Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKosthold.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Hvorfor det? Hva mener du er lite gjennomtenkt?
Antall ord: 8
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av zind »

Astarte skrev:Hovedbekymringen min er å ikke få i meg nok proteiner, men det bør vel kunne ordnes med linser? Eller? Huff, jeg er flink til å lage annen mat, men dette blir fremmed for meg... :roll:

Takk, Vilma :D
Proteiner er det jeg syntes har vært mest kinkig, men egentlig er det ganske greit;
Bønner, linser, spirer, melkeprodukter, kikerter, egg, chica, nøtter, frø (linfrø har mye proteiner), soya, korn... Det er lurt å kombinere for å få i seg fullverdig protein.Eksempler på kombinasjoner som gir fullverdig protein, er havregryn med melk, brødskive med tomatbønner, brød og melk, eller ris og erter.

I norge er vi desverre dårlige på vegetarmat, men man trenger jo strengttatt ikke alle disse tilleggsproduktene heller. I begynnelsen er det litt rart å fordøye mat som kun er vegetarisk. Kjøtt er tungt og tar lang tid å fordøye, så man kan i begynnelsen føle at man ikke blir like mett av vegetarkost. (for det ligger jo ikke lenger noe i magen som tar hundreogørtogførti år å fordøye!) Det er kun vanesak og jeg lager ofte vegetarmat hvor folk er overrasket over at de ikke savner kjøttet. Fordelen er jo ofte at man blir mye flinkere på å spise grønt! Som regel blir man mer bevisst på mat også, det negative er kanskje at matbudsjettet fort kan vokse litt. Det er som regel dyrt å leve sunt :)
Sist redigert av zind på 17 Feb 2009 13:20, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 237
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av zind »

ludoburgero skrev:Som vanlig er jeg (nesten) alltid enig med deg, zind... ;)

Uansett, akkurat det med å spise kjøtt tror jeg ikke vi skal belaste vår samvittighet med for mye, siden vi alltid har gjort det og vært jegere. Selv gjorde jeg egentlig mitt for at lillesøstera mi skulle få et naturlig forhold til det å vite at når hun spiste pølse så spiste hun gris, og at kylling faktisk var kyllinger. Hun syntes dette var veldig interessant når hun var et par-tre år gammel. Tenk at vi spiste dyr!

Nå er det sånn at vi jo er bymennesker, urbane som faen, og jeg vil nå heller si at det er mer usunt å leve i denne "soyastilen" (ikke at det er noe galt med soya i seg selv), men det jeg mener er at noen blir så jævla fanatiske på det at de propper i seg allslags erstatninger istedenfor naturlig og vanlig kost. Noen klarer ikke å bytte ut bare en liten del av kostholdet med sunnere alternativer. Vi har jo dem som kanskje ikke spiser annet enn Nutrilett-barer og proteinpulver og allslags preparater (ja, for det er preparater det er - det er ihvertfall IKKE mat).
Sånn sett skulle jeg alltid ønske at jeg hadde vokst opp på en gård, og at vi fikk være med på å slakte dyr. Jeg ville hatt et naturligere forhold til mat, og jeg hadde nok vært mer bevisst over kostholdet mitt. Og tro det eller ei, men jeg synes det står respekt av å være vegetarianer også - for det har ingenting med saken å gjøre... det jeg synes er trist er fanatikere, og de som vil prakke på andre at man gjør noe galt dersom man spiser kjøtt... og kanskje kaller det likstumper gang på gang. Det blir fanatisk. Teit.

Lev som en fredelig vegetarianer, eller en fredelig kjøttspiser.
Det betyr ikke så mye hva du gjør, bare du føler du gjør det riktige.
Lev som en fredelig kristen også, men ikke prakk troen din på andre.
Det du i ditt hjerte vet er riktig, det preker du ikke særlig om, fordi det får deg til å føle deg god uten å måtte mase om det. Rett og slett stoppe å bitche rundt med holdningene sine.

