Heia skrev:Helt enig med deg BA, men jeg mener at healing er kroppens egen evne til å helbrede seg selv og da kan en ikke se bort i fra immunforsvar og placebo o.l.
Det jeg mener en healer gjør, er å kommunisere v.h.a. livsenergien og starte prosessen som får klienten til å helbrede seg selv, enten ved å bli spontant frisk eller ved å bevisstgjøre et behov for behandling. Og jeg er helt enig med dere (deg og Atmi) om at en dyktig lege eller psykolog er vel så gode healere som en energiarbeider, det er kroppen som gjør jobben selv og det er det jeg legger i ordet healing. Når det gjelder livsenergi, er tai chi o.l. vel så gode healingteknikker som å bli "katalysert" av en healer.
Alle disse teknikkene kjenner jeg ikke,
Men placeboeffekten må vi kunne utelukke. Placebo er uvirksom medisin, og placeboeffekten er at man blir bra av uvirksom medisin fordi man forventer å bli bra.
Hvis en type healing bruker dette prinsippet, virker ikke healingen.
Om immunforsvaret fikser sykdommen selv, er det ikke riktig at healere tar betalt for slikt. osv. Dette tror jeg vi har vært igjennom før, så jeg skal ikke gå gjennom alt.
Som nevnt før finnes det mange forskjellige healingteknikker, og Jesus, stener, energi, er noen av dem. De har alle sine virkemåter, og det blir vanskelig å diskutere alle de forskjellige ut fra generaliseringer. Derfor mener jeg at en diskusjon om healing bør gjelde de typer healing som ikke innebærer naturlige og godt kjente prosesser.