Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder ⇒ Meyergården Hotell \ huset til min datter
Moderatorer: Asbjørn, mod hjem
Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.
Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
-
- Nybegynner
- Startet: 10 Feb 2007 13:35
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Oslo
Det henger der enda,-men takk for at du forsøkte:-)
Antall ord: 11
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Feb 2007 11:17
- 17
- Har takket: 3 ganger
- Blitt takket: 51 ganger
Jeg fikk bare 3 min, så falt minstemann ut av senga med et vræl.... Denne gangen ble jeg glohet i hendene som jeg holdt foran ansiktet. Kan faktisk kjenne at jeg er varm i ansiktet enda.
Jeg fikk vondt i tenner og mage, men som du sikkert vet så er det fort gjort å innbille seg ting.
Kunne ikke kjenne noe spesielt, men kunne liksom høre en hund gjø.
Uansett så trenger jeg en pause for jeg fikk en smule vondt i hode. Jeg tror også at det blir bedre om ting kommer naturlig og kanskje blir det litt bedre når jeg får lagt meg i kveld og slappet litt av.
Oh.. jeg er brennende i hendene, og knokene verker som om jeg bar tunge jerngryter.
- stad... noe med stad. 8-9 bokstaver totalt.
- 1857
- sæter
- passere et epletre....
Det gamle rombeformede vinduet er bort. Tallet er 7... 7 vinduer?
Nei. Jeg må gi meg
StormS;)
Jeg fikk vondt i tenner og mage, men som du sikkert vet så er det fort gjort å innbille seg ting.
Kunne ikke kjenne noe spesielt, men kunne liksom høre en hund gjø.
Uansett så trenger jeg en pause for jeg fikk en smule vondt i hode. Jeg tror også at det blir bedre om ting kommer naturlig og kanskje blir det litt bedre når jeg får lagt meg i kveld og slappet litt av.
Oh.. jeg er brennende i hendene, og knokene verker som om jeg bar tunge jerngryter.
- stad... noe med stad. 8-9 bokstaver totalt.
- 1857
- sæter
- passere et epletre....
Det gamle rombeformede vinduet er bort. Tallet er 7... 7 vinduer?
Nei. Jeg må gi meg
StormS;)
Antall ord: 160
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Uff stakkars lille vennen..håper det gikk fint med han/henne!
Heldig du som er omgitt av slike småengler;-)
Legg hele saken på "hylla" for en stund,og se om det kommer inn noe ubevisst....
Gården har alltid vært kjent for å ha mange hunder....og det pene rombeformede vinduet er til min store fortvilelse fjernet for mange år siden....
Heldig du som er omgitt av slike småengler;-)
Legg hele saken på "hylla" for en stund,og se om det kommer inn noe ubevisst....
Gården har alltid vært kjent for å ha mange hunder....og det pene rombeformede vinduet er til min store fortvilelse fjernet for mange år siden....
Antall ord: 63
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jepp, saken skal få hvile en stund. Faktisk trenger jeg litt hvile...
Men jeg tok meg et bad og der fikk jeg noen flere biter.
De er søstre. Hun som føder heter Marie (født 1836) og holder for det meste egentlig til ved en liten sæter, et knøtte lite hus hvor hun passer kyr og geiter. Hun havner i uløkka, og søsteren som jeg tror er kokke (Karin eller Kari-Anne eller kathrine) tar henne inn på hovedgården i det hun skal føde. Det er i all fall bitende kaldt ute for de må fyre hardt hele natten. Hun dør og søsteren klarer å beholde barnet til det er ca 3 år gammelt, da må hun gi slipp på det. Søsteren ble aldri gravlagt i vigslet jord, men henvist utenfor. Jeg lurer på om det er dette som skjer i 1857. På et eller annet forunderligvis tror jeg barnet havner tilbake på gården og hun er svært betydningsfull for etterkommerne. Mulig hun giftet seg med en Martin og at vilhelmine marie Martinsdottir er deres datter. En skulle tro at deres to sønner ble hetende martinsson... Noe senere rundt 1913 bygges det stort, og i forbindelse med et embetsverke kommer man inn på navnet Hagen eller Haugen...
