Kimbara skrev:Det er greit at folk lurer på ting innen det paranormale, men det BA reagerte på i denne tråden var at Brenda uttalte seg som om hjelpere er en spikret sannhet. Jeg personlig synes ikke det er greit å fare med løgn og skråsikre uttalelser på den måten, og mener en "avsporing" var på sin plass.
Pluss; ett innlegg som står ubesvart i en tråd, er ikke avsporing...det er når folk begynner å diskutere rundt selve svaret det kan bli snakk om avsporing. BA hadde et godt poeng; før man kan snakke om å kontakte hjelpere, er det greit å kunne konstantere at hjelpere faktisk finnes. Vil man leve på en løgn, er det greit for meg. Folk er selv tjent med å ikke være naive.
Så, med fare for å gjenta meg selv fra tidligere; tål at noen poengterer slikt dere ikke liker å høre. Tvil er bare bra.
Det er likavell innenfor tema fordi at den personen tror på det..
Om den personen bastant tror på det så blir det en sannhet for den personen..
Dere er ingen korsfarere som har en oppgave å springe rundt på forumet her å si at alle som tror på noe dere ikke tror på er løgn..
å kalle noen er løgner er faktisk en sterk påstand.
Eg tror på hjelpere å for meg finnes di.
Eg vil ikke sitte her å drive å rette deg fordi DU ikke tror på det.
Men å gå rundt å kalle alle en løgnere er galt.
Det ville vert å beskylle deg for noe som ikke er sant.
DET må du vell se.
madjava skrev:Dj_Devil skrev:FEUER skrev:ja du så temaet :mozilla_wink:
kan noen lære meg det . trenger ikke å vere erfarene? :mozilla_smile:
til skeptikere, h*n spør om noe innenfor det paranormale. Respekter at h*n tror på hjelpere å slutt å kall alle som tror på annet enn rein vitenskap for løgnere. Alle vet at vitenskapen kan forklare MYE men ikke ALT
Til Dj_Devil med fleire...FEUER har sjølv teke tråden videre som her:
Brenda skrev:FEUER skrev:hvordan vet mann at man har en hjelper.
har alle det?????
Alle har hjelpere, opptil flere stykker. (Under en tøff periode i fjor hadde jeg 9 stykker) En eller flere er du født med og andre kommer til ettersom du trenger hjelp eller støtte i forskjellige faser i livet.
...og det svaret er hårreisende bastant som om det er ein vedtatt sannhet...
Her er eit anna bastant utsagn som sikkert passer godt inn:
Hjelpere er i beste fall egenprodusert illusjon pga menneskets behov i faser av livet og vi kan dermed slå fast at hjelpere bare eksisterer i fantasien! Desverre blir ca 10% av di som tror på hjelpere, så opphengt i sitt eget fantasi-produkt at kyndig legehjelp er påkrevd.
Svarte deg lenger opp.
Forum regler skrev:Ingen skal leke doktor her inne
Diagnoser gjøres av lege, ikke av ufaglærte som ønsker å bruke påståtte evner til andres beste. Ikke opptre som psykolog eller doktor her inne på forumet. Ikke beskriv andres helseproblemer eller liknende, ikke på PM og ikke på forumet.
Du har ingen rett til å si at man trenger lege hjelp fordi man innerst inne tror på noe du ikke tror på.
Kimbara skrev:Hvis du sier det så.
Men å snakke om subjektive erfaringer og tolkninger som kollektiv sannhet er og blir feil uansett hvordan du vrir og vender på det.
Akkuratt som du gjør..
For du har ikke den hele sannheten.
Fordi som sakt.
Vitenskapen kan forklare
MYYYYYYYYYEEE
MEN ikke alt.
Kimbara skrev:Ja, jeg skjønner det, men det eliminerer ikke det faktum at du skriver om det som om det er en kollektiv sannhet. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Du tar ikke i bruk ord som f.eks. "jeg tror", "kanskje" eller "antakeligvis", du buser istedet fram med "det ER sånn".
Nå kvergulerer du bare med å gjenta hva du har sakt minst 3 ganger når du har fått eit svar på hvorfor innlegget ble som det ble..