Vi kan jo spørre oss selv om absolutt ALT det vi har av muligheter den dag idag gjør det bedre for oss? Og om det ikke KAN være en sammenheng mellom økte krefttilfeller og kostholdet.
Tilsetningsstoffer, syntetiske vitaminer i pilleform, proteinbarer, massevis med brus og godteri, fargestoffer, konserveringsmidler, kunstige søtningsmidler - og selvfølgelig et lite Wasa knekkebrød ved siden av. Så jævla urbant og sivilisert vi lever.
Koste hva det koste vil... vi blir jo slanke og pene på utsiden, vi dropper sukkeret og fettet og blir lykkeligere enn aldri før. Haha. Jeg må le. Eller nei, egentlig ikke.
Selvfølgelig er det myyyye bedre om barna vet hva de spiser og har et naturlig forhold til det! Fint at du gjorde det med søstern din. Jeg gjorde det samme med lillesøsteren min, men storesøster var jo den hun så mest opp til og det endte med at hun nektet å spise kjøtt hun også. Det er klart jeg påvirket i en annen retning enn deg, men jeg har også opplevd at barn som regel syntes det er helt greit å se hvor kjøttet kommer fra og at de generelt ikke bryr seg noe om at vi spiser dyra...

Generelt har det ikke noe for seg å fortelle andre hva de skal spise. I mitt hode er det kjøtteterne som er fastlåste og masete, for jeg har aldri fått lov til å være vegetarianer i fred. Jeg har for lengst gitt opp å presse mine ideer på andre, og er drittlei av at andre skal få meg til å føle meg dum som ikke spiser kjøtt. Jeg regner med det i noen tilfeller er misunnelse og kanskje litt dårlig samvittighet....

Haha... vi blir syke fordi vi spiser alt for mye kjøtt, sukker, kunstig tilsetningstoffer ++ :) Tror jeg! Jeg er ikke i tvil om at kreft henger sammen med kosthold heller, bare se på de høye tallene i den vestlige verden. Det har sikkert med livsstil generelt å gjøre, ikke nødvendigvis kosthold. Men NOE er det! Kanskje er antibiotikaen, smertestillende og vaksiner kanskje ikke det beste for helsen heller? Hvem vet - jeg har kun begynt å følge magefølelsen (Og forsøk gjort på så mange mennesker at det har noe for seg i vitenskaplig sammenheng)
Alt med måte er en fin regel når det gjelder mat :)

Og vet du, jeg syntes faktisk vegetarianere (for ikke å snakke om veganere) fortjener å bli sett litt opp til, ikke bare rakket ned på og stemplet som fanatikere. Det er jo mennesker som prøver å forandre noe de syntes er vondt og vanskelig i verden. Selvfølgelig er det en mye lettere løsning å spise kjøtt! Jeg har faktisk ofret mye gode matvarer for noe jeg tror på, ikke fordi jeg tror det har så mye og si med en fra eller til, men fordi det aldri skjer noe om ingen gjør noe som helst...

Ja, det handler litt om hva som er sunt også, men det var aldri det som gjorde meg til veggis. I slike tilfeller kutter man kanskje ut rødt kjøtt og lever som vanlig. Er man vegetarianer har man som regel sterke prinsipper om at kjøttindustrien i dag er helt uakseptabel...Og det står det respekt av!

Aner dere ikke-vegetarianere hvor jævla kjipt det er å ALDRI kunne kjøpe seg ei veggispølse på bensinstasjonen eller å måtte spis poteter med saus når man er i selskap! Aaargh! Jeg skulle gitt mye for å kunne kjøpe meg litt fast-food innimellom jeg og:)
Antall ord: 1001
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Svartepus »

Det er vanskelig nok å hele tiden skal forklare hvorfor man ikke liker kjøtt... Er man ihuga vegetarianer kan man slå i bordet med gode grunner som dyrevern og miljøvern. Selv om jeg er opptatt av dyrevern og miljøvern, og har det også i bakhodet når jeg velger mat, lar jeg være å spise kjøtt fordi jeg ikke liker det. Det skjønner ikke folk... "Hvordan går det an å IKKE like kjøtt liksom?"

