Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisNei,vet du hva?!!!!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Ups, det skjedde noe rart med maskinen min der, sorry :mozilla_oops:
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Lilja skrev:Jeg kan fortelle hvor jeg møter dem:
Jeg har et par gamle tanter som stadig preker om hvor trist det er at vi ikke skal møtes "hjemme hos Jesus". (tror nesten de er redde for å bli ensomme der...)
Det hadde du også syntes var trist, om dere hadde motsatt tro. Er det ondskapsfullt av hun?
I tillegg forsøker de å omvende mine to barn, noe som provoserer meg grenseløst!!
Ikke utifra at de gjør det, mine barn skal velge selv en dag og kan godt få høre om kristendommen, men måten det blir gjort på!
Hvilken måte er det de gjør det på da? Uansett vil de nok revurdere sin tro når de blir eldre.
Jeg jobber i butikk, og har enkelte faste kunder som står og venter ved kassa til det er tomt for folk i butikken, for å forsøke å frelse meg og mine kollegaer.
Den ene med trusler om helvete, og den andre med stadig mas om jeg ikke har oppdaget den "rette kjærligheten", dvs Jesus, enda.
Høres ut som Jehovas Vitner ja. De gjør det fordi de helhjertlig tror det er til ditt eget beste. Penger tjener neppe på det. Er det ondskapsfullt av dem?
Dessuten kommer det til stadighet noen jeg ikke kjenner og ringer på døra mi, gjerne to og to i følge, med Bibelen under den ene armen, og Vakttårnet under den andre...
DET er folk som trenger seg på, som ikke viser respekt, verken for andres tid eller privatliv, som prakker på deg troen sin, og fordømmer andre mennesker...
Jehovas vitner går alltid to og to, den ene er en erfaren, mens den som snakker mest er under opplæring (slik jeg har forstått det). De gjør det fordi de helhjertlig tror det er til ditt eget beste. Penger tjener neppe på det. Er det ondskapsfullt av dem? Personlig ville jeg bare takket nei, gjerne ønsket dem en god dag istedetfor å være så lunefull å hisse meg opp og latt meg irritere. Hva gjør du hvis noen ringer på og prøver å selge deg lodd e.l. du ikke har interesse av?
Så jeg vil kalle deg heldig, MikkelRev, hvis du slipper å forholde deg til sånne mennesker i din hverdag!! Skulle ønske det var meg...
Jeg skjønner til dels frustrasjonen din, men tildels synes jeg du virker sånn litt over passe kynisk og temperamentsfull. Du blir vel ikke fullt så sint om du blir stoppet av Omega 3-selgere på gaten (som egentlig er ute etter økonomisk vinning) eller av tiggere, eller får et "kjempetilbud" pr. telefon ?
Antall ord: 451
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:
Jael skrev:Liker du ikke kristne folk fordi du har hørt at de er sånn - men ikke fått det bekreftet ved å ha møtt dem selv?
Er det ikke det man kaller fordommer, da? :D
Det var mer en parodi eller bedre sagt, cliché på typiske innvendinger folk har mot kristne. Feks kan du jo lese gjennom denne tråden.
Slapp av, ironi er en kunst ikke alle forstår - i hvertfall ikke jeg når jeg ser den i skriftlig form :mozilla_laughing:

Jeg er forresten kristen, for de som lurte. Så her har dere fått en skikkelig "mørkekvinne" i fanget :D
Antall ord: 108

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Sol@ngelica skrev:Til helvete hva de er men de kan slutte å ringe på døra mi klokka 10 på søndager når stakkars meg ligger fyllesjuk.
De er sjuke og forvrengte.
Brenn dem, brenn dem alle.
På hvilken måte er du annerledes enn enhver annen superkristelig helvetespredikant? :)
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev: Jehovas vitner er forresten ikke kristne. Religonsvitere plasserer dem i en egen kategori.
Det stemmer at de ofte blir plassert i en egen kategori som de sier, men om de er kristen eller ikke kan vel heller diskuteres. Det er vel uansett ikke din oppgave å bedømme hvem av de som kaller seg kristen som ikke er det allikevel?
Muslimene tror også på bibelen, men de er ikke kristne de heller :mozilla_smile:
Både ja og nei. De tror den er blitt forfalsket og derfor ikke autentisk.
Antall ord: 90
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Sol@ngelica skrev:Jehovas vitner ønsker jeg ihvertfall en god reise til hælvete, og må de brenne lenge og godt.
Nestekjærlighet på sitt høyeste nivå dette her. Hvilke andre mennesker ønsker du til flamme og ild?
Antall ord: 39
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Jael skrev:
Sol@ngelica skrev:Til helvete hva de er men de kan slutte å ringe på døra mi klokka 10 på søndager når stakkars meg ligger fyllesjuk.
De er sjuke og forvrengte.
Brenn dem, brenn dem alle.
På hvilken måte er du annerledes enn enhver annen superkristelig helvetespredikant? :)
Som sagt de ringer ikke på døra mi på søndags morraen, det finnes folk som har en virkelig jobb og liker å sove lenge i helgene.
Men de som var hos meg sist kommer nok aldri igjen.
Skal lage et dørskilt hvor det står at sånt pakk ikke er velkommne.
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Sol@ngelica skrev:Som sagt de ringer ikke på døra mi på søndags morraen, det finnes folk som har en virkelig jobb og liker å sove lenge i helgene.
Men de som var hos meg sist kommer nok aldri igjen.
Skal lage et dørskilt hvor det står at sånt pakk ikke er velkommne.
Noe sier meg at det ikke er at noen ringer på hos deg kl 10 på søndagsformiddag som plager deg, men utelukkende fordi de er Jehovas vitner.
Antall ord: 85
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

