Fero skrev:Jeg kjenner at jeg fascineres litt av den bibelske vrien, om jeg kan kalle det det. Det er liksom aldri noe jeg har forbundet med spådom.
Bibelen er full av spådommer, - om man ser litt annerledes på den !
Alle profetene i bibelen, kommer jo med spådommer, og mange av disse har ifølge bibelen gått i oppfyllelse.
Johannes åpenbaring er jo en gjennomgående spådomsbok, og man kan finne mye rart der.
Dermed er det ikke sagt at jeg tror på alt som står i bibelen, og ikke tror jeg at man må ha Jesus som frelser. Det er ting som jeg har en sterk følelse av at kirkemøtet i Nikea har endret såpass at
kirken har hatt grunnlag for å bygge seg makt.
(
https://www.google.com/search?q=kirkem% ... et+i+Nikea )
Det er mange meninger om dette, - og personlig er jeg overbevist om at Jesus var en healer, - og i høyeste grad en åndelig person, kansje tilogmed en profet men ikke mer "Guds sønn" enn hva alle mennesker er.
En profet - eller en spåmann - er en som forteller om fremtid.
Men en skal være oppmerksom på at mange som sier de kan spå, kansje har en evne, men når det kommer penger inn i bildet, - så brukes fantasien like mye for å få inn penger.
Og da er det ikke lenger en ekte profet, eller spåmann /(dame ), men en sjarlatan som sier ting folk vil høre for å tjene penger.
Åja, svindel er ikke noe som kom med internett . . .
Svindel har det vært til alle tider, og det er nok disse svindlerene man har advart mot i utgangspunktet. Og svindel - som de Jesus jaga ut fra "kirka" - var nok svindlere, og dermed folk som gjorde ting for egen vinning.
Vi har og de som sier ting, og leser av din reaksjon om det de sier har virkning på den de snakker med, og avleser kroppspråk og små bevegelser i ansikt osv, så ser de om de har rett.
Det er og lett å skrive ting som passer på folk flest.
"Du er en person som egentlig vil at alle skal ha det bra, tjene godt, og leve et lykkelig liv"....
Med få unntak stemmer den linja på de fleste av oss...
Derimot er det værre å komme med nøyaktige beskrivelser av fortid, og fortelle om planer for fremtid den enkelte har, - om man da ikke vet hvem som er bak nick'et og leser seg opp via facebook, og andre nettsider.
Personlig vet jeg at min fantasi er veldig hypp på å "hjelpe" med å komme med "glupr ting", for å gi svar- men jeg har lært meg å se at det som kommer spontant - kansje tilogmed uten å ha tenkt før jeg snakker- det stemmer ofte, mens det som kommer bit for bit, og hvor en må tenke litt først, - det er det ofte fantasien som serverer....
A