Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserKraftdyr

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

- Ildfugl sier:[quote] Har sibirsk tiger,ugle,ørn og [b]drage[/b] (...)[/quote]

Drage? Går det an også? Kanskje jeg spør dumt nå.. men er ikke det mer et fabeldyr? Håper jeg ikke tråkker noen på tærne.. :?
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Grrr, spytt, fres.. får ikke til å kopiere avsnitt.. whatever, håper dere skjønner hva det står, så skal jeg øve meg til neste gang! :wink:
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Animalspirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 52
Startet: 17 Feb 2005 10:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: En liten bygd på Vestlandet

Innlegg av Animalspirit »

Bearchild:Er endel som har fabeldyr som kraftdyr ;)
Antall ord: 8
How lonely is the night without the howling of the wolf? Hear my song, know that you are not alone. Listen, you will hear me singing. Listen to my freedom, floating on the night air. Listen to what could be yours... oh my hunter, if only you would listen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Ildfugl skrev:Bearchild:Er endel som har fabeldyr som kraftdyr ;)
Det har også jeg hørt. Feks kan en kentaur stå for healende magi, hamskifte, musikk, kunst, spådom og inspirasjon.

En enhjørning står for den gode vilje, berømmelse, fremgang, hell, mildhet, renhet, viljestyrke, ubegrenset individuell kraft, visdom ved suksess og fremkalling av personlig kraft.
Antall ord: 58
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Re: Kraftdyr

Innlegg av Biejjie »

Heia skrev:Er det noen som har sett sitt/ sine kraftdyr?
Finnes det noen gode tips for å få et glimt av disse eller på noen måte fornemme dem?
Er bare så innmari nysgjerrig!! :-k
Som Alban sier er det veldig vanlig at det er det eller de dyrene man kjenner seg spesiellt tiltrukket av som gjerne er ens kraftdyr. Ofte er det jo slik at de dyrene man liker representerer sider av en selv som man kjenner igjen i dyrene og at det er derfor man føler denne tiltrekningen. Så det er godt mulig ditt kraftdyr tar form av en hest veldig ofte.

Men det hender også at man kan bli overrasket når man finner sitt kraftdyr. At det viser seg å være et dyr man aldri skulle ha kommet på selv. Da viser kanskje dyret på sider av en selv som man ikke er seg bevisst eller ikke har oppdaget eller utviklet skikkelig ennå. Eller de er kommet for å lære deg noe du faktisk ikke kan.

Du kan be dem komme til deg i drømme, se etter dem ute i naturen (eller hvorfor ikke i byen? Det finnes jo dyr der også), søk etter dem i meditasjon, dra på trommereise... det er mange måter å komme i kontakt med dem.

Isilelda sier noe klokt, at det er viktig å gjøre rett bruk av dyrene i seg. Vil man treffe dem fordi man ønsker å gjøre bruk av deres kraft til å vokse eller vil man treffe dem for å gjøre bruk av deres kraft til å skade andre eller til å skryte med? Er motivet det siste kommer du til å oppleve at de enten ikke kommer, eller at de du har forlater deg eller forandrer seg til ufyselige ting. Har man fått kontakt med dem skal man også vise dem oppmerksomhet og respekt når de vil deg noe. Det er jo bare dumt å ignorere hestens utholdenhet om man har dette i seg, for eksempel. Og det er enda dummere å ignorere den om hesten har kommet til deg for å lære deg nettopp utholdenhet!

Selv har jeg opp gjennom årene truffet katter, ravner, edderkopper, ugler og kuer. Hadde også en drage i meg en periode. Kattene var veldig ofte å se da jeg var yngre - så jeg tror jeg har lært det katten kom for å lære meg, for de dukker ikke opp så ofte nå lenger. Uglen har vært med meg hele mitt voksne liv. Men det var først da jeg oppdaget at jeg faktisk hadde en hel haug med uglefigurer plasserte rundt omkring i huset at jeg innså at nettopp uglen er spesiell for meg. Det skjedde omtrent femten år etter at jeg fikk min aller første uglefigur i gave. Jeg har faktisk ikke kjøpt mer enn en håndfull ugler selv - folk bare gir dem til meg helt av seg selv. :)
Antall ord: 482
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Flott innlegg Biejjie :wink:

Under har jeg skrevet inn deler av en tekst jeg fant for en tid tilbake. Desverre husker jeg ikke kilden.

Hva er kraftdyr?
Et kraftdyr er en fysisk beskyttelse og bringer deg kraft og visdom. Kraftdyrene kan variere i antall(på lik linje med hjelpere/guider), noen har et kraftdyr, mens andre har flere. Kraftdyrene kan også endre seg over tid.

