Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHva med dette?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Hva med dette?

Innlegg av zind »

hehe, det er jo greit å føle det sånn innimellom. Har som sagt selv bedt gud dra til helvete ved flere anledninger :)

Men slik er det nå en gang med vår kristne gud. For noen så er det rett, for meg var løsningen å distansere seg fra det og lene meg mot helt andre teorier. Tror man f.eks på reinkarnasjon, så virker alt kanskje ikke bare vondt og håpløst, fordi man ser en mening i at man er her: for å lære. Det var jo bare et eksempel, men det var bare for å illustrere at det er så mange måter å tolke gud på. Faktisk like mange forskjellige meninger om gud som det finnes mennesker på jorda,... ikke rart vi blir forvirra

Slik jeg ser det blir vi enten alle hørt, eller ingen bønner blir hørt i det hele tatt. Jeg vet bare at vi mennesker har en tendens til å tro at vi vet hva som er best for oss selv i en hvilken som helst situasjon, men hvis bønnene våre blir hørt må vi kanskje være så ydmyke at vi har troen på at vi får svar når tiden er inne. At våre bønner blir hørt, men kanskje besvart på en annen måte enn vi forventer. Kanskje til og med besvart uten at vi legger merke til det.... ?
Og hvor mange ber egentlig bare for å si takk, ikke bare de gangene de trenger noe?
Vi er ikke akkurat lite kravstore heller :)
Antall ord: 260
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Hva med dette?

Innlegg av Gjest »

onetwo82 skrev:
Akasha memoria skrev:
onetwo82 skrev:Det finns en Gud, drep ham
er ikke det ett rettferdig drap? drapet av skaperen av drap?
skaperen av alt?
og ikke kall meg satanist for da affiliere du meg mer med Gud en jeg ønsker.

Vel.. Hva er rettferdighet da? Var det ikke gud som skapte rettferdigheten? Og om gud er skaperen av drap så må han ha skapt liv i segselv.

Skal ikke kalle deg satanist siden dette ikke har noe med satanisme og gjøre. Kaller deg "selvstendig tenkende" istedet. Siden du opplagt vil like og bli kalt det. Ikke at jeg mener noe med det uansett.

Ikke ta meg serriøst her. Da tar du feil.
Strike while the Irons hot :D
I can't do nothing right, I can't sleep at night, I can't even start up a fight!.

Woho! Jævlig godt! :D :lol: Du har skjønt poenget :bandit
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
onetwo82
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 02 Mar 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Buskerud

Re: Hva med dette?

Innlegg av onetwo82 »

[quote="zind"]hehe, det er jo greit å føle det sånn innimellom. Har som sagt selv bedt gud dra til helvete ved flere anledninger :)

Tror man f.eks på reinkarnasjon, så virker alt kanskje ikke bare vondt og håpløst

Ville sitere deg på dette og tilføye, at reinkarnasjon er heller ingen løsning men å komme til nirvana er. altså fri fra reinkarnasjon, fordi gode bønner som ber om fred og kjærlighet på jorden aldri i min tid har blitt virkeligjort er det ingen mindre lidelse men større lidelse ved å bli reinkarnert fordi her tros det på en Gud som ikke eksisterer engang for slike bønner!

La meg gi deg ett eksempel:
Kjære Gud! Jeg ber deg for andres skyld og dermed min egen at paradis, fred, lykke og kjærlighet som er noen av dine og våre største egenskaper blir virkeligjort etter din vilje...NÅ!

ps! dette er itråd med Jesu lære: at man ønsker for andre slik som man ønsker seg selv.

,,, og jeg vil ha meg frabedt kritikk for bønnens lite virkelige effekt, for den var rettet til Gud!
så ikke vil jeg ble skrevet til av dere kritikk for min bønn her, når jeg ber slik man skal be!
Sist redigert av onetwo82 på 02 Mar 2009 17:05, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hva med dette?

