Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterReise til Peru - gode nettsider og kontakter finnes her

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

hipstank skrev:Timothy Leary's agenda var også å fremheve at LSD var noe ufarlig. Han påsto at han kunne helbrede sjel og sinn med psykedeliske stoffer i likhet med PlantSpirit. Og jungeltelegrafen mener at disse healing prosessene skjer bare blant sjamaner, mens Leary mente at det skjedde i helt andre setting. Det viser at det er usikkerhet rundt effekten av disse hallusinogenene. Det blir sagt at disse narkotiske stoffene har en positiv funksjon, men sannheten er at disse stoffene bare har et ødeleggende effekt for bevissthetstilstanden og historien bekrefter dette.
Bra
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

hipstank skrev:Timothy Leary's agenda var også å fremheve at LSD var noe ufarlig. Han påsto at han kunne helbrede sjel og sinn med psykedeliske stoffer i likhet med PlantSpirit. Og jungeltelegrafen mener at disse healing prosessene skjer bare blant sjamaner, mens Leary mente at det skjedde i helt andre setting. Det viser at det er usikkerhet rundt effekten av disse hallusinogenene. Det blir sagt at disse narkotiske stoffene har en positiv funksjon, men sannheten er at disse stoffene bare har et ødeleggende effekt for bevissthetstilstanden og historien bekrefter dette.
Takk for at du nevner dette. Det er bare en ting å si.....LSD er syntetisk enteogen - Ayahuasca o.l. er naturlig enteogen - det er radikale forskjeller på syntetiske fremstilte enteogener som ikke er oppskrift fra Naturen selv, men av A.Hoffmann. Jeg er en motstander av all syntetisk medisin. Så at LSD kan ha uheldige bivirkninger er jeg med på,fordi det ikke er naturskapt - men skapt i laboratorium - kjemiske prosesser som mennesker har skapt og ikke skapt av plantene selv(eller gitt oppskrift av plantene selv). Men det er noen som har gode erfaringer med LSD og om man leser Stanislav Grof så er det endel som har hatt det - men jeg er en motstander av LSD - fordi det er ikke naturlig fremstilt enteogen.

En kan si med et annet ord at LSD er en dårlig kopi av hva et naturlig enteogen skal være.
Det er heller ingen plante heller som heter LSD - og som en kan ha kontakt med - så dette blir bare en blek kopi av naturlige enteogener som er skapt av Naturen selv. Menneskeskapte medisiner pleier å ha visse bivirkninger i seg her i Vesten. LSDen også. Jeg vil aldri anbefale noen å erfare eller ta LSD - overhodet ikke. Jeg anbefaler bare å dra til land hvor naturlige enteogener er lovlig dvs Ayahuasca,Iboga,Psilocybin,San Pedro,Peyote....og praktiseres av sjamaner.
Antall ord: 316
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Globeline skrev:
PlantSpirit skrev: Slik mentalitet du viser til her er latterlig for å si det direkte - hvorfor skal noen stole på det du sier når du OVERHODET ikke har erfaringer med slike seremonier? Det er et kontroversielt tema - psykoaktive planter - men du verden så begrenset kunnskap og forståelse Vesten har om disse plantene....de baserer seg bare på noen titalls års kunnskap om disse plantene...mens sjamaner o.l. baserer seg på titusener av år.......det må da ringe en bjelle.....
Du skryter stadig av at du respekterer andres meninger og at du etterlyser større respekt hos andre. Ved å hevde at mine meninger er latterlige så viser du i hvert fall at du overhode ikke innehar denne egenskapen selv. I tillegg hevder du å vite hva jeg har og ikke har av erfaring, som om du har noen som helst peiling på det. Tragisk at du slipper deg selv ned på et så lavt nivå, men det er nå dit, og ikke mitt. Heldigvis for det. Litt flau på dine vegne da, men...