MikkelRev skrev:
Sol@ngelica skrev:Jehovas vitner ønsker jeg ihvertfall en god reise til hælvete, og må de brenne lenge og godt.
Nestekjærlighet på sitt høyeste nivå dette her. Hvilke andre mennesker ønsker du til flamme og ild?
Bare de.
Og det holder lenge også sånn de plager folk.
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Sol@ngelica skrev:
MikkelRev skrev:
Sol@ngelica skrev:Jehovas vitner ønsker jeg ihvertfall en god reise til hælvete, og må de brenne lenge og godt.
Nestekjærlighet på sitt høyeste nivå dette her. Hvilke andre mennesker ønsker du til flamme og ild?
Bare de.
Og det holder lenge også sånn de plager folk.
Det tror jeg ikke på. Du har sagt før at du ønsker dødsstraff i Norge. Hvem vil du gi dødsstraff på utenom de som ringer på kl 10 på en søndags formiddag?
Antall ord: 92
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev:
MikkelRev skrev:
Jael skrev:Liker du ikke kristne folk fordi du har hørt at de er sånn - men ikke fått det bekreftet ved å ha møtt dem selv?
Er det ikke det man kaller fordommer, da? :D
Det var mer en parodi eller bedre sagt, cliché på typiske innvendinger folk har mot kristne. Feks kan du jo lese gjennom denne tråden.
Slapp av, ironi er en kunst ikke alle forstår - i hvertfall ikke jeg når jeg ser den i skriftlig form :mozilla_laughing:
Nei, det skal ikke være for lett... ;)
Antall ord: 98
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

MikkelRev skrev:
Jael skrev: Jehovas vitner er forresten ikke kristne. Religonsvitere plasserer dem i en egen kategori.
Det stemmer at de ofte blir plassert i en egen kategori som de sier, men om de er kristen eller ikke kan vel heller diskuteres. Det er vel uansett ikke din oppgave å bedømme hvem av de som kaller seg kristen som ikke er det allikevel?
Muslimene tror også på bibelen, men de er ikke kristne de heller :mozilla_smile:
Både ja og nei. De tror den er blitt forfalsket og derfor ikke autentisk.
Både "vanlige" kristne og JV kan kalle seg kristne, men de legger forskjellig innhold i begrepet som utelukker hverandre. JV kaller seg for JV offentlig for å unngå å bli satt i samme bås som andre kristne.
Hvem som er "sann" kristen var ikke tema her, det var et ønske om å vise at de to nevnte grupper har lite til felles annet enn bibel og misjon - noe som grovt sagt er omtrent samme fellestrekk som muslimer og kristne.

Og ja, er fullt klar over at muslimer tror bibelen er forandret. Men de tror på deler av den - lest i lys av koranen tror de på det som stemmer overens med den. JV leser på sin side bibelen i lys av Vakttårnet.
Antall ord: 214

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

MikkelRev skrev:
Sol@ngelica skrev:
MikkelRev skrev:
Sol@ngelica skrev:Jehovas vitner ønsker jeg ihvertfall en god reise til hælvete, og må de brenne lenge og godt.
Nestekjærlighet på sitt høyeste nivå dette her. Hvilke andre mennesker ønsker du til flamme og ild?
Bare de.
Og det holder lenge også sånn de plager folk.
Det tror jeg ikke på. Du har sagt før at du ønsker dødsstraff i Norge. Hvem vil du gi dødsstraff på utenom de som ringer på kl 10 på en søndags formiddag?
Når man er i helvete er man allerede død da, og alle skal jo dø engang, har ikke sagt at jeg skal sette dem i den elektriske stolen heller.
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Jael skrev: Både "vanlige" kristne og JV kan kalle seg kristne, men de legger forskjellig innhold i begrepet som utelukker hverandre. JV kaller seg for JV offentlig for å unngå å bli satt i samme bås som andre kristne.
Hvem som er "sann" kristen var ikke tema her, det var et ønske om å vise at de to nevnte grupper har lite til felles annet enn bibel og misjon - noe som grovt sagt er omtrent samme fellestrekk som muslimer og kristne.

Og ja, er fullt klar over at muslimer tror bibelen er forandret. Men de tror på deler av den - lest i lys av koranen tror de på det som stemmer overens med den. JV leser på sin side bibelen i lys av Vakttårnet.
Jeg er uenig. Jehovas vitner kaller seg støtt og stadig for de "sanne kristne". Jeg mener også at likheten er større enn begge parter skal ha det til. Feks som du sier at begge har bibelen til felles. Og det er en stor ting. Sånn jeg ser det, er det ikke større forskjell på feks en protestant og en pinsevenn enn på en protestant og et jehovas vitne utenom at begge parter kaller den andre parten for ikke-sanne kristne.
Antall ord: 208
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Sol@ngelica skrev:Når man er i helvete er man allerede død da, og alle skal jo dø engang, har ikke sagt at jeg skal sette dem i den elektriske stolen heller.
Men når du sier at du ønsker dem til helvete og at du ønsker at de der skal brenne, så sier du jo at du ønsker dem noe fryktelig. Hva er det du egentlig ønsker dem da?
Antall ord: 72
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links