Drømmer, NDO & ut av kroppenReinkarnasjon

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Reinkarnasjon

Innlegg av misty-gutt »

Har i lengre tid nå tenkt over dette emnet, jeg vet ikke så mye om det. Hvorfor tror noen på reinkarnasjon etc.., ja mange spørsmål. Har jo lest noe om dette emne her på forumet, og skjønner jo litt, men....

Vel, søkte litt rundt, og fant en utrolig godt forklart artikkel. Jeg håper at den kan være til hjelp for noen iallefall som sliter med dette spørsmål om reinkarnasjons tanken.

Siterer litt og legger ut linken.
Etter at jeg ble med i Lysbærerne i 97 (brøt kontakten i oktober 2000) traff jeg stadig mennesker som tror på reinkarnasjon eller sjelevandring i ulike varianter. Det er noe av det som sitter dypest hos dem, og de fortjener å bli respektert og tatt på alvor for det de tror på.

Når vi hører historier om hva de har opplevd, er det ikke bare å avfeie emnet og påstå at det er tull og oppspinn, slik kristne dessverre ofte gjør. Det de har opplevd er av og til så konkret og etterrettelig at vi må ta det på alvor. Noen føler også at læren om reinkarnasjon gir dem sjelefred for all uretten vi ser i verden, og vi bør ha en bedre forklaring på dette før vi sier at det er feil. Det nytter heller ikke bare å "demonisere" det, for det forklarer ingen ting, det skaper bare skille.

Hva går reinkarnasjon ut på?
Læren om reinkarnasjon kan ha mange ulike varianter, men la meg forsøke å forklare hva saken dreier seg om: De tror at mennesket har en evig ånd/sjel som skal leve et visst antall liv på jorda, for å formes og erfare ting, slik at de utvikles til mer høyverdige, helt til de blir en "avatar", og slipper flere jordeliv.

Gjennom meditasjon, i drømmer eller i hypnose kan mange av dem "huske" noe fra et "tidligere liv". De kan beskrive hendelser, personer, hus og steder, av og til så detaljert som om de hadde opplevd det selv. Ofte kan det bevises at det er feil, ofte kan det ikke kontrolleres i det hele tatt, men i noen tilfeller kan det kontrolleres at det de opplevde gjelder virkelige personer som har levd, at hendelsene virkelig har funnet sted, at hus og landskap stemmer med beskrivelsene, og at den som forteller dette umulig kunne ha fått slik informasjon via "normale" kanaler.

Det er også andre opplevelser som tolkes som tegn på tidligere liv, slik som å vite hvordan det ser ut på et sted der de aldri har vært før, følelsen av å ha vært på et sted før, følelsen av å ha møtt et menneske før, osv.

Vi kunne begynne å argumentere med tall om hvor sjelden slike opplysninger kan bevises, men det blir bare dumt å påstå at alle slike erfaringer er fantasi eller oppspinn. De faktiske forhold som beskrives kan av og til bevises, og bør derfor ikke kalles løgn. Og hva hadde vi kristne å stille opp med dersom alt vi tror på skulle bevises?

En annen side ved reinkarnasjonslæren er...
Hele art. her: http://home.c2i.net/sigron/Aandelig/Reink.html
Antall ord: 540
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: norge

Innlegg av jente 27 »

dette var interressant.

jeg tror selv på en reinkarnasjon og JEG er TROENDE heheh...

henger ikke med i resten av "kristnegruppa" der nei hehe ;)
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

jente 27 skrev:dette var interressant.
Fint. :) Artikkel forfatteren som selv er kristen, har også hatt slike opplevelser og kjenner godt til dette.
jeg tror selv på en reinkarnasjon og JEG er TROENDE heheh...

henger ikke med i resten av "kristnegruppa" der nei hehe
hehe.. det blir vel kræsj der i så måte.
Antall ord: 55
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

En eller annen gang på nittitallet så kom det ut en bok om noen såkalte "gjemte/glemte" deler av bibelen som har blitt utelatt, som blant annet omtalte dette med reinkarnasjon. Hva het denne boken, noen av dere som har lest den eller hørt om disse skriftene?
Antall ord: 49
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Re: Reinkarnasjon

Innlegg av misty-gutt »

twiggy skrev:Hvorfor tror du at det er Gud som legger en sekk ved i grøfta til deg når du fryser?
Jo, for vi bad Gud gi oss ved, og vi fikk det, så ganske enkelt derfor.
Og hvordan kan du tro at Gud fyller opp bensintanken når den er tom?
Her tar du feil igjen. Det har jeg aldri skrevet. Og Gud har aldri (ikke ennå iallefall) fylt opp min bensintank. (bruker diesel da)
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

twiggy skrev:Hvorfor skulle Gud hjelpe deg og ikke andre? - Er du i en slags særstilling?
Du tar nok feil igjen. Det var ikke bare meg, vi var to som ble bønnhørt den gangen.

