UFO, Kornsirkler & fenomenFORSTÅR DU DET UFATTELIGE????

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod ufo, mod engler

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
18
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Og så er jeg helt enig i at det er berikende uansett.
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe" og co.
Det var ikke det jeg mente her heller, men jeg snakker om at vitenskap også kan dreie seg om å ville tro. Bare at den er basert på det dokumenterte.
Jeg snakker om ønsker, jeg snakker om forventninger.
Det menneskelige, som finnes både i troen og viten.
Nei, vitenskapen dreier seg ikke om å tro - men mennesker har en tendens til å tro. Igjen må jeg presisere at det er forskjell på vitenskap som verktøy, og forskeren som bruker vitenskapen for å få svar.
Jeg er pessimist. Man kan ikke forvente at jeg skal si noe annet.
Men hvis jeg skal trø litt ut av boksen er jeg ikke så langt ifra enig med deg heller.
Skal ikke tviholde på at det er forgjeves, men jeg snakker om det perfekte...
Det finnes ikke en eneste sannhet. Alt er bare tanker.
Nå forstår jeg ikke helt tankegangen din. For det første er "perfekt" en subjektiv mening, og kan ikke brukes generelt. For det andre - "det finnes ikke en eneste sannhet"? Hva legger du i det egentlig?
Jeg snakker om likeverd blant idéer, ikke bare blant mennesker.
Tror det henger så enkelt sammen som at alt gagner oss så lenge vi finner en måte å bruke noe på. Den viten eller troen vi har kan fungere like bra, det er måten vi bruker det vi vet eller tror på - og måten vi mottar og aksepterer den.
Likeverd er en utopisk idé som stort sett skal få folk til å føle seg bedre og få mer selvtillit. Man burde i utgangspunktet behandle alle idéer likt, men etterhvert som man arbeider med dem vil det nogenlunde raskt komme frem hvilke idéer som er bra og hvilke som er dårlige.
Til pessimist å være, er jeg svært optimistisk til det å bygge broer mellom tro og viten.
Der er vi veldig uenige. Tro og viten går ikke overens. Vi kan snakke om teorier og hypoteser, som i og for seg er velbegrunnet tro satt i system - men tro i klassisk forstand skal og bør ikke blandes med viten.
Det kan godt være at noe folk tror på i dag formuleres til en vitenskapelig hypotese i morgen, men inntil det skjer har ikke den troen noe å gjøre i forbindelse med viten.
Hvis man spør "Hvordan ble universet til?", så er ikke det et ledende spørsmål.
Nå må jeg nesten gjøre deg oppmerksom på at jeg ikke kverulerer, men at jeg mener dette helt seriøst: Jo, det er et ledende spørsmål i den forstand av at det forutsetter at det var noe som i det hele tatt skapte Universet.
Det kan likegjerne være at det alltid har eksistert.
Selv tror jeg det, men at det utviklet seg til noe mer, at det forandret seg fra hva det en gang var. Det er hvis jeg ser vekk ifra de teorier som foreligger.
Hvis universet ikke ble til vil vi få det svaret i søken etter svaret på det opprinnelige spørsmålet. Vi kan for ordens skyld omformulere spørsmålet (spørsmål formuleres ikke så enkelt som overskriftene i Illustrert Vitenskap skal ha det til uansett ;)); "Hvis universet ble til - hvordan ble det til".
Det vil dukke opp pallevis med nye spørsmål selvfølgelig - f.eks. "Ble universet til ved Big Bang?", som heller ikke er et ledende spørsmål.
Dette forutsetter det samme. Men bokstaveligt talt, snakker vi om et ledende spørsmål i den forstand, så er også dette et ledende spørsmål fordi det foreslår Big Bang som den skapende kraften for Universet. Så her tar du feil.
Et ikke-ledende spørsmål i sin opprinnelige forstand foreslår ikke noe,
det bare spør med et spørreord, uten insinuasjoner eller alternativer.
Nei, for hvis vi finner ut at universet -ble- til, og har en rekke teorier ang. dette, så er det ikke ledende å forsøke å falsifisere en teori ved å spørre "ble universet til ved BB?".

Når det er snakk om vitenskap kan man ikke formulere spørsmål uten alternativer eller forslag, for det hadde ikke gitt mening. Vitenskap dreier seg om å få svar, og da må man nesten spesifisere hva man vil ha svar på.
Nei, nei. Jeg er helt med på tanken.
Men fremdeles har vi bare en sannhet som fungerer.
En kan bake brød på andre måter også ;)
(faktisk kanskje enklere)
Ja, jeg tenkte meg du kom til å si det ;) Igjen dette med metaforer. Jeg siktet til oppskriften i seg selv - ikke andre muligheter for baking av brød i dette tilfellet.
Filosofi er ingen god kilde til objektiv kunnskap.
Nei, sant det. Men hvorfor forholde seg til det objektive hele tiden?
Fordi man ikke kan få noen sikre svar eller sannheter når det blir opp til enhver å kunne proklamere dette. Det hadde blitt et salig rot, så vi trenger å sortere.