Ingen er perfekt i en uperfekt verden. Så slutt å lat som du er perfekt. Som det virker som du later som.
Kimbara skrev:
Hvor har jeg skrevet om det slik da? Du klarer fint å overse akkurat nok ord til at det passer dine argumenter, Brenda. Det forekommer ytterst sjelden at jeg snakker om overnaturlige fenomener som en umulighet med mindre jeg har noen dokumentasjon på det jeg sier. Sannsynlighet, derimot, snakker jeg om.
Du påstår at hennes sannhet som ble formulert som en kolektiv sannhet er feil dermed påstår du det motsatte som en kolektiv sannhet derfor sier du det motsatte enn Brenda som derfor blir en motpol som påstår det motsatte som da vil si at Brenda påstår rett når det blir sakt at det er 2 motpoler.
å sålenge du påstår det motsatte som en kolektiv sannhet (som du så fint påpeker selv) så kan du ha like galt som Brenda... fordi som nemt.. Vitenskap vet MYYYYYYE. Men ikke alt. Så å påstå noe verken det ene eller det andre som om det er en kolektiv sannhet (bruker dine ord mot deg) som du selv gjør. Blir som du SELV sier feil.
BA. skrev:Spørsmålet gjaldt kontakt med hjelperne, som i forskjellige former har blitt gjentatt hundrevis av ganger her. Når samme spørsmål blir stilt, så blir også svaret ofte det samme. Svaret på et slikt spørsmål avhenger av hvorvidt det i det hele tatt finnes hjelpere.
Ikke glem BA.
Du er en gammel person her på forumet. Det er ikke trådstarter... Nye kan ikke vite hvor mye eller hvor lite eit tema er blitt skrevet selv om vi oppfordrer alle nye å søke på forumet før man starter et nytt tema.
BA. skrev:Dette er også et argument som er gjentatt til det kjedsommelige. Det er så mye som kan forklares rasjonelt, at vi med stor sannynlighet også kan gå ut fra at resten også har rasjonelle forklaringer. Likevel finnes en ørliten mulighet for at det finnes overnaturlige/paranormale forklaringer, og denne lille muligheten er den som mange her støtter seg på, og vil ikke høre om mulige naturlige forklaringer.
Personlig så vipper eg heller over på den naturlige eller mer realistiske forklaringen.
Men eg har likavell opplevd mye som min logiske hjerne ikke kan forklare på en logisk måte.
Btw. Fint du skrev mye å ikke alt
BA. skrev:
Mitt råd var å forholde seg til det en vet. En vet ikke om hjelpere finnes, og bastante opplysninger om antall hjelpere hver enkelt har osv. er ikke til hjelp for en som lurer.
Nå motsier du deg selv litt.
Selv om du ikke vet. Så betyr ikke det at andre ikke vet.
Det blir den personens sannhet som mange her i verden deler. Verken du eller andre har den retten til å drive å korsfare for å forandre på det. Derfor er det helt unødvendig at skeptikere driver å avsporer overalt. For den samme diskusjonen blir det hele tiden uansett.
BA. skrev:Nei, jeg forteller i motsetning til de troende her ingen om hva de skal tro. Jeg tilbyr litt kunnskap, slik at de har et videre grunnlag for å bedømme selv hva de vil tro på. Hvis du kan finne feil eller mangler i denne kunnskapen jeg tilbyr, så har du mange ganger fått beskjed om å gi beskjed. Det er ikke slikt troende gjør. Troende serverer ferdig fordøyde konklusjoner, og hater at noen kommer med innvendinger til deres påstander.
Fordi som sakt til deg før BA. så er mye av hva en troende har er personlige opplevelser som man må være der for å forstå.
Å forklare det over tekst eller til noen etterpå er døfødt fordi mot noen som sitter utenfor så høres det helt jalla ut å derfor kommer skeptikere med rasjonelle forklaringer når den realiteten ikke var der i det øyeblikket personen opplevde sin hendelse.
Har selv forklart noen av mine opplevelser til deg som du kom med en rasjonell forklaring på som absolutt ikke var tilstede der å da. Derfor eg ikke komenterte deg fordi det er som en dårlig opplevelses vits. You have to have been there.