Og ettersom du starter såpass usaklig som det, så ser jeg ikke poenget med å lese resten av innlegget ditt. Det er vel antageligvis like latterlig som begynnelsen.
Om du hadde hatt erfaringer med Ayahuasca - så hadde du nevnt noe om det i samme åndedrag - det samme angående spesielle turer til Peru. Jeg hadde forventet du hadde skrevet litt om det - men dine innlegg viser at du ikke har erfaringer med det noe særlig og det er lite troverdighet i det du skriver pga ingen erfaringer med Ayahuasca o.l.
Men du skriver også på en måte som jeg kjenner meg igjen fra et par kranglehøner på et annet forum.....så da vet jeg litt om deg fra før av... :D Samme det - det er iallefall en uvanlig likhet dersånn...men nok om det - du er rimelig skeptisk og det respekterer jeg deg for og du har all rett til å si noe - men når du går over til å si at andre ville ha sagt at turen til Peru(i påsken ) blir annerledes enn det jeg fremstiller det som er jo direkte sprøyt. Siden jeg vet endel om det fra før av og kjenner guiden så vet jeg detaljer om dette.

Og det er 2 turer til Peru det er snakk om du har giddet å lese det jeg har kommet med av info. Den ene turen handler mye om utesitting,Ayahuasca-seremonier og jungel-safari - gå endel rundt i jungelen - det blir endel erfaringer for kropp,sinn og sjel for å si det på den måten - ikke akkurat vanlig turisttur. Men her får man være interaktiv med det åndelige i Amazonas - åndelige arbeidet og få smakebiter av det.

Mens den andre turen er noen dager i en camp jeg og andre var med i sept i 2006. Et par ayahuasca-seremonier blir det der og vi får også innblikk i andre medisinplanter - og det er det endel av. Og så er det sjamankonferanse/kongress på en uke i Iquitos,Amazonas - som handler mye om Ayahuasca-seremonier som er grunnleggende i Amazonas plantesjamanisme - endel foredragsholdere,sjamaner og ildsjeler for plantesjamanismen samlet på et sted i en uke og det vil bli noen seremonier der også med Ayahuasca med selvvalgte seremoniledere som bor i nærheten i Amazonas,Peru. Og det blir pilgrimsferd i Andesfjellene og så tur til Cuzco og blant annet erfare en annen plante i seremoni - San Pedro på et kraftsted i ruiner av pre-inka tid. Et spesielt sted å ha seremoni.

Det er plantesjamanisme det dreier seg om og det er det som er synonymt med sjamanismen i Amazonas. Å kommunisere med planteånder - lære av dem - lære av vanlige plantemedisiner og psykoaktive planter. Og kombinert med andre ting så blir det en fin tur for dem som er med. Og ikke minst en er interaktiv i sin åndelige utvikling der sånn - ikke tilskuere på en måte. Selv om en velger selv hva man legger opp til ang turene.
Antall ord: 681
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Hipstank:
Det blir sagt at disse narkotiske stoffene har en positiv funksjon, men sannheten er at disse stoffene bare har et ødeleggende effekt for bevissthetstilstanden og historien bekrefter dette.
Hvilke kilder har du for dette?Stanislav Grof som har forsket endel på LSD har jo nevnt at det er endel som har hatt gode erfaringer her - så det er noe som skurrer med det du sier - du går imot en anerkjent bevissthetsendrings-forsker som også har utviklet noe som heter holotropisk pusting - som ikke har med planter å gjøre - kraftfulle saker det også av egen erfaring. Og han har forsket endel på LSD i terapi og det har funket bra for mange ifølge han - mens du påstår at det ikke er tilfelle - så jeg er nysgjerrig på hvem du bruker som kilder her.
Antall ord: 137
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

PlantSpirit skrev:Hipstank:
Det blir sagt at disse narkotiske stoffene har en positiv funksjon, men sannheten er at disse stoffene bare har et ødeleggende effekt for bevissthetstilstanden og historien bekrefter dette.
Hvilke kilder har du for dette?Stanislav Grof som har forsket endel på LSD har jo nevnt at det er endel som har hatt gode erfaringer her - så det er noe som skurrer med det du sier - du går imot en anerkjent bevissthetsendrings-forsker som også har utviklet noe som heter holotropisk pusting - som ikke har med planter å gjøre - kraftfulle saker det også av egen erfaring. Og han har forsket endel på LSD i terapi og det har funket bra for mange ifølge han - mens du påstår at det ikke er tilfelle - så jeg er nysgjerrig på hvem du bruker som kilder her.
Unnskyld meg altså. Men hvis jeg sier til deg at vann fordamper og blir til skyer og at når skyene slipper vann så regner det. Vil du da be meg om kilder, eller aksepterer du at det er elementær og allmenn innsikt?
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