Det er klart; mye innen vitenskapen starter som en subjektiv idé, men dette arbeides objektivt med av flere personer (unntaket er selvsagt hvis det f.eks. dreier seg om teknologisk nyvinning eller enkel observasjon av flora og fauna).
Vi er da subjekter, vi er da mennesker. Og det meste vi lærer her i livet, spesielt det vi lærer best, og det som angår vår kontakt med andre mennesker... altså mellommenneskelige relasjoner og kommunikasjon, lærer vi gjennom å kopiere andre. Rett og slett være en copycat. Og det er mange store filosofer og tenkere der ute som har gitt menneskeheten mange fine tanker. Om det enn er mye romantisering og illusjonerende, så er det da absolutt ikke overvurdert heller... eller?
Men dette blir noe helt annet enn konvensjonell viten. Det du snakker om her er sosial atferd, og innen sosial atferd finnes det selvfølgelig få eller ingen sannheter siden man tross alt har å gjøre med selvstendig tenkende individer som man skal lære seg å forholde seg til.

Filosofiske idéer har lett for å fortone seg episke og romantiske. Ofte bygger det på ønsketenkning eller en søken etter spenning. Man kommer ikke lengre enn med ordet og tanken - altså ingen vei til noen sannheter.

Jeg må svare på resten av innlegget senere. Har ikke tid nå...
Antall ord: 1082
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:
Men hva trenger man å vite? Stopper det ved det livsnødvendige? Eller trenger nysgjerrigheten å stilles også? Hva med komersielle behov?
Spørs jo hva en skal bruke viten til.
Skal man lære å redde liv, trenger man ikke lære hvordan man knytter slipset deres samtidig. Det blir bortkastet undervisning når det gjelder noe så viktig som livredning. Da stopper det ved det livsnødvendige på en måte. Men samtidig er det også viktig å vite at en person skal ha væske i seg, og at ved indre blødninger skal det brukes en annen løsning enn vanlig infusjon. Etc. Så det er ikke snakk om å bare lære "en" ting, men det som er relevant.

Nysgjerrigheten trenger også å stilles, fordi det er en mer effektiv måte å lære på.
Spesielt er dette undervurdert (ihvertfall var det i min tid) i skolen;
der trenges det mer interaktiv læring. Ikke en lærer som står opp og ned og forklarer, ser på klokka, ber elevene om å holde kjeft når de faktisk kommer med spørsmål som er litt utfordrende (eller i verste fall kaster dem på gangen). Ikke sjeldent har jeg sett det skje, uten at elevene har stilt noen distraherende eller avsporende spørsmål.
Nettopp, derfor går det ikke an å slå fast hva som er korrekt mengde viten.
Kommersielle behov..? Skjønner ikke hva du mener her.
Tror du må utdype. Det ble for generelt for meg.
Den viten man trenger om man skal gjøre det bra kommersielt. Kun et eksempel på at viten hører inn under mange sjangre, og at din tilsynelatende generelle forestilling om at vi "ikke trenger å vite mer enn nødvendig" er en håpløs tanke (fordi det ikke finnes noen fasit).
Greit, jeg vet ikke om jeg er enig i det. For alle disse forskerne har også hver sin forestilling om det, og sammen har de diskutert mye frem og tilbake, samtidig som de vet at de får publisitet. Det er mye som forener disse forskerne, ting de har til felles, om ikke bare selve prosjektet. Også mye dreier seg om oppmerksomheten rundt det, og da tror jeg det er enda lettere å falle i en sånn kollektiv..... "modus"......
Du må huske på at arbeidet én gruppe forskere gjør vil bli evaluert av andre, uavhengige forskere verden rundt - spesielt i slike store og viktige anliggende.
Kort fortalt håper de å finne "gud-partikkelen". Higgs-bosonet.
Det er ihvertfall det jeg har fått med meg.
Og denne skal si noe om hvordan "svart stoff" (dark matter) oppfører seg, og kanskje gi oss et svar på Universets tilblivelse.

Correct me if I'm wrong. Jeg orker ikke sitte og lete etter kilder nå.
Men www.cern.ch har sikkert noe på saken.
Jeg vet hva prosjektet går ut på, men jeg har ikke satt meg skikkelig inn i hvordan de har jobbet for å komme fram til teoriene de nå håper å finne ut av.
Joda, men så har vi igjen dette med pistolen og om man velger å bruke kunnskapen ens til å sette den sammen og bruke den.
Som sagt er vitenskapen kun en måte å jobbe på - hva man bruker disse metodene til er ikke vitenskapen som arbeidsmetode sin skyld.
Ja, det er jeg enig i. Men jeg vil gjerne fremheve at poenget mitt blir i dette spørsmålet om hvor vi velger å legge ansvaret. I hvilket ledd.
Ved tanken/idéen, ved produksjonen eller ved bruken?
Det er i grunn uvesentlig, for poenget mitt er at vitenskapen i seg selv kun er et verktøy.
Men om vi skal snakke om ansvar; hvem begynte først? Hva var årsakene? Jeg tror det blir en nitidig jobb å skulle peke på hvem som er ansvarlig. Er det selve grunnlaget for å bygge f.eks. en atombombe som er ansvarlig? Er det da fienden og dens handlinger som er ansvarlige?
Men da er det ikke visdommen i seg selv som sørger for dette - da er det psykologien, som er en vitenskap, som studerer visdommen og psyken som ligger bak.
Hmm... nei, nå skjønte jeg deg egentlig ikke igjen...
Altså, i noen tilfeller kan vel psykologi og filosofi minne om hverandre.
Visdom også. Fordi alle disse dreier seg om tankene våre.
Men... jeg skjønte deg ikke helt her...
Filosofi og visdom er for det meste rene produkter av tankene, mens psykologien søker å forstå og beskrive tankene og aktiviteten i hjernen.
Psykologien lærer oss på best mulig vis hva som foregår i hodene våre. Visdom dreier seg oftest om individuelle behov og væremåte. Filosofi dreier seg om synsing om selve livet.
Av disse er det kun psykologi som er i stand til å gi oss noe håndfast generell kunnskap om oss selv.
Nei, nå krasja det... :lol:
Her er vi uenige. Visdom dreier seg mer om åpne tanker og spørsmål.
Ikke nødvendigvis om svar.
Ja, faktisk vil jeg gå så langt og si at visdommen ikke har svar; den har Råd.
Ja, men hva er disse rådene basert på, og hvem er de ment til? Jeg har lest en artikkel om ei dame som levde til hun var godt over hundre år. Hennes råd var blant annet å røyke en sigar hver dag, fordi hun mente dette hadde bidratt til den høye alderen. Dette er jo et godt eksempel på at visdom er/kan være individuelle slutninger basert på en fantasifull logikk.
Hvor går grensen? I dette tilfellet mener jeg grensen går når menneskeheten står på spill. Hvis vi utifra vitenskapen vet at et "big bang" og et sort hull kan enten implodere eller eksplodere såpass som det en gang gjorde, så er det ikke helt fornuftig å prøve og gjenskape dette på vår egen planet. Hva om vi klarer det?
Hva kan vi bruke dette til?
Du sikter til CERN, forstår jeg...

Jeg har ikke lyst til å ta den diskusjonen, for det er ingenting som tyder på at dette er et farlig prosjekt.

Forskerne vil gjenskape noe som skjer til stadighet i vår egen atmosfære, bare i mindre omfang. Så vidt jeg vet har det aldri oppstått noen sorte hull eller små BB's i atmosfæren vår. Vi har ingenting å frykte :)
Antall ord: 1070
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nyhus
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Sep 2008 04:55
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo vest

Re: FORSTÅR DU DET UFATTELIGE????

Innlegg av Nyhus »

illuminati hunter skrev:Har dere noen formening om hvem eller hva som skapte big- bang, og hvordan har den/ det som skapte big- bang blitt til ? :D
Mitt store problem med dette temaet er ikke hvem som skapte hva, men hva som var før the big bang, hva som var før univers vårt ble dannet.

Jeg klarer ikke se for meg at noe er "evig" eller "uendelig". All logikk tilsier at alt må starte og slutte et sted. Så om "gud" skapte universet, hvordan ble denne "gud" dannet? Jeg mistenker sterkt at "gud" hadde svært lite med dannelsen av noe som helst å gjøre, så hva skapte det hele da? Om det var en gigant eksplosjon som gjorde det hele, hva var før denne eksplosjonen?
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Nei, vitenskapen dreier seg ikke om å tro - men mennesker har en tendens til å tro. Igjen må jeg presisere at det er forskjell på vitenskap som verktøy, og forskeren som bruker vitenskapen for å få svar.
Ja, beklager. Grumsete og feilaktig formulert av meg.
Jeg mener selvsagt de som bruker vitenskapen. Men de som bruker den styrer den etter fastsatte prinsipper (som er gjort av mennesker de også).
Man kan ikke skille vitenskapen helt fra mennesket, man kan ikke ignorere at det er metoder og fremgangsmåter som er skapt av mennesker. Vitenskap er ikke et gudeaktig fenomen som eksisterte helt av seg selv. Det er snakk om kunnskaper basert på observasjoner og forskjellig utprøvinger. Og så har det blitt noe vi kan sett vår lit til.
Nå forstår jeg ikke helt tankegangen din. For det første er "perfekt" en subjektiv mening, og kan ikke brukes generelt. For det andre - "det finnes ikke en eneste sannhet"? Hva legger du i det egentlig?
Perfekt, rent objektivt, er at alt er i sin beste tilstand.
Hva som er i beste tilstand må defineres av noen, så det tar vekk det objektive med en gang. For hvem dømmer? Men altså denne eneste Sannheten må være perfekt.
Vi søker svar, og vi stopper aldri. Som om vi leter etter det perfekte som ikke finnes.
Som om vi også leter etter Sannheten som ikke finnes. Vi bruker det som drivkraft for vår søken. At vi skal finne noe revolusjonerende og overraskende som gir oss svaret på absolutt ALT. Som i dette eksperimentet; noe så fundamentalt som Universets opprinnelse! Hvor mye dypere enn det kan man gå? Derfor er jeg stygt redd for at det kan ende her, at det blir vår nemesis, hele LHC prosjektet.
Nå høres jeg sikkert fanatisk ut, men jeg setter ikke idéen helt ut i livet, det er bare mine tanker rundt det jeg diskuterer her.

Og for å spore litt tilbake på definisjonen av Sannheten;
hva er den, annet enn subjektiv den også? Den finnes dermed ikke alene.
Likeverd er en utopisk idé som stort sett skal få folk til å føle seg bedre og få mer selvtillit. Man burde i utgangspunktet behandle alle idéer likt, men etterhvert som man arbeider med dem vil det nogenlunde raskt komme frem hvilke idéer som er bra og hvilke som er dårlige.
Men er ikke denne drivkraften bare positiv og engasjerende?
Bra og dårlig - i forhold til hva, spør jeg da?
Det var jo nettopp det jeg snakket om... til hvilket formål. Alt er relativt.
Der er vi veldig uenige. Tro og viten går ikke overens. Vi kan snakke om teorier og hypoteser, som i og for seg er velbegrunnet tro satt i system - men tro i klassisk forstand skal og bør ikke blandes med viten.
Det kan godt være at noe folk tror på i dag formuleres til en vitenskapelig hypotese i morgen, men inntil det skjer har ikke den troen noe å gjøre i forbindelse med viten.
Vi er uenige her på grunn av at jeg på min side liker å tøye definisjoner og egentlig ikke tror på noe som helst, men likevel rent motstridende kan si jeg tror på alt.
Og at det egentlig er én og samme sak.
Mens du liker det mer konkrete og forholde deg til, det vi vet eksisterer, og du betviler ikke så mye dette, mens du virker å være nysgjerrig og åpen for andre idéer.
Ihvertfall slik jeg oppfatter det.

Grunnlaget for mitt syn ligger i det at jeg har opplevd flere ting som ikke kan forklares med den viten vi har. Ting som trosser fysiske lover. Og selv er jo jeg også lært opp hvordan det meste fungerer, gjennom skolen og selvfølgelig bare gjennom å leve i seg selv. Men når noe så fundamentalt rokkes ved, selv om det er enkeltepisoder, så kan det være nok til å dyrke tvil om det hele... skjønner?

Når jeg var en liten guttunge elsket jeg å lese om astronomi, jeg var skikkelig fascinert av teknologi - jeg elsket det. Abbonerte på Illustrert Vitenskap, satt hjemme og leste i bøker om andre planeter, dillet med datamaskinen, skrudde diverse husholdsningsapparater ifra hverandre (stakkars mamma og pappa) og sånt.
Men jeg kan sverge at noe har forandret mitt syn til det omvendte, da jeg nå har begynt å frykte teknologisk utvikling mer enn noensinne, og jeg har sluttet å tro at alt bare henger sammen slik vi ser det rundt oss. Det kan også ha noe med et ønske om noe annerledes å gjøre, mangel på utfordringer eller fritidsinteresser(?), men jeg vet ikke dette for sikkert. Jeg vet ihvertfall med meg selv at mye av mitt syn endret seg i forbindelse med paranormale opplevelser.
Hvis universet ikke ble til vil vi få det svaret i søken etter svaret på det opprinnelige spørsmålet. Vi kan for ordens skyld omformulere spørsmålet (spørsmål formuleres ikke så enkelt som overskriftene i Illustrert Vitenskap skal ha det til uansett ;)); "Hvis universet ble til - hvordan ble det til".
Sant :D
Se der, et Hvis var alt en trengte. Men et Hvis forutsetter også idéen om at dette Hvis'et er en mulighet. Og nå kverulerer jeg absolutt. Men ikke si at jeg ikke har et poeng.

Jeg tror du skjønner hvor jeg vil hen.
Dette er rent grunnleggende. Et spørsmål og et svar er nemlig allerede mer eller mindre formet til å passe overens med hverandre, det er det essensielle her.
Man tar utgangspunkt i noe, når man stiller et spørsmål.
Egentlig ligger svaret delvis allerede i spørsmålet (hvis = en foreslått mulighet for svaret, hvem = dette dreier seg om noen, hvorfor = det skjedde for en grunn, osv.), og derfor vil man ende opp med et svar som tilfredsstiller det spørsmålet dreide seg om.
Nei, for hvis vi finner ut at universet -ble- til, og har en rekke teorier ang. dette, så er det ikke ledende å forsøke å falsifisere en teori ved å spørre "ble universet til ved BB?".
Jeg skjønner. Men her foreslår du at det er Big Bang. Det var derfor jeg mente det var ledende. Ikke med det innledende ordet.
Når det er snakk om vitenskap kan man ikke formulere spørsmål uten alternativer eller forslag, for det hadde ikke gitt mening. Vitenskap dreier seg om å få svar, og da må man nesten spesifisere hva man vil ha svar på.
Ja, alt er viderutvikling. Alt finnes fra før. Ingenting er komplett helt nytt,
men vi har bare ikke oppdagd det enda.
Så jeg forstår jo selvsagt det du sier her, og jeg er helt enig. Det er egentlig en annen side av hva jeg selv snakker om; at svaret egentlig delvis ligger i spørsmålet.
Man kan si at man får vite MER, men aldri noe nytt, ved å stille spørsmål?
Men dette blir noe helt annet enn konvensjonell viten. Det du snakker om her er sosial atferd, og innen sosial atferd finnes det selvfølgelig få eller ingen sannheter siden man tross alt har å gjøre med selvstendig tenkende individer som man skal lære seg å forholde seg til.
Men vi skal fremdeles leve sammen, alle på denne jord.
Derfor er det viktig å ta med i betraktning. Det objektive synet vil i lengden kun gagne det materielle, det fysiske rundt oss. Eller massen; tar ikke hensyn til enkeltmennesker.
Filosofiske idéer har lett for å fortone seg episke og romantiske. Ofte bygger det på ønsketenkning eller en søken etter spenning. Man kommer ikke lengre enn med ordet og tanken - altså ingen vei til noen sannheter.

Jeg må svare på resten av innlegget senere. Har ikke tid nå...
Der er vi to, jeg må også pelle meg avgårde.

Alt bunner i en søk etter spenning, forresten... ;)
Antall ord: 1335
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:
madjava skrev:Steik kor unødvendig kommentar å komme med da. Er dine meininger oxo oppstøt eller er du kanskje betre ann andre?
Når en person starter innlegget med å annonsere at han nå har fått nytt nick og I DEN ANLEDNING vil kritisere mitt såkalte "negative syn på de andre"... så går det an å kalle det for et oppstøt uten å få dårlig samvittighet. Og dessuten var det i grunn videreføring av noe Svartepus sa i tråden "Velkommen" (som ble opprettet av Sol).
Der ble det diskutert hans første fremstøt eller oppstøt.
Er uannsett unødvendig, enten andre har sagt det først eller ikkje. Dessutan har du vore bra negativ vedrørande LHC og andre meiningar enn dine egne skremselsprofetier...litt sånn ulv ulv.

ludoburgero skrev:
madjava skrev:Og dette snakket om respekt passer dårlig inn i det skremselsbilde du tegna rundt LHC.
Skremselsesbilde? Jeg har min mening om at det bare er et tidsspørsmål.
Det er da slettes ikke slik du fremstiller det her.
Ja, jeg tror verden blir ødelagt en dag. Pga. oss mennesker faktisk.

Skrem, skrem.
Joda...meiningane dine er jo klare på det...skremselsprofetiane dine alså...men det stemmer dårlig med mykje anna du rører om samtidig.

Eg trur jorda vert ødelagt på naturlig vis...fordi det ikkje er andre muligheter.

ludoburgero skrev:
madjava skrev:Om du sliter med frykt og endog misnøye med kva vei utviklinga bærer, kan du heller prøve å påvirke utviklinga på ein konstruktiv måte, enn å bare kverulere på at dine meiningar og følelsar rundt eit emne skal framstå som viktigare enn andre sine. Slik eg leser dine innlegg vil du helst at utviklinga skal stå stille, at du kanskje er redd for di svara vi får ved videre forskning. Minner litt om kristendommen for 500 år sidan...
"Enn å bare kverulere"...
Du er flink til å henge etter meg, rent på person.
Vet ikke hva intensjonene dine er med dette pisspreiket ditt, men det preller som regel av. Altså, ikke det at jeg ikke hører deg, for det gjør jeg. Og jeg ignorerer deg ikke.
Men du fjaser som regel bare rundt med dine "kontroversielle" syn og din noe hånlige tone. "Slik du leser mine innlegg" burde kanskje vektlegges mest her.

Utviklingen kan godt stoppe opp litt og tenke.
Fremover uten pauser vil kjøre motoren i stykker.
(som de kristne ville sagt for 500 år siden)
Merker meg at du ikkje bryr deg om essensen her og lar være å diskutere det. Alt er så personlig med deg...hehe. Vi er ulike og oppfatter kvarandre ulikt. Ikkje legg meir i det enn nødvendig. :)

Og alle desse metaforane du strør om deg med...hehe. Greit...forklarer det slik at du oxo skjønner:

Utviklingen stopper alltid opp, litt service og påfyll av drivstoff, for så å forsette vidare(dette for at motoren ikkje ska ta skade). Di kristne for 500 år sidan ville brent motoren på bålet i håp om at utviklinga dermed ville stå stille...og slik oppfatter eg deg og ditt korstog mot LHC. Og alt med bakgrunn i ubegrunna frykt...
Antall ord: 542
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

madjava skrev:Er uannsett unødvendig, enten andre har sagt det først eller ikkje. Dessutan har du vore bra negativ vedrørande LHC og andre meiningar enn dine egne skremselsprofetier...litt sånn ulv ulv.
Skremselsprofetier. En annen ting som er unødvendig er å bruke overflødige og pompøse betegnelser på ytringer bare fordi de er preget av bekymringer.
Men skal man være nødvendig hele tiden da?
Altså 100% konstruktiv i alle setninger og meninger her inne?
Lykke til, du får gå foran som et godt eksempel da? ;)
madjava skrev:Eg trur jorda vert ødelagt på naturlig vis...fordi det ikkje er andre muligheter.
Hvorfor tror du det, og hvorfor mener du det ikke finnes andre muligheter?
Merker meg at du ikkje bryr deg om essensen her og lar være å diskutere det. Alt er så personlig med deg...hehe. Vi er ulike og oppfatter kvarandre ulikt. Ikkje legg meir i det enn nødvendig. :)
Jeg oppfatter deg som personlig, kan hende det er kombinasjonen av språket du bruker og måten jeg tolker det på, men synes du har en tilbøyende tilnærming avhengig av hvem du diskuterer med. Så jeg er egentlig litt uenig med deg her, da jeg ikke tror jeg legger mer i det enn dette (nok en gang) nødvendige.
Utviklingen stopper alltid opp, litt service og påfyll av drivstoff, for så å forsette vidare(dette for at motoren ikkje ska ta skade). Di kristne for 500 år sidan ville brent motoren på bålet i håp om at utviklinga dermed ville stå stille...og slik oppfatter eg deg og ditt korstog mot LHC. Og alt med bakgrunn i ubegrunna frykt...
Og nå er det et korstog?
Halleluja, går det an å bli mer svulstig i språket sitt..?

Ja, de kristne for 500 år siden ville gjerne gjort det. Vi kan ikke sette likhetstegn mellom at alt det de gjorde før i tiden var "dummere" enn det vi gjør i dag.
For 500 år siden hadde de mindre forurensning og spiste kun økologisk mat.
Alt er relativt, så det vi har sørget for å ødelegge i naturen idag strever vi samtidig parallelt med å bøte for - ikke sant? Sykdommer oppstår, medisiner utvikles. Nye sykdommer oppstår, resistante bakterier, og nok en medisin må utvikles. Utviklingen henger slik sammen. Hadde det ikke vært for hackere som hadde påvist svakheter i sikkerhetssystemer, hadde ikke sikkerhetssystemene heller utviklet seg særlig.