Og så oppstår det et dilemma når jeg blir servert kjøttretter. Som oftest spiser jeg litt kjøtt av ren høflighet når jeg får det servert, og når da vertsskapet spør om det smakte godt kommer jeg i en klemme... Svarer jeg nei, er jeg frekk og utakknemlig, så det gjør jeg aldri uansett. Da blir det til at jeg sier "joda, dette var jo godt" for å være høflig og takknemlig. Da får jeg alltid høre i ettertid at "hun sier jo at hun ikke liker kjøtt, men hun likte nå kjøttet jeg serverte, så jeg tror nå det er mest innbildning/tull!"

Hallo, skjønner de ikke at jeg har litt for mye folkevett til å være ærlig når de spør??? "Nei, kjøttmiddagen deres var ekkel og en prøvelse å få i seg, men jeg smilte likevel og svelgte unna i ren høflighet!!! Så det så! Slutt og mas om det forbaska kjøttet nå og gi meg desserten så jeg kan få bort kjøttsmaken!!!" :bat

Jeg er enig med Zind, til tross for at jeg ikke kan skryte på meg å være veggis (spiser bl.a. fisk og elsker melkeprodukter). Jeg synes folk fortjener ros for å prøve å gjøre verden til et bedre sted. Noen må gjøre noe for å få fart på sakene, og kanskje de da klarer å inspirere andre til å gjøre det også. Og så har vi det gående :mozilla_smile:

Hadde enkelte storkjøttspisere omså bare trappet ned på kjøttinntaket, hadde det hjulpet på både for miljøet og av hensyn til dyrene. Alle kan gjøre litt for å gjøre verden til et bedre sted. Og ikke minst kan vi bli flinkere til å godta at andre har en annen måte å leve på, uten å mase om hvor "rare" de er. Kanskje kan man lære noe nytt hvis man prøver å sette seg inn i deres sted?
Antall ord: 416
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av zind »

Jeg skjønner ikke de som klarer å spise brusk og sener jeg! *grøss*
Og jeg kan godt forstå om du ikke liker kjøtt svartepus. Rødt kjøtt av alle slag var det jeg kuttet ut først og det jeg har savnet minst. Jeg taklet ikke brusk, husker mange ganger som liten at jeg stod og brakk meg over doskåla hvis jeg fikk det i maten. Det ødela matlysten totalt. Jeg kastet vel aldri opp, men det forsterket liksom følelsen av at det var et dødt dyr jeg spiste og til slutt hadde jeg ikke sjans til å få det i meg

Syntes du skal stå på krava jeg Svartepus! Det er nok litt lettere å forholde seg til for andre om du dropper å spise kjøtt i selskap også. Jeg vet alt om hvor kjipt det er å få alle spørsmålene, men det er jo forferdelig at du må spise noe du unngår i matveien til daglig. Det er jo masse god fisk, så forhåpentligvis vil de satse på litt annen mat på menyen om de vet at du garantert ikke spiser kjøtt.
Jeg er nå så heldig at de aller fleste steder så serverer de litt annen mat om de vet jeg kommer på besøk, selv om jeg aldri ville forlanget noe slikt. Det har jo tatt litt tid da, vært mye diskusjoner, men nå har de vel innsett at jeg ikke kunne gitt mer blanke i hva de mener og ikke mener om den saken. Etter en stund gir de opp å skulle lure deg til å "prøve" :)

Glemmer ikke første gang jeg møtte den nye dama (nå kona) til pappa. Vi spiste middag og noe av det første hun sa til meg var "Jeg hørte du er vegetarianer. Det er ikke sunt, du må spise kjøtt". Jeg trodde seriøst jeg skulle kverke dama!
Antall ord: 322
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Timetravel_0 »

Jeg tror det er to ting som gjelder med veggiser vs. kjøttetere.

