Jeg beveger meg kanskje litt ut på ukjent terreng nå, men det er en ting jeg har tenkt litt på de siste dagene angående psykriatri og det åndelige..
Med det mener jeg at det er så mange som blir innlagt og medisinert pga at de påstår de har kontakt med døde, at de har "evner" som ikke mange andre har.
Har hørt om flere eksempler i henhold til dette med innleggelse og åndelig kontakt.
Men hva om de faktisk har kontakt med avdøde??
Hva om det hadde vært bedre at de fikk drive med selvutvikling og få kontroll over sine "evner". Istedenfor å bli neddopet og får en psykolog som forteller de hva de hva som er riktig og hva som er galt å tro på og hva de har "lov" å se og ikke se.
Hadde vært morro å høre hva dere andre mener og tenker om denne saken..
Det ble kanskje litt rotete skrevet, men jeg håper dere forstår tankegangen...
Håper jeg også la det under riktig emne. hvis ikke får mod bare flytte innlegget dit det passer bedre...
Fakta, teori & skepsis ⇒ Psykriatri...
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Mai 2005 22:22
- 19
- Blitt takket: 2 ganger
Re: Psykriatri...
Så lenge en slik type kontakt ikke gjør at personen får en virkelighetsoppfatning som objektivt sett er uheldig for personen selv og/eller de rundt, tror jeg det å bli vurdert av en psykolog ofte kan virke mot sin hensikt.
Om denne påståtte kontakten med avdøde går over stokk og stein, at personen har stor tillit til de svarene personen måtte få, og at disse svarene er av en såpass alvorlig art at de endrer personens handlemønster og/eller forårsaker frykt el. så mener jeg at denne kommunikasjonen er et problem og at personen burde få hjelp av en psykolog. Da må en uansett innse at dette er et problem og være innstilt på å være samarbeidsvillig.
Om denne påståtte kontakten med avdøde går over stokk og stein, at personen har stor tillit til de svarene personen måtte få, og at disse svarene er av en såpass alvorlig art at de endrer personens handlemønster og/eller forårsaker frykt el. så mener jeg at denne kommunikasjonen er et problem og at personen burde få hjelp av en psykolog. Da må en uansett innse at dette er et problem og være innstilt på å være samarbeidsvillig.
Antall ord: 127
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Jeg tror for få av de "synske" får en utredelse dessverre.
Antall ord: 12
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 21 Sep 2008 23:00
- 16
- Har takket: 2 ganger
- Blitt takket: 6 ganger
Godt poeng. som et institutt der personer som har fått sine evner i ubalanse kan få støtte og hjelp for å komme på rett kjøl, det er jo en super idé. Finnes det noe lignende? Et problem blir vel kanskje å få staten til å støtte noe sånt =/eile-joha skrev:Hva om det hadde vært bedre at de fikk drive med selvutvikling og få kontroll over sine "evner"...
Men jeg må si meg enig i Paraunormal også; Hvis en person er til fare for seg selv eller andre, så må jo denne personen overvåkes og bli passet på, på en eller annen måte, så da kommer menn med hvite frakker inn i bildet, men tenk så mye det ville betydd for en slik person å få være på dette instituttet, la oss si, 2 ganger i uken. kanskje personen ville fått evnene i balanse igjen, og bli friskmeldt.
Antall ord: 155
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
i slike tilfeller, bør faktisk psykologen ha en bakgrunn fra det paranormale området, - dvs også ha egne erfaringer, slik at vedkommende kan kjenne igjen hva "pasienten" forteller, slik at h*n faktisk KAN vurdere om det er en mental forstyrrelse, eller et ekte paranormalt fenomen.
Mentale forstyrrelser kjenner vi til, det er heller ikke ukjent at de som i utgangspunktet har en mental forstyrrelse også ofte kan være mer åpen for paranormale "forstyrrelser" , i den forstand at noen på andre siden utnytter vedkommende....
Paranormale ( parapsykologiske ) opplevelser er noe som skjer ved siden av det normale / normal-psykologiske, uten å være en mental lidelse - for de fleste.
På samme måte som mange psykologer og leger uten egenerfaring med det paranormale gir diagnoser ut ifra deres kunnskap, vil og mennesker som reagerer på andre menneskers utstråling / aura bli diagnostisert som hypokonder.
Rett og slett fordi en empat ( betegnelsen på slik oppfattelsesevne ) tar inn andre mennekers plager, og merker symptomene på seg selv.