PlantSpirit skrev:
Om du hadde hatt erfaringer med Ayahuasca - så hadde du nevnt noe om det i samme åndedrag -
Og hva vet du om det? Jeg er ikke som deg. Jeg prøver ikke å gjøre meg bedre enn andre. Jeg kan derfor diskutere det jeg mener, jeg trenger ikke gjøre forsøk på å øke min egen troverdighet ved å komme med alskens påstander om hvorfor jeg kan det jeg kam.

Du har ingen som helst peiling på hva jeg har og ikke har prøvd. Du har heller ingen peiling på hva jeg vil si og ikke si. Hva er det som får deg til å tro at du vet hva jeg vil velge? Fleinsopp?

Og det er ikke sprøyt å si at hovedpoenget med turen din er å ruse deg på ayahuasca. Det er faktisk helt riktig. Det er du som ikke vektlegger akkurat den seremonien så mye i det du sier, som du gjør det i det du mener. Alle som har sett de siste innleggene har nå forstått hva det egentlig er du vektlegger. Jeg måtte bare si noe for å lokke det frem slik at alle forstår det, og ikke lar seg lure av at du prater i store ord om sjamaner og åndelighet. Det du vil, det er å ruse deg. Så kan du kalle det hva du vil for meg, men rus er det nå likevel.
Antall ord: 235

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

admin skrev:Tråden er åpnet igjen -

Jeg fikk endelig tatt meg tid til å lese til dels nøye gjennom innleggene til PlantSpirit, og jeg må si jeg forundret over dere som synes hans argumenter for og mot ditt og datt er noe negativt, eller at det kan tolkes en direkte oppfordring til bruk av narkotika etc.

Dette er bra og informasjonsrik tekst - og ikke svada som det forøvrig finnes mye av på forumet til tider

beste hilsener

Admin
Vet ikke helt hvordan du kan syns at informasjon som
At noen prøver ut fleinsopp her i landet vil alltid skje uansett hva du,jeg eller andre sier pga det vokser på steder nærme der mennesker bor.Fleinsopp er faktisk et vanlig sjamanistisk verktøy i Mexico blant Mazatec- og Huichol-indianere der. Ingen som har problemer med det der - fordi de bruker det "riktig" i sjamanistisk setting. Om noen vil virkelig lære "riktig" bruk av fleinsopp - Psilocybin som den heter så fint - så kan jeg anbefale dem å dra til Mexico blant annet og lære det av Huichol- eller Mazatec-indianere. Ei dame som het Maria Sabina var ei Psilocybin-sjaman - med enormt mye kunnskap og erfaringer med disse soppene i sin Mazatec-tradisjoner.
er passende et sted som er hyppig bevandret av 12 åringer. Men du er sjefen.
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Globeline skrev:
admin skrev:Tråden er åpnet igjen -

Jeg fikk endelig tatt meg tid til å lese til dels nøye gjennom innleggene til PlantSpirit, og jeg må si jeg forundret over dere som synes hans argumenter for og mot ditt og datt er noe negativt, eller at det kan tolkes en direkte oppfordring til bruk av narkotika etc.

