Drømmer, NDO & ut av kroppenLucid drøm?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Sjelia
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Nov 2008 10:55
16

Lucid drøm?

Innlegg av Sjelia »

Har vel blitt skrevet flere innlegg om dette, men jeg har fortsatt ikke fått grep på hva som skjer meg. Lucid drøm, klardrøm? :?

Hender at jeg tar meg en ettermiddagslur etter jobb, før samboeren kommer hjem. Etter å ha hatt en "vanlig" drøm, våkner jeg opp. Jeg er fortsatt hjemme, i min egen seng, i mitt eget hus. Jeg prøver å stå opp, men klarer ikke å bevege meg.

Den ene gangen hørte jeg at det var noen i stua. Lurte på om samboeren hadde kommet hjem. Jeg klarte å vri hodet slik at jeg så klokka. Den viste noe med 15, og jeg konkluderte med at "nei, han kommer jo ikke hjem så tidlig".
Jeg ropte på ham. Da hørte jeg at han skrek høyt (lyden kom fra stua). Jeg ropte en gang til, men fikk bare et skrik tilbake. Jeg tenkte at dette må være en drøm. "Nå må jeg våkne". Så hører jeg at det kommer noen gående mot soverommet. Jeg ble redd, og tenkte at jeg måtte våkne. "Nå tuller du bare, du sover" klarer jeg å tenke.

Den andre gangen våknet jeg også i min egen seng. Hørte at noen kom gående mot rommet. Denne gangen kom personen inn på rommet, det var en jente i hvit kjole. Hun kom så nærme at hun pustet meg i nakken. Jeg tenkte at "deg vil jeg ikke ha så nærme", "dette får du ikke lov til å gjøre".

Ved begge episodene har jeg blitt så skremt at jeg har "tvunget" meg selv til å våkne ved å skrike. Jeg får ikke alltid til å skrike med en gang, men etter mye prøving kommer det er "wræh", og vips så er jeg våken (ordentlig våken). Klokka stemmer overens med det den var i "drømmen".

Selv etter at jeg har våknet ordentlig så henger den ekle følelsen igjen, og jeg må gå ut i stuen for å bekrefte nok en gang at det ikke er noen der. Høres sprøtt ut, og opplevelsen er ganske skremmende... Har blitt til at jeg til tider vegrer meg for å sove.

Noen som har hatt lignende opplevelser eller vet hva det kan være?
Opplever dette kun når jeg sover på ettermiddagen, og når jeg er alene hjemme.

:oops:
Antall ord: 401

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Lucid drøm?

Innlegg av Kimbara »

Du har opplevd søvnparalyse. Det er veldig vanlig - spesielt i situasjoner når man har sovnet pga. utmattelse, i perioder med stress, når man sovner på tidspunkter som ikke er vanlig å sove på etter døgnrytmen ens, osv.

Hvis du søker på "søvnparalyse" enten her eller på google vil du finne masse stoff om det.
Antall ord: 59
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Sjelia
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Nov 2008 10:55
16

Innlegg av Sjelia »

Har lest om det nå. Takk for tipset, det kan høres ut som det stemmer :mozilla_smile:
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Metal maniac
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 11 Sep 2007 15:14
17
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Metal maniac »

Sjelia skrev:Har vel blitt skrevet flere innlegg om dette, men jeg har fortsatt ikke fått grep på hva som skjer meg. Lucid drøm, klardrøm? :?

Hender at jeg tar meg en ettermiddagslur etter jobb, før samboeren kommer hjem. Etter å ha hatt en "vanlig" drøm, våkner jeg opp. Jeg er fortsatt hjemme, i min egen seng, i mitt eget hus. Jeg prøver å stå opp, men klarer ikke å bevege meg.

Den ene gangen hørte jeg at det var noen i stua. Lurte på om samboeren hadde kommet hjem. Jeg klarte å vri hodet slik at jeg så klokka. Den viste noe med 15, og jeg konkluderte med at "nei, han kommer jo ikke hjem så tidlig".
Jeg ropte på ham. Da hørte jeg at han skrek høyt (lyden kom fra stua). Jeg ropte en gang til, men fikk bare et skrik tilbake. Jeg tenkte at dette må være en drøm. "Nå må jeg våkne". Så hører jeg at det kommer noen gående mot soverommet. Jeg ble redd, og tenkte at jeg måtte våkne. "Nå tuller du bare, du sover" klarer jeg å tenke.

Den andre gangen våknet jeg også i min egen seng. Hørte at noen kom gående mot rommet. Denne gangen kom personen inn på rommet, det var en jente i hvit kjole. Hun kom så nærme at hun pustet meg i nakken. Jeg tenkte at "deg vil jeg ikke ha så nærme", "dette får du ikke lov til å gjøre".

Ved begge episodene har jeg blitt så skremt at jeg har "tvunget" meg selv til å våkne ved å skrike. Jeg får ikke alltid til å skrike med en gang, men etter mye prøving kommer det er "wræh", og vips så er jeg våken (ordentlig våken). Klokka stemmer overens med det den var i "drømmen".

Selv etter at jeg har våknet ordentlig så henger den ekle følelsen igjen, og jeg må gå ut i stuen for å bekrefte nok en gang at det ikke er noen der. Høres sprøtt ut, og opplevelsen er ganske skremmende... Har blitt til at jeg til tider vegrer meg for å sove.

Noen som har hatt lignende opplevelser eller vet hva det kan være?
Opplever dette kun når jeg sover på ettermiddagen, og når jeg er alene hjemme.

:oops:
Dette minner meg veldig mye om søvnparalyse. Søk det opp på nettet for å få info.
Antall ord: 420
En dag vil du innse at verden er mye mer enn dine fem sanser.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kaina
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Sep 2008 00:14
16

Innlegg av kaina »

Søvnlammelse.. :mozilla_smile: har opplevd dette selv.. veldig ekkelt.. har hatt det mange ganger jeg også :mozilla_undecided:
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Når drømmene ikke vil gi slipp på deg...
Når de vil holde deg fast...
Når den andre siden likte å ha deg der...

Først og fremst høres det ut som om du har en lucid drøm.
Da kan en ofte få det en kaller "falsk våkning".
Hvis man først får det, kan man ende opp med søvnparalyse (som nevnt tidligere her).
Jeg var en gang låst så fast at jeg tror det var 7 ganger jeg drømte at jeg våknet fra drømmen.
Høres rart ut å si det på den måten, men det var tilfelle.
Aldri før har jeg drømt så mye rart og ekkelt. Jeg har svært sjeldent mareritt, men dette var grusomt og det glemmer jeg aldri. Uansett, så har jeg etterhvert lært meg å elske drømmene mine for alt de handler om - fordi det blir en slags studietur for meg, i min egen psyke, og drømmene kan ikke skade meg; jeg kan vokse på dem.

Etter at jeg har latt denne innstillingen etablere seg i meg, så har jeg ikke hatt søvnparalyse mer.

Det er kanskje mer vanlig hvis en føler seg utrygg på drømmene sine?
Jeg har ihvertfall fått det inntrykket.
Antall ord: 219
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links