Hjemsøkt, Gjenferd & Åndergjenferd i kristiansand

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 12 Okt 2006 19:27
18

Innlegg av Tessy Kelly »

Tessy Kelly skrev:
gjomle skrev:
crazzytc skrev:hallo!!
i kristiansand vet jeg at det spøker i et gammelt hus som ligger et lite stykke etter sørlandssenteret.. er forresten ikke sikker på om det huset har brent ned men men..
det er jo det huset jeg mener. det heter sneldalen der. det er ikke brent, men det har rast sammen, men anna sneldal går fremdeles igjen der. uuugggghhrrr
Hvor ligger dette huset nøyaktig, ved veien eller langt inni svarteste skauen? Hva vet man om d? er d noen som vet noe 100 % sikkert? hvem som har bodd der , hva folk har sett etc?Har noen bilder?
?????????????????????????????
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Tessy Kelly »

Tessy Kelly skrev:
Tessy Kelly skrev:
gjomle skrev:
crazzytc skrev:hallo!!
i kristiansand vet jeg at det spøker i et gammelt hus som ligger et lite stykke etter sørlandssenteret.. er forresten ikke sikker på om det huset har brent ned men men..
det er jo det huset jeg mener. det heter sneldalen der. det er ikke brent, men det har rast sammen, men anna sneldal går fremdeles igjen der. uuugggghhrrr
Hvor ligger dette huset nøyaktig, ved veien eller langt inni svarteste skauen? Hva vet man om d? er d noen som vet noe 100 % sikkert? hvem som har bodd der , hva folk har sett etc?Har noen bilder?
Foresten, dette huset har visst folk snakka om i mange år, prata just med en som hadde vært der en del i sinn oppvekst på 70 tallet, han sa at allerede da hadde folk snakka lenge om at d spøkte der ute, og d var før huset blei revet...
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTruth
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Okt 2006 21:33
18

Innlegg av TheTruth »

Bymuseumet i Kr.sand, gamle husene som ligger på området ( husene ble i sin tid flyttet fra byen og opp her og er ikke bebodd ) der sies det at folk opplever ting som ikke kan forklares.
Her er en link til Oddernes avis som tar opp denne saken, se avsnitt nr. 9

http://home.mediehogskolen.no/sornett/O ... le_web.pdf

Selv liker jeg å gå gjennom denne gaten og kikke på disse gamle bygårdene.
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Tessy Kelly »

Det spøker i Suldalen! Har lenge følt noe rart oppe ved Grotjønna/Kjerrane. Og fikk det endelig "bekreftet", da jeg snublet over følgende på nettet:

"Småbruket Kjerrane som lå på nordsiden av vegen der det er parkeringsplass nå, ble etter hvert forlatt og ble kalt for "Det forlatte hus på Groheia". Ingen vet hvorfor gården ble fraflyttet, men det går diverse historier om plassen. Noen mener at det ble brent et barn i bakerovnen. Andre mener at en mann hengte seg i løa etter forgjeves å ha fridd til enka i huset. Løa lå nede ved Grotjønn der veien går videre til skytefeltet. Grotjønn var før oppdemmingen i 1880, mye mindre og det var slåttemyrer her.

Det skal også ha vært brent seks hekser ved Grotjønn."
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Tessy Kelly »

Ang. dette huset ute i skogen ved fylkesgrensa noen som har vært der i d siste??
Sist redigert av Tessy Kelly på 29 Okt 2007 06:22, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 17
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nanne
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Sep 2007 01:06
17

Innlegg av Nanne »

skal visst finnes en bok/guide om spøkelser på sørlandet.. noen hørt om den? For den vil jeg gjerne lese;P
Antall ord: 24
-Uten mystikk ville verden vært kjedelig-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Tessy Kelly »

Den eneste boka jeg fant når jeg søkte etter spøkelser på Sørlandet var "Det spøker-historier fra det gamle prestegaardskjøkken " av Gabriel Scott...

Litt om boka:

Emne: Spøkelser, Noveller, Grøssere, Sørlandet
Forlagsentralens omtale:
Boken inneholder en rekke spøkelseshistorier fra Sørlandet basert på muntlige overleveringer fra tiden før det elektriske lyset jaget spøkelsene på flukt. Her møter vi dauingen, gjengangeren, nissen, underjordsfolket og mange andre typer spøkelser. Boken er et opptrykk av originalen fra 1911
Antall ord: 89
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nanne
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Sep 2007 01:06
17

Innlegg av Nanne »

hehe, den kjøpte jeg faktisk for 3 år siden:P Har ikke fått lest så mye i den da.. tror det skal være en til, med litt mer guide i og sånn.. får se om det finnes noe på folkebiblioteket kanskje.. der har dem en del lokalbøker..
Antall ord: 53
-Uten mystikk ville verden vært kjedelig-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Tessy Kelly »

Ang. huset i Sneldalen (ute ved fylkesgrensa) så har jeg nå fått vite litt mere om hva som skal ha hendt der.. Noen skrev her inne at hun som gikk igjen hette Anna Sneldal, jeg hørte ikke noe navn, men det skal visst være ei tjenestepike som går igjen. Hun jobba hos et ektepar som bodde i huset der ute. Hun ble gravid med mannen i huset, og han drepte ungen hennes for at ikke kona skulle opdage det at det var hans..Etterpå hoppa tjenestepiken visstnok fra en klippe i nærheten. En fyr overnattet der ute for ikke så lenge siden, han hadde med seg lydopptaker. Det eneste han hørte var greiner som slo mot vindusrutene og knuste dem. Problemet er jo bare at det er ingen vinduer der.. det er jo bare grunnmuren til huset som står igjen...
Antall ord: 147
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Tessy Kelly »

Ingen som har tatt noen bilder av dette stedet ute ved Sørlandsparken da? Ser det er flere som har vært der ute. Fint om dere kunne lagt bildene ut her i såfall. Det er jo tross alt et av de mest hjemsøkte stedene i Kr.sand, som folk i byen har pratet om i mange år...
Antall ord: 60
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Demonologist

Innlegg av Demonologist »

rosa er en fin farge=)
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
18

Innlegg av Tessy Kelly »

rosa er en fin farge=)
Du sier noe der ja :mozilla_cool:
Antall ord: 12
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Demonologist

Innlegg av Demonologist »

\:D/
Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pysemor
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Okt 2008 16:05
16

Innlegg av pysemor »

Jeg har også hørt at det spøker ved dette huset. Faktisk så opplevde mamma og pappa noe litt merkelig der.. De gikk tur der en gang på 70 tallet. Det var høst, og bladene lå på bakken. De hørte skritt bak seg, og gikk litt til siden for å slippe dem forbi. De hørte skrittene gå forbi, men det var ingen å se. Trærne var nokså ribba, i og med at dette var på høsten, så det gikk an å se et godt stykke til alle kanter, slik at de uansett hadde sett hvis det var noen i nærheten..
Mamma synes dette var veldig creepy, og tenkte da at hun aldri skulle dit igjen.

For en del år siden prøvde jeg, mamma, pappa, og min bror å finne stedet igjen, men vi fant det absolutt ikke.. Rart, siden grunnmuren fortsatt står enda. Tror jeg vil gjøre et forsøk på å finne det igjen, hehe :o)
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Troyamin

Innlegg av Troyamin »

Det finnes flere plasser i krs/omegn det spøker. Men hadde det vært andre enn useriøse fjortiser som bare ville sjekke, så kunne en jo lagt ut hvor. Pga useriøse innlegg er jo spøkelsesguiden lagt ned....
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links