Dette er bra og informasjonsrik tekst - og ikke svada som det forøvrig finnes mye av på forumet til tider

beste hilsener

Admin
Vet ikke helt hvordan du kan syns at informasjon som
At noen prøver ut fleinsopp her i landet vil alltid skje uansett hva du,jeg eller andre sier pga det vokser på steder nærme der mennesker bor.Fleinsopp er faktisk et vanlig sjamanistisk verktøy i Mexico blant Mazatec- og Huichol-indianere der. Ingen som har problemer med det der - fordi de bruker det "riktig" i sjamanistisk setting. Om noen vil virkelig lære "riktig" bruk av fleinsopp - Psilocybin som den heter så fint - så kan jeg anbefale dem å dra til Mexico blant annet og lære det av Huichol- eller Mazatec-indianere. Ei dame som het Maria Sabina var ei Psilocybin-sjaman - med enormt mye kunnskap og erfaringer med disse soppene i sin Mazatec-tradisjoner.
er passende et sted som er hyppig bevandret av 12 åringer. Men du er sjefen.
Jeg oppfordrer ikke noen å bruke psilocybin her i landet, men at de må lære det av såkalte læremestre - sjamaner - healere i Mexico - de har erfaringer med psilocybin i titusener - hundretusener av år - så de vet hvorfor disse plantene eksisterer. Og jeg har jo som sagt også nevnt at en skal holde seg unna psilocybin/fleinsopp så lenge man ikke gjør det i sjamanistisk setting med dyktig sjamaner og siden det ikke er tradisjoner for det her i landet så er Mexico det rette stedet å lære av disse plantenes kraft og visdom, som de åpner opp for. Det er noe de VET av erfaring.

Det jeg vil råde folk om å gjøre er å SLUTTE Å SE PÅ PSYKOAKTIVE PLANTER som rusmidler. Det er jo vranglære og leder til misbruk i seg selv. Hold dere unna slike hjelpemidler så lenge det ikke er i sjamanistisk setting. Det myndigheter og rasjonell vitenskap sier om Ayahuasca,Peyote,Psilocybin/fleinsopp,Iboga, San Pedro o.l. er vranglære og totalt mangel på forståelse av hva de egentlig innebærer og har som misjon her på Jorden. Om man skal få lære mer av disse plantene og deres egenskaper - bruke dem riktig så er det andre steder i verden hvor de har hatt tradisjoner for slike planteseremonier i titusener av år - og har eksistert siden tidenes morgen. Naturen har sine allierte angående åndeverdenen - og at noen ikke ønsker å høre om det eller mener det er sprøyt må en bare respektere. Men de må også respektere at jeg har et annet syn og jeg forholder meg til mine erfaringer og ikke minst sjamaner som har hatt erfaringer med det i flere titusener av år - spesielt i Mellom- og Sør-Amerika hvor slike tradisjoner for bevissthetsendrede planter har lært dem veldig mye.
Antall ord: 532
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

admin skrev:Tråden er åpnet igjen -

Jeg fikk endelig tatt meg tid til å lese til dels nøye gjennom innleggene til PlantSpirit, og jeg må si jeg forundret over dere som synes hans argumenter for og mot ditt og datt er noe negativt, eller at det kan tolkes en direkte oppfordring til bruk av narkotika etc.

Dette er bra og informasjonsrik tekst - og ikke svada som det forøvrig finnes mye av på forumet til tider

beste hilsener

Admin
Takk,for en klok beslutning - du tør å være åpen for det jeg kommer med av egne erfaringer og det sjamaner verden over vet endel om av erfaringer. :mozilla_cool: Og jeg ønsker å utfordre tanker rundt disse plantene her i Vesten.
Antall ord: 122
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Globeline skrev:
PlantSpirit skrev:Hipstank:
Det blir sagt at disse narkotiske stoffene har en positiv funksjon, men sannheten er at disse stoffene bare har et ødeleggende effekt for bevissthetstilstanden og historien bekrefter dette.
Hvilke kilder har du for dette?Stanislav Grof som har forsket endel på LSD har jo nevnt at det er endel som har hatt gode erfaringer her - så det er noe som skurrer med det du sier - du går imot en anerkjent bevissthetsendrings-forsker som også har utviklet noe som heter holotropisk pusting - som ikke har med planter å gjøre - kraftfulle saker det også av egen erfaring. Og han har forsket endel på LSD i terapi og det har funket bra for mange ifølge han - mens du påstår at det ikke er tilfelle - så jeg er nysgjerrig på hvem du bruker som kilder her.
Unnskyld meg altså. Men hvis jeg sier til deg at vann fordamper og blir til skyer og at når skyene slipper vann så regner det. Vil du da be meg om kilder, eller aksepterer du at det er elementær og allmenn innsikt?
Jeg forholder meg til sjamaners kunnskap og erfaringer i titusener av år og mine erfaringer med flere planter. Og ikke allmennhetens kunnskap her i Vesten som er begrenset i rasjonelle vitenskapens øyne som for meg er vranglære og manglende forståelse.

