Gammel tråd, men må bare fortelle hva pappa og tantebarnet mitt opplevde her for et par år siden. Jeg var ikke med selv, men har hørt dem fortelle flere ganger og jeg tror faktisk ikke de tuller med oss. De greier aldri å holde maska ellers når de finner på tøys!
De skulle på telttur, usikker på når på året det var, men det var snø og kaldt, så et sted mellom nyttår og påske var det nok. Jenta var ca 7-8 år og hadde gledet seg veldig til telttur på fjellet. Det er et ganske øde sted like ved et vann, mulig det kanskje ligger en hytte i nærheten, men man må gå på ski helt opp dit, evt scooter. Det er ganske lite brukt som turområde utenom påsken og sommeren.
Pappa ble litt nervøs på kvelden, for det var mye kaldere enn han hadde trodd på forhånd. Han bestemte seg for å la primusen stå på i forteltet for å holde varmen. Litt skummelt, men han sørget for at den sto støtt og la seg til å sove.
Primusen suser jo ganske mye. Han våkna etter noen timer, iskald, primusen hadde slokket og teltet var iskaldt. Hadde vært slukket en stund altså. Da han skulle fylle på rødsprit så han at det var masse igjen, og bryteren på primusen var skrudd til!
Han tenkte at jentungen hadde våknet, irritert seg over lyden og skrudd den av. Så han satte den på igjen og la seg igjen.
Det samme gjentok seg enda en gang! Han våknet, det var stille og bryteren var skrudd til! Nå ble han nervøs, vekka ungen og sa at hun ikke måtte røre primusen. Hun skjønte ingenting og sa at hun ikke hadde rørt den. Hun visste at det ikke var lov, dessuten hadde hun sovet godt.
Husker ikke om de tente den en tredje gang eller om de bare frøs til morgenen kom. De var faktisk litt nervøse da de kom hjem igjen. De løp rett til PCen for å lese om småfolk på nettet, og der sto det faktisk at sånne underjordiske setter pris på fred og ro, ofte lot seg irritere av lyder, og kunne finne på å tukle med motorer, scootere etc som lager skarpe lyder!
Så hvem vet, kanskje det var noen små gråfolk som syns det bråka for mye