Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynEr guds helbredende kraft virkelig?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av BA. »

Si fra hvis jeg tar feil, men placeboeffekten er vel den effekten man i noen tilfeller kan få dersom behandlingen ikke har noen virkning.

Isåfall er vel placebo et bevis på at det ikke funker?
Antall ord: 36
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av Bearchild »

I test gir en ofte placebo, som bør være en pille, kapsel, krem eller kur som visuelt, i smak, konsistens og/eller tekstur er identisk med det midlet som egentlig skal utprøves, dog uten de(t) aktive virkestoff. En gruppe får det middelet som skal testes, mens en kontrollgruppe får placebo for å registrere effektene i de to gruppene og forskjellene mellom dem. Normalt vil man kunne registrere grader av placeboeffekt i begge grupper, men ofte vil resultatene av det aktive midlet klart (signifikant) skille seg fra det man kan finne i placebogruppen.
(Wikipedia)

Så da funker vel Placebo da..? Eller misforstår jeg?
Antall ord: 108
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av BA. »

Bearchild skrev:
I test gir en ofte placebo, som bør være en pille, kapsel, krem eller kur som visuelt, i smak, konsistens og/eller tekstur er identisk med det midlet som egentlig skal utprøves, dog uten de(t) aktive virkestoff. En gruppe får det middelet som skal testes, mens en kontrollgruppe får placebo for å registrere effektene i de to gruppene og forskjellene mellom dem. Normalt vil man kunne registrere grader av placeboeffekt i begge grupper, men ofte vil resultatene av det aktive midlet klart (signifikant) skille seg fra det man kan finne i placebogruppen.
(Wikipedia)

Så da funker vel Placebo da..? Eller misforstår jeg?
Jeg vet ikke hvem som misforstår, men står det ikke at placebo er den pillen, kapselen, kremen eller kuren som ikke virker?
Antall ord: 134
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av Bearchild »

Hmm.. Placebo er den pillen/ kremen/ kuren osv som egentlig ikke virker, men som i noen tilfeller virker alikavel. Samtidig som den pillen/ kremen/ kuren osv som egentlig virker i noen tilfeller gir placeboeffekt. :?

Så blir jeg heller med i koret som sier at det er ett fett hva man kaller det så lenge det funker. :p
Antall ord: 56
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av BA. »

Bearchild skrev:Hmm.. Placebo er den pillen/ kremen/ kuren osv som egentlig ikke virker, men som i noen tilfeller virker alikavel. Samtidig som den pillen/ kremen/ kuren osv som egentlig virker i noen tilfeller gir placeboeffekt. :?

Så blir jeg heller med i koret som sier at det er ett fett hva man kaller det så lenge det funker. :p
Forstår jeg det riktig da, at du mener svindel er OK, så lenge man ikke avsløres?
Antall ord: 76
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av Bearchild »

BA. skrev:
Bearchild skrev:Hmm.. Placebo er den pillen/ kremen/ kuren osv som egentlig ikke virker, men som i noen tilfeller virker alikavel. Samtidig som den pillen/ kremen/ kuren osv som egentlig virker i noen tilfeller gir placeboeffekt. :?

Så blir jeg heller med i koret som sier at det er ett fett hva man kaller det så lenge det funker. :p
Så du mener at svindel er OK, så lenge man ikke avsløres?
Nei, jeg mener ikke at svindel er ok. Og er spent på hvorfor du tror jeg mener det? Hva mener du med at Placebo er svindel..? For det var placebo og placeboeffekt jeg snakket om. Helbredende krefter har jeg ikke uttalt meg om.
Antall ord: 116
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av BA. »

Bearchild skrev:
BA. skrev:
Bearchild skrev:Hmm.. Placebo er den pillen/ kremen/ kuren osv som egentlig ikke virker, men som i noen tilfeller virker alikavel. Samtidig som den pillen/ kremen/ kuren osv som egentlig virker i noen tilfeller gir placeboeffekt. :?