Blåkopien av LSD og ideen bak LSD er tatt fra psykoaktive planter - men det er en dårlig kopi - blek kopi. Noe annet med det som en virkelig kan kalle for psykoaktive planter - de naturlige oppskrifter av sjamaner her som teller via planteånder og ikke kjemiske forsøk osv i laboratorium hvor en kan forandre på noe som i utgangspunktet var perfekt og forandre på noe naturlig. Det er veldig mye sånn i den farmasøytiske industrien ang medisiner.
Sist redigert av David Skywalker på 15 Jan 2007 23:46, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 309
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

dobbelt post
Sist redigert av David Skywalker på 15 Jan 2007 23:33, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 2
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

trippelpost
Antall ord: 1
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Globeline:
Og det er ikke sprøyt å si at hovedpoenget med turen din er å ruse deg på ayahuasca. Det er faktisk helt riktig. Det er du som ikke vektlegger akkurat den seremonien så mye i det du sier, som du gjør det i det du mener. Alle som har sett de siste innleggene har nå forstått hva det egentlig er du vektlegger. Jeg måtte bare si noe for å lokke det frem slik at alle forstår det, og ikke lar seg lure av at du prater i store ord om sjamaner og åndelighet. Det du vil, det er å ruse deg. Så kan du kalle det hva du vil for meg, men rus er det nå likevel.
Rasjonell vitenskapelig tenkemåte: Ayahuasca er rus og dop eller hva de kaller det for.
Urgammel åndelig vitenskapelig tenkemåte(de har en mer naturvennlig dialog med Naturen og de er vant med å endre bevisstheten - mer i kontakt med det åndelige og naturen rundt dem i Amazonas f.eks): Ayahuasca er en plantelærer, healer og renser(kropp,sinn og sjel).

En velger selv hva man vil forholde seg til og mine erfaringer går totalt mot den rasjonelle tenkemåten ang slike planter. Jeg erfarer og ser på det som en healing og renselsesplante og en som lærer meg på forskjellige måter ang hva det skal være. Seremoniene er seriøs sjamanarbeid - en må erfare det for å forstå og skjønne hva jeg snakker om - enkelt og greit. En kan ikke se det via den rasjonelle vitenskapens briller/perspektiv - da misforstår man lett disse plantenes egenskaper og hva de er skapt for. Det VET sjamaner i Amazonas. De har hatt kjennskap til det i titusener av år. De VET av erfaring og interaksjon med Ayahuascaen.
Antall ord: 299
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

http://soga-del-alma.org/ConferenceSite/

I denne konferansen i Amazonas,Iquitos Peru - pleier å være hvert år nå de siste årene så vil det være endel vitenskapsmenn fra Vesten, som er veldig åpne for plantesjamanisme som jeg snakker mye om her nå i denne tråden og Curanderos/Sjamaner fra Amazonas vil være foredragsholdere om Amazonisk sjamanisme og Ayahuascaen vil være en sentral del av den. Men også andre planter og andre emner innenfor sjamanismen.
Antall ord: 79
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Og så vil jeg ta med 2 artikler fra Ailo Gaup - som er samisk sjaman - en av de få nålevende sjamaner som eksisterer i Norge. Han har mye bra å si i denne debatten og jeg viser til 2 artikler fra Sjamansonen så kan noen lese om de er interessert og om dere ønsker å utfordre det han sier(eller meg) eller stille spørsmål - så fyr løs :mozilla_cool:

Enteogenmani, eller...

Enteogendebatten går i bølger på Sjamansonen. For vel et år siden eller så var det en topp, der folk tok stilling for og imot og med medfølgende hissigheter. Kommer en ny topp nå?
Enteogener diskuteres hele tiden på Sjamansonen, med varierende temperatur. Noen kaller det en mani. Andre tenker sikkert værre tanker om det.

