Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderJeg blir ikke kvitt pappa! og litt til...

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

Jael skrev:
Brenda skrev:
Jeg også tror på bibelen, jeg tror på at Jesus har levd og jeg tror Gud er Lyset :)
Men jeg tror ikke på onde ånder eller gjenferd.
Hva tenker du da når bibelen omtaler onde ånder?
Men jeg tror at sjelene finnes i en annen dimmensjonen. Og at der er bare energi og intelligens. Jeg tror ikke det finnes noen onde ånder i den andre dimmensjonen, fordi de er i Lyset, som er styrt av noe høyere og mektigere - det allmektige, og der finnes ingen ondskap.
Det høres fornuftig ut. Så finnes da heller ikke de onde åndene i Guds nærvær. De flakker omkring på jorden.
Men jeg tror nok at noen kan komme tilbake som noen riktige spøkefugler og være en repetisjon av den personen de var her på jorden. (Dermed den onde ånden/gjenferdet) Jeg tror nemlig at sjeler har mulighet til å komme tilbake å vise seg, men kun som energi.
Kan du begrunne dette ut i fra bibelen?
Du kan gjerne si at jeg vil komme til å si:"Ja, men dette er kun basert på tro, din tro er ikke sannere enn tro på gjenferd" eller lignende. Men det sier jeg altså ikke :)
Så bra :D
Litt til om ånder i bibelen:
"Når en uren ånd farer ut av et menneske, flakker den omkring over øde vidder på leting etter et hvilested, men finner det ikke. Da sier den: 'Jeg vil vende tilbake til huset mitt som jeg forlot.' Og når den kommer dit, finner den huset ledig, feid og pyntet. Da drar den av sted og får med seg sju andre ånder, verre enn den selv, og de flytter inn og slår seg til der. Og det siste blir verre for dette mennesket enn det første. Slik skal det også gå denne onde slekt.»
Antall ord: 312
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Jeg blir ikke kvitt pappa! og litt til...

Innlegg av Jael »

xmaggiex skrev: Mine eneste råd her på nettet er å være mot andre som en vil andre skal være mot en;

Jeg blir glad når mennesker utfordrer meg med spørsmål om min tro, for det hjelper meg til å lære mer.
Jeg blir glad når mennesker våger stå for meningene sine, det viser at de har mot til å ta sine egne avgjørelser i sine liv.
Jeg blir glad når mennesker benytter seg av sin rett til å ytre seg fritt, det holder liv i menneskerettighetene.
samt respektere andres opplevelser og tanker ift disse "ubeviselige" temaene vi er inne på i dette forumet.

Det å ha respekt for andre mennesker er selvsagt. Det å respektere at vi har lov til å mene forskjeller er selvsagt.

Det å stille kritiske spørsmål til andres påstander er ikke det samme som å være respektløs.
Det å si at jeg har sannheten og argumentere for det er ikke å være respektløs.

Det er en farlig vei du beveger deg inn på, der du setter likhetstegn mellom "å være enig i alt og tie om hva jeg mener" og "respekt for andre". Respekt kan man ha selv om man er uenig og diskuterer så fillene fyker. Respekt kan man ha, selv om man vet at motparten tar feil - og gjør oppmerksom på det. Man skal bestrebe seg på å gjøre dette på en saklig måte.
At jeg motsier deg; kan likevel tolkes som et forsøk på å få deg på en vei hvor toleranse og ydmykhet utøves ift de erfaringene og tankene personer her inne deler. Jeg kan ikke se at jeg har kommet med andre råd enn som så.
Og det har du all rett til å gjøre - så hvorfor innrømmer du meg ikke samme rett? Gjelder menneskerettighetene kun for den som er enig med deg?

Videre vil jeg igjen påpeke hvor feil det er å si at "toleranse og ydmykhet" er synonymt med "tie om sine meninger og ikke stille kritiske spørsmål".
Jeg leser av deg at du har dine svar på fenomenene og opplevelsene personer her inne forteller om; og det er fint. Jeg har derimot liten tro på at du vet veien. Du har din tro og dine overbevisninger, men mennesket velger selv. Tilbakemeldinger underveis gjør at vi endrer mønster.
Klart vi kan endre mønster og overbevisning etter tilbakemeldinger. Så hvorfor får jeg ikke komme med tilbakemeldinger?
Nei; men det er bla en tilnærmingsmåte av respekt for de ulike meninger og opplevelser.
Ydmykhet handler om å vise respekt for enkeltmennesket, ikke deres meninger, faktisk heller ikke deres opplevelser. Legg merke til at jeg ikke stiller spørsmålstegn ved deres opplevelser, men tolkningen av hva de kan være.

