Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssyn"The Secret" - å tro på ting

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av Eaglespirit »

Har kommet halveis i The secret . Tror det er noe i den. Var på narvesen en tur forrige uke for å tippe, kjøpte samtidig et flaxlodd (1000 Raske) og skrapet det foran disken og der var det 1000 kroner. Følte meg som kongen på haugen før jeg gikk inn på kiosken. Så en lystig sinnstemming har mye å si :mozilla_money:
Antall ord: 60
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1712
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av TheMartine »

Eaglespirit skrev:Har kommet halveis i The secret . Tror det er noe i den. Var på narvesen en tur forrige uke for å tippe, kjøpte samtidig et flaxlodd (1000 Raske) og skrapet det foran disken og der var det 1000 kroner. Følte meg som kongen på haugen før jeg gikk inn på kiosken. Så en lystig sinnstemming har mye å si :mozilla_money:
Jeg går for hell i dette tilfellet.

Sorry altså, men jeg klarer ikke få meg selv til å tro at hvis man tenker positivt, så vinner man penger på skrapelodd. No can do.
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
geysirland
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 162
Startet: 24 Okt 2008 16:48
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag
Blitt takket: 4 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av geysirland »

Hei. Jeg har lasta ned the secret og holder på å lese den nå. Fasinerende greier du.

Det jeg lurer på er hvordan klarer man å innstille seg på at noe skjer før det skjer lissom??? Og ikke få noen tvilende tanker. Syns det virker veldig vanskelig. Men skal prøve.

Jeg syns sjøl jeg er en negativ person. Har blitt det etter to år uten søvn pga små barn. Utrolig sliten man blir av sånt. Og slik sett tror jeg boka har mye å si for meg at jeg kanskje kan klare å snu litt på tankemåten min. Prøver hele tiden. Men har nok langt igjen. :roll:

Filmen har jeg ikke sett. Men har lasta lydboka. Den boka jeg har er på engelsk. Men det går greit å lese det å.
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av GJest »

altså et skrapelodd har ferdig tallene på loddet. - Men dersom en for -intuisjon- om kjøpe et lodd akkurat på det tidspunktet så blir det noe annet.

dette er samme diskusjon som om ESP, tankens kraft, intuisjon, ce-5, UKO eller Remote viewing er mulig??!
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Julianne

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av Julianne »

Mee-Ran skrev:Jeg har nettopp lest litt i boken "The Sercret". Og jeg vet ikke hvor mye jeg skal tro på det som skrives der. Jeg mener; det er TYPISK amerikansk, kommersielt osv. Og siden vi ikke har truffet de menneskene, hvordan vet vi at de snakker sant...??!! At de ikke har blitt betalt for å si det.

Jeg vil VELDIG... gjerne selv tro på det som står, men hittil har ingenting skjedd meg.
Er det sånn at det kan skje m én gang, el. om ei stund, men det skjer?? Er det noen her inne som har erfaringer m dette?
Prøv det ut selv da vel ;)
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av ludoburgero »

Det blir som dette med "global oppvarming".
Greit... vi tror at vi selv er de mest skyldige, men den største synderen er sola.
Så blir det big business, og... greit, Al Gore tjener penger... men sånn sett...

ER DET IKKE LIKE GREIT AT VI TENKER LITT MER PÅ MILJØET LIKEVEL?

Nemlig! Slik er det jo med The Secret også. Man vinner ikke i Lotto i helga,
men man tenker positivt og det øker sjansene på GENERELT GRUNNLAG.

Typisk bortskjemte unger å tenke "hvis jeg ikke får noe utav det gidder jeg ikke".
Velkjent parallell er "jeg har ikke sett Gud, derfor tror jeg ikke på ham".
Wow, gjennomtenkt... reflektert. Jeg tror ikke på spøkelser fordi jeg ikke har sett ett heller.

Det er så mye bla bla bla med dere som krever å få noe utav enhver situasjon.
Alt skal være så konkret og enkelt for dere. The Secret fungerer SLIK dere vil - HVIS dere vil.
;)
Antall ord: 160
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Alt skal være så konkret og enkelt for dere. The Secret fungerer SLIK dere vil - HVIS dere vil.
;)
Og samtidig kan man være så heldig å få støtte opp om en kynisk industri som tjener bråter med penger på å lyve og skrøne! :mozilla_laughing:

Hadde boken hett "Hvordan lykkes bedre i livet" kunne jeg gått med på det du sier der, men denne boken er en svindel, en løgn, en stor julepresang med et par sokker. Man tror man får ta del i en stor, universell hemmelighet - når hele boken enkelt og greit kan oppsummeres slik; "ha en positiv holdning - prøv å ikke fokuser på det negative".