Jeg ser på ayahuasca som et sakramente som lever i noen sjamantradisjoner, og siden vi er i den tiden da denne verdensarven åpnes for verden, så har temaet sin plass på Sjamansonen.

Jeg ser det for meg på denne måten. Ayahuasca kan man drikker det i respekt for og for å hylle Den Ene. Det er ikke noe man gjør for sin egen skyld som en tripp, slik det er og burde være med alt man gjør i sjamansammenhengen.

Jeg leker med den tanken at det å drikke ayahuasca på den rette måten er forbildet for den kristne nattverden, der man drikker "Kristi blod...til minne om deg" Hvis vi ikke var tilvant den tanken at dette er vanlig og høytidelig og godt, så ville vel noen og enhver rynket på nesten av å spise Jesu legeme og drikke hans blod...men det gjør vi og med kirkens og statens velsignelse.

Tilbake til ayahuasca. Virkningen av første glass kan "frelse" folk. Og nyfrelste har sett lyset. Jeg skal ikke rokke ved eller prøve å trekke folk ut av den erfaringen.

Alle har vi vel smakt på den erfaringen i en eller annen sammenheng og latt oss føre, ja, også forføre. Den i å bli tatt av en stemning eller følelse ligger i vår natur. Det er som en forelskelse, og en eller annen gang rammes vi alle. Men vi vet også at det en fase som etter hvert går over og kan legge grunnlaget for kjærlighet.

Men de fleste som har blitt tatt av forelskelsen galskap, kan også se hvor både gal den er og hvor nyttig den er for det som kan følge, nemlig mer modenhet.

I et så puritansk land som gamle Noreg kan den nyfrelste ta av. Når en nyfrelst gruppe tar av gir det lett åtgaum. Det er som om folkesjelen ennå er ung og lett påvirkelig. Og den er klar til å bryte ut av den puritanske arven. Derfor kan en nyfrelst gruppe sette mange følelser og mye annet i sving.

Så kommer utbruddene. Jeg har sett det med karismatisk kristendom, så langt tilbake som Åge Samuelsen. Jeg har vært på møter med ham. Jeg likte ham med sin friske forkynnelse og gitar. Hva jeg likte? Det store hjertet hans. Men er ikke sikker på at jeg liker etterfølgerne.

Så har jeg sett det med AKPml, som spredde seg som en mani i en oppvoksende generasjon eller to. Jeg var student på Blindern da dette startet og jeg tilhørte "fienden" den gangen. Det stormet også friskt og haglet fordømmelser sen gangen. De nyfrelste har ett svar på alt. Noe av det samme har jeg vel sett som en reaksjon på det å drikke ayahuasca.


Det er en opplevelse når psyken åpner seg og innholdet tar til å boble, flyte og koke. Det er en opplevelse å bli levende og varm innvendig. Å kjenne seg som verdens sentrum drar en person brått ut av projeksjonenes vanstyre, og også de mange andre forestillinger og tankemønstre man er sosialisert inn i ved å vokse opp i den norske kulturen.

Jeg kalte den norske kulturen puritansk. Hva kan det trekket komma av? Kanskje er det slitet i steinrøysa, strevet med å skaffe seg et levebrød, den mørke dansketiden, en spredd befolkning, lutheranisme eller likhetsdemokrati. Er det fortsatt janteloven som passer på oss og virker i oss innenfra?

Kulturen har også preg av etnosentrisme, at slik vi gjør det, slik vi tenker og lever er det eneste sanliggjørende.

Det vokser en mental åpenhet for andre levemåter her i landet. Men åpenheten har også et sjargongpreg. Man skal være åpen, men hva skjer når andre levemåter presser seg på? Da kommer fort den andre siden av folkesjelen til syne.

Det er ikke bare de andre som skal intergrere seg. Normenn må også intergrere det andre. Voi, voi, jeg er en liten same her i landet og har fått mine erfaringer med det...

Sametrommer er vel mer eller mindre stuereint i dag, selv om noen kristne murrer, og i den sammenhengen skulle jeg ønske at de kristne øvet seg i selvbesinnelse og tok et oppgjør med sin arv på dette området.