Jeg har så lyst å si at hun hviler i østrelend/land. Hun (marie) hviler nå i vigslet jord, men det er fordi kirken har utvidet omeråde.
Karin tror kanskje gjorde noe så elegant som å emigrere.... for hun døde i alle fall ikke i huset. Men det plager henne at hennes søster dør, og at hun ikke kunne passe barnet hennes.
men fortell meg hva du føler er navnet til barnets mor?
Er det noen som heter Johan Hagen?
StormS;)
Men jeg tok meg et bad og der fikk jeg noen flere biter.
De er søstre. Hun som føder heter Marie (født 1836) og holder for det meste egentlig til ved en liten sæter, et knøtte lite hus hvor hun passer kyr og geiter. Hun havner i uløkka, og søsteren som jeg tror er kokke (Karin eller Kari-Anne eller kathrine) tar henne inn på hovedgården i det hun skal føde. Det er i all fall bitende kaldt ute for de må fyre hardt hele natten. Hun dør og søsteren klarer å beholde barnet til det er ca 3 år gammelt, da må hun gi slipp på det. Søsteren ble aldri gravlagt i vigslet jord, men henvist utenfor. Jeg lurer på om det er dette som skjer i 1857. På et eller annet forunderligvis tror jeg barnet havner tilbake på gården og hun er svært betydningsfull for etterkommerne. Mulig hun giftet seg med en Martin og at vilhelmine marie Martinsdottir er deres datter. En skulle tro at deres to sønner ble hetende martinsson... Noe senere rundt 1913 bygges det stort, og i forbindelse med et embetsverke kommer man inn på navnet Hagen eller Haugen...
Jeg har så lyst å si at hun hviler i østrelend/land. Hun (marie) hviler nå i vigslet jord, men det er fordi kirken har utvidet omeråde.
Karin tror kanskje gjorde noe så elegant som å emigrere.... for hun døde i alle fall ikke i huset. Men det plager henne at hennes søster dør, og at hun ikke kunne passe barnet hennes.
men fortell meg hva du føler er navnet til barnets mor?
Er det noen som heter Johan Hagen?
StormS;)
Antall ord: 304
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Hei;-)
Nå har jeg lest masse men ikke kommet noe særlig nærmere dessverre...
Kan vell også komme av at jeg ikke er noen ekspert på å lete i Riksarkivene samt kirkebøker...litt av en jungel!
Det jeg har funnet ut er at Vilhelmine Marie Martinsdottir var enebarn, og at moren hennes het Julie.
Kan da altså ikke være datter av Marie...
Jeg har siden dagen jeg flyttet inn her hatt på følelsen av at en ung kvinne med navnet Maren har vært sammen med oss uten at jeg har sett eller hørt noe....
Men Maren har liksom alltid vært her....
Eneste jeg følte var at hun var ung og hadde navnet Maren...
Etter å ha lest endel har jeg funnet ut at det bodde en Maren (født 1928) her (eller på et sted som tilhørte gården) som døde i barsel i 1859 bare 30 år gammel.
Barnet,-en liten jente overlevde, men døde senere samme høst av strubehoste....
Trist historie....
Maren hadde flere søstre,-bla en som het Karine.....
Johan Hagen sier meg ingenting....annet enn at Hagen er et familienavn for meg.
Ikke lett dette her...
Stella;-)
Nå har jeg lest masse men ikke kommet noe særlig nærmere dessverre...
Kan vell også komme av at jeg ikke er noen ekspert på å lete i Riksarkivene samt kirkebøker...litt av en jungel!
Det jeg har funnet ut er at Vilhelmine Marie Martinsdottir var enebarn, og at moren hennes het Julie.
