Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKosthold.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- Kosthold.

Innlegg av 30cm »

Slutt heller med alkohol, det bør være den nye kuren.
Etter at jeg slutta og drikke omtrent hver eneste helg og etter 2 unger har jeg gått ned over 14 kg, og da spiser jeg alt, men jeg spiser bare en gang om dagen, kun middag.
Er ikke glad i brødmat, er jeg nødt til å spise det spiser jeg bare leverpostei.
Antall ord: 66
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Man burde kunne kjøpe kjøtt essens, akkurat som man kan blande citronvodka essens i vodkaen for at den skal smake sitron, noe jeg husker man måtte i gamledager da det bare var absolutt uten noe annet :mozilla_tongue:
Man kan det, for eksempel de små pakkene med krytter som man får i billigge nudel pakker inneholder ofte kuntig kjøttsmak, man kan også kjøpe disse kunstige greiene i invandrer butikker, men jeg tror ikke ødvendigvis dette er det sunneste å spise.
Etter at jeg slutta og drikke omtrent hver eneste helg og etter 2 unger har jeg gått ned over 14 kg, og da spiser jeg alt, men jeg spiser bare en gang om dagen, kun middag.
Dette er ikke det beste om man vil ned i vekt, å bare spise en gang om dagen senker forbrenningen og gjør at man legger på seg mer av hva man faktisk spiser, i tilegg så trenger kroppen påfyll i løpet av hele dagen og har faktisk mye bedere av mange små måltider enn et digert et. Du trenger ikke å spise brødmat for å få inn flere måltider, ta deg et egg, eller knask noen grønnsaker eller en frukt med gjevne mellomrom i løpet av dagen, det holder kroppen din fyllt med næringstoffer og holder forbrenningen i gang.
Antall ord: 225
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- Kosthold.

Innlegg av 30cm »

Ja, kan godt hende det men jeg er bare ikke sulten og klarer ikke å trøkke i meg mer mat, orker ikke bruke hele dagen på å eta.
Tenk å spise 4 ganger om dagen, har heller ikke råd til å kjøpe så mye mat heller, og dessuten mat er ikke akkurat godt men en nødvendig onde dessverre.
Antall ord: 58
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Jeg ser ikke fordelen med å være nedlatende i noen tilfeller hvor folk faktisk har tatt et valg som angår de selv. På samme måte ser jeg heller ingen positiv hensikt med det å rakke ned på noen etter at man har tatt dette valget. Det blir minst like absurd.

Hvis man virkelig føler seg vel med det valget man har tatt, så har jeg en oppfatning og filosofi som tilsier at man er mer avslappet over det enn å måtte rakke ned på noen. Det vitner isåfall om usikkerhet rundt det og blir i mine øyne "den som roper høyest" (og resten av leksa kjenner man)...
Dette er jeg helt enig i, godt sagt.
Jeg har kuttet ned på kjøttmengdene, men jeg har likevel ikke gått mye ned i vekt, men akkurat å bruke kjøtt i mindre eller større grad for akkurat kroppsfasongens del (primært) ser jeg heller ingen vits med.
Nå er det ikke kjøtt som er fetende da, så sant ikke kjøttet du spiser et stekt i masse fett eller olje eller du spiser kjøttstykker med masse fettrander og ligende så er ikke kjøtt fetende, det er ting som pasta, brød, frukt, godterier, alkohol, melk og så videre og så videre som er fetende, ikke kjøtt.
Det burde vel være greist å heller bruke mer energi, istedenfor å slanke seg via f.eks. lavkarbo, tenker jeg. Hvor enn effektivt det er, da. Sånn sett så er det vel bedre å snakke om hva som er gunstig - reelt sett - for helsen og kroppen, om man ikke skal tenke på et par kilo for mye eller for lite?
Hvis man skal ned mye så må man ofte gjøre begge deler, det holder ikke å bare trimme eller bare kutte ned på usunne ting i kostholdet. Imidlertid så skal man være forsiktig med å trene hvis man går på en ekstrem lavkarbo diett, slikt er effektivt men tærer noe voldtsomnt på kroppen og bør kun gjøres i samarbeid med lege. Når det først er sagt så er det nå slikt da at det er sunnere å være feit og veltrent enn slank og sofagris, det er derimot de av oss som er både feite og sofagriser sånn som meg som virkelig burde få baken i gir og komme oss opp og trene, ikke for å bli tynnere menn for å bli sunnere.
Antall ord: 411
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Ja, kan godt hende det men jeg er bare ikke sulten og klarer ikke å trøkke i meg mer mat, orker ikke bruke hele dagen på å eta.
Tenk å spise 4 ganger om dagen, har heller ikke råd til å kjøpe så mye mat heller, og dessuten mat er ikke akkurat godt men en nødvendig onde dessverre.
Da er du motsatt av meg, mat for meg er nytelse, mat er trøst, mat er det jeg tyr til når jeg er fortvilet, jeg er for glad i mat igjen. Uansett, egg er fine ting om du ikke er sulten, det er veldig næringsrikt, det er billig, og det er ikke mange munfuller å stappe det i seg, det tar ikke mye tid å lage heller siden du kan koke dem opp i store posjoner og bare ha dem liggende i kjøleskapet til du trenger dem. Gullerøtter og epler er også fint, billig, lettvint og kjapt å spise.
Antall ord: 159
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Kosthold.