Så blir jeg heller med i koret som sier at det er ett fett hva man kaller det så lenge det funker. :p
Så du mener at svindel er OK, så lenge man ikke avsløres?
Nei, jeg mener ikke at svindel er ok. Og er spent på hvorfor du tror jeg mener det? Hva mener du med at Placebo er svindel..? For det var placebo og placeboeffekt jeg snakket om. Helbredende krefter har jeg ikke uttalt meg om.
Hmm, nå endret jeg akkurat spørsmålet, men du besvarte før jeg rakk å poste det. :)

Jo, om du mener at det ikke spiller noen rolle om en pille, behandling osv. virker eller ikke, så lenge noen vil få en placeboeffekt, så ser jeg ikke forskjellen på det og en svindel der noen av ofrene er fornøyde og ikke oppdager svindelen.
Antall ord: 181
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av Asbjørn »

Her er en liten misforståelse, placebo og placebo-effekt er to forskjellige ting :

Placebo er "istedenfor" - dvs at en placebo tablett er en tablett som gies istedeenfor den med medisin.
Placeblo medisin SER ut som den ekte, ( og er derfor en "svindel" - siden den ikke inneholder virkemiddelet ).

PlaceboEFFEKT - derimot er en sak som forskerne opplever "uforklarlig" - fordi noen folk blir også friske med "narremedisin" / "svindelmedisin" - ved mekanismer legestanden ikke kjenner helt til.
Man har visse forklaringer, men en vitenskapelig ( opg gjentagbar) forklaring på hvorfor placeboeffekt virker, vil jeg gjerne se.

Personlig tror jeg mange mennesker har en egen "healing"-energi i seg, og mange av disse KAN videreformidle denne "energien" til 3.person.
De som har denne energien i seg, vil kunne bli frisk også ved placebo-behandling, nettopp fordi dette trigger deres egen healing-energi - på grunnlag av tro.
"Jeg tror at tabletten virker, derfor blir jeg frisk..."

Ok, Hva er så "healing-energi" - det spørsmålet har mange stilt, men får har kunne forklare noe mer en noe "gudommelig", noe fra "englene", osv.

For noen få dager siden gikk det et lys opp for meg, når det gjelder "dimensjoner".
LINK:Andre dimensjoner, her er noen tanker :LINK

Jeg tror vår sjel har flere enn 3 dimensjoner, ( 4 om vi anser tiden som en dimensjon ), og derfor kan vår sjel gripe utenfor det som er tilgjengelig for oss som 3dimensjonale mennekser.
Healing-energien ( eller det som skal til for å reparere -verktøyet ) ligger i en dimensjon høyere enn den 3.dje, og kan derfor ikke nåes med 3dimensjonale midler.

Men vår sjel kan via vår tro på dette hente denne energien, og få den til å virke - dvs selve effekten av placebo-effekten.

Noen mennersker har et "sugerør" inn i 5 ( eller 8 for den del) dimensjon og kan derfor hente denne energien...

Dimensjonen kan forklare mange fenomen i det paranormale, som vi ellers ikke kan finne forklaringer på...

Ps; det å kalle folk for svindlere fordi de innehar visse egenskaper andre ikke har, er å gå for langt, når man faktisk opplever en effekt når disse folkene har hjulpet...

Men på den annen side ; mange SIER SEG å ha slike evner, men er reelle svindlere, da de kun gjør slike ting for å utnytte andre.

A
Antall ord: 387

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av Bearchild »

BA. skrev:
Bearchild skrev:
BA. skrev: Så du mener at svindel er OK, så lenge man ikke avsløres?
Nei, jeg mener ikke at svindel er ok. Og er spent på hvorfor du tror jeg mener det? Hva mener du med at Placebo er svindel..? For det var placebo og placeboeffekt jeg snakket om. Helbredende krefter har jeg ikke uttalt meg om.
Hmm, nå endret jeg akkurat spørsmålet, men du besvarte før jeg rakk å poste det. :)

Jo, om du mener at det ikke spiller noen rolle om en pille, behandling osv. virker eller ikke, så lenge noen vil få en placeboeffekt, så ser jeg ikke forskjellen på det og en svindel der noen av ofrene er fornøyde og ikke oppdager svindelen.
Om du mener det er svindel, så deg om dèt. Svindel vil jeg betegne som en bevisst handling for å lure noen, en kriminell handling. Placebo er noe som benyttes innen medisin og forskning, noe jeg anser som nødvendig.
Som Asbjørn skriver, er det jo også forskjell på Placebo og Placeboeffekt. Dersom man tar del i et forsøk,- stiller seg til disposisjon for å teste ut en behandlingsform enten ved hjelp av piller eller helbredende krefter, så får man ta høyde for at man får en type behandling som kanskje ikke virker.