Kan da altså ikke være datter av Marie...
Jeg har siden dagen jeg flyttet inn her hatt på følelsen av at en ung kvinne med navnet Maren har vært sammen med oss uten at jeg har sett eller hørt noe....
Men Maren har liksom alltid vært her....
Eneste jeg følte var at hun var ung og hadde navnet Maren...
Etter å ha lest endel har jeg funnet ut at det bodde en Maren (født 1928) her (eller på et sted som tilhørte gården) som døde i barsel i 1859 bare 30 år gammel.
Barnet,-en liten jente overlevde, men døde senere samme høst av strubehoste....
Trist historie....
Maren hadde flere søstre,-bla en som het Karine.....
Johan Hagen sier meg ingenting....annet enn at Hagen er et familienavn for meg.
Ikke lett dette her...
Stella;-)
Antall ord: 202
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
-
- Standard bruker
- 17
Hei, døde hun i 1859 eller i 1959 ???? (siden hun er født 1928???)Stella skrev: Etter å ha lest endel har jeg funnet ut at det bodde en Maren (født 1928) her (eller på et sted som tilhørte gården) som døde i barsel i 1859 bare 30 år gammel.
Stella;-)
Jeg tror kanskje vi er på rett spor, det er bare litt vanskelig å tolke alt rett. Og jeg sitter sikkert 100 mil unnaStormS skrev: Søsteren ble aldri gravlagt i vigslet jord, men henvist utenfor. Jeg lurer på om det er dette som skjer i 1857. På et eller annet forunderligvis tror jeg barnet havner tilbake på gården
StormS;)
Antall ord: 116
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
-
- Standard bruker
- 17
Marie -> Maren... Kan jeg skylde på at jeg var litt trøtt????StormS skrev: Hun som føder heter Marie (født 1836) og holder for det meste ....
Du skal nok se at du finner løsningen på det...
Jeg føler at jeg vet hva det hele dreier seg om, noe jeg fikk med en gang.
Spennende har det vært så langt uansett
StormS;)
Antall ord: 66
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Hei igjen Stella,
Hvordan går det?
Jeg har sjekket akkurat etter om du hadde kommet med noen nyheter, og da falt det meg inn.
- Min Mikael... (kan far til barnet ha et mikael og ikke vært tilgjengelig under fødselen?)
Ordene "hjelpe" og "ta vare" på er sentrale. Og også nå føler jeg at det er "det å ikke leve opp til ansvaret" og "skyldefølelse" som går igjen.
Dersom det er mulig håper jeg du kan se når Vilhelmine er født.
Det forekommer meg at det er en link mellom barnet og Vilhelmine. Så jeg må jo selvsagt fremsette noen hypoteser da vet du...
For uansett hvordan jeg snur og vender på det så forekommer Vilhelmine som "alene". Akkurat som om hennes mor og far ikke er hennes mor og far.
Og da lurer jeg på om barnet på noen måte kan være Vilhelmine eller i slekt på noen måte, som om Vilhelmine kunne være søster. Men da skulle vel Vilhelmine være født mellom 1850 og 1859....
Som sist er jeg forsatt overbevist om at du er gitt et tegn. Har du kjent duften av roser nylig? Og der i gangen hvor bildet henger? Kan det ha vært en dør der før? Eller ikke vegg?
For som jeg nevnte ganske tidlig så er det som å gå gjennom bilder, og derfor kan de henge skjeve. Og det bildet som kommer beste fra er det av gården. Jeg spurte deg om det stod noe bak bildet... men det gjorde jo ikke...
Tidligere nevnte jeg dette som skal står i hugget inn i en av tømmerstokkene omentrent midt i huset. Er veggen bak bildet av slik tømmer?
For Bilde- tømmer- inskripsjon - dør går igjen og igjen.....