Se, nå gav jeg dere hele hemmeligheten. Gratis!
Antall ord: 125
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av Eaglespirit »

Skjønner ikke hva som er galt med positiv holdning. Noen er jo født med negativ holdning, og da hører man det med engang og ser en hva de disponerer , så er det svært lite. Røkke kan jo gi bort hele aker, og være like rik etter en stund. Alt har med tankegang og gjøre.
Antall ord: 61
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 217
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av Appelsin »

Kimbara skrev: Hadde boken hett "Hvordan lykkes bedre i livet" kunne jeg gått med på det du sier der, men denne boken er en svindel, en løgn, en stor julepresang med et par sokker. Man tror man får ta del i en stor, universell hemmelighet - når hele boken enkelt og greit kan oppsummeres slik; "ha en positiv holdning - prøv å ikke fokuser på det negative".

Se, nå gav jeg dere hele hemmeligheten. Gratis!
Hehe takk :mozilla_tongue:

Eller ;
"Svøm med kilden og ikke mot den, og vær påpasselig på hva du retter din oppmerksomhet mot". Ta med dere den videre :mozilla_wink:
Antall ord: 107
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:
ludoburgero skrev: Alt skal være så konkret og enkelt for dere. The Secret fungerer SLIK dere vil - HVIS dere vil.
;)
Og samtidig kan man være så heldig å få støtte opp om en kynisk industri som tjener bråter med penger på å lyve og skrøne! :mozilla_laughing:

Hadde boken hett "Hvordan lykkes bedre i livet" kunne jeg gått med på det du sier der, men denne boken er en svindel, en løgn, en stor julepresang med et par sokker. Man tror man får ta del i en stor, universell hemmelighet - når hele boken enkelt og greit kan oppsummeres slik; "ha en positiv holdning - prøv å ikke fokuser på det negative".

Se, nå gav jeg dere hele hemmeligheten. Gratis!
Jeg syns du overdriver når du drar metaforer som julepresanger. Selv om forfatterne og ikke minst promotørene overdriver enda mer - men hvis man ikke legger dette "universelle" i det, så vil det heller ikke fungere like bra. Noen ganger lurer man seg selv, vet du.

Som når man ser en god film som man vet ikke henger på greip med virkeligheten og fysikkens lover. Men vi nyter denne filmen likevel. Ikke sant? Og så føler man seg bra etterpå, og kanskje det blir noe på deg den kvelden? Hvem vet? Hvis du gikk på kino med ei billig tøyte for eksempel.
For en positiv ting fører til en annen, og det trenger ikke alltid ha så mye relevant å gjøre med hverandre - noen ganger trenger man bare tenke positivt. Så skjer det andre positive ting.

Noen ganger lurer man seg selv. Nei, vent - veldig ofte lurer man seg selv.
Og så blir det noe ekte utav det. Selv om alt skal tas med ei klype salt og en teskje skepsis.
Antall ord: 303
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Jeg syns du overdriver når du drar metaforer som julepresanger. Selv om forfatterne og ikke minst promotørene overdriver enda mer - men hvis man ikke legger dette "universelle" i det, så vil det heller ikke fungere like bra. Noen ganger lurer man seg selv, vet du.
Ja, uten tvil. Dessverre er denne egenskapen til å sluke slike ting rått noe pengegriske mennesker meget godt vet å utnytte. Dette i seg selv har jeg ikke så fryktelig stort problem med å akseptere - men det er spredningen av dumhet jeg ikke liker. Evnen til å være ukritisk øker når slike ting som "The Secret" får mer og mer fotfeste her i verden. Det er spennende, det er underholdende...og det proklameres som fakta.

Dette medfører at folk krever mer spennende og underholdende "fakta", og snøballen er igang.
Antall ord: 140
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av ludoburgero »

Jo... enig i det der. Ser problemstillingen.
Akkurat når det gjelder The Secret, syns jeg ikke det er et spesielt eksempel i forhold til mye annet. Det er tross alt hypen rundt selve boka og filmen som er det "farlige".