1. Vegetarisme er litt fremmed og skummelt.

2. Kjøttetere er litt redd for at man tror man er bedre enn dem.

Det er hvertfall mine erfaringer. Det er litt sånn: "Du skal ikke tro at du er så snill bare fordi du ikke spiser kjøtt." Dette til tross for at veggisen aldri har gitt uttrykk for noe slikt.
Også er det dette med om man kan klare å overleve uten kjøtt. Får man i seg nok proteiner, alle vitaminene osv. Muligens folk har lyst til å tro at man ikke gjør det.
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Jeg tror det er to andre ting som gjelder:

1. Man tror det er noe "versus" i det hele tatt mellom vegetarianere og kjøttetere.
2. Det er egentlig bare snakk om valg, holdninger og prioriteringer.

Det beste er å respektere valgene, holdningene og prioriteringene.
Er fort gjort å sette opp fiktive fiendebilder, som om det blir "oss mot dem" hvis vi har tatt et valg vi selv vet avviker fra normalen, og så blir det ofte slik at vi tenker at "det er dette de tror om oss", mens det egentlig er mest pga. våre egne tanker rundt det valget vi har tatt.
Fordi vi er oppvokst med janteloven i Norge.
Antall ord: 111
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ? »

paraunormal skrev:
? skrev:macarøtter er naturens sterkeste kilde til b12, og mange andre planter finnes også, og litt oralsex, så er b12 behovet reddet, siden du lurer på det, men det kan være at kjøttspisere ikke har det så morsomt som vegetarianere og veganere og derfor lettere er disponert for mangelsykdommer.
"macarøtter er naturens sterkeste kilde til B12", det er bare tull. Animalske bakterier er naturens sterkeste kilde til B12, ettersom bare de har enzymene til å framstille det. Enkelte sider hevder roten inneholder spor av B12, andre bare lister det opp uten å spesifisere det grundigere. Fant en side som solgte pulver av tørkede macarøtter og som listet opp næringsstoffene og mengdene av de, men her ble ikke B12 nevnt. Den rå roten har isåfall langt mindre mengder av vitaminer og spormineraler enn et tørket produkt, ettersom de blir liggende igjen i større konsentrasjon etter at vannet er fjernet. Jeg kan være med på at den kan inneholde spor av B12, men dette stammer nok isåfall fra jorden den lå i og skallet rundt, og er ikke noe roten produserer selv. Dette tørkede produktet er uansett lite interessant for vegetarianere, ettersom tørket gjær og andre tilskudd vil være en bedre kilde til B12. Melk, egg, kjøtt; disse er gode kilder.
du er ikke dummere håper jeg enn at du forstår at jeg sikter til planter, og det andre du nevner er at det er i jorden, og det er jo også en form for sannhet men ikke slik at det er kun jorden rundt macarøttene som inneholder b12, og det kan du like gjerne få av å spise en salat eller kålrot, da jordsmonnet inneholder spor av b12 også.
hva gjelder vegatrianere/veganere så blir det for tullete å fortelle at de skal spise melk egg og kjøtt, det er virkelig for dumt.
paraunormal skrev:"..og mange andre planter også". Ja da får du være så god å nevne noen, det vil nok være interessant ikke bare for vegetarianere, men også for ernæringsfysiologer og forskere. Vennligst opplys oss.
tang og f.eks spirulina, eller som du argumenterer så er det sikkert mye b12 i grandiosa

paraunormal skrev:"..og litt oralsex, så er behovet reddet. Ja, det er mulig, den naturlige bakteriefloraen rundt kjønnsorganene kan nok bidra til noe B12 om en er dreven. Mange av disse bakteriene har sannsynligvis enzymer til å lage det. Er en dreven på rompeslikking, kan en nok hente noe der også..
opplys oss
paraunormal skrev:At vegetarianere har det så mye mer morsomt enn folk som spiser mat fra alle naturens riker, tror jeg ikke du har rett i.
nei, for du nevner at du ikke tror det, men du aner ikke faktisk, for du har ikke referansepunkter, og så blir det hele uten hold.