Innlegg av paraunormal »

- Jeg mener Big Bang har skylden. La oss drepe Big Bang.
- Jeg mener Gud har skylden. La oss drepe Gud.
Om Gud har skylden, vil ikke det eneste nyttige være å drepe troen på Gud, siden dette er drivkraften til de teite handlingene som gjøres "etter Guds ord?"

Nei, dette blir bare et filosofisk puslespill som godt kan bli en elefant, eller en seilbåt.

For å komme til sakens kjerne er det vel den hensynsløse religiøse fundamentalismen vi vil til livs, merk at jeg sier hensynsløse; en kan nemlig ta ulike deler av en religion og bruke det som grunnlag for et samfunn. Noen har tatt kjærlighet, for eksempel kristenfundamentalister i USA. Å bygge et samfunn på kjærlighet er vel ikke det verste en kan gjøre. Andre har tatt diffuse tolkninger av hva som er rett og galt og hvordan dette skal straffes. Andre igjen mener de har krav på landområder utifra religiøse tekster.
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
onetwo82
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 02 Mar 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Buskerud

Re: Hva med dette?

Innlegg av onetwo82 »

paraunormal skrev:- Jeg mener Big Bang har skylden. La oss drepe Big Bang.
- Jeg mener Gud har skylden. La oss drepe Gud.
Om Gud har skylden, vil ikke det eneste nyttige være å drepe troen på Gud, siden dette er drivkraften til de teite handlingene som gjøres "etter Guds ord?"

Nei, dette blir bare et filosofisk puslespill som godt kan bli en elefant, eller en seilbåt.

For å komme til sakens kjerne er det vel den hensynsløse religiøse fundamentalismen vi vil til livs, merk at jeg sier hensynsløse; en kan nemlig ta ulike deler av en religion og bruke det som grunnlag for et samfunn. Noen har tatt kjærlighet, for eksempel kristenfundamentalister i USA. Å bygge et samfunn på kjærlighet er vel ikke det verste en kan gjøre. Andre har tatt diffuse tolkninger av hva som er rett og galt og hvordan dette skal straffes. Andre igjen mener de har krav på landområder utifra religiøse tekster.
Og dreper du troen til Gud, blir du kalt satanist btw og det tilbakefører deg til troen på Gud.
Ja fundementet til religion er jo at Gud har skapt alt, og vi nå innser at selve fundamentet ikke er oss verdig fordi hensynløshet er i fundamentet selv. hva kan vi lære oss som gjør verden riktig av det? har noen svaret? :mozilla_cool:
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hva med dette?

Innlegg av paraunormal »

onetwo82 skrev:
paraunormal skrev:- Jeg mener Big Bang har skylden. La oss drepe Big Bang.
- Jeg mener Gud har skylden. La oss drepe Gud.
Om Gud har skylden, vil ikke det eneste nyttige være å drepe troen på Gud, siden dette er drivkraften til de teite handlingene som gjøres "etter Guds ord?"

Nei, dette blir bare et filosofisk puslespill som godt kan bli en elefant, eller en seilbåt.

For å komme til sakens kjerne er det vel den hensynsløse religiøse fundamentalismen vi vil til livs, merk at jeg sier hensynsløse; en kan nemlig ta ulike deler av en religion og bruke det som grunnlag for et samfunn. Noen har tatt kjærlighet, for eksempel kristenfundamentalister i USA. Å bygge et samfunn på kjærlighet er vel ikke det verste en kan gjøre. Andre har tatt diffuse tolkninger av hva som er rett og galt og hvordan dette skal straffes. Andre igjen mener de har krav på landområder utifra religiøse tekster.
Og dreper du troen til Gud, blir du kalt satanist btw og det tilbakefører deg til troen på Gud.
Ja fundementet til religion er jo at Gud har skapt alt, og vi nå innser at selve fundamentet ikke er oss verdig fordi hensynløshet er i fundamentet selv. hva kan vi lære oss som gjør verden riktig av det? har noen svaret? :mozilla_cool:
Verdenssamfunnet kan utøve politisk press på de som fortsatt har en uheldig bruk av religiøs fundamentalisme. Vi kan komme fram til en plan om hvordan en skal gjøre dette på best mulig måte.