Innlegg av Svartepus »

Nephandi skrev: Ikke for å virke negativ her, for jeg er i grunnen enig med deg, folk burde spise mindre kjøtt, imidlertid så er det veldig lett å sitte og si at folk burde bruke mer penger på å kjøpe økologiske produkter eller selv jaktet når man har en jeger i familien og når man ha råd til det. Det er forferdelig mange som rett og slett ikke har råd til å bruke litt ekstra penger på økologisk mat. Jeg og gubben har begge uføretryg og matbuskjettet kan bli stramnt til tider, for ikke snakke om en hel familie med barn som skal greie seg på en trygd, eller en aleneforelder i et lavtlønnet yrke, ofte så er det ikke mulig å legge til på matbudgettet, og det er ikke så lett som å si at da får man spise mindre kjøtt for god kvalitets vegetar mat og fisk koster også og er faktisk ikke noe særlig billigere enn billig kjøtt.

Jeg skulle gjerne ha bare spist kjøtt og brukt melk og egg i fra økologiske produsenter og i fra vilt hvor dyret har levd bra i skogen til det havner på talerkenen, men dette er det bare ikke penger til i min økonomi, ja jeg kunne ha kuttet ut alt allet, levd på sparebluss for å spise mer miljøvennelig, men det er ikke aktuelt, om det at jeg spiser økologisk til fest og kotletter fra gilde til hverdags betyr at jeg har råd til å ha en Playstation 3, kjøpe DVDer og kunne skjeie ut til ja da gjør jeg heller det.
Jeg skjønner absolutt hva du mener, for jeg har egentlig aldri hatt god råd. Jeg vet mye om å måtte spare på småpengene, og i en periode av livet sto jeg med en femtilapp i hånda på butikken og måtte finne en måte å få mest mulig mat ut av pengene fordi det var ei hel uke til neste dært med penger. Underholdning og kos hadde jeg overhodet ikke råd til. I sånne perioder velger man selvsagt ikke dyre matalternativer. Men så dårlig råd har de færreste over lengre tid, og spesielt om man er to om utgiftene. Og som du selv sier; du prioriterer å ha råd til å skeie litt ut med Tv-spill og DVD'er. Andre prioriterer økologisk mat over TV-spill o.l. Det bunner rett og slett ut i prioriteringer. for å sette det veldig på spissen: du kunne i teorien ha valgt noen gode økologiske måltider for de pengene en Playstation 3 koster.
Svartepus skrev:Jeg kjenner jeg ikke liker den fanatiske lavkarbotrenden som baserer seg på stort kjøttinntak, da større kjøttinntak betyr et enda mer rævkjørt miljø og en enda dårligere matfordeling i verden. Plantekost gir mer mat til flere og produksjonen av den er mindre skadelig for miljøet.
Nephandi skrev:På den andre side så har denne typen dietter hjulpet veldig mange som har slitt i årevis med vekta og helsa uten at noe annet har fungert.
Jeg synes fremdeles ikke det er en ønskelig utvikling at folk spiser masse kjøtt. Mulig at noen må ha masse kjøtt for å holde seg friske (noe jeg synes er litt rart siden vi er omnivore), men problemet er at det blir en motebølge som folk hiver seg ukritisk på. Det går vel også an å leve lavkarbo uten å spise uhorvelige mengder kjøtt. Det kommer an på hvilken retning innen lavkarbo man velger.
Antall ord: 601
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Ja jeg kunne ha valgt å spise noen gode økologiske måltider for de pengene jeg bruker på filmer og dataspill, men jeg velger heller spillene og filmene, jeg kunne også ha valgt å sende pengene ned til et eller annet fattig land hvor det jeg bruker på en film kunne ha holdt liv i en hel familie i en måned, men jeg gjør ikke det heller, kall meg gjerne egoistisk men saken er den at jeg velger heller min egen trivsel fremfor å bruke det jeg har av ekstra penger på å spise litt mer miljøvennelig.