men avslutningsvis vil jeg bare fortelle deg at disse forskerne dine må gjøre akurat hva de ønsker og hvem som helst kan tro eller ikke på dem, men når de får et tilfelle de ikke kan forstå, ja så gjør de som statistisk sentralbyrå, og luker ut alle tilfeller som ikke stemmer med den store massen, og undertegnede er et slikt tilfelle, og forskere syntes det er beundringsverdig, men forstår ikke en dritt, og bare nikker annerkjennede og sier at det være en årsak, og fordi de ikke forstår det så vil de heller ikke forske videre på det, for det kommer utenfor deres forsåelse og deres referanseområder, og derfor kan de like gjerne bruke tiden til å studere den javne massen.

jeg tar overhodet ikke noe tilskudd av hverken det ene eller det andre, og kan nok ganske sikkert påberope meg at blodverdier er bedre enn noen av kjøttspiserne her på siden eller i allmenheten forøvrig.

jeg spiser sundt, stort sett rå mat, og en meget stor andel frukt, og dette har vedvart nå i flere år, og maca, lucuma, kakao, spirulina, bygg og hvetegress, og andre morsomme greier, og b12 - d - kolesterol, osv, osv, osv er i balanse, og jeg livnærer meg ikke på andre individers døde legemer.

kanskje ikke egentlig miljøet som er min store drivkraft i dette valget, men faktisk eget legeme, og det handler ikke om å oppnå evig liv, for det er kjedelig om man ikke får byttet ut skallet, men det faktum at man kan høyne frekvenser i ens eget legeme ved å avstå fra tunge energier.

døde legemer har en egenvibrasjon som ligger langt under et legeme som er i live.
men dette er en lang avhandling som jeg ikke gidder diskutere under rådende omstendigheter her på siden.
Antall ord: 795
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ? »

zind skrev:
Liker du den nye avataren min sjef?
neuf..
Antall ord: 10
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Corvus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 19 Sep 2011 10:49
12
Blitt takket: 1 gang

- Kosthold.

Innlegg av Corvus »

My body is my temple.
Hehe, jeg var overvektig tenåring, byttet til vegetardiet da jeg var 19 og har holdt meg til det.
Noen her inne sier de er vegetarianer når de spiser fisk, det er ikke sant, det heter pescaterianere.
Jeg pleier å pirke litt på det for det er de som går rundt og spiser fisk og kaller seg vegetarianere som gjør at vi som ikke spiser noen dyr må forklare hvorfor vi ikke spiser fiskematen vi får servert i høflige selskaper når de har gjort en innsats for å lage "vegetar"mat til gjesten :(

b12 kommer fra jorda så får du i deg økologiske grønnsaker som ikke blir sprøyta og gjødlslet uten kunstgjødsel får du i deg b12. Jeg bruker også nutritional yeast på mye av maten.
Tar multivitaminer hver dag fordi det er smart uansett.
Spiser lite prossesert tofu for det er ikke bra.
Jeg inntar ingenting som har aspartam i seg.
bruker helst soyamelk, mandelmelk, havremelk i matlaging, men spiser egg fordi jeg ikke er så fryktelig glad i bønner, men siden jeg ikke trenger så fryktelig mye får jeg i meg nok proteiner uansett.

