Fakta, teori & skepsisDefinisjon på en kristen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:
MikkelRev skrev:Og i denne tråden BA, har jeg forklart deg hva det betyr, https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?t=7696
Det står ikke "straffes med døden" eller tilsvarende, men det står nøyaktig metoden dødsstraffen skal utføres med. Det kan ikke forklares med et symbol for utestengelse.
Beklager, jeg bommet litt der. Steining har jeg tidligere forklart her:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 718#170718
Antall ord: 78
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:
MikkelRev skrev:Og i denne tråden BA, har jeg forklart deg hva det betyr, https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?t=7696
Det står ikke "straffes med døden" eller tilsvarende, men det står nøyaktig metoden dødsstraffen skal utføres med. Det kan ikke forklares med et symbol for utestengelse.
Mmmneii!

Der står det om din tolkning av dødsstraff "De ble utstøtt av Eden. Og det er dette som menes med dødsstraff i GT"
Antall ord: 107

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:
MikkelRev skrev:
BA skrev:
Mmmneii!

Der står det om din tolkning av dødsstraff "De ble utstøtt av Eden. Og det er dette som menes med dødsstraff i GT"
Ja, og om steining.
Antall ord: 113
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:
MikkelRev skrev:
BA skrev:
Mmmneii!

Ja, og om steining.
Vil du så sitere nøyaktig hva du skriver, slik at jeg klarer å finne det. Jeg har lest innlegget flere ganger uten å finne noe om steining som metode.
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

MikkelRev 2006 skrev:....ved å reise til Israel. Folk som gjør "sånn og sånn", feks kjører bil, på sabbat'en, får masse småstein kastet på bilen mens de roper og minner dem på at det er sabbat.
Som vi ser så foregår steining fremdeles.
Antall ord: 50
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
MikkelRev 2006 skrev:....ved å reise til Israel. Folk som gjør "sånn og sånn", feks kjører bil, på sabbat'en, får masse småstein kastet på bilen mens de roper og minner dem på at det er sabbat.
Som vi ser så foregår steining fremdeles.
Dette var et annet innlegg en det du linket til, men OK. Dette handlet ikke om steining til døde slik GT krever for voldtektsofre i by.
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Bixz skrev:
karina skrev:
Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg syns på en måte at man skal få lov til å tro akkurat det man vil, men samtidig kaller ikke jeg meg kristen, nettopp fordi jeg ikke tror på det negative i kristendommen, som f eks dommen, som egentlig er veldig sentralt.
Jeg sier ikke at h*n ikke skal få lov til og tru hva h*n vill, jeg bare lurer.

Kan jo spørre deg og da, hvorfor velger du og bare tru på det gode i kristendommen?
Hva sier at gud ikke mente det han så om og stene folk som jobber på søndager, Men Jesus sa om og elske din nabo er sant.
Jeg skjønner hvis du ser på det hele som en fortelling, og velger og vraker hva som passer deg og ikke passer deg, Men hvis du virkelig trur at Jesus var født av en Jomfru. Men ikke skapelse teorien. Så skjønner jeg ikke helt hvordan du kom fram til det. Som sakt, Hele bibelen skal jo være guds ord.
Jeg har min helt egne tro, og jeg tror ikke det er noen andre i verden som er enig med meg, men det bryr jeg meg lite om. Derfor kaller jeg meg ikke noe som helst, hverken kristen eller noe annet. Kall meg tilhenger av Karina-troen.

Bibelen tror jeg lite på, for den er altfor usympatisk til tider, noe jeg ikke vil skal blandes inn i dette med Gud og godhet. For meg er min tro den eneste som fungerer, og det eneste jeg klarer å tro på.
Antall ord: 273

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Nov 2005 09:09
19
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Re: Definisjon på en kristen

Innlegg av Qwizleiz »

karina skrev:Mener dere at man kan kalle seg kristen om man ikke tror på dommen?
Jeg tror ikke på dommen fordi jeg var der og så det med mine egne øyne: Det VAR altså innenfor, - så både dommerens reaksjon på stedet og den endelige dommen fra behandlingen i domsutvalget er altså feil!