Det er bare så vanskelig å se noe fornuftig sammenheng. Jeg ser for meg noe flasker/karafler, som fortsatt skal befinne seg på eiendommen. Disse er gamle, og har noen helt flotte historier. Blant annet i et giftemål på den gården... "gifter meg", "min martin". Lyden av trekkspill... fest.... Fest i det selvsamme rom hvor døden kom.
Hester.. flotte hester...
Han som går runden, er så stolt. Står på trappen og ser utover og en eller flere hester løper rundt i en omhegning. (Flatt landskap???)
Finnes det en jernbanestasjon 1-2 km fra huset?
Synd det er så vanskelig å vite hvor mye fantasien løper av med en.
StormS;)
Hvordan går det?
Jeg har sjekket akkurat etter om du hadde kommet med noen nyheter, og da falt det meg inn.
- Min Mikael... (kan far til barnet ha et mikael og ikke vært tilgjengelig under fødselen?)
Ordene "hjelpe" og "ta vare" på er sentrale. Og også nå føler jeg at det er "det å ikke leve opp til ansvaret" og "skyldefølelse" som går igjen.
Dersom det er mulig håper jeg du kan se når Vilhelmine er født.
Det forekommer meg at det er en link mellom barnet og Vilhelmine. Så jeg må jo selvsagt fremsette noen hypoteser da vet du...
For uansett hvordan jeg snur og vender på det så forekommer Vilhelmine som "alene". Akkurat som om hennes mor og far ikke er hennes mor og far.
Og da lurer jeg på om barnet på noen måte kan være Vilhelmine eller i slekt på noen måte, som om Vilhelmine kunne være søster. Men da skulle vel Vilhelmine være født mellom 1850 og 1859....
Som sist er jeg forsatt overbevist om at du er gitt et tegn. Har du kjent duften av roser nylig? Og der i gangen hvor bildet henger? Kan det ha vært en dør der før? Eller ikke vegg?
For som jeg nevnte ganske tidlig så er det som å gå gjennom bilder, og derfor kan de henge skjeve. Og det bildet som kommer beste fra er det av gården. Jeg spurte deg om det stod noe bak bildet... men det gjorde jo ikke...
Tidligere nevnte jeg dette som skal står i hugget inn i en av tømmerstokkene omentrent midt i huset. Er veggen bak bildet av slik tømmer?
For Bilde- tømmer- inskripsjon - dør går igjen og igjen.....
Det er bare så vanskelig å se noe fornuftig sammenheng. Jeg ser for meg noe flasker/karafler, som fortsatt skal befinne seg på eiendommen. Disse er gamle, og har noen helt flotte historier. Blant annet i et giftemål på den gården... "gifter meg", "min martin". Lyden av trekkspill... fest.... Fest i det selvsamme rom hvor døden kom.
Hester.. flotte hester...
Han som går runden, er så stolt. Står på trappen og ser utover og en eller flere hester løper rundt i en omhegning. (Flatt landskap???)
Finnes det en jernbanestasjon 1-2 km fra huset?
Synd det er så vanskelig å vite hvor mye fantasien løper av med en.
StormS;)
Antall ord: 421
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Hei igjen storms;-)
Har hatt så mye å gjøre på jobben,-derfor lite aktiv her...
Vilhelmine Marie Martinsdtr er født i 1874 og er registrert som enebarn.....(rart i grunn med tanke på hvor mange barn de fleste fikk på den tiden)
Bildet av huset henger på veggen i gangen ved siden av ytterdøren,-og etter hva jeg vet har utgangsdøren alltid vært der.
I gangen til naboen (der er to hovedinnganger til gården) er det tettet igjen en dør som går inn til vår leilighet.
Veggen der bildet henger er panelt, men det er tømmer bak.
I 2 etage i gangen derimot er tømmeret synlig.
Det har vært mye hester på gården gjennom tidene.....
T- banen er ca 3 km fra huset vårt.....
Litt av et puslespill,-takk for at du tar deg tid;-)
Du nevnte Hagen i første mld ...kan du se noe mer rundt det?
Thanx!
