Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.
Moderatorer:Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
markoberto skrev:om 500 år, er kristendommen utryddet i de høysiviliserte land..
Hvorfor vente så lenge?
Vi kan når som helst avsette det, og bestemme hvor mye inflytelse religion skal ha på oss.
Når folket bestemmer seg for at kirken skal ha null inflytelse på oss, mister den sin makt og jernhånd. Den er sterkt svekket allerede.
Jeg vil ikke vente i 500 år, jeg jobber for at det skal skje SNART.
Da vil den Gnostisk/Holistiske impuls gjøre sin velfortjente tilbakekomst, hvor personlig, individuell spiritualitet er det viktigste.
Frihet er viktig, også når det gjelder spiritualitet.
Kanskje spesielt da
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her
ludoburgero skrev:Hva kommer kristendommen til å byttet ut med da?
Forhåpentligvis ingen, bare individuelle syn og opplevelser av spiritualitet.
Men slik utviklingen har blitt i det siste, er det kanskje fare for at en religion tar over for en anen, kanskje Islam? Blir mer og mer av det her..
Også utvikler alternativ-bølgen seg kanskje til å bli en dogmatisk religion ettervært også.
Blir moro å se fremover
Jeg tror ikke det er mulig. Det høres helt urealistisk ut at mennesker skal leve i fellesskap uten å ha noe som samler dem rundt noe romantisk, filosofisk, religiøst eller annet som får dem til å undre.
Ingen har tidligere i historien (noensinne!) vært i stand til å samle seg om kun de harde realitetene. Alle har til enhver tid funnet ut at de trenger ledere, autoriteter. Både politikere og religiøse ledere og forskjellige bud, regler og lover - til å lede livene deres. Spesielt desto flere mennesker de er.
Antall ord: 91
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
ludoburgero skrev:Hva kommer kristendommen til å byttet ut med da?
Scientologi?
Den er også voksende, dog kun kvasi-religiøs men like dogmatisk.
Og det er dogmatikk som gjør at folk har problemer med religion i første omgang.
Så, et dårlig alternativ altså.
Hva med at INGEN religion overtar?
Hva er vitsen med å bytte ut et onde med et anet?
Sunn fornuft, respekt og indre erfaringer av individuell spiritualitet burde overta.
Christianity's definition according to an Atheist:
"The belief that a cosmic Jewish Zombie who was his own father can make you live forever if you symbolically eat his flesh and telepathically tell him you accept him as your master, so he can remove an evil force from your soul that is present in humanity because a rib/woman was convinced by a talking snake to eat from a magical tree."
And, The Holy Bible:
"Because all the works of science cannot equal the wisdom of cattle-sacrificing primitives who thought every animal species in the world lived within walking distance of Noah's house and that there was no kind of batteries during the flood."
Atheism's definition according to a Christian:
"The belief that there was nothing and nothing happened to nothing and then nothing magically exploded for no reason, creating everything and then a bunch of everything magically rearranged itself for no reason what so ever into self-replicating bits which then turned into dinosaurs."
Tomrom kan ikke eksistere uten masse. Dette prinsippet, og prinsippet om at energi aldri kan forsvinne bare endre form danner fornuft og forklaring på verden for meg.
Gud er behovet for å ha noe å tro på, og satan hans motpol under samme prinsipp som nevnt over.
I senere tid har gud blitt mer definert fordi makten går gjennom han. Dvs at mennesket har lært seg å kontrollere andre mennesker med gud og satan som virkemidler.
Det var virkelig en mann som het jesus og han ble spikret på korset for alle de ting som ble tillagt han. I sitt virke hadde han god overtalelsesevne og kanskje evnen til det vi kjenner som healing i dag. Jesus ble brukt som et symbol for å skaffe makt slik Martin Luther ble og er det fremdeles for enkelte menneskegrupper.
For meg, som ateist, finnes svaret i mennesket.
Som ateist er det lettere for meg å la deg ha din tro fordi det ikke har noen konsekvenser. For noen av dere er jeg dømt til å brenne i helvete fordi jeg ikke har noen tro.
Vel, det er ikke helt riktig... jeg tror... på mennesket.
Som jeg har skrevet før i denne tråden: Man trenger ikke å velge side her, sannheten er mer kompleks og nyansert enn som så.
Ateist VS Troende blir for svart-hvitt.
Som tilhenger av Dualisme selv liker jeg også 2-sidige saker, men denne saken er langt fra 2 sidig slik jeg ser det.
Man kan vel grovt sett sette det i 2 kategorier på begynnelsen, men disse igjen forgrener seg utover i mange grener, som hvis man tror noe, HVA tror du. Det er mange alternativer å velge i når det gjelder akuratt HVA man skal tro om seg selv og sin plass i Universet.
Det som er mer spennende er: HVORFOR velger vi å tro det vi velger å tro?
De som ikke tror på noe religiøst svar, velger også å tro noe.
Alle tror noe
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her