Fakta, teori & skepsis"alt skjer av en grunn"

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Vanskeligere er det ikke :mozilla_laughing:
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
GJEST

Innlegg av GJEST »

Har ikke lest alle innlegg her, så mulig det jeg sier er gjentatt, eller jeg ikke har fått med meg alt...

MEN, det jeg skulle frem til.. Ser noen spør om hvordan det onde kan skje, hvis Gud bare er varm og snill og alt det der, om det fins en djevel, etc.

JEG tror at det vonde som skjer, er alt en mening med.
Gud i seg selv er varm, og vil vi skal bli til de beste sjeler/ånder, og bli vise. Av dette må vi lære.

Før vi fødes, inngår vi en kontrakt med overmaktene, vi påtar oss livsoppgaver som skal gjøre oss til fullgode sjeler til syvende og sist.
DERFOR er noen av grunnene til at vonde ting skjer...

(En mann som har misbrukt et barn f.eks, vil i neste liv gjenfødes som f.eks en brutalt mishandlet kvinne, for å selv lære hvordan det er å bli gjort så vondt mot, han skal oppleve, erfare og lære)

MEN OGSÅ i den forstand at vi HAR fri vilje, som mennesker. Selv om kontrakten på livet vi skal leve, er der, så har vi en fri vilje til å utføre en rekke andre ting litt som vi vil.
Vi er født med ondskap i oss, fordi vi ikke har blitt fullgode sjeler enda, det tar tid å bli det, men gud gjør så godt han kan.

Vi gjør derfor grusomme ting, og ¨må nok lide av det i neste liv, for å bli mest mulig perfekt.

Djevelen tror jeg ikke fins, den tror jeg de kristne har funnet opp for å rettferdiggjøre gud, da dem ikke tror ¨på gjenfødelse.
Antall ord: 284

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

du burde lest Alva26. eg prøver å ta opp problem stillingen med at som du sier "JEG tror at det vonde som skjer, er alt en mening med. " om alt har en mening. så er spørsmålet. hvordan kan du vite at menigen at dit familie medlem sku dø i en ulykke var djevelens mening eller guds?
derfor var problem stilingen om han er en likevekt som styrer begge deler. at han sender andre for å gjøre hans jobb. men at alt i grunn kommer fra han som bestiling på både godt og ondt.
Alva26 skrev:(En mann som har misbrukt et barn f.eks, vil i neste liv gjenfødes som f.eks en brutalt mishandlet kvinne, for å selv lære hvordan det er å bli gjort så vondt mot, han skal oppleve, erfare og lære)
det er hva eg tror på er karma.
Alva26 skrev:Djevelen tror jeg ikke fins, den tror jeg de kristne har funnet opp for å rettferdiggjøre gud, da dem ikke tror på gjenfødelse.
der er vi enige. men at noe ondt eksisterer som gjør ondt for "Gud".

eg har lakt en regel i denne tråden at man skal tenke etter at gud, djevelen og jesus eksisterer. gå utanfor hva du tror og tenke anerledes. eg personlig tror ikke på gud, djevelen eller jesus. men tror det er noe høyere enn oss menesker. noe som ikke nødvendig trenger være den kristne kriger guden. men i tråden så går vi etter at det er den kristne guden. om eg som ikke tror på det kan tenke meg det. så mener eg at andre også kan det.
Antall ord: 281
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Innlegg av GJEST »

Personlig tror jeg ikke på en kristen gud, og ei heller noen djevel, som er en figur de kristne har funnet opp for å kunne forklare det vonde i verden uten at dem kan skylde på sin Gud.

Jeg tror på en overmakt, men kall gjerne overmakten for gud, om du vil, men det har for min del ingenting med noen av de religionene vi kjenner til i dag.
Denne overmakten tror jeg har forutbestemt det meste vi skal gjennom livet,
om våre nærmeste dør, er det hverken Gud som er slem, eller djevelen, som sørger for dette.
Det er meningen skal skje, ting vi før livet var innstilt på skulle skje, for at både en selv og de som dør har sine feil de skal lære av, og ting de skal gjennomgå. Det handler ikke om Slemhet. Det skal være slik for at vi skal bli bedre mennesker.
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Innlegg av GJEST »

"så er spørsmålet. hvordan kan du vite at menigen at dit familie medlem sku dø i en ulykke var djevelens mening eller guds? "

Det er hverkden guds eller djevelens mening.
Det er en del av kontrakten Vi selv skrev med overmaktene før vi valgte å fødes.
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 08 Jun 2005 10:40
19
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Penger, sex og makt.. hva har de til felles.. hvis man har et materialistisk syn på livet...?
Antall ord: 17
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

snuppedilla skrev:Penger, sex og makt.. hva har de til felles.. hvis man har et materialistisk syn på livet...?
Fikk opp noen bilder igjen her...pokker...nja...for penger kan man jo kjøpe seg sex og makt...selvsagt ikke direkt men mer diskre som mange nok gaver til jenta gir etter...kjøpe opp et firma og få makt over marked og arbeidere...kanskje svaret er at man trenger bare en av di for å skaffe di andre?