Dersom empaten IKKE vet at h*n er en empat, vil ikke vedkommende kunne skille egne følelser fra andres - nettopp fordi plagen i naboens kne påvirker og gir smerter i ens eget.
Når så empat'en går til lege pågrunn av plagene h*n opplever, vil selvfølgelig legen ikke finne noe feil, og heller ingen årsak til at vedkommende plages.
Når dette så skjer med empaten flere ganger, fordi andre mennesker i nærheten også påvirker, vil legen etterhvert tro på at dette er hypokonderi, nettopp fordi plagene ikke kan verifiseres av legen.
Det vil så gjerne medføre at pasienten sendes til psykolog for utredning, hvor heller ikke psykologen kan forstå hva som skjer.
Når da pasienten HELLER IKKE vet hvorfor, så . . . - ja, da vil det bli mange feildiagnoser.
Så tanken du har der er ikke du den første til å få , og helt sikkert ikke den siste.
A
Mentale forstyrrelser kjenner vi til, det er heller ikke ukjent at de som i utgangspunktet har en mental forstyrrelse også ofte kan være mer åpen for paranormale "forstyrrelser" , i den forstand at noen på andre siden utnytter vedkommende....
Paranormale ( parapsykologiske ) opplevelser er noe som skjer ved siden av det normale / normal-psykologiske, uten å være en mental lidelse - for de fleste.
På samme måte som mange psykologer og leger uten egenerfaring med det paranormale gir diagnoser ut ifra deres kunnskap, vil og mennesker som reagerer på andre menneskers utstråling / aura bli diagnostisert som hypokonder.
Rett og slett fordi en empat ( betegnelsen på slik oppfattelsesevne ) tar inn andre mennekers plager, og merker symptomene på seg selv.
Dersom empaten IKKE vet at h*n er en empat, vil ikke vedkommende kunne skille egne følelser fra andres - nettopp fordi plagen i naboens kne påvirker og gir smerter i ens eget.
Når så empat'en går til lege pågrunn av plagene h*n opplever, vil selvfølgelig legen ikke finne noe feil, og heller ingen årsak til at vedkommende plages.
Når dette så skjer med empaten flere ganger, fordi andre mennesker i nærheten også påvirker, vil legen etterhvert tro på at dette er hypokonderi, nettopp fordi plagene ikke kan verifiseres av legen.
Det vil så gjerne medføre at pasienten sendes til psykolog for utredning, hvor heller ikke psykologen kan forstå hva som skjer.
Når da pasienten HELLER IKKE vet hvorfor, så . . . - ja, da vil det bli mange feildiagnoser.
Så tanken du har der er ikke du den første til å få , og helt sikkert ikke den siste.
Denne er jeg enig i.paraunormal skrev:Så lenge en slik type kontakt ikke gjør at personen får en virkelighetsoppfatning som objektivt sett er uheldig for personen selv og/eller de rundt, tror jeg det å bli vurdert av en psykolog ofte kan virke mot sin hensikt.
A
Antall ord: 458
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Ja, jeg har tenkt tanken mange ganger selv.eile-joha skrev:Jeg beveger meg kanskje litt ut på ukjent terreng nå, men det er en ting jeg har tenkt litt på de siste dagene angående psykriatri og det åndelige..
Med det mener jeg at det er så mange som blir innlagt og medisinert pga at de påstår de har kontakt med døde, at de har "evner" som ikke mange andre har.
Har hørt om flere eksempler i henhold til dette med innleggelse og åndelig kontakt.
Men hva om de faktisk har kontakt med avdøde??
Hva om det hadde vært bedre at de fikk drive med selvutvikling og få kontroll over sine "evner". Istedenfor å bli neddopet og får en psykolog som forteller de hva de hva som er riktig og hva som er galt å tro på og hva de har "lov" å se og ikke se.
Hadde vært morro å høre hva dere andre mener og tenker om denne saken..
Det ble kanskje litt rotete skrevet, men jeg håper dere forstår tankegangen...
Håper jeg også la det under riktig emne. hvis ikke får mod bare flytte innlegget dit det passer bedre...
Det er nok forskjell på det å ha evner, og å ha en mental lidelse eller psykose.
Men personene det angår VET mange ganger ikke forskjell selv, om de er troende på slike fenomener eller ikke, eller bare ikke bevisst sine egenskaper enda.
Vet om mange tilfeller hvor vanlige folk har blitt opprørt av at de ser og hører ting, og tror at de selv er gale. Man kan jo bare lese noen av innleggene her på Para. Nok av tråder her som begyner med at de har sett/hørt/følt noe, og tror de er gale.
