som jeg tror både du, Hitler og en god del mennesker i verden deler. Så hvis man skal ta din verdensoppfatning til det ekstreme, så hvorfor er det galt å drepe jøder? Hvis det ikke finnes noen objektive/konkrete moraler, da finnes det vel ingen?
Da har du misforstått totalt er jeg redd. Tror du virkelig at ateister eller mennesker med andre religioner ikke er i stand til å forstå prinsipper som menneskeverd og etikk?
Det at det ikke eksisterer noen form for objektiv moral betyr ikke at moral ikke er viktig når man skal føre et fungerende samfunn. Din gud er i så henseende totalt overflødig.
Ingen Gud = Ingen regler! JIPPI!!!
Nå glemmer du vel at det finnes mennesker, og at vi er nødt til å ta hensyn for å få samfunnet til å fungere?
Jeg leste ett bra spørsmål her et sted... ja: "Hva er forskjell på fri vilje og ikke-fri vilje?"
Svar: Å ha fri vilje resulterer i at du har en egen tenkende hjerne som kan kalkulere hvilken valg man burde ta på eget grunnlag og er uavhengig av en tredjepart!
Å ikke ha en fri vilje resulterer i en som ikke kan ta uavhengige valg på egen hånd!
En robot kan ta et uavhengig valg, men en robot er ikke tenkende!
Et dyr kan ta et valg, men et dyr har ikke en ånd og en rellevant selvbevisthet!
Et menneske er selvbevist og kan ta et valg uavhengig av andre parter!
Menneskerasen har utviklet evnen til avansert abstrakt tenking (noe som bla.a. har ført til religion). Foreløpig mener man at mennesket er det eneste dyret med denne egenskapen, men andre dyreraser utfordrer denne påstanden jo mer vi lærer om dem.

Jeg vil anbefale deg å lese psykologi, slik at du forstår hvordan forskjellige mentale prosesser kan føre til overtro om nettopp hvorfor vi har disse mentale prosessene.
Håper ikke du føler deg dømt, fornermet eller truet av meg, Kimbara =)
Fordi jeg er jo tross alt bare en domm kristen :mozilla_wink:
Jeg ser retorikken din der.
Jeg føler meg ikke personlig dømt, fornærmet eller truet av deg, men jeg velger likevel å peke på at du oppfører deg slik all den tid du kaller alle mennesker for "onde", og samtidig klamrer deg til at du sitter på den eneste "sannheten".
Og en ting til! Jeg trenger bare å vite litt for å finne Gud. Jeg trenger ikke å vite 100% av alt slik som du sier.
Det er mulig du har så lave krav til hva som kan kalles sannhet at 0.1% er nok for deg, men skal du diktere overfor andre hva som er "sannhet" så må du også evne å vise at det faktisk ER sannhet.
Hvis du sier: "Det er ingen diamanter i Norge!". Alt jeg trenger å gjøre er å løfte opp en stein og finne EN diamant, så har jeg bevist dens eksistens i Norge!
Helt riktig. Men dette dreier seg om en litt annen situasjon. Her påstår du at Gud eksisterer, og at han dømmer folk. Du har ikke vist meg at Gud faktisk eksisterer.
Det å kunne vise frem en diamant er et uslåelig bevis, siden man faktisk kan undersøke den fysisk og konkludere med at ja, dette er en diamant.
Hvis du ønsker å bevise at det IKKE finnes noen diamanter i Norge, er du nødt til å leite under hver stein, under hvert træ, inni hvert hus osv. for å bli 100% på at det ikke eksisterer noen diamanter i Norge!
Men så har jeg heller ikke påstått at Gud ikke eksisterer, jeg har påpekt at det er lite sannsynlig. Det er dog vanskelig å føre en diskusjon rundt det når du ikke ønsker å komme med de argumentene du mener viser at Gud eksisterer. Husk at det er DU som først fremmet en påstand her, og at det derfor er deg bevisbyrden ligger hos.
Nå er jeg dermed så heldig at jeg allerede har funnet EN diamant!(i overført betydning!)
Beklageligvis har du ennå ikke vist oss denne diamanten - kun påstått at du har den.

Men du - jeg venter fremdeles på de argumentene som skal bevise Guds eksistens ;)
Antall ord: 2111
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Borte.. »

Ja....jeg venter jeg også! Hvis oss denne fantastiske guden din da?
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Konto avsluttet »

Jippi, enda en nyfrelst en, halleluhja :mozilla_laughing:
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Gjest »

zungam skrev:
HappeTittenTooYouNow skrev:Hva med å respektere en annen manns Gud og tro KIMBARA?