Du vet det kanskje ikke selv, men du er med på å begrense ytringsfriheten ved å blande sammen respekten for enkeltmennesket og dets rett til fri ytring og religiøs tro - og respekt for deres meninger og ytringer. Dette er to helt forskjellige ting, og kun det første er påkrevd.
Allvitenhet er å påberope seg å sitte med det eneste svaret
Nei. Allvitenhet er å vite alt.
Jeg vet ikke alt, men jeg vet hva svaret er når det gjelder det åndelige.
Sannheten finnes det flere utgaver av... Du har din og forfekter den.

Det finnes kun én sannhet. I det øyeblikk sannheten har flere utgaver blir den relativ og selvmotsigende. Noe kan ikke være både sant og ikke-sant. Gud kan ikke både eksistere og ikke-eksistere. Det er en logisk selvmotsigelse som oppløser seg selv.
Uavhengig av hva en ønsker er det en del suksessfaktorer til stede.
Det høres ikke riktig ut å kalle nærhet med Gud (samme hvilken åndelig retning) for "suksess". Suksess er noe jeg forbinder med det dennesidige. Suksess er et simpelt ord som beskriver mengder med penger, grad av makt osv. Suksess er noe som måles av andre mennesker, suksess er når man er heldig i det materielle og overfladiske.

Økt nærhet med Gud er ikke "suksess". Men dette er selvsagt en diskusjon om ord og definisjoner, og egentlig ikke så viktig.
Antall ord: 702

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Brenda,

jeg ser du kommer med bibelsitater, men kan du vennligst gi noen kommentarer slik du forstår dem? Jeg ser at vi to har noe ulike forståelser, og jeg er interessert i å høre dine argumenter.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Brenda »

Jael skrev:Brenda,

jeg ser du kommer med bibelsitater, men kan du vennligst gi noen kommentarer slik du forstår dem? Jeg ser at vi to har noe ulike forståelser, og jeg er interessert i å høre dine argumenter.
Det er klart jeg kan :)
Det første var jo mer ett spørsmål til deg, det er ting jeg ikke skjønner med det som står. Så for å få din oppfatning og lære litt mer, så spør jeg :)

Men jeg vil anta - som jeg har sagt før, at det ikke finnes onde ånder/ondskap i himmelen/den andre dimmensjon/Lyset. Jeg har ikke oversikt over alt som er nevnt i bibelen om onde ånder heller, så det er vanskelig for meg å begrunne utfra den.

Når det gjelder det andre bibelsitatet: Når en uren ånd farer ut av et menneske, flakker den omkring over øde vidder på leting etter et hvilested, men finner det ikke. Da sier den: 'Jeg vil vende tilbake til huset mitt som jeg forlot.' Og når den kommer dit, finner den huset ledig, feid og pyntet. Da drar den av sted og får med seg sju andre ånder, verre enn den selv, og de flytter inn og slår seg til der. Og det siste blir verre for dette mennesket enn det første. Slik skal det også gå denne onde slekt.»

Jeg skjønner ikke hvorfor den onde ånden - på leting etter ett nytt hvilested - skal ta med seg sju andre og ennå ondere ånder og flytte inn i ett nytt menneske, som i tillegg skal få det ennå værre enn førstemann....
Antall ord: 278
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Brenda skrev:
Det første var jo mer ett spørsmål til deg, det er ting jeg ikke skjønner med det som står. Så for å få din oppfatning og lære litt mer, så spør jeg :)