Jeg orker ikke å hive meg inn i diskusjonen vegetar Vs omnivor for det ender bare opp i vondt blod. Live and let live. Om noen lurer på noe kan jeg svare spørsmål. :)
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

1. Vegetarisme er litt fremmed og skummelt.

2. Kjøttetere er litt redd for at man tror man er bedre enn dem.
Dette er jo også litt fordi enkelte vegetarianere og veganere er veldig fordømmende ovenfor folk som spiser kjøtt, og hvis man legger en del fakta på bordet som at for eksempel mennesket var ment å spise både kjøtt og grønnsaker og at man faktisk trenger ganske mye kunskap for å få nok næringstoffer spesielt om man er veganer så blir de veldig iltre. Jeg har opplevd å få morder, stygg, feit h**e og andre ukvemsord kastet etter meg av veganere fordi jeg spiser kjøtt, og blitt fortalt at de håpet jeg fikk alvorlige sykdommer og døde og at alle jegere burde drepes og så videre. Nå gjelder selvfølgelig ikke dette mesteparen av vegetarianere og veganere, men faktum er at en god del av dem er veldig militante og det ødelegger for de som er tolerante og gjør at en del folk som spiser kjøtt blir litt lei vegetarianere og veganere, selv om det er en urettferdig holdning når det bare er et fåtall som er problematiske.
Antall ord: 200
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Svartepus »

Denne tråden hadde jeg glemt! Interessant tråd! :D

Jeg spiser fremdeles lite kjøtt, men elsker fisk og sjømat. Jeg har sansen for kjærestens "selvskutte" elgkjøtt pga at elgen har levd et naturlig liv frem til den ble mat, kjøttet er temmelig rent og mest mulig av ressursene (elgkroppen/skinnet) blir utnyttet. Men etter kjøttdeig som hadde blitt malt i dårlig kjøttkvern og innehold store bruskklumper, mistet jeg piffen på det kjøttet også...

Jeg har sagt det før, og nevner det gjerne; jeg mener alle burde tenke gjennom hvilket kjøtt de spiser og hvor det kommer fra. For mye kjøttspising er ikke bra for verken miljøet eller hensynet til dyrene. Man burde kutte ned på kjøttinntaket og bruke litt ekstra penger på rent kjøtt fra økologiske produsenter når man først skal spise kjøtt. Eller spise viltkjøtt som man har skaffet til veie selv så man vet at dyret har levd naturlig og blitt avlivet humant. Kvalitet burde gå foran kvantitet i folks kjøttinntak. Kutt ned antall kjøttmiddager i uka, og betal for kvalitet når du først skal spise kjøtt. Klarer man seg helt uten kjøtt, er det jo kjempefint.
Jeg kjenner jeg ikke liker den fanatiske lavkarbotrenden som baserer seg på stort kjøttinntak, da større kjøttinntak betyr et enda mer rævkjørt miljø og en enda dårligere matfordeling i verden. Plantekost gir mer mat til flere og produksjonen av den er mindre skadelig for miljøet.

Min store last innen kjøtt er at jeg elsker kyllingfilet, og jeg vet jo at fjærkreindustrien ikke er noe å rope hurra for... Men jeg prøver å følge litt med på hvilke produsenter som velger den mest dyrevennlige å produsere kjøtt på. Ikke så lett, siden det er litt løgn og neddyssing av baksidene i industrien. Men jeg spiser ikke kyllingfilet daglig, så jeg har et begrenset inntak ihvertfall.

Jeg holder meg langt unna aspartam, acesulfam K o.l. søtningsstoffer, og prøver å unngå for mye tilsetningsstoffer og salt. Melk har kroppen min ingen problemer med (og jeg må innrømme at jeg elsker melk og melkeprodukter), men jeg har vurdert å kutte kraftig ned på hvetemel. Magen min er litt trøblete av seg og jeg tror mye av problemet kommer av hvetemat. Dessuten får jeg halsbrann av enkelte typer kjøpebrød/boller. Når jeg får kjøkkenet mitt opp og gå, skal jeg prøve å kokkelere i sammen bakst med lite eller ingen hvete. Eksperimentering på kjøkkenet er gøy! :mozilla_smile:

Nei, det er litt av en labyrint å skulle finne ut av hva som er bra eller ikke bra for kroppen. Det dukker hele tiden opp ny "forskning" som blåses opp i media. Dessuten har man forskjellige kropper som tolererer forskjellige ting i forskjellige mengder, så jeg tror man bør lytte til kroppen sin. Men når kroppen skriker etter godteri, søppelmat og sånt må man bare høre etter med et halvt øre. De fleste gangene er det bare tull (og tegn på at man trenger noe annet), men noen ganger trenger man litt kos for psyken også :mozilla_wink:

Noen veggiser kan være litt nedlatende, men de fleste jeg kjenner er tolerante folk som ikke blander seg inn i andres kosthold eller livsfilosofi. Men som kresen på kjøtt, har jeg møtt en del fordommer fra ihuga kjøttetere også. Det at jeg er kresen på kjøtt betyr jo selvsagt at jeg bare skaper meg. Uansett hva jeg sier så får jeg et snøft og frekke kommentarer. Svigerinna mi går rundt og påstår at jeg egentlig liker kjøtt fordi jeg spiser nyttårsmiddagen deres bestående av viltkjøtt. Greia er jo at det for meg er stor forskjell (spesielt i kvalitet) på viltkjøtt som er skutt og behandlet av kjentfolk, og en seig svinekotelett produsert av ymse kjøttprodusenter og kjøpt på dagligvarebutikken. Dessuten er historien bak dyrets liv før det ble mat er adskillig bedre enn forhistorien til en gjennomsnittlig gris, ku eller sau fra norsk kjøttindustri. Og så er svigerinna og gubben gode kokker også da :mozilla_smile: Flink til å tilberede mat fra grunnen av og kløppere til å fjerne ekle bruskbiter :D

Mat laget fra grunnen av er utrolig godt, og en del tar jo ikke så mye lengre tid enn å bruke ferdigmat. Det bare ofte føles sånn når man kommer sulten hjem etter jobb... Men det er altfor dyrt å spise sunt i Norge. Alle maser om å la sukkervarer bli dyrere, men hva med å heller gjøre sunn mat billigere? Nei, staten vil vel helst tjene penger på folks dårlige vaner og samvittighet. Det er mer lønnsomt å straffe de sukkeravhengige istedet for å legge til rette for at alle kan lage sunn og god mat fra grunnen av.

(hoi, hvem puttet penger på meg? Jeg hadde sannelig mye rart i hodet som måtte ut...) :oops:
Antall ord: 858
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Kosthold.

Innlegg av Nephandi »

Man burde kutte ned på kjøttinntaket og bruke litt ekstra penger på rent kjøtt fra økologiske produsenter når man først skal spise kjøtt. Eller spise viltkjøtt som man har skaffet til veie selv så man vet at dyret har levd naturlig og blitt avlivet humant. Kvalitet burde gå foran kvantitet i folks kjøttinntak.
Ikke for å virke negativ her, for jeg er i grunnen enig med deg, folk burde spise mindre kjøtt, imidlertid så er det veldig lett å sitte og si at folk burde bruke mer penger på å kjøpe økologiske produkter eller selv jaktet når man har en jeger i familien og når man ha råd til det. Det er forferdelig mange som rett og slett ikke har råd til å bruke litt ekstra penger på økologisk mat. Jeg og gubben har begge uføretryg og matbuskjettet kan bli stramnt til tider, for ikke snakke om en hel familie med barn som skal greie seg på en trygd, eller en aleneforelder i et lavtlønnet yrke, ofte så er det ikke mulig å legge til på matbudgettet, og det er ikke så lett som å si at da får man spise mindre kjøtt for god kvalitets vegetar mat og fisk koster også og er faktisk ikke noe særlig billigere enn billig kjøtt.