Det du skriver får det til å virke som om religionen er problemet. Det reelle problemet er derimot at uheldige verdier, normer og regler blir tatt fra religionen og implementert i det lovverket samfunnet skal forholde seg til.
Sist redigert av paraunormal på 02 Mar 2009 17:30, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 308

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
onetwo82
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 02 Mar 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Buskerud

Re: Hva med dette?

Innlegg av onetwo82 »

paraunormal skrev:
onetwo82 skrev:
paraunormal skrev:- Jeg mener Big Bang har skylden. La oss drepe Big Bang.
- Jeg mener Gud har skylden. La oss drepe Gud.
Om Gud har skylden, vil ikke det eneste nyttige være å drepe troen på Gud, siden dette er drivkraften til de teite handlingene som gjøres "etter Guds ord?"

Nei, dette blir bare et filosofisk puslespill som godt kan bli en elefant, eller en seilbåt.

For å komme til sakens kjerne er det vel den hensynsløse religiøse fundamentalismen vi vil til livs, merk at jeg sier hensynsløse; en kan nemlig ta ulike deler av en religion og bruke det som grunnlag for et samfunn. Noen har tatt kjærlighet, for eksempel kristenfundamentalister i USA. Å bygge et samfunn på kjærlighet er vel ikke det verste en kan gjøre. Andre har tatt diffuse tolkninger av hva som er rett og galt og hvordan dette skal straffes. Andre igjen mener de har krav på landområder utifra religiøse tekster.
Og dreper du troen til Gud, blir du kalt satanist btw og det tilbakefører deg til troen på Gud.
Ja fundementet til religion er jo at Gud har skapt alt, og vi nå innser at selve fundamentet ikke er oss verdig fordi hensynløshet er i fundamentet selv. hva kan vi lære oss som gjør verden riktig av det? har noen svaret? :mozilla_cool:
Verdenssamfunnet kan utøve politisk press på de som fortsatt har en uheldig bruk av religiøs fundamentalisme.
men det blir det media sak om og da vil folk ta side i saken, og gjøre skaden større isåfall.
Antall ord: 276

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hva med dette?

Innlegg av paraunormal »

Selvfølgelig blir det mediasak, det gjør sitt for å få fram presset. Hvorfor skulle det ha en uheldig virkning?

Religionsfriet (at en står fritt til å velge religion, evnt. ikke religion) burde være en selvfølge, og religion er en viktig ting i disse landene. Om en legger press på landene tror jeg uansett at kommende generasjoner har større sjanser til å ta dette til seg, og få et mer etisk forsvarlig syn på hva som er rettferdig for befolkningen.
Sist redigert av paraunormal på 02 Mar 2009 17:47, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
onetwo82
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 02 Mar 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Buskerud

Re: Hva med dette?

Innlegg av onetwo82 »

:coffe2 Have a drink on me
Sist redigert av onetwo82 på 02 Mar 2009 17:54, redigert 3 ganger totalt. Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Casandra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 131
Startet: 25 Jan 2009 23:19
15
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Buskerud

Re: Hva med dette?

Innlegg av Casandra »

Mennesket skapte selv det de følte var godt og vondt, man kan ikke vite å være glad om man aldri har vært lei seg.. Et onde er det godes motvekt, dette må eksistere for å holde balansen.
Antall ord: 38
Hilsen Casandra
Det er ikke hvor du starter som er viktig, men hvor du bestemmer deg for å ende opp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva med dette?

Innlegg av Moonstone »

onetwo82 skrev:Det finns en Gud, drep ham
er ikke det ett rettferdig drap? drapet av skaperen av drap?
skaperen av alt?
og ikke kall meg satanist for da affiliere du meg mer med Gud en jeg ønsker.
Jeg forstår liksom ikke problemstillingen eller spørsmålet i tråden.
Hvis du ikke tror på en gud(Jahve?), hvordan kan du drepe denne guden da?