Men jeg vil anta - som jeg har sagt før, at det ikke finnes onde ånder/ondskap i himmelen/den andre dimmensjon/Lyset. Jeg har ikke oversikt over alt som er nevnt i bibelen om onde ånder heller, så det er vanskelig for meg å begrunne utfra den.
Dette er jeg enig med deg i. I Guds nærhet finnes det ikke mørke eller ondskap, og altså ingen onde ånder. Men her på jorda råder det fortsatt mye mørke, selv om Lyset stråler ned til oss. Her kan demonene herje fordi vi mennesker lar dem slippe til. Lyset vi ble skapt av og som eksisterer i oss har blitt tonet kraftig ned og lagt i skygger - det ser vi på alle de fryktelige voldshandlingene og egoismen som råder generelt i verden. Heldigvis finnes det altså også lys i oss fremdeles, og Jesus er det Lys som gjennomtrenger alle lys og får oss til å skinne stadig sterkere.
Når det gjelder det andre bibelsitatet: Når en uren ånd farer ut av et menneske, flakker den omkring over øde vidder på leting etter et hvilested, men finner det ikke. Da sier den: 'Jeg vil vende tilbake til huset mitt som jeg forlot.' Og når den kommer dit, finner den huset ledig, feid og pyntet. Da drar den av sted og får med seg sju andre ånder, verre enn den selv, og de flytter inn og slår seg til der. Og det siste blir verre for dette mennesket enn det første. Slik skal det også gå denne onde slekt.»

Jeg skjønner ikke hvorfor den onde ånden - på leting etter ett nytt hvilested - skal ta med seg sju andre og ennå ondere ånder og flytte inn i ett nytt menneske, som i tillegg skal få det ennå værre enn førstemann....
Rett og slett fordi de onde åndene er onde, og ikke vil noe annet enn å ødelegge oss mennesker. Legg merke til at denne urene ånden faktisk flytter tilbake til det samme mennesket - og at ånden finner mennesket ledig og pyntet som et hus til leie. Det Jesus prøver å si her, er at mennesket veldig lett lar seg "ta med storm" av nye tanker og ideer. Når de får høre om Jesus blir de veldig ivrige og glade til å begynne med, men straks "forelskelsen" går over eller straks det begynner å være litt vanskelig eller kjedelig, vender de seg bort og lar løgnen ta bolig i sitt sinn.

Jesus sa dette til en gruppe fariseere, som ønsket stadig flere tegn på at han var den han hevdet. Poenget til Jesus var at vi mennesker ikke kan støtte oss på bevis etter bevis - da er det plutselig beviset vi tilber, ikke Gud. Dermed har det flyttet inn en "uren ånd" i oss, vi har vendt oss fra Gud og til en annen "gud", vi dyrker beviser og ikke Sannheten.

Mennesker trenger tegn og beviser og gode grunner for sin tro, men det er ikke disse som skal være sentrum i vår tilbedelse. Det er Gud som er sentrum.

Dette ble litt langt, ser jeg. Hvis jeg har beveget meg langt ut på viddene og ikke gitt et særlig godt svar, så må du bare gi beskjed :D
Antall ord: 598

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Brenda »

Jael skrev:
Brenda skrev:

Dette er jeg enig med deg i. I Guds nærhet finnes det ikke mørke eller ondskap, og altså ingen onde ånder. Men her på jorda råder det fortsatt mye mørke, selv om Lyset stråler ned til oss. Her kan demonene herje fordi vi mennesker lar dem slippe til. Lyset vi ble skapt av og som eksisterer i oss har blitt tonet kraftig ned og lagt i skygger - det ser vi på alle de fryktelige voldshandlingene og egoismen som råder generelt i verden. Heldigvis finnes det altså også lys i oss fremdeles, og Jesus er det Lys som gjennomtrenger alle lys og får oss til å skinne stadig sterkere.

Rett og slett fordi de onde åndene er onde, og ikke vil noe annet enn å ødelegge oss mennesker. Legg merke til at denne urene ånden faktisk flytter tilbake til det samme mennesket - og at ånden finner mennesket ledig og pyntet som et hus til leie. Det Jesus prøver å si her, er at mennesket veldig lett lar seg "ta med storm" av nye tanker og ideer. Når de får høre om Jesus blir de veldig ivrige og glade til å begynne med, men straks "forelskelsen" går over eller straks det begynner å være litt vanskelig eller kjedelig, vender de seg bort og lar løgnen ta bolig i sitt sinn.