Vi var/ er ikke i noen særstilling. Gud hjelper alle som søker ham av et oppriktig hjerte. Historien er full av eksempler på det.
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev:
twiggy skrev:Hvorfor skulle Gud hjelpe deg og ikke andre? - Er du i en slags særstilling?
Du tar nok feil igjen. Det var ikke bare meg, vi var to som ble bønnhørt den gangen.

Vi var/ er ikke i noen særstilling. Gud hjelper alle som søker ham av et oppriktig hjerte. Historien er full av eksempler på det.
I såfall kan du gi meg et skikkelig svar i den andre tråden, ikke legge det over på politikeres fordeling av goder.
Antall ord: 90
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev:

I såfall kan du gi meg et skikkelig svar i den andre tråden, ikke legge det over på politikeres fordeling av goder.
Det er nok der, hos politikerne du vil finne svaret på spørsmålet, om du liker det eller ikke, min venn.
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Det er nok der, hos politikerne du vil finne svaret på spørsmålet, om du liker det eller ikke, min venn.
Så guden din er maktesløs overfor politikere? Det eneste denne allmektige Gud er kapitabel til, er å supplementere deg med ved og drikkepenger? Eller var det politikerne som la penger i snøen for deg?
Antall ord: 60
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Politikere og maktfolk ellers, har også fri vilje og styrer verden på sin måte.

Så spør dem, min venn.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Greit, jeg skjønner at det ikke er noe vits i å diskutere med slike som deg.

Jeg vil gjerne ha meg frabedt å bli kalt "venn" av noen jeg hverken kjenner eller har respekt for. Hadde du klart å svare for deg når dine påstander ble testet, så hadde jeg i det minste respektert deg.

Kontakt meg dog gjerne om du ønsker å svare for deg og diskutere videre.
Antall ord: 68
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Riktig. Du diskukuterer med dem du selv velger Kimbara, og det er også ditt eget valg hvordan du ønsker å diskutere.

Ønsker deg alt godt.
Sist redigert av misty-gutt på 23 Apr 2008 04:49, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

twiggy skrev:
misty-gutt skrev:

Så du mener at mennesker som holder på å sulte i hjel, fryse i hjel osv ikke ber av et oppriktig hjerte?
Jeg sier at verden bare blir ondere og ondere. De rike blir rikere og de fattige blir fattigere. Folk stikker pengene i egene lommer. Altså, menneskene styrer verden galt avsted.

Et visdomsord ord tilslutt.Ordspr 19:3 Menneskets egen dårskap ødelegger hans vei, men i sitt hjerte vredes han på Herren.
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skarabè
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 31 Mar 2008 12:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sunnmøre

Innlegg av Skarabè »

Guten som hadde levd før :

http://uk.youtube.com/watch?v=1RRs7fXjs_w

Ett Amerikansk jagerfly blandt mange blir skutt ned over Japan 1945.
Flere tiår senere begynner en gutt og nevne ett navn på en flyger som han sier var ham selv. Detaljer som han umulig kan vite kommer i fleng. Fin historie.

http://uk.youtube.com/watch?v=_EWwzFwUOxA

http://video.google.com/videoplay?docid ... 4284470499

Anmeldese av en bok skrevet om temaet . På Norsk :
http://home.eunet.no/~baardaun/Roald.html

Mange samler bevis for att dette er fakta. Engelsk :
http://science.krishna.org/Articles/2002/10/025.html

Noken linker jeg fik av noen andre på forumet da jeg skrev om reinkarnasjon...

Men denne diskusjonen du misty-gutt har her angående Gud vil jeg ikke blandes i.. For er helt uenig med deg misty-gutt på det du skriver...
Antall ord: 146
Klem Torill =o)

Bilde
"Fødselen er ingen begynnelse, døden er ingen ende!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Takk for att du kopierer og limer inn mitt tidligere innlegg skarabe`.

Er det sånn du gjør skolearbeid og?
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links