Man har vel ingen garanti for at noe som helst virker, heller ikke all utprøvd medisin har "ønsket effekt". Er da legemiddelindustrien svindlere?

Jeg tror at kroppen/ hjernen vår kan sette i gang prosesser som "healer" oss, men at vi av og til trenger "hjelp" til å komme i gang. Om det er en doktorpille, en håndspålegger eller noen andre som setter i gang prosessen mener jeg er ett fett. Så om man spinner langt nok på dette så har du neppe noe problem med å konkludere med at jeg synes svindel er ok.

Jeg tror ikke det er hva vi får, men hva vi "gjør" med det vi får som har betydning for resultatet. Enten det gjelder piller, håndspålegging eller.. livet generellt. ;)
Antall ord: 352
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av ludoburgero »

BA. skrev:Si fra hvis jeg tar feil, men placeboeffekten er vel den effekten man i noen tilfeller kan få dersom behandlingen ikke har noen virkning.

Isåfall er vel placebo et bevis på at det ikke funker?
Nå gidder jeg ikke dra frem noe leksikon for øyeblikket, men si meg...
er det ikke noe som heter psykosomatisk?

Jeg synes å huske at det innebærer at psyken faktisk kan påføre fysiske endringer.
Kropp og "sjel" (eller psyke, om du vil) henger godt sammen.
Vi kan tenke positivt og dermed indirekte få mindre vondt i kroppen.
Andre veien kan vi stresse og få stressutslett, eller vi kan være deprimerte og få andre skader.

Tenker man positivt og tror på at noe hjelper, kan man komme godt utav det.
Helbredelse eller ikke, det får en definere selv - den det angår.
Ingen skal kunne frata deg retten til å oppleve helbredelse bare fordi de sier det ikke fungerer på den måten. Hvis du synes noe fungerer for deg, så får du heller synes det i fred.
Antall ord: 179
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av BA. »

Asbjørn skrev:Her er en liten misforståelse, placebo og placebo-effekt er to forskjellige ting :

Placebo er "istedenfor" - dvs at en placebo tablett er en tablett som gies istedeenfor den med medisin.
Placeblo medisin SER ut som den ekte, ( og er derfor en "svindel" - siden den ikke inneholder virkemiddelet ).
Takk, for denne bekreftelsen Asbjørn. :)
PlaceboEFFEKT - derimot er en sak som forskerne opplever "uforklarlig" - fordi noen folk blir også friske med "narremedisin" / "svindelmedisin" - ved mekanismer legestanden ikke kjenner helt til.
Man har visse forklaringer, men en vitenskapelig ( opg gjentagbar) forklaring på hvorfor placeboeffekt virker, vil jeg gjerne se.
Det at kroppen skiller ut endorfiner er vel ikke så kontroversielt. Tror du ikke det kan ha mye med smertelindringen å gjøre? Selv om det sikkert ikke kan forklare alle anekdoter av placebohelbredelse, så kan det vel forklare en del av dem? I såfall har vi vel en vitenskapelig forklaring på hvorfor placebo virker?
Personlig tror jeg mange mennesker har en egen "healing"-energi i seg, og mange av disse KAN videreformidle denne "energien" til 3.person.
De som har denne energien i seg, vil kunne bli frisk også ved placebo-behandling, nettopp fordi dette trigger deres egen healing-energi - på grunnlag av tro.
"Jeg tror at tabletten virker, derfor blir jeg frisk..."

Ok, Hva er så "healing-energi" - det spørsmålet har mange stilt, men får har kunne forklare noe mer en noe "gudommelig", noe fra "englene", osv.