Jesus sa dette til en gruppe fariseere, som ønsket stadig flere tegn på at han var den han hevdet. Poenget til Jesus var at vi mennesker ikke kan støtte oss på bevis etter bevis - da er det plutselig beviset vi tilber, ikke Gud. Dermed har det flyttet inn en "uren ånd" i oss, vi har vendt oss fra Gud og til en annen "gud", vi dyrker beviser og ikke Sannheten.

Mennesker trenger tegn og beviser og gode grunner for sin tro, men det er ikke disse som skal være sentrum i vår tilbedelse. Det er Gud som er sentrum.

Dette ble litt langt, ser jeg. Hvis jeg har beveget meg langt ut på viddene og ikke gitt et særlig godt svar, så må du bare gi beskjed :D
Neida Jeal, det var veldig oppklarende :) Takk........
Men jeg tolket det dithen at den onde ånden fant menneske renset (funnet Jesus) men allikevel flyttet inn med sju andre. Det var DET jeg syns var litt rart da... :)
Antall ord: 637
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Okt 2006 19:27
18

Innlegg av Tessy Kelly »

Jael skrev:
Brenda skrev:
Jael skrev:
yoppi skrev:Hvis du mener det finnes demoner som kan skade oss..er det ikke like sannsynlig at det faktisk finnes gjenferd?

Nei, det finnes ikke gjenferd. Det vi tror er gjenferd, er onde ånder som forkler seg som gjenferd for å skremme oss og drive oss bort fra det som er godt for oss. Demonene vil kun en ting: Ødelegge oss mennesker og hindre at vi får ha det godt.
Kan du forklare meg hva du mener med demon? Og en ond ånd? Og hvorfor det ikke finnes gjenferd.........
Mest sannsynlig er såkalte gjenferd kun vår egen fantasi eller andre, høyst levende, mennesker som spiller oss et puss.

Men av og til skjer det virkelige, overnaturlige ting.

Ut i fra den kristne tro er det ikke mulig at gjenferd finnes. Jesus holder de døde i sin varetekt inntil Dommedag. Derimot finnes det onde ånder, falne engler som kun ønsker en ting: å få mennesker til å vende seg bort fra Gud. Med andre ord: dra med seg så mange som mulig i fallet deres.

Du kan gjerne si "Ja, men dette er kun basert på tro, din tro er ikke sannere enn tro på gjenferd" eller lignende. Hvis du ønsker, går jeg gjerne inn i en diskusjon omkring bibelens troverdighet - det kan vi opprette en egen tråd til.

For øyeblikket fastslår jeg det jeg vet - etter flere års studier av ulike religioner og åndelige retninger og egen omvendelse fra human-etiker til kristen - at bibelen er sann.
Du sier gjenferd ikke finnes, men Jesus finnes jo heller ikke, så da tror jo du og i såfall på noe som ikke finnes....
Antall ord: 284
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Yvain el FuchsiaS
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Apr 2006 13:54
18

Innlegg av Yvain el FuchsiaS »

Jael skrev:
Mariann66 skrev:
Er du på bærtur i krattet?

Den som tror på gjenferd blir grundig lurt, enten av sin egen fantasi, av mennesker som vil lure eller utnytte en, eller av onde ånder som vil skade en.

Døde kan ikke gjenoppstå som gjenferd. De er i Guds varetekt.
Heisann,
Jeg tror det er veldig viktig å respektere at andre mennesker har en annen tro, enten om den er kristen,spirituell eller noe helt inviduelt. :)
Personlig tror jeg ikke at EN religion er mere feil enn en annen, så lenge man tror på neste kjærlighet.
Jeg tror vi alle kommer til det samme stedet etter døden, uansett livssyn og "synder", fordi kjærligheten overvinner alt. Men det er mitt livvsyn, og jeg føler ingen trang til å føre det over på noen, fordi jeg respekterer at mennesker har en rett til sin egen tro. Men jeg snakker gjerne om det slik som nå, men jeg vil ikke si "slik er det bare,basta" Det er bare ikke moralt riktig, synest jeg.