Mennesker som fyrer opp hverandre. Men hvis de er vel vitende om at de bare fyrer opp hverandre, så kanskje det hjelper? Tidligere har jeg gått ut mot populærvitenskap med samme bekymringer som det meldes om her nå. Alt begynner å koke ned til underholdning.
Det virker som om underholdning vinner over kunnskaper og at disse to sammenflettes og blir like gyldig som kunnskaper i seg selv. Da har vi gått et par steg i feil retning.
Antall ord: 120
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:Jo... enig i det der. Ser problemstillingen.
Akkurat når det gjelder The Secret, syns jeg ikke det er et spesielt eksempel i forhold til mye annet. Det er tross alt hypen rundt selve boka og filmen som er det "farlige".
Men da må vi spørre oss selv hvorfor det er slik. Jeg tror det er slik pga. hva som legges frem og hvordan det legges frem. Det handler om å appellere til menneskers egoisme og trang til å oppleve spenning.
Mennesker som fyrer opp hverandre. Men hvis de er vel vitende om at de bare fyrer opp hverandre, så kanskje det hjelper? Tidligere har jeg gått ut mot populærvitenskap med samme bekymringer som det meldes om her nå. Alt begynner å koke ned til underholdning.
Det virker som om underholdning vinner over kunnskaper og at disse to sammenflettes og blir like gyldig som kunnskaper i seg selv. Da har vi gått et par steg i feil retning.
Jeg er enig ang. såkalt populærvitenskap. Dette er dessverre blitt slik pga. hva som nå må til for å fange vanlige menneskers oppmerksomhet. Det må være enkelt og underholdende - tabloid. Vi ser det samme overalt i media generelt. Forskjellen der ligger i hva denne formen for underholdning bygger på. Fakta eller påstått fakta?
Antall ord: 218
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Intu1
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 22 Apr 2009 17:53
15

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av Intu1 »

The Secret virker !
Personlig har den gjort mye for meg, men det var fordi jeg trengte å lese den på rett tidspungt i livet. Det er mye som står i den boken som vi ser som helt "opplagt", men at vi ikke bruker og ser det i vårt daglige liv og dermed glemmer.
Så boken blir på mange måter en "påminner" om hvordan vi "bør"tenke, slik at vi kommer på rett kjøl igjen.
Og det gjør ikke vondt at The Secret, og mange andre bøker med samme budskap blir lest, for vi som mennesker har av en eller annen grunn tendens til å tenke negativt. Og då kan det være en fin "vekker" å lese om hva vi tiltrekker oss når vi tenker som vi gjør :idea:
For jeg kan love at det gjør vi til gagns.
At det er noen som blir rike for at de skriver bøker om noe som egentlig er en "naturlov" ? Ja då skal de få lov å bli rike for meg :P For "tingen" er at de er bare mer kreativ enn meg.
Vi (jeg) vet det jo fra før, så hvorfor skrev ikke jeg den boken ? :P
Antall ord: 202

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: "The Secret" - å tro på ting

Innlegg av Kimbara »

Intu1 skrev:The Secret virker !
Personlig har den gjort mye for meg, men det var fordi jeg trengte å lese den på rett tidspungt i livet. Det er mye som står i den boken som vi ser som helt "opplagt", men at vi ikke bruker og ser det i vårt daglige liv og dermed glemmer.
Så boken blir på mange måter en "påminner" om hvordan vi "bør"tenke, slik at vi kommer på rett kjøl igjen.
Og det gjør ikke vondt at The Secret, og mange andre bøker med samme budskap blir lest, for vi som mennesker har av en eller annen grunn tendens til å tenke negativt. Og då kan det være en fin "vekker" å lese om hva vi tiltrekker oss når vi tenker som vi gjør :idea:
For jeg kan love at det gjør vi til gagns.
At det er noen som blir rike for at de skriver bøker om noe som egentlig er en "naturlov" ? Ja då skal de få lov å bli rike for meg :P For "tingen" er at de er bare mer kreativ enn meg.
Vi (jeg) vet det jo fra før, så hvorfor skrev ikke jeg den boken ? :P
Problemet er at de lyver.

Vi tiltrekker oss ikke hverken det ene eller det andre med måten vi tenker på - men vi styrer hvordan vi opplever og takler både motgang og medgang.
Har man en positiv holdning vil de negative hendelsene virke langt mer ubetydelige fordi fokuset ikke ligger på det negative, det er ikke slik at man tiltrekker seg positive hendelser.

Når folk skriver slikt pseudovitenskapelig makkverk fordi de vet at folk ønsker bedre liv så ødelegger de for skikkelig kunnskap om psykologi. Hadde alle de som omfavner "The Secret" heller tatt seg tid til å sette seg litt inn i psykologien hadde de nok oppdaget en rekke nevenyttige ting man kan gjøre for å oppnå nøyaktig det samme - pluss at de hadde tilegnet seg faktisk kunnskap fremfor drømmer og fantasier.

Men nei...det er vel bedre å lese noe lettfattelig pulp fiction så man slipper å tenke så mye. Om noen sier det er en universell kraft som står på hodet for å skjenke oss materielle goder så er det nok sant.
Antall ord: 380
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links