Det er ikke deg gitt den oppgave og undergrave en persons tro på "hans" Gud, og flirete slenge fra deg at GUD bare er en fantasifigur..
No hard feelings på min side iallefall! ;)
Tror nok han respekterer mitt syn, men liker ikke hva budskapet er!
Prana skrev:Det finnes ca 2 milliarder mennesker som er kristne eller følger jesus i denne verden.

Det finnes over 6 milliarder mennesker på denne planeten.
det betyr at 2/3 av verden befolkning skal brenne i helvete til evig tid.

Er no ivertfall der det er mest folk da for å se det positive i det. :666
Tror ikke det er noen sammenkomster, fester, gruppemøter eller kaffebarer i helvette for å være helt ærlig! Er nok ganske ensomt! ;)

Eg har høyrt frå kristne at Gud sitt høyeste ønske er at alle skal komme til himmelen, han sørger når nokon går fortapt. Så det eg ville frem til er at den Guden din taper så det synger etter, han sitter for det meste å sørger.
Antall ord: 189

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Moonstone »

zungam skrev:
Moonstone skrev:Dette går igjen veldig hos predikanter, og jeg synes dette er et veldig snevert syn på folk og på verden.
Alt blir så svart/hvitt.
Det meste er svart/hvitt! Noen ting er ikke subjektiv! De fleste ting er objektive! Og med det legges det til at ALLE kan ikke ha rett! Elten er drap galt, eller så er det ikke! Elten eksisterer Gud, eller så gjør han det ikke! Elten er der et helvette eller så er det ikke! Skjønner du hvor jeg går?
Det er dermed ikke sagt at man ikke skal ha et åpent sinn og vurdere ting for det de er!
Nei, det meste er IKKE svart/hvitt, og det meste av menneskelig observasjon, erfaring og tolkninger av hendelser er MEGET subjektivt, og blir LETT farget av enkeltindividers overbevisninger/Verdensbilde.

Det du sier om drap for eksempel, synes jeg er naivt.
Om man begår æresdrap eller selvmordsbombing i Afganistan, blir ikke dette sett på som "galt" i det hele tatt, heller det motsatte.
Så spørsmålet blir ikke da HVA EN GJØR, men HVOR EN GJØR DET.
Disse etiske spørsmålene eksisterte IKKE i naturen fra før av, men skapt av mennesker over tid i samfunn i stadig forrandring.

Begrepet "Ondskap" her, er ikke nødvendigvis ondskap i for eksempel Tibet.
Det er utrolig hvor stor forskjell dette har fra kultur til kultur.
For Buddister er det nemlig sett på som "bra" å dumpe et lik ute i naturen når mennesker dør, for resirkulering av naturen.
Hadde dette blitt sett på som "bra" her? Neppe..vedkommende hadde nok blitt bura inne.

Det er faktisk sånn at disse overbevisningene og verdiene i vårt samfunn er i STADIG forrandring, og dette er meget viktig, ellers ingen Sosial/Mental-Evolusjon, og slikt hadde ikke skapt mangfold og forrandring, som er to av livets grunnleggende prinsipper.

Og ikke kom her og tro at alle som sier imot deg her er ateister, bare fordi vi ikke tilber Guden Jahve. Det finnes nok av andre Guder å velge imellom. Ikke alle har behov for å tilbe en gud en gang, men tar sitt liv i egne hender, og lever fint i tråd med menneskerettighetene og er harmoniske vesner selvom.

Ikke tro dere har patent på sannheten, for dette støter flere og flere folk FRA dere, isteden for MOT dere.
"Sannheten" deres er subjektiv, laget av mennesker, gått i arv fra generasjoner, ganske lenge.
Men det betyr ikke at "sannheten" deres faktisk ER sann for det.
Og for å være helt ærlig, så er jeg dritt lei den.

Moon.
Antall ord: 444
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bifrost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 15 Des 2008 14:32
15
Kjønn (valgfri): Pike
Lokalisering: Månen

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Bifrost »

Sannhet finner man i seg selv..... søke dypt..... en kan forsøke å erstatte det med religion.... eller en interesse...... reise hele verden for å finne seg selv..... men hele tiden kan man finne sannhet i speilet..... for du er den du er...... og slik du opplever verden rundt deg er din virkelighet....... men den stopper ikke der! Den er uendelig og fin......
Sva marga!
Antall ord: 64
"I can't go on like this - losing a billion dollars a minute! I'll be broke in 600 years!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Moonstone »

Bifrost skrev:Sva marga!
"Din vei" til deg også ;)
Antall ord: 9
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links