Trådstarter, jeg tror du klarer å finne det inne i deg selv til å tilgi din far. Han mener helt sikkert ikke å plage deg, men kansje han føler seg invitert til å oppsøke deg, og føler kansje at det er urettferdig at du avviser ham igjen? Selfølgelig burde han jo respektere at du har ombestemt deg, men de kan være veldig pågående når de endelig får en sjangse til å få kontakt, særlig om de har noe de gjerne skulle gjort annerledes.

Jeg anbefaler deg å oppsøke en klarsynt rådgiver, jeg fant faktisk en veldig flink person her på forumet som hjalp meg masse. Anbefaler deg å lage en post her på forumet (healing) hvor du skriver litt om problemet og at du ønsker hjelp. Kan h*n hjelpe deg så kan h*n det, og følg magefølelsen på om du ønsker det eller ikke.
Lykke til. :)
Antall ord: 332

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Troyamin

Innlegg av Troyamin »

Jael skrev:
Metodisten skrev: Halleluja.
Dette er din tro, og ikke noe du vet noe konklusivt om.
Det finnes ikke noe slikt som gjenferd, enkelt og greit. De døde er i Guds varetekt og kan ikke skade oss, de kan ikke kontakte oss og de kan ikke komme tilbake.

Det som du opplever som gjenferd er demoner. De ler av deg når de klarer å lure deg, og jubler når de får kontroll over ditt liv fordi du søker kontakt med dem (eller "gjenferdet" som de har lurt deg til å tro at de er)...
Jeg er kristen. Og jeg vet det finnes mye mellom himmel og jord som ikke kan forklares. Men det står faktisk om kontakt med åndeverden og kontakt med avdøde i Bibelen. Husker desverre ikke hvor. Men det står også noe sånt som: man skal ikke forstyrre de døde i dødsrike. Var jo en seanse omtalt i Bibelen, hvor den som ble vekket i dødsriket spurte hvorfor.

Så hvordan kan du som kristen benekte at avdøde kan bli kontaktet når det står omtalt i Bibelen.

Har ikke lest alle innleggene, så beklager dersom jeg sier noe som alrede er tatt opp.
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Brenda skrev:
Neida Jeal, det var veldig oppklarende :) Takk........
Men jeg tolket det dithen at den onde ånden fant menneske renset (funnet Jesus) men allikevel flyttet inn med sju andre. Det var DET jeg syns var litt rart da... :)

Vel, for å lage et bilde på det: Hvis du vasker huset ditt grundig med grønnsåpe, men så kaster såpen fordi du tror du ikke har bruk for den lenger, da blir det før eller siden skittent igjen ;)
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Tessy Kelly skrev: Du sier gjenferd ikke finnes, men Jesus finnes jo heller ikke, så da tror jo du og i såfall på noe som ikke finnes....
Jesus er en historisk person, så han jeg tror på er virkelig.
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

luume skrev:
Heisann,
Jeg tror det er veldig viktig å respektere at andre mennesker har en annen tro, enten om den er kristen,spirituell eller noe helt inviduelt. :)
Det er jeg helt enig i!
Personlig tror jeg ikke at EN religion er mere feil enn en annen, så lenge man tror på neste kjærlighet.
Jeg tror vi alle kommer til det samme stedet etter døden, uansett livssyn og "synder", fordi kjærligheten overvinner alt.

Hva da med dem som ikke vil til dette stedet etter døden?
Hva med dem som ikke vil ha noe med kjærligheten å gjøre?
Men det er mitt livvsyn, og jeg føler ingen trang til å føre det over på noen, fordi jeg respekterer at mennesker har en rett til sin egen tro.

Det å ville overføre sitt syn til andre har ingenting med respektløshet for menneskers trosfrihet. Var det slik, ville politiske debatter og leserinnlegg i avisene være ulovlig. Vi ville med andre ord vært inne i en verden der folk ikke fikk si sin frie mening.