Som sagt ja det kommer andpå hvilken retning av lavcarbo man velger hvor mye kjøtt man spiser, eller rettere sagt det kommer andpå hvor lav carbo man går etter, hvis man prøver å eliminere karbohydrater helt så er det lite annet enn kjøtt, fisk og egg mann kan spise, det værende sagt så er slike ekstreme dietter ikke å anbefale hvis man ikke har ekstrem overvekt som må vekk så fort som mulig for helse grunner og man gjør dem i samarbeid med lege.

Noe av grunnen til at lav carbo er så populært tror jeg er at det er mer attraktivt enn lav fett dietter, jeg mener hvis jeg skulle på en streng diett så ville jeg heller leve på kylling filet, egg og biff enn salatblader, saken er også den at hvis man går på en lav carbo diett så må man faktisk holde seg unna det meste av karbohydrater ellers så legger man voldsomnt på seg, dietten fungerer bare hvis man nesten ikke spiser karbohydrater, men gjør man det så vil man rase ned i vekt.

Lav carbo dietter er ikke til for at folk skal holde seg sunne og friske, de er til for å gå ned i vekt, nå for noen så er det å gå ned i vekt det som trengs for at de skal holde seg sunne og friske, men i og for seg så er ikke lav carbo sundt siden det ikke er så veldig næringsrik mat.

Det som derimot er sundt er å kutte ut så mye man kan av raske karbohydrater, spise så lite brød man kan, og heller bytte ut brødmåltider med for eksempel salater, bare spise pasta en eller to ganger i uken, ikke spise kaker, goterier, juice brus og så videre og ellers spise et balansert kosthold med både grønsaker og kjøtt, men hvor man godt kan bytte ut noen middager i uken med vegetar kost og hvor man spiser mer fisk enn kjøtt, det er hva som er sundt, lav carbo imidlertid er effektict og det er derfor det er populært.
Antall ord: 454
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Svartepus »

Nephandi skrev:Ja jeg kunne ha valgt å spise noen gode økologiske måltider for de pengene jeg bruker på filmer og dataspill, men jeg velger heller spillene og filmene, jeg kunne også ha valgt å sende pengene ned til et eller annet fattig land hvor det jeg bruker på en film kunne ha holdt liv i en hel familie i en måned, men jeg gjør ikke det heller, kall meg gjerne egoistisk men saken er den at jeg velger heller min egen trivsel fremfor å bruke det jeg har av ekstra penger på å spise litt mer miljøvennelig.
Alle er egoistiske på sitt vis, og vi prioriterer alle forskjellig, så jeg dømmer ikke ;)
Nephandi skrev: Lav carbo dietter er ikke til for at folk skal holde seg sunne og friske, de er til for å gå ned i vekt
Akkurat der tror jeg det er mange som er svært uenig med deg. Ihuga lavkarbofolk er veldig bestemt på at lavkarbo ikke er en diett, men en livsstil. Å gå i ketose er vel stort sett ansett som en kortvarig diettgreie, men ellers mener dem at lavkarbo er noe de skal leve med resten av livet for helsas skyld. Ikke bare for vekta, men fordi omtrent alle helseproblemer visstnok forsvinner med lavkarbo. Det er forøvrig morsomt å lese lavkarbotråder på Kvinneguiden, for der får man passet påskrevet om man er bare litt skeptisk til lavkarboens undre. Til tider blir man mer rakket ned på enn man ville ha blitt som kjøttspiser på et veggisforum. Lavkarbo har sikkert mye for seg, og for noen kropper er det sikkert rene vidunderkuren, men når folk begynner å oppføre seg som fanatiske sektmedlemmer (som enkelte på KG) må jeg bare le.

Jeg har ei venninne som prøvde Atkinsdietten, noe som jo er ekstrem lavkarbo der man skal i ketose for å forbrenne fett. Hun ble ikke verken slankere eller sunnere, men derimot sur og grinete, holdt på å besvime på jobb flere ganger om dagen og endte opp med dårlig fordøyelse. Hun har blitt kjempeplaget med magen i ettertid.