Men kom ikke med noe fra urbefolkningen i Peru eller regnskogen ellers. For om det virker, så er det fordi det er stoff, narkotika eller annen forferdelse.

Her i landet er det fortsatt en liten befolkning. Det gir ikke plass til så mange tanker.

De såkalt alternative miljøene er i vekst. Men det er fortsatt så små at det er plass til en ny guru i halvåret her i landet på det feltet. Før kom de ofte fra Kalifornia. I alle fall kom de med en ny terapi eller metode, utviklet i et land utenfor Norge. Slik har fokus skiftet, nye stjerner har dukket opp, og dratt. Det er som sagt plass for en ny i halvåret, en som presenteres med store annonser i passende blader, en nyhet å prøve for den som er redd for å gå glipp av det "siste".

I det siste har det siste vel vært tetha-healing og ayahuaska. Kanskje er tetha-healingens topp over nå når det etter hvert er mange som har prøvd dette og mange nye lærere er utdannet. Men så kommer Ayahuasa-lærere flyvende inn i landet med drikken sin og det lages halvhemmelige samlinger omkring. Ingen må fortelle om det, men "alle" får vite om det...arrangørene må jo skaffe deltagere.

Nylig hørte jeg på Dagsrevyen at NTNU i Trondheim vil forske på extacy for å løse opp dype traumer. Er det ikke typisk norsk? De tar fatt i en trend som alt er i gang i Amerika, og innfører det hit. Naturligvis må det være noe kjemisk, som en labb kan fremstille. Dette skal man så prøve ut på enkeltindivid som bærer på dyp smerte, egen smerte og samfunnets smerte. De svakeste eller mest trengende blir prøvekaniner for tidens yppersteprester... Og det kalles eksperiment under "vitenskaplige og trygge, kontrollerte forhold".


For slik snakker og bestemmer samtidens yppersteprester, legestanden og legemiddelindustrien.

Men ayahuasca eller andre enteogener...nei, fy, det er uvitenskaplig, skummelt, vi vet ikke det kjemiske innholdet, farlig, farlig, og urbefolkningen kan vi ikke stole på i det hele tatt, og slett ikke deres brygg for det er ikke vitenskaplig fremstilt og trygt og under vår kontroll.


Det finnes tradisjoner skapt av mennesker som har levd med ayahuasca, utforsket det og benyttet seg av det og slik har skapt en relasjon til plantene. De har blitt kjent med plantens ånd. De har stilt seg åpen for den. Det er noe annet enn rus og røyk. For plantens ånd har en egen agenda. Det å la sitt ego vike for plantens vilje er like skremmende som alt annen der man møter egodøden.


Mange grunner kan skape ”enteogenmani”. At ayahuasa "virker" er en av grunnene. Men mani går over.

Om man vil gå på planteveien er neste skritt er å gå i lære hos en plantesjaman. Det er noe annet enn ayahuasca-kikk. For hva med dette: Et år eller tre på diett, en diett som omfatter mange av livets sider, ikke bare mat, men også sansene. Ikke sex, ikke salt, ikke sukker eller fett, være alene i skogen over lang tid osv...osv... Det første som slunkner i en slik sammenheng er manien.

Da er man igjen på transformasjonens, renselsens og åndens side, mot den grimme materialismen, der målet er å tjene penger og der målet helliger midlene. Du må tjene penger. For enhver pris. Den som tjener penger er nærmest automatisk tilgitt sin midler og metoder, nesten uansett hvor mye det skader natur og miljø, kropp og sinn: Oljeeventyret, som det kalles, inkludert. En god del legemidler også, velsignet av legene.

Jeg forstår at ayahuasca og andre enteogener kan skape en nyfrelst "mani". Det er nesten som en naturlov, som forelskelsen er det. De som er ute av den første nyfrelste fasen må kunne skjønne forelskelsens søte galskap, som del av en større forståelse. Og så finne støtte i den, slik voksene kan forstå forelskede ungdommer.

Kan man ikke det er man åndelig impotent eller frigid.
Antall ord: 1537
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links