Men som sagt over her: Om personen er farlig/uberegnelig med klare psykotiske utbrudd, så må vedkommende overvåkes, mentalt syk eller ei.
Jeg tror nok en hardbarka, jordnær skeptiker hadde tippa temmlig fort over om han/hun hadde oppdaget sine evner, og bare kalt seg selv gal, eller faktisk blitt gal, pga verdensbilde hans/hennes hadde revnet.
Når slikt skjer, oppstår vanligvis en dyp,personlig krise..
Sist redigert av Moonstone på 20 Apr 2009 12:05, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 373
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Ikke en god idé. Mennesker som jobber innen legevitenskapen skal og bør ikke ha et grunnlag i overtro og religion.Asbjørn skrev:i slike tilfeller, bør faktisk psykologen ha en bakgrunn fra det paranormale området, - dvs også ha egne erfaringer, slik at vedkommende kan kjenne igjen hva "pasienten" forteller, slik at h*n faktisk KAN vurdere om det er en mental forstyrrelse, eller et ekte paranormalt fenomen.
Det man bør, er å se grundig på hva som får oss til å tro at vi f.eks. kan kontakte døde, og se det i et antropologisk/Darwinistisk perspektiv slik at man bedre kan forstå mekanismene som ligger til grunn.
Det å henfalle til overtro fører ingen vei.
Det du mener å si er at dette er noe man tror i såkalte "paranormale kretser". Dette er definitivt ikke noe man kan konkludere med.Mentale forstyrrelser kjenner vi til, det er heller ikke ukjent at de som i utgangspunktet har en mental forstyrrelse også ofte kan være mer åpen for paranormale "forstyrrelser" , i den forstand at noen på andre siden utnytter vedkommende....
Ja, men det betyr ikke at det faktisk er noe "paranormalt" eller "overnaturlig" ved det. Det finnes tallrike aspekter som gjør at man kan tolke en opplevelse som "paranormal".Paranormale ( parapsykologiske ) opplevelser er noe som skjer ved siden av det normale / normal-psykologiske, uten å være en mental lidelse - for de fleste.
Forskjellen er at en psykolog har faktisk kunnskap om menneskelig psyke og atferd - kontra disse som holder seg til "egenerfaring" som ikke har annen kunnskap enn den de velger å proklamere på subjektiv basis.På samme måte som mange psykologer og leger uten egenerfaring med det paranormale gir diagnoser ut ifra deres kunnskap, vil og mennesker som reagerer på andre menneskers utstråling / aura bli diagnostisert som hypokonder.
Det er helt klart en hel masse vi ikke vet om menneskers psyke, men det lønner seg som sagt ikke å henfalle til overtro for å finne "svar".
Overtro baserer seg ikke på vitenskapelige prinsipper, og fungerer derfor ikke som faktagrunnlag. Man kan derimot ta for seg ovetroen i seg selv i et antropologisk lys. Da vil man sannsynligvis finne at det i bunn og grunn dreier seg om bieffekter av fordelaktige aspekter ved psyken.
Faktisk kan grunnlaget for overtro/religion antakelig spores tilbake til rene overlevelsesinnstinkter. Med det mener jeg at mennesker har en evne til å tenke i snarveier for å raskt komme til konklusjoner i gitte situasjoner (f.eks. den iboende egenskapen til å ilegge ting mening; "Tigeren står klar til angrep - den -ønsker- å spise meg"...Dette er et eksempel på en snarvei som fungerer til fordel fremfor å dra logiske slutninger basert på kunnskaper om tigerens anatomi og fysiologiske egenskaper o.l.).
Denne egenskapen smitter over på ikke-nødvendige aspekter, så som troen på ånder, guder, osv. Snarveier der vi ikke har noen åpenbare svar.
Antall ord: 503
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 09 Nov 2005 15:50
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Har takket: 30 ganger
- Blitt takket: 17 ganger
Takk for svar alle sammen... Utrolig intressant å høre deres meninger om dette emnet...
Jeg må si meg enig i egentlig alt som står her.(såsant jeg ikke har misforstått noen da )
For det finnes jo så mange "vinklinger" på denne problemstillingen..
Jeg må si meg enig i egentlig alt som står her.(såsant jeg ikke har misforstått noen da )
For det finnes jo så mange "vinklinger" på denne problemstillingen..
Antall ord: 45
Hide post links |