Derfor når trådstarter sier klart hva hans tro er så har du ingen rett med å avspore med å si klart fra at det ikke finnes. For å starte en diskusjon var ikke trådstarters intensjon.
Ser du ikke at mange skeptikere blir som forum bøller?
Du ser få troende som kommer i tråder om vitenskap (utenom noen få som er sterkt Kristendom troende) for å ødlegge tråden. Men di aller fleste blir lei.
BA. skrev:Uavhengig av hva trådstarter tenkte på, så hev jeg meg inn i diskusjonen da noen her serverte nye ferdigtygde spekulasjoner som den største selvfølgelighet. En liten kommentar om at dette var overilt var det som skapte rabalderet, med sitater uten kontekst, feilsiteringer og flere andre uhederlige diskusjonsteknikker.
Akkuratt som den personen så har dere skeptikere formulert dere feil (ikke så mye du).. Så la det ligge heller. Følte du deg så utrulig provosert (ja du har ikke brukt det orde men virker som dere blir det) så ta det opp mer personen i PM uten å ødlegge tråden.
BA. skrev:
Følg ditt eget råd. Mitt første innlegg var ikke en avsporing, men oppfølgingene til dette innlegget var avsporinger. Denne metadebatten er en avsporing.
Hvorvidt hjelpere finnes eller ikke er ingen avsporing, det er hjelpere denne tråden handler om, og selv om trådstarter får informasjon hn helst ikke vil vite om, er det ikke avsporing, men relevant informasjon i forhold til tråden.
Skrev også at eg var lei av å vise meg som bedre med å ikke skrive derfor skriver eg min reaksjon. Pluss eg bruker den tråden så mye mer enn det du gjør. Daglig even.
å jo det er en avsporing sålenge trådsarter sier så klart i fra at h*n ikke starta tråden for at det skulle diskuteres eller ei. Selv om du syns det er arogant å ikke veie begge sider. Så er det trådstarters valg. Å tråden starta med om å spøre om råd. Ikke spøre om det finnes.
BA. skrev:
Den som sporer av her, er den som beveger seg bort fra temaet om hjelpere, og alle som følger opp en slik avsporing.
Jepp skal si meg enig i det selv om eg gjør det fordi eg er ikke den eneste.
Brenda skrev:BA. skrev:
Trådstartere har spørsmål, og la oss som har et svar eller synspunkt i samme retning få lov til å svare uten å bli kappa hånda av så fort vi ønsker å dele erfaringer eller lære mer.
Hvem har kappa handa av noen her? Tåler du ikke å bli motsagt, når du åpenbart snakker om noe du mangler kunnskap om? Hva du har av kunnskap om påståtte hjelpere vet jeg ikke, men ingen vet noe sikkert om hjelpere, og om du påstår du gjør det, så vitner det om kunnskapsmangel.
Det mangler vitenskaplig kunnskap om det. Men ta eit søk så finner du utallige andre kunnskaper om hjelpere. Så det er kunnskap i MASSEVIS som hjelper "påstanden".
Men fordi skeptikere bare forholder seg til vitenskaplig kunnskap så blir det mangel på kunnskaper fordi at skeptikere er som troende. Bare deres tro er vitenskapen. Tror ikke på noe annet enn det.
BA. skrev:Hvis du kun er her for å skrive påstålige innlegg, uten å tåle innsigelser, bør du kanskje bare melde deg ut. Hvis du ikke aksepterer at andre mener andre ting, eller har kunnskap du kanskje ikke har, bør du slutte å skrive på diskusjonsforum i det hele tatt.
Som di aller fleste skeptikerne mener du? Sier ikke du men mange skeptikere her tåler ikke å høre det motsatte heller. Men fordi at den "troende" har personlige bevis og opplevelser så er det vanskelig å søke opp en link å prate om sterke vitenskaps menn som skal være så smarte som kommer med en rasjonell\logisk forklaring. Som eg må sie ofte stemmer. Men merk ofte. For ofte betyr ikke alltid.
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.