Respektløshet overfor andres tro i denne sammenheng kommer først til uttrykk når man ved konkrete trusler forsøker å "overbevise" noen - for eksempel ved trusler om fengsel hvis man ikke blir kristen, muslim, eller what-not.
Men jeg snakker gjerne om det slik som nå, men jeg vil ikke si "slik er det bare,basta" Det er bare ikke moralt riktig, synest jeg.
Hvorfor er ikke det etisk riktig?
Er det ikke like etisk galt eller riktig om man sier "kristendommen har rett" og om man sier "alle har rett"?
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Troyamin skrev: Jeg er kristen. Og jeg vet det finnes mye mellom himmel og jord som ikke kan forklares. Men det står faktisk om kontakt med åndeverden og kontakt med avdøde i Bibelen. Husker desverre ikke hvor. Men det står også noe sånt som: man skal ikke forstyrre de døde i dødsrike. Var jo en seanse omtalt i Bibelen, hvor den som ble vekket i dødsriket spurte hvorfor.

Så hvordan kan du som kristen benekte at avdøde kan bli kontaktet når det står omtalt i Bibelen.

Har ikke lest alle innleggene, så beklager dersom jeg sier noe som alrede er tatt opp.
Du har rett i at en seanse blir beskrevet i bibelen. Mer spesifikt er det Saul som kommanderer en kvinne i En-Dor til å mane fram Samuel. Saul måtte ta konsekvensene av denne handlingen. Gjenferdet hjalp ikke Saul. Det dømte ham til døden.
Bibelen sier om de døde:
"De døde vet slett ingen ting." Forkynneren 9, 5.
Det kan altså ikke ha vært Samuels gjenferd som Saul så, for døde kan ikke kontaktes og de døde vet ingenting.

Hvorfor er det forbudt å prøve å mane fram eller søke kontakt med de døde i bibelen, tror du? Er det fordi Gud ikke vil at vi skal ha kontakt med våre kjære avdøde?

Nei, neppe. Gud har jo lovet at vi skal møte de vi er glad i igjen etter døden - så sant de selv ønsker dette. Gud vil ikke holde noe godt fra oss.

Grunnen er at det vi tror er gjenferd og døde ånder ikke er det. Når vi prøver å ta kontakt med dem, er det ikke dem vi møter - men onde ånder som forkler seg. De kan forkle seg til noe som umiddelbart kan virke godt, men som leder oss bort fra Gud.

Åndemaning og seanser blir da å søke hjelp fra noen andre enn Gud - mer spesifikt: Å tilbe og stole på noen andre enn Gud. I stedet for å sette all vår lit til Han som er Kjærlighet og Han som er den eneste som kan bringe vår familie og våre venner tilbake til livet, så vender vi oss til skapninger. Skapninger kan ikke hjelpe oss i det lange løp, og de kan ikke gi noen fullgod trøst.

Den som vil møte noen de har mistet kan sette alt sitt håp til Gud, og være sikker på at Han kun vil svare med ubegrenset godhet og kjærlighet. I Guds rike skal vi møtes igjen, og der skal vi leve i en fullkommen verden til evig tid.
Antall ord: 459

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Troyamin

Innlegg av Troyamin »

Jael skrev:
Troyamin skrev:

Åndemaning og seanser blir da å søke hjelp fra noen andre enn Gud - mer spesifikt: Å tilbe og stole på noen andre enn Gud. I stedet for å sette all vår lit til Han som er Kjærlighet og Han som er den eneste som kan bringe vår familie og våre venner tilbake til livet, så vender vi oss til skapninger. Skapninger kan ikke hjelpe oss i det lange løp, og de kan ikke gi noen fullgod trøst.

Den som vil møte noen de har mistet kan sette alt sitt håp til Gud, og være sikker på at Han kun vil svare med ubegrenset godhet og kjærlighet. I Guds rike skal vi møtes igjen, og der skal vi leve i en fullkommen verden til evig tid.
Jeg søker ikke hjelp fra andre enn Gud. Jeg maner ikke fram døde sjeler. Men jeg blir kontaktet av avdøde. Du har din mening om dette og kaller avdøde for ånder. Jeg ser forskjellig på disse tingene. Og har forskjellige kallenavn.
Det har vært onde ånder eller demoner om du vil på besøk hos meg. Disse får ikke rot i et hjem med mye kjærlighet! Og når jeg ber til Gud om å gi meg styrke til å klare dette, og ber han få bort denne ondskapen, så skjer dette.