For noen få dager siden gikk det et lys opp for meg, når det gjelder "dimensjoner".
LINK:Andre dimensjoner, her er noen tanker :LINK

Jeg tror vår sjel har flere enn 3 dimensjoner, ( 4 om vi anser tiden som en dimensjon ), og derfor kan vår sjel gripe utenfor det som er tilgjengelig for oss som 3dimensjonale mennekser.
Healing-energien ( eller det som skal til for å reparere -verktøyet ) ligger i en dimensjon høyere enn den 3.dje, og kan derfor ikke nåes med 3dimensjonale midler.

Men vår sjel kan via vår tro på dette hente denne energien, og få den til å virke - dvs selve effekten av placebo-effekten.

Noen mennersker har et "sugerør" inn i 5 ( eller 8 for den del) dimensjon og kan derfor hente denne energien...

Dimensjonen kan forklare mange fenomen i det paranormale, som vi ellers ikke kan finne forklaringer på...
Mener du dette har bedre vitenskapelig grunnlag enn endorfinene?
Ps; det å kalle folk for svindlere fordi de innehar visse egenskaper andre ikke har, er å gå for langt, når man faktisk opplever en effekt når disse folkene har hjulpet...
Hva så hvis disse ikke har disse evnene de påstår, men benytter placeboeffekten, vissheten om at mange sykdommer egentlig kun er innbildte, at andre sykdommer/symptomer ofte går over av seg selv, eller som Snåsamannen gjorde med Dagbladet-journalisten, innbiller dem at de er blitt bedre.
http://www.dagbladet.no/2008/12/19/nyhe ... t/4084511/
Antall ord: 494
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av BA. »

Bearchild skrev:
BA. skrev:
Bearchild skrev:
Nei, jeg mener ikke at svindel er ok. Og er spent på hvorfor du tror jeg mener det? Hva mener du med at Placebo er svindel..? For det var placebo og placeboeffekt jeg snakket om. Helbredende krefter har jeg ikke uttalt meg om.
Hmm, nå endret jeg akkurat spørsmålet, men du besvarte før jeg rakk å poste det. :)

Jo, om du mener at det ikke spiller noen rolle om en pille, behandling osv. virker eller ikke, så lenge noen vil få en placeboeffekt, så ser jeg ikke forskjellen på det og en svindel der noen av ofrene er fornøyde og ikke oppdager svindelen.
Om du mener det er svindel, så deg om dèt. Svindel vil jeg betegne som en bevisst handling for å lure noen, en kriminell handling. Placebo er noe som benyttes innen medisin og forskning, noe jeg anser som nødvendig.

Som Asbjørn skriver, er det jo også forskjell på Placebo og Placeboeffekt. Dersom man tar del i et forsøk,- stiller seg til disposisjon for å teste ut en behandlingsform enten ved hjelp av piller eller helbredende krefter, så får man ta høyde for at man får en type behandling som kanskje ikke virker.
Og de som deltar i slike forsøk vet om det. Man får beskjed om at man kan havne i en kontrollgruppe som kun får placebo.

I denne diskusjonen har vi snakket om placebo, lite om placeboeffekten. Og Asbjørn bekreftet mitt inntrykk av at placebo ikke virker.
Man har vel ingen garanti for at noe som helst virker, heller ikke all utprøvd medisin har "ønsket effekt". Er da legemiddelindustrien svindlere?
Hva mener du? Mener du at de mulige bivirkningene man får informasjon om kan sammenlignes med svindlere som kun baserer virksomheten på andre effekter enn den medisinske?
Jeg tror at kroppen/ hjernen vår kan sette i gang prosesser som "healer" oss, men at vi av og til trenger "hjelp" til å komme i gang. Om det er en doktorpille, en håndspålegger eller noen andre som setter i gang prosessen mener jeg er ett fett. Så om man spinner langt nok på dette så har du neppe noe problem med å konkludere med at jeg synes svindel er ok.
Jeg trenger ikke å spinne så mye rundt dette for å stille spørsmålet. Hvis du synes svindel er OK, så er det greit, da er det ikke mer å diskutere rundt dette.
Jeg tror ikke det er hva vi får, men hva vi "gjør" med det vi får som har betydning for resultatet. Enten det gjelder piller, håndspålegging eller.. livet generellt. ;)
Mener du med dette at sukkerpiller er like bra som cellegift mot kreft, siden det er "hva en selv gjør med det" som avgjør virkningen?
Antall ord: 475
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:
BA. skrev:Si fra hvis jeg tar feil, men placeboeffekten er vel den effekten man i noen tilfeller kan få dersom behandlingen ikke har noen virkning.