Jeg skulle gjerne ha bare spist kjøtt og brukt melk og egg i fra økologiske produsenter og i fra vilt hvor dyret har levd bra i skogen til det havner på talerkenen, men dette er det bare ikke penger til i min økonomi, ja jeg kunne ha kuttet ut alt allet, levd på sparebluss for å spise mer miljøvennelig, men det er ikke aktuelt, om det at jeg spiser økologisk til fest og kotletter fra gilde til hverdags betyr at jeg har råd til å ha en Playstation 3, kjøpe DVDer og kunne skjeie ut til ja da gjør jeg heller det.
Jeg kjenner jeg ikke liker den fanatiske lavkarbotrenden som baserer seg på stort kjøttinntak, da større kjøttinntak betyr et enda mer rævkjørt miljø og en enda dårligere matfordeling i verden. Plantekost gir mer mat til flere og produksjonen av den er mindre skadelig for miljøet.
På den andre side så har denne typen dietter hjulpet veldig mange som har slitt i årevis med vekta og helsa uten at noe annet har fungert.
Antall ord: 409
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- Kosthold.

Innlegg av 30cm »

Jeg liker mest essesen av kjøtt, ha ha ha, litt vansklig å forklare, litt kjøttsmak i maten men med mest salat og grønnsaker.
Man burde kunne kjøpe kjøtt essens, akkurat som man kan blande citronvodka essens i vodkaen for at den skal smake sitron, noe jeg husker man måtte i gamledager da det bare var absolutt uten noe annet :mozilla_tongue:

Jeg får kebab som alltid er med mye kjøtt, selv om jeg alltid betaler for å få mest salat.
Antall ord: 84
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Jeg ser ikke fordelen med å være nedlatende i noen tilfeller hvor folk faktisk har tatt et valg som angår de selv. På samme måte ser jeg heller ingen positiv hensikt med det å rakke ned på noen etter at man har tatt dette valget. Det blir minst like absurd.

Hvis man virkelig føler seg vel med det valget man har tatt, så har jeg en oppfatning og filosofi som tilsier at man er mer avslappet over det enn å måtte rakke ned på noen. Det vitner isåfall om usikkerhet rundt det og blir i mine øyne "den som roper høyest" (og resten av leksa kjenner man)...

Vegetarianere er noe jeg ser opp til, men selv ønsker jeg kjøtt i maten min.
Det har jeg kommet frem til skyldes nok først og fremst vaner, hvor kjøtt har alltid vært en del av kosten fra vi var gamle nok til å få det servert hjemme. Samfunnet er jo også bygget opp slik, og om det enn ikke forklarer noe om hvor riktig eller galt det er ("universalt" sett), så er det nå en gang slik at jeg føler ikke at jeg har spist et fullverdig måltid uten at kjøtt har vært involvert.
Jeg har kuttet ned på kjøttmengdene, men jeg har likevel ikke gått mye ned i vekt, men akkurat å bruke kjøtt i mindre eller større grad for akkurat kroppsfasongens del (primært) ser jeg heller ingen vits med. Det burde vel være greist å heller bruke mer energi, istedenfor å slanke seg via f.eks. lavkarbo, tenker jeg. Hvor enn effektivt det er, da. Sånn sett så er det vel bedre å snakke om hva som er gunstig - reelt sett - for helsen og kroppen, om man ikke skal tenke på et par kilo for mye eller for lite?

Uten at jeg skal påstå hva som er "mest riktig for verden", så tror jeg uansett at det ville vært bedre om mange reduserte kjøttinntaket drastisk. Spesielt pga. miljøkonsekvensene, som er nevnt her tidligere. Å tenke på andres beste er også å tenke på sitt eget beste i noen tilfeller, og akkurat når det gjelder det så mener jeg først og fremst dyrenes beste. Ikke moralprekener.
Antall ord: 382
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links