Ellers vil jeg si at de fleste som er kristne er mennesker - de også..
Antall ord: 68
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
GloBoiD
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Jan 2007 03:51
17
Lokalisering: Elverum

Innlegg av GloBoiD »

Kvekere er jo også kristne og de har ikke bønn eller prekner eller gudstjenster eller noe sånt, og de tror at gud er inne i vært enkelt menneske. Så det er ikke hva man gjør eller hva slags skikker som dikterer hva en kristen er.
Antall ord: 49
Novus Ordo Seclorum

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Drusilla
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Okt 2006 00:00
18
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Drusilla »

Bixz skrev:
karina skrev:
Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg syns på en måte at man skal få lov til å tro akkurat det man vil, men samtidig kaller ikke jeg meg kristen, nettopp fordi jeg ikke tror på det negative i kristendommen, som f eks dommen, som egentlig er veldig sentralt.

Kan jo spørre deg og da, hvorfor velger du og bare tru på det gode i kristendommen?
Hva sier at gud ikke mente det han så om og stene folk som jobber på søndager, Men Jesus sa om og elske din nabo er sant.
Jeg skjønner hvis du ser på det hele som en fortelling, og velger og vraker hva som passer deg og ikke passer deg, Men hvis du virkelig trur at Jesus var født av en Jomfru. Men ikke skapelse teorien. Så skjønner jeg ikke helt hvordan du kom fram til det. Som sakt, Hele bibelen skal jo være guds ord.
Sukk ... det blandes så mye i kortene her. Hele Bibelen er Guds ord men det er viktig å se Bibelen som den historien den er. I gamle testamentet var Gud en hevngjerrig Gud. Menneskene syndet mot de budene han hadde gitt Moses. "Du skal ikke slå ihjel...."
I gamle Testamentet ,- dvs FØR Jesus kom fantes det en hel haug med regler for og imot det meste og ingen greide å leve slik Gud ville. Dette så Gud og DERFOR sende han Jesus til oss for at han skulle SONE straffen for alle synder vi mennesker har gjort og kommer til å gjøre. Jesus sa at de gamle budene ( Du skal ikke begjære din nestes hustru... osv ) blir oppfyldt gjennom han og han ga oss et nytt bud : Du skal elske din neste som deg selv.
Etter Jesus døde på korset ER det INGEN dom lenger !! Nettopp fordi Jesus tok på seg alt det Gud noensinne kunne anklage oss for. Det var hele poenget med at han kom. Det er viktig å vite at det også ble sagt at ingen skal synde på nåde. Det vil si at selv om Jesus har gjort opp for all verdens synd så betyr ikke det at vi kan stjele, lyve osv, bare fordi vi vet at tilgivelsen er gitt. Det ligger innunder budet Jesus ga : du skal elske din neste som deg selv. Den dagen du står utenfor "perleporten" Blir det ikke spørsmål om hvor mye ugang du har greid å finne på her nede. Kun dette ene spørsmålet " Tror du ? " Gjør du det så er himmelen åpen. Hvis ikke så vil evigheten være en tilværelse uten Gud.
Antall ord: 467

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Drusilla skrev:
Bixz skrev:
karina skrev:

Sukk ... det blandes så mye i kortene her. Hele Bibelen er Guds ord men det er viktig å se Bibelen som den historien den er. I gamle testamentet var Gud en hevngjerrig Gud. Menneskene syndet mot de budene han hadde gitt Moses. "Du skal ikke slå ihjel...."
I gamle Testamentet ,- dvs FØR Jesus kom fantes det en hel haug med regler for og imot det meste og ingen greide å leve slik Gud ville. Dette så Gud og DERFOR sende han Jesus til oss for at han skulle SONE straffen for alle synder vi mennesker har gjort og kommer til å gjøre. Jesus sa at de gamle budene ( Du skal ikke begjære din nestes hustru... osv ) blir oppfyldt gjennom han og han ga oss et nytt bud : Du skal elske din neste som deg selv.
Etter Jesus døde på korset ER det INGEN dom lenger !! Nettopp fordi Jesus tok på seg alt det Gud noensinne kunne anklage oss for. Det var hele poenget med at han kom. Det er viktig å vite at det også ble sagt at ingen skal synde på nåde. Det vil si at selv om Jesus har gjort opp for all verdens synd så betyr ikke det at vi kan stjele, lyve osv, bare fordi vi vet at tilgivelsen er gitt. Det ligger innunder budet Jesus ga : du skal elske din neste som deg selv. Den dagen du står utenfor "perleporten" Blir det ikke spørsmål om hvor mye ugang du har greid å finne på her nede. Kun dette ene spørsmålet " Tror du ? " Gjør du det så er himmelen åpen. Hvis ikke så vil evigheten være en tilværelse uten Gud.
I NT er det forsatt ein dom ved døden, samt det gode mot det vonde som kjem til utrykk gjennom kva vi bud vi skal følge, elles vil det vonde vinne oss. Når jesus kjem tilbake til jorda er det bare nokre utvalgte som får tilgivelse osv. Generellt syns jaffal eg at kristendommen er veldig negativ av seg samt at den får fram veldig masse negativt i menneska som lar seg kristne, heldigvis ikkje alle. :)
Antall ord: 549
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hipstank
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 18 Okt 2006 17:40
18
Har takket: 2 ganger

Innlegg av hipstank »

I NT er det forsatt ein dom ved døden, samt det gode mot det vonde som kjem til utrykk gjennom kva vi bud vi skal følge, elles vil det vonde vinne oss. Når jesus kjem tilbake til jorda er det bare nokre utvalgte som får tilgivelse osv. Generellt syns jaffal eg at kristendommen er veldig negativ av seg samt at den får fram veldig masse negativt i menneska som lar seg kristne, heldigvis ikkje alle.
Selvom jeg ikke er kristen, så synes jeg innlegget ditt er tåkeprat utifra en enkel telologi. Innlegget er simpelt, og viser kun manglende kunnskap om teologi og logikk fra din side. Det ligger en dypere fornemmelse i sammenhengen enn som så. Prøv heller å sette deg inn i ting, forså å forsøke å se sammenhengen fra ulike hold og vinkler før du uttaler deg.
Sist redigert av hipstank på 17 Jan 2007 09:41, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hipstank
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 18 Okt 2006 17:40
18
Har takket: 2 ganger

Innlegg av hipstank »

og hvis du ikke starter å skrive på bokmål, skal jeg heretter kun skrive på samisk til deg
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Bixz »

Drusilla skrev:
Bixz skrev:
karina skrev:

Greit nok, men Jesus sa også når en spurte han om hva man måtte gjøre for og komme inn i himmelen, At du skulle følge det som sto I det GT, Pluss at du skulle selge alt du eide og gi det til de fattige.

Og det gjør det forsatt ikke noe "bedre" forsovit, for du velger forsatt og tru på Jesus som en virkelig person, Men Ikke skapelsen, Noahs ark osv ( går ut i fra du ikke trur at dette faktisk skjedde) Så du velger og vraker forsatt, etter hva vi vet i dag. Eller hva som
Passer deg.
Antall ord: 575

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av MikkelRev »

karina skrev: Jeg har min helt egne tro, og jeg tror ikke det er noen andre i verden som er enig med meg, men det bryr jeg meg lite om. Derfor kaller jeg meg ikke noe som helst, hverken kristen eller noe annet. Kall meg tilhenger av Karina-troen.
Eller scientologi-troen?

Wikipedia.no om scientologi:
* Et menneske er et udødelig åndelige vesen (kalt thetan) med eget sinn og egen kropp.
* Thetanen har levd mange tidligere liv og kommer til å fortsette å leve etter kroppen dør.
* Mennesket er grunnleggende godt, men har blitt "forstyrret" av smerte og ubevissthet i løpet av livet.
* Sannheten er det som er sannhet for deg. Ingen overbevisninger skal påtvinges andre. I stedet skal læren i Scientologien testes og de som praktiserer det skal hver for seg bestemme seg for om det er sant eller ei.
* Scientologien kan hjelpe verden på stor skala med problemer som narkotika, kriminalitet, analfabetisme, menneskerettigheter, og så videre.

Høres vel veldig likt ut som det du tror på? mennesket er grunnleggende gode, levd mange liv...
Antall ord: 179
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links