Hva regnes som kraftdyr?
Alle rovdyr, alle ville dyr, kan være ditt kraftdyr. Fugler og dyr som lever i havet går også inn under betegneslen kraftdyr. Det samme gjør forhistoriske dyr og fantasidyr, som feks kentaur og enhjørning(se innlegg ovenfor).

Hvordan finne ditt karftdyr?
Det finnes mange måter å finn sitt kraftdyr, trommereise er en av dem. Av og til kan kraftdyr gjøre seg synlig i en drøm og/eller under meditasjon. Det kan også være hjelp i å stille seg følgende spørsmål;

Hvilket dyr føler du deg tilknyttet av(uavhengig av kontinent)?

Hvilket dyr dukker ofte - og tilsynelatende "tilfeldig" - opp i livet ditt?

Har du hatt spesielle opplevelser med et bestemt dyr?



(Noen hevder også at frykt for et dyr, kan bero på at dyret utfordrer din kraft fordi den er likeverdig... Det samme gjelder om du har blitt angrepet av et dyr)

Å meditere er en fin måte å komme i kontakt med ditt kraftdyr. Vær tolmodig å la dyret komme til deg. Lykkes du ikke på første forsøk, prøver du om igjen. Ignorer heller aldri det dyret som kommer til deg fordi du ønsker deg noe annet. Ditt kraftdyr gir deg den fysiske beskyttelse, kraft og visdom du har behov for.
Antall ord: 281
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Takk for skryt, Irmelena! ;)

Ikke så dumt innlegget ditt heller, da! :D

Dessuten tar du opp to viktige ting som jeg ikke tenkte på, men som det virkelig er verdt å fundere litt over:

1. "Ignorer heller aldri det dyret som kommer til deg fordi du ønsker deg noe annet."

2. "Noen hevder også at frykt for et dyr, kan bero på at dyret utfordrer din kraft fordi den er likeverdig... Det samme gjelder om du har blitt angrepet av et dyr."
Antall ord: 80
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ananas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 249
Startet: 04 Feb 2005 21:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Ananas »

Irmelena Sara Sol skrev:(Noen hevder også at frykt for et dyr, kan bero på at dyret utfordrer din kraft fordi den er likeverdig... Det samme gjelder om du har blitt angrepet av et dyr)
Hmm...Mener du at mitt kraftdyr kan være f.eks. edderkopp da? :shock: Siden jeg er redd for det?
Eller en hane, siden jeg har blitt angrepet av en? :lol:


Eller er kanskje katt kraftdyret mitt?...siden det er det dyret jeg alltid har likt, og føler at vi på en måte "hører sammen"... Har ikke katt selv, men hvis jeg møter en katt et eller annet sted, kommer katten ofte bort og skal hilse på meg :D Andre ganger er det jeg som hilser på den da :wink: :P

Har hatt flere katter i nabolaget som pleide å komme hit for å hilse på, hver dag, flere år :D ...Men det sluttet etter hvert :( Ene katten døde...
Nå kommer det katter bare en gang i blant.

Mulig at katt er/var mitt kraftdyr?
Antall ord: 167
"Selv om du er paranoid, trenger det ikke betyr at de ikke er etter deg."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
trumman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 27
Startet: 19 Sep 2003 11:15
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norrland, Sverige

Innlegg av trumman »

Kramer73 skrev:Men totem er et annet ord for kraft eller beskyttende ånd. Så det er det samme som jeg ser det: Kraft- og Totemdyr.
Ikke enig.

Eg syns det er stor forskjell på totem- og kraftdyr. Speciellt om man har erfaring av å jobba med kraftdyren.

Att totem sku betyde kraft eller beskyttende ånd ? Det vet jag icke hvor du har fått fra - jag fant dette ur forskjellige ordböcker på webben:

totem

noun {C}

an object which is respected by a group of people, especially for religious reasons:

---

emblem consisting of an object such as an animal or plant; serves as the symbol of a family or clan (especially among American Indians)

--

n.

1. a) An animal, plant, or natural object serving among certain tribal or traditional peoples as the emblem of a clan or family and sometimes revered as its founder, ancestor, or guardian.

b) A representation of such an object.

c) A social group having a common affiliation to such an object.

2. A venerated emblem or symbol: “grew up with the totems and taboos typical of an Irish Catholic kid in Boston” (Connie Paige).

---

An animal, plant, or other object in nature that has a special relationship to a person, family, or clan and serves as a sign for that person or group.

---

Man kan gott velge sitt totemdyr, ett dyr man syns man är lik, eller som man elsker etc. Det har ingen speciell kraft i sig.