...jadda...ska finne frem bærplukkeren og luffe en tur ut i skogen... :mozilla_oops:
Antall ord: 91
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Alva26 skrev:"så er spørsmålet. hvordan kan du vite at menigen at dit familie medlem sku dø i en ulykke var djevelens mening eller guds? "

Det er en del av kontrakten Vi selv skrev med overmaktene før vi valgte å fødes.
er enig.
men ikke ifølge kristendomens syn. er den eg diskuterer her.
gud har en plan blir det sakt da.
Antall ord: 72
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Mai 2005 19:16
19
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Dj_Devil skrev:
Alva26 skrev:"så er spørsmålet. hvordan kan du vite at menigen at dit familie medlem sku dø i en ulykke var djevelens mening eller guds? "

er enig.
men ikke ifølge kristendomens syn. er den eg diskuterer her.
gud har en plan blir det sakt da.
Min subjektive viten er at begge fins, de jobber egentlig mot samme
mål og har stor respekt for hverandre. Den øverste på den mørke siden
som mange kaller djevelen er ikke ond slik vi tenker ondt. Han innehar ikke
hat og elsker ikke å torutere f.eks. De som jobber under han, akkurat som de som jobber under Gud er bare mindre utviklet og dermed forvrenger de budskapene som blir sendt ut
og tolker de etter sin egen uvikling og sitt eget egos ønsker.

Sett fra Guds side er det at noen dør ikke en ond handling, det er en gave til mange.
Vi som mennesker lever i følelsene våre og blir sinte, sørger og mye annet når ett ungt
menneske dør. Sett fra Guds side er det flott, det er mange som lærer, mange som må inn
i alt dette medfører og dermed mange som kommer ett skritt videre i utviklingen.
Og Gud klapper i hendene, ikke i ondskap, men i kjærlighet.
Antall ord: 248
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

snuppedilla skrev:Penger, sex og makt.. hva har de til felles.. hvis man har et materialistisk syn på livet...?
Begjær etter disse tingene er alle tegn på kjærlighetsmangel.
Selv om både sex og makt kan fungere sammen med kjærlighet.
Penger er materialistisk, det er ikke nødvendigvis sex og makt,
sex og makt er psykologiske begjær, gjerne også biologiske og følelsesmessige.

Fellesnevneren er ihvertfall, slik jeg ser det, mangel på kjærlighet.
Og vansker med å tilnærme seg den.
Altså en slags kompensasjon.
Antall ord: 89
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av kraBat »

kaja43 skrev:Min subjektive viten er at begge fins, de jobber egentlig mot samme
mål og har stor respekt for hverandre. Den øverste på den mørke siden
som mange kaller djevelen er ikke ond slik vi tenker ondt. Han innehar ikke
hat og elsker ikke å torutere f.eks. De som jobber under han, akkurat som de som jobber under Gud er bare mindre utviklet og dermed forvrenger de budskapene som blir sendt ut
og tolker de etter sin egen uvikling og sitt eget egos ønsker.

Sett fra Guds side er det at noen dør ikke en ond handling, det er en gave til mange.
Vi som mennesker lever i følelsene våre og blir sinte, sørger og mye annet når ett ungt
menneske dør. Sett fra Guds side er det flott, det er mange som lærer, mange som må inn
i alt dette medfører og dermed mange som kommer ett skritt videre i utviklingen.
Og Gud klapper i hendene, ikke i ondskap, men i kjærlighet.
Ja det er ikke så dumt tenkt, jeg mener at man må lære ondskap for og vike og sette pris på kjærligheten.. Da vil det si at tiden vi lever nå er en viktig læreprosses iforhold til bevisstheten vår og skapelsens plan. Når vi snakker om dette tema er det jo veldig viktig og være ydmyk. real regonize real ;)
Antall ord: 240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meigofirst

Re: "alt skjer av en grunn"

Innlegg av Meigofirst »

Dette er fatalisme, og har ingenting med kristen teologi å gjøre selv om noen forvirrede sjeler sikkert kan få seg til å si noe lignende det du beskriver.
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
freespirit
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 14 Apr 2007 20:05
17
Lokalisering: fantasia;)
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av freespirit »

Du vet hva jeg mener om dette Dj:P
Men kan vell si det til dere andre:
Jeg tror ikke ting skjer av en grunn. Jeg tror alt som skjer er "konsekvener" av det vi gjør og hva vi velger..
Antall ord: 41
Æ e ækte finnmarking!!:D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
17

Innlegg av kraBat »

Grunner er en del av bevisstheten vår, selfølgelig skjer ting av ulike grunner.
konsekvenser er bare utfallet av grunnene.Eks. Du har lyst på øl, derfor en grunn til og
dra å kjøpe det, seinere blir du så full at du spyr og blir fyllesjuk og mottar dermed konsekvensene.
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

kraBat skrev:Grunner er en del av bevisstheten vår, selfølgelig skjer ting av ulike grunner.
konsekvenser er bare utfallet av grunnene.Eks. Du har lyst på øl, derfor en grunn til og
dra å kjøpe det, seinere blir du så full at du spyr og blir fyllesjuk og mottar dermed konsekvensene.
Haha! Godt eksempel, følger tanken din ;)
Antall ord: 60
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links