Stella;-)
Har hatt så mye å gjøre på jobben,-derfor lite aktiv her...
Vilhelmine Marie Martinsdtr er født i 1874 og er registrert som enebarn.....(rart i grunn med tanke på hvor mange barn de fleste fikk på den tiden)
Bildet av huset henger på veggen i gangen ved siden av ytterdøren,-og etter hva jeg vet har utgangsdøren alltid vært der.
I gangen til naboen (der er to hovedinnganger til gården) er det tettet igjen en dør som går inn til vår leilighet.
Veggen der bildet henger er panelt, men det er tømmer bak.
I 2 etage i gangen derimot er tømmeret synlig.
Det har vært mye hester på gården gjennom tidene.....
T- banen er ca 3 km fra huset vårt.....
Litt av et puslespill,-takk for at du tar deg tid;-)
Du nevnte Hagen i første mld ...kan du se noe mer rundt det?
Thanx!
Stella;-)
Antall ord: 164
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Hei Stella,
Hagen går ikke igjen, men Hagen har den største betydningen for gården i dag. Det kjennes ut som om gården eller huset kunne hete Hagengård/bruk eller noe slik. Av og til blir jeg forvirret av Haugen. Det virker som om disse 2 navnene henger sammen men ikke i samme tidsperiode, men at de overlapper hverandre.
Usj, Haugen bor på Hagen.... (blir ikke helt klok på dette...) Heter dere f.eks Haugen til etternavn????
Det er 2 perioder med Hagen, men den viktigste er synes være utover 1900 tallet. Det er neste som om blomstene (fra epletrær??) som faller ned om høsten er Hagens hilsen. Det er som om Hagen holder i døren.
Videre virker ikke Hagen som Martin, en nevearbeider. Hagen junior virker som en handelsmann. En som får tingene gjort. Allikevel plantet han epletrærne selv. Hagen var mitt fristed.... Jern, jernvare, verktøy, arbeidsutstyr, materiale...... Som tidligere faller navnet Johan Hagen inn, men det har du avkreftet. I grunnen føler jeg på 2 navn.. som Johan Martinius Hagen. Kanskje Johannes.... Inntrykkene sier også ofte jo, han Hagen... som en Hagen av betydning. Det kan også være "jo, han" som forstyrrer.
I det hele tatt kan det være mye som forstyrrer, og som jeg har nevnt tidligere er dette kun for morro.
Fortell meg om i går
StormS;)
Hagen går ikke igjen, men Hagen har den største betydningen for gården i dag. Det kjennes ut som om gården eller huset kunne hete Hagengård/bruk eller noe slik. Av og til blir jeg forvirret av Haugen. Det virker som om disse 2 navnene henger sammen men ikke i samme tidsperiode, men at de overlapper hverandre.
Usj, Haugen bor på Hagen.... (blir ikke helt klok på dette...) Heter dere f.eks Haugen til etternavn????
Det er 2 perioder med Hagen, men den viktigste er synes være utover 1900 tallet. Det er neste som om blomstene (fra epletrær??) som faller ned om høsten er Hagens hilsen. Det er som om Hagen holder i døren.
Videre virker ikke Hagen som Martin, en nevearbeider. Hagen junior virker som en handelsmann. En som får tingene gjort. Allikevel plantet han epletrærne selv. Hagen var mitt fristed.... Jern, jernvare, verktøy, arbeidsutstyr, materiale...... Som tidligere faller navnet Johan Hagen inn, men det har du avkreftet. I grunnen føler jeg på 2 navn.. som Johan Martinius Hagen. Kanskje Johannes.... Inntrykkene sier også ofte jo, han Hagen... som en Hagen av betydning. Det kan også være "jo, han" som forstyrrer.
I det hele tatt kan det være mye som forstyrrer, og som jeg har nevnt tidligere er dette kun for morro.
Fortell meg om i går
StormS;)
Antall ord: 236
Hide post links |