Isåfall er vel placebo et bevis på at det ikke funker?
Nå gidder jeg ikke dra frem noe leksikon for øyeblikket, men si meg...
er det ikke noe som heter psykosomatisk?
Jo. http://no.wikipedia.org/wiki/Psykosomatikk

Psykosomatikk, også kjent som psykofysiologi, er et tverrfaglig medisinsk fagområde som studerer lidelser som gjør seg utslag i somatiske, kroppslige, symptomer med psykiske årsaker. Psykosomatiske symptomer er kroppslige symptomer som man antar stammer fra psykologiske forhold. Eksempler på psykosomatiske symptomer kan være diffuse smerter, svimmelhet, magesmerter eller hodesmerter. Begrepet psykosomatiske lidelser benyttes for å benevne forholdsvis omfattende plagsomme kroppslige symptomer som man ikke kan finne sikre anerkjente fysiske årsaker til. Samtidig kan det påvises belastende psykologiske eller sosiale årsaker i sammenheng med forløpet på disse kroppslige symptomene. I det offisielle diagnosesystemet som benyttes i Norge, ICD-10, klassifiseres det flere psykosomatiske lidelser som for eksempel somatiseringslidelse, somatoform smertelidelse og hypokondri.

Psykosomatisk medisin innebærer samarbeid for behandling og utredning mellom ulike medisinske spesialiteter, som psykiatri, psykologi, nevrologi, kirurgi, gynekologi, pediatri og dermatologi.
Jeg synes å huske at det innebærer at psyken faktisk kan påføre fysiske endringer.
Kropp og "sjel" (eller psyke, om du vil) henger godt sammen.
Vi kan tenke positivt og dermed indirekte få mindre vondt i kroppen.
Andre veien kan vi stresse og få stressutslett, eller vi kan være deprimerte og få andre skader.
Hmm, det så for meg ut som at det virket motsatt, men jeg ser heller ikke bort fra det du sier, samt at utskillelse av endorfiner også kan virke smertelindrende.
Tenker man positivt og tror på at noe hjelper, kan man komme godt utav det.
Helbredelse eller ikke, det får en definere selv - den det angår.
Ingen skal kunne frata deg retten til å oppleve helbredelse bare fordi de sier det ikke fungerer på den måten. Hvis du synes noe fungerer for deg, så får du heller synes det i fred.
Det som er bra, er at mange føler de blir bedre, det som ikke er bra, er at de i en del tilfeller ikke blir bedre. De slutter med livsviktige medisiner fordi de tror og føler at de er blitt friske.
Det er heller ikke bra at foreldre nekter sine barn skikkelig medisin fordi de tror alt annet er så mye bedre, evt. at farmasøytisk industri er rene mafiaen som ikke skyr noen midler for å tjene penger.
Antall ord: 434
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av ludoburgero »

Nei, det er vanskelig å være altomfattende og perfekt.
Det er det som er problemet.

Hva er det mest ultimate? Å ta medisinene i tillegg til å tenke seg frisk,
eller å tenke seg så frisk at en slipper å ta medisiner? Er det nødvendigvis slik at
om man tenker seg frisk, så bør man også medisinere seg for sikkerhets skyld?
Hva da, isåfall, med eventuelle bivirkninger - og senskader etter medisineringen?

Ting er ikke så enkelt, og det er egentlig bare det jeg prøvde å si også.
At jeg sier at psyken kanskje kan helbrede kroppen, utelukker ikke på noen måte behovet for nødvendig medisinering. Jeg er ikke et rett-frem ja-nei-enten-eller-menneske.
Syns faktisk ingenting i livet er så enkelt.
Antall ord: 125
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Er guds helbredende kraft virkelig?

Innlegg av Bearchild »

BA; Nei, det mener jeg ikke.
Antall ord: 6
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !