Fakta, teori & skepsisEN SKAPARE ELLER EVOLUTIONEN

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

ca2oo skrev:du kan inrømme at hvis mennesker og dinosuruser levde sammen blir det litt krøll i teoriene deres.
Hvis det hadde vært vist at mennesker og dino levde sammen, måtte dette forklares. På samme måte som om noe 'falt' oppover ville skapt krøll for gravitasjonsteorien. Hvor vil du med å spørre om dette?
landa masser som flytter seg skal jo etter deres teori flyttes sakte over lang, lang tid. altså ikke raskt nokk til og begrav døde dinosuruser. hvil gjerne høre mer om denne teorien så link meg eller forklar ikke for at jeg ikke tar ditt ord for det men som sakt er jeg glad i vitenskap.
Første link jeg fant om fossilering http://www.cartage.org.lb/en/themes/sci ... lation.htm
Fossiler oppstår hovedsaklig i elver, sjøer og grotter/huler, der landmasser og begravelse kan foregå nokså raskt. Skjeletter forsvinner heller ikke med det første.

Jeg kan jo legge til at fossilering skjer sjeldent, og ikke uansett plassering. Om hagen din (innlegget jeg siterte sist) egner seg vet jeg ingenting om.
angående min teori med stein sa jeg at den var på spissen. men som sagt det er det dere tror på. gasser , vann, lydnedslag og stegn som sakper denne suppa med live..
Forsto det slik at det var prinsesseeksemplet du satte på spissen. Kort sagt mener 'vi' at liv kan oppstå naturlig. Urey/Miller eksperimentet, som det virker som du hinter til, viste at elementer nødvendig for liv kan oppstå naturlig. Dette har ikke mye med evolusjonsteorien å gjøre.
hvis ikke teoriene sier noe om hvor massen kommer fra kan vel du også holde det argumente for deg selv. det du sier kan helder ikke testes eller demostreres så da er vi like langt på noen punkter.
Refererer du til Big Bang-teorien? Dette er en modell som forklarer og beskriver universets utvidelse. Den bygger på observasjoner som bakgrunnsstråling. Det er du som tok opp universets opprinnelse og Big Bang, jeg påpekte hvorfor din eller <lærebok x>s oppfatning av teorien var feilaktig.
observasjonen du kommer med angående eveslusjon kunne det vært fint om du tokk et kort referat på nork. er litt for fansy ord på engelsk for meg.
Linken til talkorigins.org tar for seg 'funnene' av menneskespor i Paluxyelven. Noen av disse var faktiske dinofotspor, noen var tilfeldige mønstre og noen viste tegn på å være fabrikert. Ingen viste tegn til å være menneskespor.
hvordan skal jeg kunne påvise gud om han ikke er av denne verden? litt rart siden jeg tror du kjønte hva jeg mente...
Det er ingen rasjonell grunn til å tro på gud om han ikke er del av denne felles virkeligheten, fordi guden ikke kan bevises.
angående 6000 år sener så er det 5 miliarder menesker her er faktisk et veldig sterkt argument for at menneskene ikke kan hatt levd så lenge...forskere sier selv de ikke vet hvorfor den plutselige veksten i mennesker for ca 5-10 tusen år siden..
Vi er anslått til å være minst 6.5milliarder mennesker :). Du må referere til hvilke forskere sier dette og hvor (nettside el.l), om du tar deres utsagn for å støtte en ung jord.
Antall ord: 551

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ca2oo skrev:UNDSKYLD NORSKEN MIN ER IKKE SÅ GOD
evelusjon er langt fra fakta!!!
Jo, det er det.
(jeg kan gå in i evigheten med eksempler) man har aldri obserbert gjennom mennensken historie eller funnet klare overganger mellom to forskjllige arte, men variasjon innenfor en rase ser vi mange eksempler på, men det er nokså alt.
Nei, man har også observert dannelsen av nye arter.
(som det står i biblen at dyrene skal gi etterkommere etter sin art) dere vil kanskje si til meg at man ikke kan tro alle hunde rasene i dag stammer fra to på noas båt, men på den andre siden tror dere det kommer fra en stein det er blitt regnet på i milioner av år.
Nei, det er ikke kommet fra en stein.

en frosk kan ikke bli til en prins med et kyss, men ved milioner av år så er det jo mulig?(satt litt på spissen)
Nei, ikke ifølge evolusjonsteorien, men kanskje ved guds hjelp. :mozilla_tongue:
når det angår uiversett oprinelse som det står i skole bøkende (jeg siterer) i universett betyr ingenting virkelig ingenting, ikke bare alle substanser ville forsvinne men også energy og tid (så like etter denne sitaten står det) så fra ingenting samlet all enrgien i universett seg og eksploderte(big bang) ??? er det bare meg som syens det der høres latterlig dumt ut uansett hvor inviklet man kan si det???
Det er latterlig for det stemmer ikke. Dette er ikke noe vitenskapen går god for.
Gud på den andre siden er ikke av denne verden, som vil si han ikke er innen for tid og rom. er han ikke av tiden så er han evig og er han ikke av universett(rom) er han overalt. gud skapte nemelig energy, alle substanser, tid rom som ikke kan være evig. (kan du slå på en lys bryter evig ganger ??? nei, uansett hva du skulle komme opp med. det vil si at gud kan spå fremtiden siden han er uten for den. dette gjør ingen annen bok en biblen(kristen) mer og bedre.
Da har du flyttet spørsmålet enda et trinn. Hva var før gud? Hvem skapte gud?
at jorden er 6000 år er det mange gode grunder til tro.
Nei. Det finnes ingen gode grunner til å tro det.
dinosuruser er noe som populært brukes mot oss som tror på en ung verden. men det dere engentlig gjør er og skyte dere selv i foten. skal gi noen av mine grunner til og tro dette. først og fremst blir det funner hundrevis hvis ikke tusenvis av arkeologiske funn som viser at mennesker levde med dinaosuruser alt fra malerier på krokker som viser dinosaruser med ringer i huden sin som ikke føre nå har blitt oppdaget når en fosilert hud fra dinosarus hviste dette var korekkt.
Kan du vise til ett slikt bilde?
har dere tenkt på hvor alle folkeslag, alt fra vikinger, japanere og middelalder mennesker har denne dragen som ligner mistenksomt på en dinosurus også lockness moster lignende vensner som blir sett rundt om i verden stammer fra?
Ja, det kan være påvirkning fra hverandre.
det kan være noe lever fremdeles i dag i africa. hviser du bilde av en "lang hals" til en jungelman i hvisse jungler i afrika så vil han kjenne den igjen.
Neppe.
selv om de ikke ville vært langt så store i dag på grund av mindre oksygen tilstand etter syde floden(orker ikke gå mer in på det nå)
Hehehe. Mattilgangen ville vært et større problem. :)
det er funnet menneske spor sammen med dinosauruser også disse menneske sporene var mange ganger større en hva de ville hatt vært i dag.
Nei, det er ikke funnet dinosaurspor og menneskespor sammen.
hvordan dinosurusene kunne begraves over tid er også tull erusjon bygger ikke jorden oppover og begraver skiletter(den gjør det motsatte).
Jorderosjon er noe annet enn tildekking. Jorden tildekkes av organisk avfall hele tiden.
men ved en verdenomfattende flom ville alle blitt begravd slik at skilltende er der den dag i dag under jorden.
Ja, eller så ville vannet skylt bort løse masser og sørget for at restene kunne oksydere.
prøv og legg et dødt dyr i hagen noen hundre til tunsen år så ville det ikke vært en flis igjend av den.
Nei, men legg dyret i en myr, så vil det vare i tusenvis av år.
orde dinosaurus finnes ikke i biblen forde det ble ikke funnet opp føre det siste år hundrede.
Hva er det for slags bevis?
Hahaha. Der skjønte jeg at du lurte du meg trill rundt.

Denne filmen er ubetalelig.
Antall ord: 805

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA. skrev:Det finnes ikke bevis for at bibelen er sann. Bibelen inneholder derimot bevis for at den ikke kan være sann selv.
Haren du tenker på igjen?
Ja, blant annet. :D
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norra Skandinavien

Innlegg av First Day »

Sitatca2oo skrev:
UNDSKYLD NORSKEN MIN ER IKKE SÅ GOD

BA skrev : Jo, det er det.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
BA du vet själv att det inte är bevisat och ej heller kommer att kunna bevisas.
Om du mot förmodan skulle lyckas med denna bedrift skall jag nominera dig till Nobel priset.

http://www.gluefox.com/skap/darwinad.pdf

Du kan också skriva dit namn som Einstein & Hawkins.
Dessa båda herrar som under hela sitt liv studerat Universum kom till samma slutsats.
Universum är allldeles för komplext...............det måste finnas en intelligent "kraft" bakom det hela.

Evolutionen kan ej skapa detta.
Antall ord: 106
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

First Day skrev:Sitatca2oo skrev:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om du mot förmodan skulle lyckas med denna bedrift skall jag nominera dig till Nobel priset.
Dette har vi vært gjennom før. Evolusjon ser vi daglig ved f.eks. at bakterier blir resistente mot antibiotika. Dette er bevis for at evolusjon er et faktum.
Den har du vist før, og argumentet er ikke blitt noe bedre siden sist. Dawkins har rett. Alle vitenskapelige funn bekrefter evolusjonsteorien. Det gjør også så og si alle seriøse forskere i verden.

Vis meg ett funn som strider mot evolusjonsteorien. At noen har klart å samle sammen en underskriftsliste på et kreasjonistmøte endrer ikke at så og si alle seriøse forskere støtter evolusjonsteorien.
Dessa båda herrar som under hela sitt liv studerat Universum kom till samma slutsats.
Universum är allldeles för komplext...............det måste finnas en intelligent "kraft" bakom det hela.
Det stemmer ikke. Einstein sa ikke noe slikt, men det er ikke interessant. Einstein var en fysiker, og en fremragende sådan, som viste hvordan ting kan henge sammen uten å involvere noen guder. Ingen av hans arbeider støtter behovet for en skapende gud.

Hawkins? Er det agnostikeren Stephen Hawking du mener? Han som sa:

"What I have done is to show that it is possible for the way the universe began to be determined by the laws of science. In that case, it would not be necessary to appeal to God to decide how the universe began. This doesn't prove that there is no God, only that God is not necessary." [Stephen W. Hawking, Der Spiegel, 1989]

Nå er jeg ikke sikker på hva du mener med "detta", men evolusjon kan føre til det utrolige.
Antall ord: 345

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av First Day »

SLUMPENS VÄRLD
I slumpens värld blir allt möjligt.
I början var det mörkt och slumpen funderade och funderade. !
Snilleblixt : slumpen skapade nu ljuset så han kunde arbeta. Han tog från ingenstans energi som han omvandlade till materia och därefter skapade slumpen fusionen i den första planeten. Solen lyste nu i Universum och han fortsatte sitt verk. Slumpen skapade därefter planeter som bestod av materia som klumpade ihop sig. Slumpen var mycket nöjd över sitt verk och fortsatte sitt skapande. Han skapade flera solsystem, galaxer och svarta hål. Slumpen bara tittade och njöt av sitt verk.

Nu var det ljust nästan i hela Universum. Efter ett tag kände sig slumpen ensam och tänkte att det kunde vara trevligt med något annat liv i sin närhet. Slumpen flyttade därför en planet på lagom avstånd från solen och se nu hade slumpen skapat Tellus.

Slumpen såg hur isen började smälta och skapa floder och hav. Och se av en slump klev den första dinosaurien upp på land. Slumpen var stum av förvåning av sitt verk. Men slumpen tänkte ”det måste vara slumpen som skapat detta”. Hurra tänkte slumpen för sig själv.

Efter en väldigt lång tidsperiod tyckte dock slumpen att dinosarna var alldeles för stora och slumpen hade gjort att man endast i huvudsak åt och förökade sig. Och den allmänna regeln på den tiden var att äta eller ätas. Hmm tänkte slumpen om jag tar bort dinosarna och skapar slumpmässigt en varelse som själv kan utveckla livet på jorden. Sagt och gjort, slumpen skapade då av en slump människan vilket blev ett lyckokast för slumpen. Nu hade han skapat en varelse som själv kunde utvecklas till något stort.

Med tiden blev detta trots allt en tristess för slumpen som bara ville ha mer och mer. Så därför skapade slumpen evolutionsläran. Slumpen hade förhoppningen att denna lära skulle leda till att mänskligheten kunde tro på slumpen. Och till sin förvåning trodde fler och fler människor på slumpen. Slumpen kände sig mycket beundrad och var stolt över sitt skapande.

Människan var nu helt i linje med slumpen och iakttagna ufo fenomen förklarades med slumpen-fenomen. Även kornsirkel förklarades med naturliga slumpen fenomen. Nu var allt fulländat lottoraden berodde på slumpen och människor av en annan åsikt förklarades med att det är inte möjligt det måste vara en slump att du sett eller upplevt detta.

En dag tog slumpen till sig mod och frågade en människa hur han mår. Jo, tack sa människan jag mår ganska bra men det är något som inte stämmer. Människan hade nu utvecklat sin matematiska begåvning och med en lång forskningsprocess bakom sig frågade han slumpen. Var kommer du ifrån vem har skapat dig.

”Slumpen svarade att det är människan som skapat mig och att det var slumpen som gjorde att jag blev till.”
sign / skaparen
Antall ord: 543

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

First Day skrev:SLUMPENS VÄRLD

---8<---
Vil du kommentere de svarene du har fått på dine innlegg istedetfor å poste nye påstander hele tiden?

Du har for lenge siden fått vite at evolusjonsteorien ikke handler om "slump". Slike innlegg viser bare at du da er uredelig, ved at du poster stråmenn og du vet om det.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av First Day »

BA. skrev:

Dette har vi vært gjennom før. Evolusjon ser vi daglig ved f.eks. at bakterier blir resistente mot antibiotika. Dette er bevis for at evolusjon er et faktum.

S: evolution pågår svar ja. Men evolutionsteorin bygger ju sin helhet ända från grunden och det är omöjligt att detta stämmer.
Den har du vist før, og argumentet er ikke blitt noe bedre siden sist. Dawkins har rett. Alle vitenskapelige funn bekrefter evolusjonsteorien. Det gjør også så og si alle seriøse forskere i verden.

S: endast till vissa delar

Vis meg ett funn som strider mot evolusjonsteorien. At noen har klart å samle sammen en underskriftsliste på et kreasjonistmøte endrer ikke at så og si alle seriøse forskere støtter evolusjonsteorien.

S: vid meg att evolutionsteorin fungerar fullt ut.
Det stemmer ikke. Einstein sa ikke noe slikt, men det er ikke interessant. Einstein var en fysiker, og en fremragende sådan, som viste hvordan ting kan henge sammen uten å involvere noen guder. Ingen av hans arbeider støtter behovet for en skapende gud.

S: einstein har själv sagt att han fått uppdraget från skaparen.

"What I have done is to show that it is possible for the way the universe began to be determined by the laws of science. In that case, it would not be necessary to appeal to God to decide how the universe began. This doesn't prove that there is no God, only that God is not necessary." [Stephen W. Hawking, Der Spiegel, 1989]

S: detta var -89. Såg själv en TV-intervju med honom för något år sedan där han uttryckligen sa att det måste finnas en skapare till Universet.

Nå er jeg ikke sikker på hva du mener med "detta", men evolusjon kan føre til det utrolige.
S: detta komplexa universum
Antall ord: 437

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av First Day »

Ba Skrev: Slike innlegg viser bare at du da er uredelig, ved at du poster stråmenn og du vet om det.

Nu hänger min norska inte riktigt med. Kan du utveckla.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16

Innlegg av rhonersen »

First Day skrev:Ba Skrev: Slike innlegg viser bare at du da er uredelig, ved at du poster stråmenn og du vet om det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

First Day skrev:
BA. skrev:

S: evolution pågår svar ja. Men evolutionsteorin bygger ju sin helhet ända från grunden och det är omöjligt att detta stämmer.
Altså er det bevist at evolusjon er et faktum. Legg merke til at jeg ikke skrev evolusjonsteorien, og legg merke til at ca200 heller ikke skrev evolusjonsteorien, men evolusjon.

Evolusjonsteorien er ikke bevist til fingerspissene, men evolusjon er det.

S: endast till vissa delar
Nei, evolusjonsteorien støttes i sin helhet av omtrent alt som finnes av seriøse forskere over hele verden.

S: vid meg att evolutionsteorin fungerar fullt ut.
Det er ikke mulig, men burde være enkelt å vise fram ett eneste funn som strider mot evolusjonsteorien. Ihvertfall når du påstår at det finnes slike funn.

S: einstein har själv sagt att han fått uppdraget från skaparen.
Det tviler jeg sterkt på. Kan du vise til noe annet enn kreasjonistsider som bekrefter dette?

S: detta var -89. Såg själv en TV-intervju med honom för något år sedan där han uttryckligen sa att det måste finnas en skapare till Universet.
Jassåja. I hvilket program var det? Finnes dette tilgjengelig f.eks. på youtube? Eller skal vi bare ta en kreasjonists ord for det?
S: detta komplexa universum
Nei, det er sant. Evolusjonsteorienen har kun med utvikling av liv å gjøre.
Antall ord: 579

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

First Day skrev:Ba Skrev: Slike innlegg viser bare at du da er uredelig, ved at du poster stråmenn og du vet om det.

Stråmannsargumentasjon er å legge fram meningsmotstanderens mening feilaktig, slik at dennes argumenter lett kan rives ned.

F.eks. sllik du stadig diskuterer tilfeldigheter og trekker fram sannsynlighetsberegninger osv. Du vet inderlig godt at evolusjonsteorien ikke bygger på bare tilfeldigheter. Men det er et argument som er lett å plukke fra hverandre.
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ca2oo
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Jul 2006 15:37
18

Innlegg av ca2oo »

til dere som sier det ikke er arkeologiske funn med dinosauruser og mennesker sammen. så googlet jeg 5 sekunder og fant fram det første jeg kom over

http://www.creationists.org/mananddinos.html
http://www.bible.ca/tracks/tracks.htm
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ca2oo
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Jul 2006 15:37
18

Innlegg av ca2oo »

Hvis det klart kan demostreres at ingen hund hare noe tegn som kan kvalifiseres som en økning/forbedring i en fysisk måte som son nye organer, lemmer, en form for nye sensorere eller lignende helt klar ny form form får fysisk tilstand over andre hunde raser. (for eksempel en rev, cayote, ulv, en hund eller huskie er alle hunder), å dette holdes sant for alle dyr og planter over alle varjasjoner av liv, det det kan fornuftig konkluderes at alle variasjoner vi ser mellom raser er ikke et resultat av utvikling til det bedre eller fordeler (som evelusjonistene ville anta), men heller et resultat av et tapp fra sin orginale hunde rasen som har alle egenskapene som alle hunder vi obseberer i dag har og har hatt oppgjenom historien.
Dette inkluderer ikke utsende av kemikalske forandringer av imunitet økning, og sikkert ikke mutasjon som er skadelig eller delakiv tilpasning (som lengre/kortere hår, eller en resistanse mot sykdom) som kan bli sett på som en allarternativ til det som allerede fins i fortiden og kan ikke kan gjøre rede for radikale forandringer som evelusjon sier er mulig.
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

ca2oo skrev:til dere som sier det ikke er arkeologiske funn med dinosauruser og mennesker sammen. så googlet jeg 5 sekunder og fant fram det første jeg kom over

http://www.creationists.org/mananddinos.html
http://www.bible.ca/tracks/tracks.htm
Dette fant du på www.creationist.org. Stol aldri på kreasjonister. De lyver stort sett alltid.

Kan du vise til noen seriøse nettsteder? Gjerne noen nøytrale.

Fotsporene av mennesker og dinosaurer sammen er undersøkt og viser enten to dinosaurer eller de er forfalskninger.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links