Grunnen til at jeg la ut denne tråden, er for å vite om det er hensyn jeg må ta. Og om noen andre her inne har erfaring med avdøde sjeler? Jeg kan ikke føre disse over. Jeg har nettopp tillatt mine evner å utvikle seg.Spesielt da jeg har ei datter på 12 år som ser og opplever ting jeg har opplevd opp igjennom årene. Og når minstemann som 2 åring begynte å se "spøkelser", så fant jeg ut at jeg måtte utvikle evnene mine. For jeg hadde min første overnaturlige opplevelse som spedbarn! Husker ikke dette selv, men har hørt det i ettertid. (lang historie, forteller kanskje i egen tråd en gang) Første historie jeg husker, var da jeg var 3 år.

Jeg respekterer at du tolker Bibelen på din måte. Og håper du respekterer at jeg tolker Bibelen på min måte. Det er jo slik Bibelen skal leses, er det ikke?
Antall ord: 398

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Jael »

Troyamin skrev: Jeg søker ikke hjelp fra andre enn Gud. Jeg maner ikke fram døde sjeler. Men jeg blir kontaktet av avdøde. Du har din mening om dette og kaller avdøde for ånder. Jeg ser forskjellig på disse tingene. Og har forskjellige kallenavn.
Hvis det er slik at Gud sier at de døde ikke vet noe og ikke kan unnslippe dødsriket, hvordan kan du da si at det er avdøde?
Det har vært onde ånder eller demoner om du vil på besøk hos meg. Disse får ikke rot i et hjem med mye kjærlighet!

De får ikke rot i et hjem der Gud er sentrum, det er riktig.
Og når jeg ber til Gud om å gi meg styrke til å klare dette, og ber han få bort denne ondskapen, så skjer dette.
Selvsagt, det er bare Gud som har kraft til dette.
Grunnen til at jeg la ut denne tråden, er for å vite om det er hensyn jeg må ta. Og om noen andre her inne har erfaring med avdøde sjeler? Jeg kan ikke føre disse over. Jeg har nettopp tillatt mine evner å utvikle seg.
Du sier du tror på Gud. Hvorfor da la slike evner bli utviklet? Hvorfor ber du ikke om hjelp til å bli kvitt dem, eller hjelp fra Gud om å beskytte deg fra ånder? Du kan ikke hjelpe for at du opplever at det finnes ånder, det er faktisk helt vanlig. Spørsmålet er om du står grunnfestet på Han som er Kjærlighet og følger hans veiledning slik at det er til beskyttelse for deg og barna dine.
Spesielt da jeg har ei datter på 12 år som ser og opplever ting jeg har opplevd opp igjennom årene. Og når minstemann som 2 åring begynte å se "spøkelser", så fant jeg ut at jeg måtte utvikle evnene mine.

Jeg ville heller bedt Gud om ta dem fra meg, og bedt ham beskytte barna mine mot slike opplevelser. Å utvikle sine evner på denne måten er å invitere ondskapen inn i sitt hus.
For jeg hadde min første overnaturlige opplevelse som spedbarn! Husker ikke dette selv, men har hørt det i ettertid. (lang historie, forteller kanskje i egen tråd en gang) Første historie jeg husker, var da jeg var 3 år.
Som sagt: Jeg er overbevist om at alle kan ha overnaturlige opplevelser, fordi det faktisk finnes en overnaturlig verden. Denne består av Gud og hans engler, og den består av de falne englene - som kun vil oss vondt.

Den eneste beskyttelsen du har er Gud. Han er mektigere enn disse åndene.
Jeg respekterer at du tolker Bibelen på din måte. Og håper du respekterer at jeg tolker Bibelen på min måte. Det er jo slik Bibelen skal leses, er det ikke?
Nei, det er ikke det.
En tolkning skal alltid begrunnes, og kun den tolkningen som har gyldige og holdbare argumenter skal antas.

Du oppgir ingen grunn for at du tror at gjenferd er harmløse og at det at du opplever overnaturlige ting betyr at du må utvikle disse evnene. Du oppgir ingen grunn for at Gud tillater slikt.

Så lenge du dyrker dine evner til å se det overnaturlige og øver deg i dette - vil åndene komme tilbake, og du vil være under deres kontroll og listige angrep. Tro ikke at de vil deg eller familien din vel. Det er det kun Kjærligheten som vil.
Antall ord: 590

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links