Moonstone skrev:ludoburgero skrev:Det finnes ikke noe galt, det er menneskenes tolkninger av det som er galt.
ja, det er bare mennesker som kan bedømme det et anet gjør, og kalle det "riktig" eller "galt", sett ut i fra sitt ståsted med verier og verdensbilde.
Sett ut fra mitt ståsted, så har religion gjort mer negativt enn positivt.
Et anet menneske kan si noe anet..
Jeg er et annet menneske....og sier noe annet - LOL.
Vel, dette med religion, er nok i første omgang ment som et samlingspunkt for en gruppe mennesker. Mennesker er flokkdyr, og har i såmåte et behov for å høre til i felleskapet. Religion er jo en del av folks virkelighetsoppfatning og felleskapet. Og dersom en gruppe mennesker, med én måte å se sannheten på, møter en annen gruppe med helt eller delvis annet syn, VIL det omsider oppstå bråk mellom disse gruppene. Det er imidlertid mange grupper innenfor én enkel religion. Kristendommen har pinsevenner, smiths venner (til en viss grad), babtistene, kirken, lutheranere, katolikker, frikirken, arbeidskirken, og sikker flere. Inni hver enkelt av disse undergruppene, finnes det enkeltmennesker med noe differensiert oppfatning av hva sannheten er. Noen er kristenfundamentalister, eksentriske idioter som flyr ned gatene på Karl Johan og trer traktater nedover hodet på folk, og oppnår med det å skremme vettet av forbipasserende. Andre sitter hjemme i sin egen stue og løser verdensproblemer over internett...i håp om å finne meningsfeller på
https://www.paran.no - LOL :mozilla_laughing:
Sannheten for meg er at vi trenger mangfoldet. Vi trenger samtidig aksept for det vi mener. Vi trenger forståelse for at andre mener noe annet enn jeg. Ikke alle mennesker forstår dette, eller er i en eller annen form oppdratt til å tilintetgjøre mennesker med annen oppfatning. Da MÅ det bli bråk.
Jo, du har rett i at religion fører mye vondt med seg, men det er ikke religionen i seg selv, men religionsmisbruket - altså det som i stor grad ikke har noen ting med religionen å gjøre i det heletatt. Dessuten er det ikke de gode, stille, og usynlige resultatene som dukker opp i nyhetsbilde, men at de "få" rebellene som stadig har et utømmelig behov for å markere seg noe så [banning med sladd]grønnjævlig inni helvete[/banning med sladd], kommer fram på skjermen nesten FØR de setter i gang kvalme. Brenner et gummidekk og skyter på rådhuset med maskingevær fordi fetteren hans kom til å bli berørt av en kristen inne på et kjøpesenter i Bagdad for 30 år siden.
Det er altså noe med den uendelige stoltheten, og dette begjæret etter å straffe noen som uheldigvis skulle vanære en eller annen familie, f.eks ved å tilfeldigvis søle vann på buksa til fetterens søster, altså kona hans.
MEN diskusjonen var vel egentlig Adm og Eva - selve symbolet på menneskehetens vugge.
Glem altså ikke, artsfrender, at mye av det som står i bibelen er symboler og veiledning - ikke ta alt så grådig bokstavelig
(smily med hijab - er det ikke?)
Paranormalt er normalt - vi vet bare ikke hvorfor.