Utvikling er noe som styres av motsetninger.
Det vil si; hvis ingen hadde vært kritiske til LHC-eksperimentet, så hadde det sannsynligvis vært enda stor fare for at noe skulle gå galt.
Bekymringer og faremomenter må tas med i betraktning.
Det er lov å stoppe opp og tenke, uten at man nødvendigvis helt unødvendig driver et korstog av skremselsprofetier og grunnløs propaganda om dommedag.
Antall ord: 485

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Kimbara »

Men Ludo - du har jo ennå ikke kommet med noen god grunn til bekymring for dette prosjektet...?

Det eneste du har sagt er vel strengt tatt "det kan gå galt", altså ikke vist hvorfor det kan gå galt.
Antall ord: 38
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Men Ludo - du har jo ennå ikke kommet med noen god grunn til bekymring for dette prosjektet...?

Det eneste du har sagt er vel strengt tatt "det kan gå galt", altså ikke vist hvorfor det kan gå galt.
Fordi det KAN oppstå svarte hull.
Det sier forskerne selv.
Og egentlig vet de ikke hva som skjer i det hele tatt, og det er derfor det er stor spenning om dette. Det synes jeg er litt bekymringsverdig.

Forøvrig virker det som denne fyren vet litt hva han snakker om, som har kommentert på forskning.no sine sider (http://www.forskning.no/artikler/2008/september/194204)

Stabile sorte hull
Skrevet av Jack Diamond, 2008-09-14 15:52:05Jeg har nå lest litt om kritikken som rettes mot forsøket.

Korriger meg dersom jeg slutter noe feil her:

Etter de referanserammer fysikktimene med herr Monsen har innsnevret min tankegang etter, skulle jeg mene det partikkelmessig eksisterer tre forskjellige støt:

- Elastisk støt
- Uelastisk støt
- Fullstendig uelastisk støt

Når to partikler kolliderer, trykkes de, som du nevner, sammen. Ved et elastisk støt, skyver da den oppsamlede potensielle energien partiklene fra hverandre igjen med samme bevegelsesmengde, og også samme kinetiske energi som partiklene hadde tidligere (dvs. at ikke noe av den kinetiske energien går permanent over til en annen energiform i øyeblikket etter sammenstøtet). Bare støt mellom elementærpartikler kan egentlig regnes som uelastiske.

Ved uelastisk støt går noe av bevegelsesenergien over til annen energi e.g. i form av å sette luft i svingende bevegelse (lydbølger), friksjon (varme), fotoner (lys) etc. Alle støt i den makroskopiske verden er uelastiske, selv om det på mange områder er snakk om veldig små kinetiske energitap er de der.

Ved et fullstendig uelastisk støt henger elementene sammen etter støtet.

Teorien som blir presentert er altså den, at to partikler som kolliderer elastisk, i impulsøyeblikket, komprimeres så kraftig at de får en masse per volum som tilsvarer den vi finner i sorte hull.

I så fall vil vi oppleve et elastisk støt fram til vi når et punkt der partiklene overskrider en massegrense, og dermed annullerer/spiser opp (?) den potensielle frastøtningsenergien som de to objektene får etter på et øyeblikk å ha akselerert fra 0.999999994 * lysfarten til 0. Det er ikke en liten mengde energi som der skal smette utenom postulatet at energi ikke kan forsvinne.

Det virker på meg som om det sorte hullet i beste fall er en midlertidig og uhyre ustabil tilstand. Men det er kanskje det CERN-forskerne mener når de til avisen sier noe så håpløst som at "de kommer til å fordampe med en gang de dukker opp". Og jeg velger å tro at hysteriet ikke skyldes en begrunnet frykt for hvorfor sorte hull skal etablere seg, men snarere en frykt for de uspesifiserte iboende mystiske mørke kreftene til det merkelige fenomenet som vi melodramatisk har valgt å kalle sorte hull. Det er vel derfor CERN velger å kalle det for "fordampning" også, siden de selv vil spille på beroligende ord folk har kjennskap til, i stedet for å snakke vitenskapelig korrekt og distansert fra hvermannsen.

Men på den annen side kan det jo være jeg tar feil, og da har folk mellom 50 måneder og 27 år på seg til å sende meg en sms med "hva var det jeg sa".
Antall ord: 573

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
19
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:
madjava skrev:Er uannsett unødvendig, enten andre har sagt det først eller ikkje. Dessutan har du vore bra negativ vedrørande LHC og andre meiningar enn dine egne skremselsprofetier...litt sånn ulv ulv.
Skremselsprofetier. En annen ting som er unødvendig er å bruke overflødige og pompøse betegnelser på ytringer bare fordi de er preget av bekymringer.
Men skal man være nødvendig hele tiden da?
Altså 100% konstruktiv i alle setninger og meninger her inne?
Lykke til, du får gå foran som et godt eksempel da? ;)
Ditt svar seier egentlig alt...