Alt med måte, mener nå jeg. Man må bare prøve seg frem og se hva som funker for sin kropp. Hovedsaken er at man finner noe som funker både fysisk og psykisk, og dermed er noe man kan leve med resten av livet.
Antall ord: 396
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Akkurat der tror jeg det er mange som er svært uenig med deg. Ihuga lavkarbofolk er veldig bestemt på at lavkarbo ikke er en diett, men en livsstil.
Ja men de bør skaffe seg litt kunskap om ernæring, mennesker kan ikke leve på kjøtt alene med kanskje et salat blad nå og da. Det eneste annet en vekt nedgang som lav carbo er nyttig til det er faktisk life extension og da snakker vi om ekstrem dietter, men med mye grønsaker også. Det er en teori at hvis en organisme sulter så vil aldringen gå saktere, teoriene bak dette er at da vil kroppen tro at akkurat nå er det ikke noe bra tidspungt å formere seg så la meg ikke sette igang aldringen før det er velstand igjen, fosøk på mark og på rotter har vist at det er et vist hold i denne teorien. Imidlertid de som går på slike dietter er ofte ekseprter på kosthold og setter sammen mat hvor man spiser veldig lite men fremdeles gir kroppen det den trenger, men for dem så er det viktig å holde seg unna karbohydrater, men som sagt disse folka spiser omtrent ikke i det heletatt. Ja og så er det noen sykdommer hvor lav carbo er sundt, men for de aller fleste så er ikke lav carbo et sundt og balansert måltid.
Å gå i ketose er vel stort sett ansett som en kortvarig diettgreie, men ellers mener dem at lavkarbo er noe de skal leve med resten av livet for helsas skyld. Ikke bare for vekta, men fordi omtrent alle helseproblemer visstnok forsvinner med lavkarbo.
Raske karbohydrater er ikke sundt og kan med fordel undgås, men det betyr ikke at man bør spise nesten bare kjøtt, man trenger et balansert kosthold. Men å kutte ut raske karbohydrater som for eksempel brød, pasta, ris, goterier, juice, brus og så videre det vil fjerne mange sine helseproblemer, men jeg mener nå at det fremdeles er slik da at hvis du tar en talerken og deler den i fire så bør to av bitene dekkes av grønsaker, en av bitene kan være tilbehør og en av bitene kjøtt eller fisk og da er fisk sunnere enn kjøtt, det er balansert.
Jeg har ei venninne som prøvde Atkinsdietten, noe som jo er ekstrem lavkarbo der man skal i ketose for å forbrenne fett. Hun ble ikke verken slankere eller sunnere, men derimot sur og grinete, holdt på å besvime på jobb flere ganger om dagen og endte opp med dårlig fordøyelse. Hun har blitt kjempeplaget med magen i ettertid.
Ene av slektningene til en venn av meg havnet på intensiven etter å ha gått på Atkinsdietten. Saken er at Atkinsdietten er fantastisk til å slanke seg, men man må gjøre det i samarbeid med lege, og man må være ved perfekt helse fordi den sliter noe voldsomnt på kroppen, den er ikke sunn, men kan være en løsning for folk som vil ned i vekt fort.
Antall ord: 514
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Kosthold.

Innlegg av Bearchild »

Svartepus skrev: Alt med måte, mener nå jeg. Man må bare prøve seg frem og se hva som funker for sin kropp. Hovedsaken er at man finner noe som funker både fysisk og psykisk, og dermed er noe man kan leve med resten av livet.
Veldig enig!

Som med 30cm er mat for meg også "et nødvendig onde". Jeg spiser lite og sjelden men prøver å få i meg "fornuftig" mat når jeg først spiser. Samtidig er jeg avhengig av å lytte til kroppen, noe som faktisk innebærer svært usunne matvaner i perioder.. som f.eks å spise sjokoladepudding til "frokost" klokka 17.
Jeg får mange rare blikk og spørsmål om mine rare matvaner, men det er dèt som funker for meg. Jeg prøver så godt jeg kan å ha et avslappet forhold til mat. Jeg har fått oppsatt forskjellige typer "dietter" av leger mtp balansert kosthold, men det endte med at jeg spiste enda mindre og mistet matlysten enda mer, fokuset på mat tok nesten over hverdagen.. sånt kan man virkelig få spiseforstyrrelser av! :p
Og nei, jeg har ingen spiseforstyrrelse i ordets rette forstand, heller ingen vektforstyrrelser hverken opp eller ned.