Eller mener du at vi dreper gud i symbolsk forstand, ved at vi gjør opprør mot kirken og grepet religionen har på folket?
Antall ord: 91
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
onetwo82
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 02 Mar 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Buskerud

Re: Hva med dette?

Innlegg av onetwo82 »

Moonstone skrev:
onetwo82 skrev:Det finns en Gud, drep ham
er ikke det ett rettferdig drap? drapet av skaperen av drap?
skaperen av alt?
og ikke kall meg satanist for da affiliere du meg mer med Gud en jeg ønsker.
Jeg forstår liksom ikke problemstillingen eller spørsmålet i tråden.
Hvis du ikke tror på en gud(Jahve?), hvordan kan du drepe denne guden da?

Eller mener du at vi dreper gud i symbolsk forstand, ved at vi gjør opprør mot kirken og grepet religionen har på folket?
Jeg ikke bare tror på Gud, jeg vet han finns.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva med dette?

Innlegg av Moonstone »

onetwo82 skrev:
Moonstone skrev:
onetwo82 skrev:Det finns en Gud, drep ham
er ikke det ett rettferdig drap? drapet av skaperen av drap?
skaperen av alt?
og ikke kall meg satanist for da affiliere du meg mer med Gud en jeg ønsker.
Jeg forstår liksom ikke problemstillingen eller spørsmålet i tråden.
Hvis du ikke tror på en gud(Jahve?), hvordan kan du drepe denne guden da?

Eller mener du at vi dreper gud i symbolsk forstand, ved at vi gjør opprør mot kirken og grepet religionen har på folket?
Jeg ikke bare tror på Gud, jeg vet han finns.
Hehe ok, da får DU tro det, og jeg noe anet.
Og hvem er denne guden som er Universets opprinnelse da?
Zeus? Odin? Jahve? Ganesh? Baal?
Det er plenty å velge i mellom serru..
Antall ord: 139
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
onetwo82
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 02 Mar 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Buskerud

Re: Hva med dette?

Innlegg av onetwo82 »

Moonstone skrev:
onetwo82 skrev:
Moonstone skrev:
Jeg forstår liksom ikke problemstillingen eller spørsmålet i tråden.
Hvis du ikke tror på en gud(Jahve?), hvordan kan du drepe denne guden da?

Eller mener du at vi dreper gud i symbolsk forstand, ved at vi gjør opprør mot kirken og grepet religionen har på folket?
Jeg ikke bare tror på Gud, jeg vet han finns.
Hehe ok, da får DU tro det, og jeg noe anet.
Og hvem er denne guden som er Universets opprinnelse da?
Zeus? Odin? Jahve? Ganesh? Baal?
Det er plenty å velge i mellom serru..
open and shut case, you got to keep an open mind :D
You can call it whatever you want. I call it Light, but in the dark it's light too, you just shuffle the words for own benefit. It's true. when I got all the answers, I'll come back and fill you in.
Sist redigert av onetwo82 på 02 Mar 2009 19:07, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva med dette?

Innlegg av Moonstone »

onetwo82 skrev:
Moonstone skrev:
onetwo82 skrev:
Jeg ikke bare tror på Gud, jeg vet han finns.
Hehe ok, da får DU tro det, og jeg noe anet.
Og hvem er denne guden som er Universets opprinnelse da?
Zeus? Odin? Jahve? Ganesh? Baal?
Det er plenty å velge i mellom serru..
open and shut case, you got to keep an open mind :D
Skal jeg liksom bli overveldet av ditt gode engelske ordforråd, og glemme at du ikke svarer på spørsmålet mitt?
Jeg kan kaste Engelske anekdoter tilbake jeg også, om jeg velger det.
Svar på spørsmålet mitt nå.
Antall ord: 102
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links