ludoburgero skrev:
madjava skrev:Eg trur jorda vert ødelagt på naturlig vis...fordi det ikkje er andre muligheter.
Hvorfor tror du det, og hvorfor mener du det ikke finnes andre muligheter?
Alt som skjer på jorda har ein naturlig årsak...

ludoburgero skrev:
madjava skrev:Merker meg at du ikkje bryr deg om essensen her og lar være å diskutere det. Alt er så personlig med deg...hehe. Vi er ulike og oppfatter kvarandre ulikt. Ikkje legg meir i det enn nødvendig. :)
Jeg oppfatter deg som personlig, kan hende det er kombinasjonen av språket du bruker og måten jeg tolker det på, men synes du har en tilbøyende tilnærming avhengig av hvem du diskuterer med. Så jeg er egentlig litt uenig med deg her, da jeg ikke tror jeg legger mer i det enn dette (nok en gang) nødvendige.
Ditto, men eg er sikker.

ludoburgero skrev:
madjava skrev:Utviklingen stopper alltid opp, litt service og påfyll av drivstoff, for så å forsette vidare(dette for at motoren ikkje ska ta skade). Di kristne for 500 år sidan ville brent motoren på bålet i håp om at utviklinga dermed ville stå stille...og slik oppfatter eg deg og ditt korstog mot LHC. Og alt med bakgrunn i ubegrunna frykt...
Og nå er det et korstog?
Halleluja, går det an å bli mer svulstig i språket sitt..?

Ja, de kristne for 500 år siden ville gjerne gjort det. Vi kan ikke sette likhetstegn mellom at alt det de gjorde før i tiden var "dummere" enn det vi gjør i dag.
For 500 år siden hadde de mindre forurensning og spiste kun økologisk mat.
Alt er relativt, så det vi har sørget for å ødelegge i naturen idag strever vi samtidig parallelt med å bøte for - ikke sant? Sykdommer oppstår, medisiner utvikles. Nye sykdommer oppstår, resistante bakterier, og nok en medisin må utvikles. Utviklingen henger slik sammen. Hadde det ikke vært for hackere som hadde påvist svakheter i sikkerhetssystemer, hadde ikke sikkerhetssystemene heller utviklet seg særlig.

Utvikling er noe som styres av motsetninger.
Det vil si; hvis ingen hadde vært kritiske til LHC-eksperimentet, så hadde det sannsynligvis vært enda stor fare for at noe skulle gå galt.
Bekymringer og faremomenter må tas med i betraktning.
Det er lov å stoppe opp og tenke, uten at man nødvendigvis helt unødvendig driver et korstog av skremselsprofetier og grunnløs propaganda om dommedag.
Syns korstog passa bra til resten av metaforen du satte i gang. Litt sånn svulstig metafor bør jo ikkje nedgraderast...

Den naturlige utviklinga henger saman, dvs det nyttar lite å påpeike kva som var betre før fordi det var meir som var verre før, spesiellt om dagens mennesker skulle skru tida tilbake og måtte leve i den tidas kår.

Det som kan virke skremmande er alle di fordummande fordommane som heile tida dukker opp utan noko forankring i virkeligheten. Når så folk tek desse fordommane til seg og trur at det er sannhet, vil kanskje den utviklinga vitenskapen jobber med minne om science fiction fordi svært få har kompetanse til å forstå termologien. Og når attpåtil media vinkler det om til skremselspropaganda i håp om å tjene litt ekstra, kan eg forstå at nokon let seg rive med.

Poenget er at den utviklinga vi har fordeler av i dag gjerne er mange år gammal allereie. Motsetningane dukker gjerne opp lenge etter at utviklinga egentlig er ferdig og i det folk kan ta den i bruk.

Flott at nokon er kritiske til LHC osv, men det betyr ikkje at skremselsprofetier er måten å føre kritikken på. Ser at du har moderert deg betraktelig etterkvart, og at du har fått meir kunnskap omkring temaet.

Det som virkelig blir spennande med LHC, er kva nytteverdi forskninga baner vei for. :D
Antall ord: 753
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

17 September 2008

Astronomer Seth Shostak has dedicated his career to trying to find out, with the Search for Extraterrestrial Intelligence project.

SETI har fått nye teleskop:
http://www.youtube.com/watch?v=QbRfK8N1I_A&eurl
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Kimbara »

KB skrev:17 September 2008

Astronomer Seth Shostak has dedicated his career to trying to find out, with the Search for Extraterrestrial Intelligence project.

SETI har fått nye teleskop:
http://www.youtube.com/watch?v=QbRfK8N1I_A&eurl
Hva har dette med tråden å gjøre?
Antall ord: 47
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links