Jeg er ikke helt sikker på hva som var mitt første minne, men husker da noen ting fra da jeg var liten.
Da jeg var kanskje 8-9 år gammel kjøpte pappa "ny" bil, en VW Santana av alle ting. Noen år etterpå la jeg merke til at jeg veldig ofte trodde at pappa kom kjørende fra jobb, men oppdaga at ingen var kommet når jeg så ut av vinduet. Et slags vardøger med andre ord! Jeg pleide å sitte å gjøre lekser ved spisebordet da han kom, så jeg hadde ryggen til, men hørte kjempeofte bilen uten av den kom. Så jeg tenkte, morsomt, jeg har et vardøger for pappa.
Men så begynte pappa å sitte på med en nabo på jobb, og mamma begynte å bruke bilen litt mer. Og gjett hva som skjedde da? Jo, jeg hørte plutselig mamma komme hjem uten at hun kom! Så det var lille gamle bilen jeg fikk vardøger for, det var litt koselig
Men en anna ting jeg husker fra jeg var ganske liten, sikkert mindre enn ti, var da jeg var på overnattingsbesøk hos ei venninne, og hun forklarte at hunden deres nekta å gå ned i kjelleren, han hadde aldri vært der sia han var valp, da rømte han opp trappa. Så sier hun at broren hennes har sett en dame i grønn kjole i kjelleren, en sånn litt kripi, helt mørk kjeller med bare et par små vinduer høyt på den ene veggen. Og der skulle vi sove... Tror det gikk bra, kan ikke huske at det var skummelt anna enn da hun fortalte det.
Men, så fortalte hun igjen seinere, da vi var nesten voksne, at tanteungen hennes hadde vært nedi kjelleren og også sagt at han hadde sett en grønn dame! De hadde vært forsiktige og ikke fortalt ungene om damen, så de ikke skulle bli redde for å leke der.
Jeg vet at det huset ble bygd på 70-tallet, og at et ulykkelig ektepar bodde der. Det skjedde noe, jeg kan ikke helt huske hva, kanskje han var utro? I allefall hev hun seg utfor klippene rett bak huset, det ligger like ved havet, veldig bratt ned. Er en kjent historie hjemme.