tintin skrev:I gamle dager trodde man fullt og fast på alver, nisser, troll, huldra, nøkken osv osv.... I dag tror vi på oss selv!! Hva er så mye annerledes å tro på dette enn å tro på åndelig energi?? Jeg tror vel egentlig ikke helt på dette selv, men respekterer at andre gjør det. Ta foreksempel Finnskogen!!! Dem som bor der tror jo ofte helt bestemt på at huldra og "puken"(fanden, faan, satan etc) er i skogen der om sommeren.
Man kan vel komme med mange historier der mennesker har omtalt alve-folket og nissen. Og man trenger nok ikke å være rusa for å tro på det. Er det ikke troen på at vi kan og vi vil som holder oss alle oppe?? Er det ikke troen på at vi ser som får oss til å se? Lufter bare noen meninger og synsinger.
Håper jeg ikke er ute på tynn is her... hehe
Vel, jeg vet ikke hva jeg skal tro angående troll... Min historie angående dette er som følger: Da jeg var 7 år gammel såg jeg et svart vesen som sprang til fjells utenfor der jeg bodde. Jeg fulgte det med blikket og plutselig forsvant dette vesenet i løse luften.
Jeg trodde først det var hunden min som hadde rømt, og ropte på ham. Men hunden viste seg å vere inne i stua. Akkurat da fikk jeg en følelse av å ha bli lurt, eller gjort narr av. Siden den gangen hadde jeg av og til tenkt litt på denne episoden. 9 år etter denne opplevelsen så fikk jeg oppleve det igjen, denne gangen på nært hold.
Det begjynnte med at jeg og en kamerat var ute i skogen for å bygge på ei hytte vi hadde. Hytta sto akkurat der som jeg hadde sett dette vesenet forsvinne i løse luften.
Vi var der en stund og bygget på hytta, helt til vi gjikk tom for spikere. Jeg gjikk hjemover for å hente flere. Da jeg var kommet hjem tenkte jeg at jeg skulle ta med et viking sverd som hang til pynt på veggen. Vet ikke hvorfor jeg gjorde dette, tenkte vel kansje vi kunne få bruk for det til ett eller anet.
Også la jeg til skogs igjen, mot hytta. Da jeg var kommet halveis kom det noe hoppende ut av buskaset. Og selv om det var gått 9 år siden sist, så såg jeg med en gang at det var dette vesenet jeg hadde sett 9 å tidligere. Jeg ble så forbanna redd at jeg tok dette sverdet jeg hadde tatt med og hogg til alt jeg maktet mot denne skikkelsen, deretter hoppet den bort og forsvant rett framfor meg. Jeg var vel nå kansje 10 meter fra hytta og jeg spurte kameraten om han hadde sett noe. Og det hadde han selfølgelig ikke gjort.
Men jeg klarte alikevel å få han med på en letaskjon, for om dette var et vanlig dyr, så skulle det bli funnet. Det kunne umulig ha kommet særlig langt, for det var ganske tett kratt akurat der. Jeg tror vi leita i en halv time, så ga vi opp.
Og nå har det gått noen år siden sist møte med denne skapningen. Jeg lurer på om jeg noen gang vil få svar på dette... er det et troll som er ute etter meg?....
Universets evige kamp for å gjennvinne likevekt er fasinerende.