Kraftdyret är en ånd - en veldig stark ånd og är ofta vilda dyr, aldrig insekter (som f eks edderkopper, bier eller maur) - som har funnits / finnes hos en person sedan födsel; men mange mennesker har inget kraftdyr av en eller annen grund (det kan ha stuckit av etc) men så kan f eks en sjaman råda bot på det og hämta ett.

Kramer, jag VET ord är ett satans virus :) men jag tror på att man måste hålla isär begreppen, speciellt i sådana här forum-fall, eller i den akademiska världen.


MVH,
Thomas
Antall ord: 345
Don't be so open-minded that your brain falls out...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
trumman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 27
Startet: 19 Sep 2003 11:15
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norrland, Sverige

Innlegg av trumman »

Hm..det er nok uenigheter blant sjamaner.
Det är ju just det som är problemet, att ORDET används felaktigt. Det var det jag menade vi skulle rätta till :)
Antall ord: 30
Don't be so open-minded that your brain falls out...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isilelda
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 40
Startet: 25 Aug 2004 18:23
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Isilelda »

Jeg skiller også totem og kraftdyr.

Totem ser jeg mer på som ett slags symbol som følger en person eller familie/stamme, som er noe som representerer disse/den, eller som de kan identifisere seg med. Ofte får en dette totemdyret ved fødsel, eller man fødes inn i en famile hvor de har et felles. Dette med totem er vel så vidt jeg har erfart ikke blitt brukt innenfor samisk sjamanisme(om da ikke reinen kan sies å være et totemdyr? Bare en tanke), men er mer benyttet andre steder i verden i forskjellige stammer.

Kraftdyret er dyrets essensielle kraft og som en kan få tilgang på gjennom å reise å treffe de i underverdenen, for så å kunne bruke denne kraften i sitt spirituelle arbeid. Både i den fysiske og åndelige verden. Kraftdyrene kan også skifte underveis i ens prosess , etter hva slags kraft en trenger .

Sånn er mitt syn på dette 8)
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Sånne trommereiser, tar det lang tid? Har veldig lyst til å prøve..jeg vil også finne kraftdyret mitt! Er det kanskje mulig å prøve det på en av alternativmessene, om ikke annet så for å få en "smakebit"? Jeg skal på messa i Drammen førstkommende helg, men har ikke lykkes i å finne noe programoversikt/ utstillerliste. Noen som vet..? :)
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Ja, jeg er enig med de som skiller på totem og kraftdyr.

Totem er stammesymbol blant visse amerikanske indianere. Kan faktisk ikke huske at jeg har hørt om noe lignende på andre kontinenter.

Kraftdyr tilhører individet og de forandrer seg alt etter behov.

Jeg vil gjerne spørre om det er noen som vet hvor begrepet "kraftdyr" kommer fra. Om det kommer fra (er oversatt fra) en spesiell kultur eller er et moderne uttrykk.

Innen nordisk tradisjon er det fylgjan, det vil si det de fleste her på paranormal kaller "hjelperen", som også er kraftdyret. Den er ikke et eget vesen men en del av individet, en delsjel. Så egentlig er kraftdyret i grunnen alltid det samme vesnet, men forandrer seg alt etter individets behov.

Vil også gjøre oppmerksom på at de fleste amerikanske indianere faktisk ikke liker ordet "sjaman" i det hele tatt av to grunner:

1) Ifølge dem selv kan ikke noe i deres kultur egentlig sammenlignes med sjamanismen.
2) Like lite som de liker at ikke-indianere stjeler og missbruker kulturen deres, liker de å misbruke andre folks kultur (i dette tilfelle det tungusiske folkets).

Et par artikler som tar opp dette siste er Shamanism: It Ain't Native American Religion! og Shamans, medicine men, or priests?
Antall ord: 213
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ananas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 249
Startet: 04 Feb 2005 21:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Ananas »

Tror det innlegget du skrev Biejjie var nr. 31113 :lol:
Det hadde jeg lyst på :( :P Hehe... :lol: Var visst litt for treig :wink:
Sånn kan det gå.. :)
Antall ord: 25
"Selv om du er paranoid, trenger det ikke betyr at de ikke er etter deg."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Biejjie
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 369
Startet: 16 Jan 2005 02:27
19

Innlegg av Biejjie »

Åh! :D Driver du med numerologi, kanskje?
Hvor ser man nummeret på innleggene, forresten?
Neste gang får du ikke somle! ;)
Antall ord: 20
1200 er et slikt fint, rundt tall, så jeg stopper der.

Om du har sendt meg meldinger har jeg ikke fått dem - bare mail om dem. O_o

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links