Når jeg handler kjøtt pleier jeg å se etter opphavslandet. Uansett merke kjøper jeg ikke utenlandsk kjøtt. Egg og kylling fra produksjonsdyr spiser jeg sjelden, rett og slett fordi jeg reagerer på det. Tror det har noe med maten de spiser å gjøre, for jeg reagerer ikke på hagehøns og deres egg.
Fisk og vilt er jeg selvforsynt med, føler meg priviligert der!
Antall ord: 272
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Sjokoladepudding til frokost høretes faktisk veldig deilig ut, usunt, men absolutt deilig. :like

Når det gjelder egg så har jeg paner om at når jeg og gubben en gang får oss hus så skal jeg ha noen høner slik at jeg vet at eggene kommer fra dyr som har det godt, man kan nemmelig ha optill ti høner i et bolig område, dog man kan ikke ha en hane. Jeg synes også at høner er koselige og det ville vert gøy å hatt noen, eller som Sponheim sier, hver mann sin høne. :P
Antall ord: 101
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Bearchild »

Jeg hadde høner før. Og en mannevond hane. :p
Men det finnes ingenting som kan måle seg med egg fra "hagehøns" såsant man ikke fòrer dem med "kjøpefòr". Om sommeren spiste de bare det de fant ute i skog og mark (skjellsand var eneste tilskuddet de fikk) og om vinteren fikk de mais, matrester(!), havre og byggkorn.
Jeg hadde også griser (og noen ender og sauer) som gikk på samme "dietten" og var bortimot selvforsynt.

Må jo si at svært lite kan måle seg med produkter av dyr som har fått leve "vilt". Men så er det dette med å slakte dyr man har i hagen.. :roll: Jeg har nok blitt mer ømfindtlig på dette området med årene og foretrekker å kjøpe "ferdig".
Men det å finne noe tilsvarende er ikke lett. "Økologisk" og "frittgående" er ikke ensbetydende med hverken god dyrevelferd eller det jeg ser på som "sunn og god" mat. Selv om det høres veldig fint ut er det mange som ville blitt overrasket over hva det egentlig innebærer.

Jeg har jobbet lenge nok innenfor kjøttindustrien til å vite at slett ikke alt er hva det ser ut og høres ut som.. ;)
Antall ord: 206
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Det jeg og gubben drømmer om er et småbruk hvor vi kan dyrke egene gønnsaker, ha høner for egg og kuer og geiter for melk og stort sett produsere vår egen mat. Kanskje hatt noen griser og kaniner for kjøtt, men som sagt vanskelig å slakte noe man har kost med og matet, men på den andre side så tror jeg man får en helt annen respekt for kjøttet når det er kommet fra et faktisk dyr man har kjent enn i fra en plast pakke på Rema.
Antall ord: 96
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Takk for tipset angående alkohol, 30cm!
Jeg har tenkt på det, og jeg vet at det er effektivt å kutte det ut.

En kompis av meg gikk på en hurtig-lavkarbo-diett, samt unnlot å få i seg en dråpe alkohol på en måneds tid. I løpet av de to og en halv første ukene gikk han ned hele 10 kg.
En annen kompis av oss kunne bekrefte at alkohol forstyrrer alt som heter forbrenning.

Så, det er jammen ikke dumt. Jeg hadde forresten edru-helg forrige helg, og denne helga har jeg ikke råd engang. Det blir nok ut helga jeg får lønning likevel. Men kutte ned på alkoholen er ikke dumt på noen måte uansett, så hvorfor ikke... ;)
Antall ord: 127
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Svartepus »

Kjæresten min fikk i oppgave å avlive nesten 20 haner i en gårdsbarnehage idag (de hadde en haug med haner og bare noen få høner), og da fikk han med seg to av slaktene hjem som takk. Jeg gleder meg til å smake. Kyllingkjøtt fra glade (evt. gale) haner som har vært utegående og levd på økologisk fór, det blir nok festmåltid! Jeg foreslo å spare den ene til julemiddag og tilberede den sånn som man gjør med kalkun i ovn, og selvsagt med min hjemmelagede waldorfsalat til! :mozilla_smile: Disse hanene skal spises med andakt! :D

Kjæresten min er jo en liten jaktmann og fisker, så jeg får mye god fisk og viltkjøtt. Det smaker mye bedre enn kjøpt i butikk, både i smaksløkene og i samvittigheten.
Antall ord: 140
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links